Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Vet ikke om dette skal skrives på forbruker/økonomi eller her men.... Jeg og kjæresten min bor sammen på 3.året. I fjor tjente jeg mest og betalte husleia på 9000 i mnd og han ga meg det han kunne. Syntes det var helt greit, han prøvde å skaffe seg jobb, men det tok noen måneder. Høsten tjente vi omtrent like mye, og begge hadde egne penger på konto. Nå tjener han mest, jeg søker og søker jobb, men har enda ikke fått noe. Jeg tjener ca 3000 i mnd, han tjener 8-9000 og jeg setter alt inn på hans konto med en gang. Vi har ikke felles økonomi, noe jeg synes er greit siden han tjener mye mer enn meg. Vi hadde det i fjor, men fant ut at det ikke funker i år. Uansett, jeg må spørre om penger hele tiden, noe jeg synes er flaut. Han stakk til en kompis i dag, og jeg spurte om jeg kunne få 20 kr til å kjøpe meg en sjokolade. Nei, det fikk jeg klare meg uten sa han. Han skulle kanskje ligge over til kompisen sin og sa jeg skulle komme oppover i morgen og ga meg 50 kr til bussen. Overreagerer jeg når jeg blir lei meg ang dette? jeg må alltid spørre om jeg kan få kjøpe en brus, frokost etc. Jeg går med hullete klær, kjøper first price shampoo, bruker bodylotion til ansiktet og får sminke fra venninnene mine. Han får alt fra sine foreldre, og har mer klær enn jeg har. Dette sliter veldig på forholdet, jeg vet ikke om jeg klarer å ha dette "far-datter"forholdet lengre(for jeg føler det er det). Trenger vi såpe eller noe annet, må jeg argumentere lenge for det, fordi han mener vi ikke trenger det, eller han får det fra foreldrene. Jeg gjør så godt jeg kan mht jobb. Tar alle ekstravakter, jobber jeg så jeg tjener 6000 en måned går alt til han. Har jeg litt på konto, kjøper jeg en søt gave eller noe vi begge kan å glede av. Må jeg bare vente til jeg får mer jobb og holde kjeft så lenge siden det er han som har tjent penga?
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Herregud. Om du hadde hatt en venninne som fortalte deg denne historien, hva hadde du rådet henne til da? - Finn deg/dere et billigere sted å bo, slik at du har råd til mer enn å bo? - Avtal at dere skal betale en prosentvis andel av inntekt? - Skaff deg en ny, mindre gjerrig mann?
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Hvor gamle er dere og hvor lenge har dere vært sammen?
Gjest Illiya Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Hvorfor går alle dine penger til han, mens han bidra med det han kunne (ikke alle sine penger) da det var han som hadde minst? Og hvis dere fortsatt har husleie på kr 9000 i mnd, og tjener kun 12 000 til sammen, så skjønner jeg at dere ikke har noe ekstra til overs i det hele tatt. Da må dere jo bare spare på alt.
Pjukset Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Er virkelig 3000 kr alt du har utbetalt hver mnd, alt i alt? Hvor lenge har du jobbet alt i alt? Jeg ville sjekket med NAV om du oppfyller krav for stønad. Hva betaler du i husleie i mnd nå?
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Jeg har prøvd å snakke med ham om det, men han blir bare sinna. 3000 i mnd til overs klarer vi oss på, han får også lånekassepenger på 3000 i mnd, glemte det. Da har vi 6000 til overs. Han er 22, jeg er 24. Kjenner virkelig aldersforskjellen noen ganger altså. Vi har vært sammen i 3 år, og samboere i...2 år og 10 mnd. Han skal kanskje flytte for å gå på skole til høsten, jeg håper nesten han gjør det, for jeg er så lei av dette. Vi bor i Oslo, så billigere leiligheter er vanskelige å oppdrive. har foreslått det, men han mener det blir "for mye stress". Om jeg hadde en venninne med denne historien hadde jeg sagt at hun ikke skulle finne seg i det. Men det er vanskelig når man har vært lenge sammen, og jeg elsker ham så mye. Jeg har sagt at han er for kontrollerende, at jeg begynner å bli lei, men da ler han hånlig og sier jeg maser for mye.
Gjest Gjest_kine_* Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Er virkelig 3000 kr alt du har utbetalt hver mnd, alt i alt? Hvor lenge har du jobbet alt i alt? Jeg ville sjekket med NAV om du oppfyller krav for stønad. Hva betaler du i husleie i mnd nå? Jeg tar 10 studiepoeng på universitetet, uten studiestøtte og jobber 25% inkl helgejobbing hver 4. lørdag. Vi betaler 8000+ strøm, noe som pleier å komme på 9000 kr.
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Hvorfor går alle dine penger til han, mens han bidra med det han kunne (ikke alle sine penger) da det var han som hadde minst? Han mener det er forskjell. Jeg betalte mest i ca 4 mnd, han har betalt mest siden august. Jeg har sagt "hva om det snur seg igjen?", han sier at det gjør det ikke, eller at vi får ta det da. akkurat nå er jeg drittlei hele fyren!
Gjest Illiya Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 Han mener det er forskjell. Jeg betalte mest i ca 4 mnd, han har betalt mest siden august. Jeg har sagt "hva om det snur seg igjen?", han sier at det gjør det ikke, eller at vi får ta det da. akkurat nå er jeg drittlei hele fyren! Det skjønner jeg godt!
Pjukset Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Jeg tar 10 studiepoeng på universitetet, uten studiestøtte og jobber 25% inkl helgejobbing hver 4. lørdag. Vi betaler 8000+ strøm, noe som pleier å komme på 9000 kr. 3000 kr i mnd for å dekke husleie, regninger, transport OG mat går jo ikke, er du sikker på at du ikke har krav på stønad i tillegg her? Har du sjekket med sosialkontor/NAV?
Gjest Illiya Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 (endret) Jeg tar 10 studiepoeng på universitetet, uten studiestøtte og jobber 25% inkl helgejobbing hver 4. lørdag. Vi betaler 8000+ strøm, noe som pleier å komme på 9000 kr. Har du vurdert studielån? Hvorfor tar du ikke flere st. poeng? Er det av helsemessige grunner, kan det være du har krav på støtte fra NAV. Ellers burde du jobbe mer, men ikke gi pengene til han. Endret 9. mai 2009 av Illiya
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 Nei vet du hva. Det der hadde ikke jeg tolerert! Vi betaler 70% av vår inntekt til felleskonto. Resterende går til mer personlie ting som klær, kosmetikk etc for vi begge syntes det er ubehagelig å be hverandre om penger.Jeg tjener mer enn ham akkurat nå, men det snur seg etterhvert.Men med 70% (eller mer) så betaler vi "like" mye avhengig av inntekt. For meg virker det som han liker at du må be om penger. Litt sånn maktforhold...
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 3000 kr i mnd for å dekke husleie, regninger, transport OG mat går jo ikke, er du sikker på at du ikke har krav på stønad i tillegg her? Har du sjekket med sosialkontor/NAV? kall meg rar, men jeg vil ikke gå på stønad. Jeg har jobbet siden jeg var 12 år, og alltid klart meg selv. Det å ta imot noe sånt klarer jeg bare ikke
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 Har du vurdert studielån? Hvorfor tar du ikke flere st. poeng? Er det av helsemessige grunner, kan det være du har krav på støtte fra NAV. Ellers burde du jobbe mer, men ikke gi pengene til han. Jeg jobber så mye jeg kan, tar på meg absolutt alt, ber om opplæring i andre avdelinger etc. Grunnen til at jeg tar bare 10 poeng er at jeg ikke vet helt hva jeg skal bli. Tar ex.phil for å slippe det neste år, da jeg forhåpentligvis skal studere igjen.
Pjukset Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 kall meg rar, men jeg vil ikke gå på stønad. Jeg har jobbet siden jeg var 12 år, og alltid klart meg selv. Det å ta imot noe sånt klarer jeg bare ikke Vet du hva, hvis du er for stolt til å ta imot penger du har krav på, så klarer jeg ikke syns synd på deg. Du klarer deg jo ikke selv med det du tjener nå, det er jo det som er hele problemet!
Aurela Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Sånn det er nå fungerer det hvertfall ikke! Personlig ville jeg nok prøvd metoden der begge skal betale ca en prosentandel av sin lønn til felleskassa, som skal gå til mat og husleie. Hva om å neste måned bare sette over 2500 kroner og si i fra til ham om det. De 500 kronene skal gå sånn at han slipper å gi deg penger til bussen, shampo osv.. 500 kroner er ikke mye å bruke på seg selv i løpet av en måned, så lenge dere har økonomi som tilsier at det er ok. Blir han sinna for dette vet jeg ikke hva du skal gjøre. Kanskje ikke det beste rådet, men jeg ønsker deg lykke til!
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Vet du hva, hvis du er for stolt til å ta imot penger du har krav på, så klarer jeg ikke syns synd på deg. Du klarer deg jo ikke selv med det du tjener nå, det er jo det som er hele problemet! Deg om det. Jeg har mine grunner, og så lenge du ikke kjenner meg så synes jeg ikke du skal "kjefte" fordi jeg ikke ønsker å gå på stønad. Jeg vil ikke ha sympati, jeg lurte på om jeg hadde rett til å synes dette var en dårlig ordning. Aurela: Takk skal du ha. Han ringte meg nå og sa at det var fordi han var bekymra for penger. Jeg mener det er bullshit, han ville på kino i går, og kjøper seg mat hver dag. Hadde han vært veldig bekymra, hadde han ikke brukt 30 kr på frokost hver dag. Det med prosentvis har jeg prøvd, men det nekter han. Han mener at så lenge vi bor sammen så må jeg gi så mye jeg kan, og at han kjøper alt jeg trenger. Han har lovt meg bukse siden jul(har 2 stk, begge med STORE hull i), men har ikke sett noe til den gitt. Hinta om at jeg måtte ha bunadssko til 17.mai (200 kr), men det var ikke aktuelt. Brukte joggesko hele vinter, fordi han sa jeg måtte velge mellom vintersko og bukse(som jeg jo heller ikke fikk).... Om ikke annet, er det godt å få det ut
Rosalie Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 Vet du hva, hvis du er for stolt til å ta imot penger du har krav på, så klarer jeg ikke syns synd på deg. Du klarer deg jo ikke selv med det du tjener nå, det er jo det som er hele problemet! Hun har ikke krav på noe, da hun er student og kan ta opp studielån.
Gjest Gjest_vivvi_* Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Hvorfor tar du ikke bare og beholder f.eks. 1000 kroner selv hver måned? Neivel, så er han ikke enig, men hva skal han gjøre? Kaste deg ut? Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke enten studerer fullt (og tar stipend og lån) eller finner deg en fulltidsjobb. Sistnevnte burde gå fint i Oslo om du ikke er kresen. Dette går jo rett og slett ikke rundt økonomisk! Utenom det så virker det som en skikkelig egodust du har funnet deg. Det ser ut som han rett og slett nyter at du er avhengig av ham!
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #20 Skrevet 9. mai 2009 Jeg vil ikke ha sympati, jeg lurte på om jeg hadde rett til å synes dette var en dårlig ordning. Det er jo det samme det da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå