Gå til innhold

Hvorfor VIL du røyke?


Gjest Gjest953

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*

Jeg røyker fordi jeg klarer ikke å la vær !!!!!

Jeg har kjempelyst å slutte, det smaker dritt og lukter dritt, men hodet mitt forteller meg at NÅ... har jeg lyst på en røyk".. Åh, den røyken var god !!!

-jeg vet det ikke stemmer- for jeg sitter ofte å kjenner på smaken og synes den er grusom, så stumper jeg røyken.. Men en time etterpå så skriker det inni hodet mitt igjen ... MÅ HA EN RØYK...

Jeg kjenner lukta av folk som kommer inn etter å ha stått å røykt , og jeg vemmes... Jeg liker ikke at folk ser at jeg røyker, så jeg holder meg i lengre perioder, fordi jeg synes det ser teit ut ! Jeg sitter i en krok utenfor hjemme slik at minst mulig ser meg- fordi jeg vet at jeg er dum som røyker !!!

Men hva funker ???? Har lest røykeslutt boka, det hjalp ikke.. Prøver å overtale samboeren til å slutte sammen med meg men han vil ikke... Har kastet ut alle sigaretter av huset og sagt til mannen at han må gjemme bort sine... Men det går noe timer så spør jeg om å "bomme" en røyk :sukk: Prøver å si til meg selv ; NEI; NEI;NEI.. NÅ SKAL DU IKKE RØYKE !!! puff, drit i.. og jeg går å tar en røyk... og synes jeg er teit etterpå- for det er jeg jo ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Mener du seriøst at du tror alle røykere egentlig vil slutte, men ikke tørr innrømme det fordi de er redde for å slutte? :D

Jeg vet at alle røkere før eller siden ønsker å slutte. Noen går rundt å forsøker å overbevise seg selv og omverdnen om at de ikke vil slutte, men da er de ikke ærlige med seg selv og omverdnen. Så enkelt er det.

Det finnes ingen andre grunner til å røyke enn at man er blitt hekta. Ingen ønsker å være hekta over tid. Spesielt ikke når det du er hekta på er helsefarlig (som gjelder de fleste ting man blir hekta på så vidt jeg vet).

Mange røykere har ingen problemer med å innse og snakke om at de er hekta og at det er derfor de forsetter å røyke. Sånn er det bare.

Tror du seriøst at noen røykere forsetter å røyke av andre grunner? Hva er de grunnene da? Hvis det er så flott å røyke, hvorfor er det da noen som slutter i det hele tatt. Hvor mange røykte på 60, 70 og 80 tallet til sammenligning med i dag? For noen år siden var det ansett som stilig, sexy og tøft å røyke, samt at det var sosialt akseptert. Nå derimot, er røykere sosialt spedalske, og det er ikke en god følelse. Pluss at det er helsefarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange røykere sier de ikke vil slutte å røyke fordi staten/familien/naboer/kollegaer vil at de skal. Det får meg til å lure på hvorfor man vil røyke? Og da videre, hvorfor vil man ikke slutte?

Hei du, jeg har røkt i så mange år nå at jeg vil ende opp med kols om jeg ikke kutter. En tante av meg sier at døden skal en årsak ha, men om du lever dine fire siste år, med oksygenapparater i forskjellige størrelser, og knapt kan gå to hundre meter uten at du blir tungpustet...

Jeg har røkt i 35 år, har kjøpt røykeplaster og nå skal jeg besøke en som sluttet å røyke for 1,5 mnd siden.

Men det får h*n godta, men jeg kan gjerne røyke ute.

Jeg har problem, jeg må gjøre noe med hendene mine, har prøvd snus i damepakniger, men likevel tar jeg etter røyken.

Samtidig som jeg har snus. Men ikke på trikken da.

Vet om flere som har kols nå, og det er ikke noe å kimse av.

Hvorfor man ikke vil slutte?

Hvorfor man ikke vil slutte?

Mitt beste råd er, å aldri begynne. En jeg kjenner sluttet, hun hadde alternativet koldbrand dvs kutte av bena, men hun klarte å slutttteeee

Det bør ikke gå såå langt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at alle røkere før eller siden ønsker å slutte. Noen går rundt å forsøker å overbevise seg selv og omverdnen om at de ikke vil slutte, men da er de ikke ærlige med seg selv og omverdnen. Så enkelt er det.

Det finnes ingen andre grunner til å røyke enn at man er blitt hekta. Ingen ønsker å være hekta over tid. Spesielt ikke når det du er hekta på er helsefarlig (som gjelder de fleste ting man blir hekta på så vidt jeg vet).

Mange røykere har ingen problemer med å innse og snakke om at de er hekta og at det er derfor de forsetter å røyke. Sånn er det bare.

Tror du seriøst at noen røykere forsetter å røyke av andre grunner? Hva er de grunnene da? Hvis det er så flott å røyke, hvorfor er det da noen som slutter i det hele tatt. Hvor mange røykte på 60, 70 og 80 tallet til sammenligning med i dag? For noen år siden var det ansett som stilig, sexy og tøft å røyke, samt at det var sosialt akseptert. Nå derimot, er røykere sosialt spedalske, og det er ikke en god følelse. Pluss at det er helsefarlig.

Du begynte på en veldig bra setning med en gang, men så ble det litt skeivt. Alle røykere vil slutte før eller senere... mulig. Selvsagt, ikke ALLE - men de aller fleste, såpass mange at vi i praksis kan si alle, vil etterhvert bestemme seg for å slutte å røyke, enten de klarer det eller ikke. Og jada, det finnes røykere som sikkert lurer seg selv. Men så er det å dra alle under én kam da, men det kommer jeg tilbake til. Problemet er når du kommer og påstår "Det finnes ingen andre grunner til å røyke enn at man er blitt hekta." noe som er tull. Mulig det gjelder/gjaldt for deg, eller om du bare har fått det for deg, men at du påstår å ha innsikt i hvordan ALLE andre tenker er i beste fall pretensiøst og i verste fall skryt over manglende innsikt/evne til å tenke utover ditt eget virkelighetssyn.

"Tror du seriøst at noen røykere forsetter å røyke av andre grunner?" - Nei, jeg vet. Jeg røyker ikke fordi jeg er avhengig. Jeg kan gjerne innrømme at det er en stor mulighet for at jeg er det, men la oss tenke objektivt sånn at det ikke blir "jeg gjør det" "nehei, du er teit" "nei du er teit" etc. Enhver ting du gjør (innen rimelighetens grenser, du greier nok å finne et eksempel) har en positiv og en negativ side. Du liker å trene og spille fotball, men det er større sjangs for fysiske skader. Du liker sex, men det er en sjangs for at du ender opp gravid/med å gjøre noen gravid noe du (husk, jeg tenker objektivt og eksempelvis) ikke er klar for i det hele tatt. Du liker å sitte på KG å diskutere, men du vet at du kan få musearm og andre plager ved langtekkelig bruk av PC (med mindre du er flink og... eh, tar 5-minutterspauser da). Alt du gjør har en innebygd risiko i seg (jeg vet at skadene ved røyk ikke er noen "risiko", men vær overbærende med meg her) og det er til enhver tid opp til deg å sammenligne positive sider mot de negative, for å gjøre deg opp en mening om nytteeffekten er stor nok til at man kan leve med bieffektene. Røyk har selvsagt en nytteverdi (muligens putte ordet nytteverdi i hermetegn, men dere skjønner) og en stor negativ side - og forskjellige mennesker prioriterer forskjellig hva de ønsker. Det er ingen som "nei, jeg hater røyk, det er jo ingenting positivt med det, men faen heller jeg må bare prøve *inhalere* oj shit, det var jævlig, men oh well, nå er jeg hekta". Det er opp til enhver å velge om the means justify the end - og du har noj rett i at mange går og finner på unnskyldninger fordi det er tøfft å slutte - men ikke lat som om det er svaret for alle - alle som røyker vet at det er tull og jeg satser på at de fleste som ikke røyker også ser gjennom den.

Sier med dette selvsagt ikke at "røyking er kjempefint og jeg skal få ungen min til å begynne" - det er opp til enhver, men om kidden min (blir en stund til) begynner å røyke skal jeg søren meg godta det, stakkar kommer til å møte nok motstand der ute i verden av folk som drar røykerne over én kam. (Kjapt, de aller fleste røykerne er underdanige, hensynsfulle mennesker, men selvsagt blir ikke de nevnt - det er kun det fåtallet som faktisk blåser røyken i ansiktet på ikke-røykere som blir representativt for den homogene gruppen røykere - deja vu?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er 15 år. Vist jeg kun brydde meg om å bli/være populær, ville jeg røyket. Mange ungdommer syntes røyking ser kult ut.

Jeg skriver et innlegg om det på bloggen min akkurat nå. Denne tråden inspirerte meg!

Innlegget er endret iht KGs regler.

Furstina, mod

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vise meg en forskningsrapport eller annen pålitelig kilde der det bekreftes at folk faktisk blir syke og får anfall av å passere en røyker på fortauet? Hvor mye rekker man egentlig å inhalere på det halve sekundet det tar å gå forbi noen?

For meg kommer det an på. Er jeg skikkelig forkjølet med sår hals og slikt, så er det ubehagelig å gå forbi noen som røyker. Har til og med opplevet at det var en som røyket i et åpent parkeringshus med biler rundt omkring som fikk meg til virkelig å føle meg elendig en gang (da jeg riktignok burde har ligget hjemme i sengen).

Normalt spiller det ingen rolle, men godt lukter det ikke.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du begynte på en veldig bra setning med en gang, men så ble det litt skeivt. Alle røykere vil slutte før eller senere... mulig. Selvsagt, ikke ALLE - men de aller fleste, såpass mange at vi i praksis kan si alle, vil etterhvert bestemme seg for å slutte å røyke, enten de klarer det eller ikke. Og jada, det finnes røykere som sikkert lurer seg selv. Men så er det å dra alle under én kam da, men det kommer jeg tilbake til. Problemet er når du kommer og påstår "Det finnes ingen andre grunner til å røyke enn at man er blitt hekta." noe som er tull. Mulig det gjelder/gjaldt for deg, eller om du bare har fått det for deg, men at du påstår å ha innsikt i hvordan ALLE andre tenker er i beste fall pretensiøst og i verste fall skryt over manglende innsikt/evne til å tenke utover ditt eget virkelighetssyn.

"Tror du seriøst at noen røykere forsetter å røyke av andre grunner?" - Nei, jeg vet. Jeg røyker ikke fordi jeg er avhengig. Jeg kan gjerne innrømme at det er en stor mulighet for at jeg er det, men la oss tenke objektivt sånn at det ikke blir "jeg gjør det" "nehei, du er teit" "nei du er teit" etc. Enhver ting du gjør (innen rimelighetens grenser, du greier nok å finne et eksempel) har en positiv og en negativ side. Du liker å trene og spille fotball, men det er større sjangs for fysiske skader. Du liker sex, men det er en sjangs for at du ender opp gravid/med å gjøre noen gravid noe du (husk, jeg tenker objektivt og eksempelvis) ikke er klar for i det hele tatt. Du liker å sitte på KG å diskutere, men du vet at du kan få musearm og andre plager ved langtekkelig bruk av PC (med mindre du er flink og... eh, tar 5-minutterspauser da). Alt du gjør har en innebygd risiko i seg (jeg vet at skadene ved røyk ikke er noen "risiko", men vær overbærende med meg her) og det er til enhver tid opp til deg å sammenligne positive sider mot de negative, for å gjøre deg opp en mening om nytteeffekten er stor nok til at man kan leve med bieffektene. Røyk har selvsagt en nytteverdi (muligens putte ordet nytteverdi i hermetegn, men dere skjønner) og en stor negativ side - og forskjellige mennesker prioriterer forskjellig hva de ønsker. Det er ingen som "nei, jeg hater røyk, det er jo ingenting positivt med det, men faen heller jeg må bare prøve *inhalere* oj shit, det var jævlig, men oh well, nå er jeg hekta". Det er opp til enhver å velge om the means justify the end - og du har noj rett i at mange går og finner på unnskyldninger fordi det er tøfft å slutte - men ikke lat som om det er svaret for alle - alle som røyker vet at det er tull og jeg satser på at de fleste som ikke røyker også ser gjennom den.

Sier med dette selvsagt ikke at "røyking er kjempefint og jeg skal få ungen min til å begynne" - det er opp til enhver, men om kidden min (blir en stund til) begynner å røyke skal jeg søren meg godta det, stakkar kommer til å møte nok motstand der ute i verden av folk som drar røykerne over én kam. (Kjapt, de aller fleste røykerne er underdanige, hensynsfulle mennesker, men selvsagt blir ikke de nevnt - det er kun det fåtallet som faktisk blåser røyken i ansiktet på ikke-røykere som blir representativt for den homogene gruppen røykere - deja vu?)

Nå anser jeg deg så langt utpå jordet at jeg ikke klarer å svare på et ordentlig vis... Du er flink til å skrive, men innholdet er hårreisende dårlig :host:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway
Jeg røykte ca 20 per dag i ti år, og sluttet for fire år siden. Jeg er FRI fra avhengigheten, og det er deilig.

Absolutt alle som sier at de liker smaken av røyk lyger. Alle som noen gang har tatt det første draget av den første røyken vet at det er helt forferdelig. At man har tvunget kroppen til å akseptere og bli avhengninge av giftstoffene og smaken er noe helt annet enn at det smaker godt. Røkt er jo røyk, vis spiser det jo ikke...

Alle som sier at de ønsker å røyke lyger også, men det er så utrolig vanskelig å innrømme det. De vet det med seg selv i en stille stund.

Den første røyken om morgenen og den etter sex er akkurat samme røyken man ellers røyker. Den smaker og lukter og har samme effekt som alle andre røyker man røyker, men det er den psykiske forbindelsen man har til de "spesielle" røykene som gjør dem "spesielle". Røyken er den samme.

Det er unnskyldinger som røykere forsøker å overbevise seg selv og andre om. Man føler seg såååå teit når man må innrømme at jeg er avhengig av nicotine, og er redd for å prøve å slutte i fall jeg ikke klarer det.

Hvis du ser en forelder som røyker, spør om de ønsker at barna deres skal bli røykere. Er de ærlige sier de "nei". Men hvorfor vil de ikke at barna skal røyke når de selv ikke ønsker å slutte, det er så godt, noe skal man dø av etc etc

Noen som har lest "Endelig ikke røyker" her? Det var som sakset ut av boka!

Jeg røyker fordi det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lest "Endelig ikke røyker" her? Det var som sakset ut av boka!

Jeg røyker fordi det er godt.

Jeg har lest Allan Carrs Easyway to Stop Smoking. Vet ikke hva boken heter på norsk. Er kjempefan av boka, og det er jo bra at jeg husker hva som står der så godt etter fire år.

Når du sier at du røyker fordi det er godt, utgår jeg fra at den innbillte gode følelsen kommer fra å tilfredstille suget som ble etterlatt fra den forrige sigaretten. Alle ikke-røykere synes røyk er vodt og stygt. Hva er forskjellen på deg og hvilken som helst ikke-røyker? Du har de samme sansene som alle ikke-røykere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Det er den ja, der sto det også at det var innbilt! Og jeg røyket samme dagen jeg fjernet mandlene, det sier vel seg selv at jeg synes det er godt, og ikke for å innbille meg selv at jeg blablabla voltarenen prater.

Røyk er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest Allan Carrs Easyway to Stop Smoking. Vet ikke hva boken heter på norsk. Er kjempefan av boka, og det er jo bra at jeg husker hva som står der så godt etter fire år.

Når du sier at du røyker fordi det er godt, utgår jeg fra at den innbillte gode følelsen kommer fra å tilfredstille suget som ble etterlatt fra den forrige sigaretten. Alle ikke-røykere synes røyk er vodt og stygt. Hva er forskjellen på deg og hvilken som helst ikke-røyker? Du har de samme sansene som alle ikke-røykere...

Nesten like merkelig som at de som spiser laks synes det smaker godt og de som ikke spiser laks ikke synes det?

Bytheway; definér stygt, takk

Edit: forøvrig en løgn at "alle ikke-røykere synes røyk er vondt". Men jeg vil gjerne gå ut ifra at du vet det selv og, og at det ble satt på spissen ellerno

Endret av freezepop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vil røyke fordi jeg liker det, og jeg er ikke motivert til å slutte akkurat for øyeblikket på grunn av personlige årsaker.

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det er jo ingen hemmlighet at vi alle kommer til å dø, for alle røykere som bruker det argumentet lyser det "idiot" med store bokstaver i neon over hodene på dem. Poenget, som mange, av en eller annen uforståelig grunn(kun for å rettferdige sine egne stusselige valg), unnlater å tenke på/ikke vil tenke på, er det faktum at valget mellom røyk og ikke-røyk handler om ens vilje til å leve lengre. Folk er så besatt av tanken av at "vi dør jo uansett". Tror de virkelig at de har oppfunnet hjulet på nytt ved å ytre den tanken?

Det handler om å leve lenge, se barnebarn, oldebarn, kanskje tilogmed tippoldebarn vokse opp. Om ikke en får egne barn, ser en menneskene rundt seg, verden utvikles, venners barnebarn, tantebarn - hele verden.

Oppsummering; det er snakk om å leve lengre. Ikke dø først.

Du tror her at du er ekstremt smart, som har funnet ut hva det faktisk handler om, og du innbiller deg altså at svaret er "å leve lengre", som liksom skal være grunnen til at man skal slutte å røyke. Poenget, som du ikke har skjønt, er at det handler hverken om å leve lengre eller at alle skal dø uansett. Poenget er ikke at "alle skal dø uansett" og at du dør tidligere hvis du røyker enn hvis du ikke røyker. Poenget er jo at i tidsperioden FØR DU DØR, så går du gjennom kanskje 10 år med sykdommer, magesår, sukkersyke, kreft og cellegiftbehandlinger! Det kan hende at røykere dør tidligere enn andre, men de dør jo ikke momentant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Enig. Hvis jeg liksom hadde hatt valget mellom å røyke og leve til jeg ble 80 år eller å ikke røyke og leve til jeg ble 90 år, så hadde jeg kanskje til og med BEGYNT å røyke. Hvorfor ikke? Hva så om man dør om man er 80 eller 90 liksom, hvem bryr seg? Man bryr seg i hvert fall ikke om man er 20 år og "uansett" har 60 år igjen å leve.

Men å være syk i 10 år og ligge i senga med kreftceller i hele kroppen frister ikke. Tenk å spises opp fra innsiden og føle at kroppen råtner sakte bort helt til den dør, og at det tar lang tid, slik at man må pine seg sakte gjennom det over flere år. Ikke like fristende nei... da lever jeg heller til jeg blir 90 og dør av alderdom i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enig. Hvis jeg liksom hadde hatt valget mellom å røyke og leve til jeg ble 80 år eller å ikke røyke og leve til jeg ble 90 år, så hadde jeg kanskje til og med BEGYNT å røyke. Hvorfor ikke? Hva så om man dør om man er 80 eller 90 liksom, hvem bryr seg? Man bryr seg i hvert fall ikke om man er 20 år og "uansett" har 60 år igjen å leve.

Vel, jeg vil nå tro at familien bryr seg. Men hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, jeg vil nå tro at familien bryr seg. Men hva vet vel jeg.

Hvem bryr seg om familien bryr seg eller ikke? Det er ingen andre som bestemmer over ditt liv. Man slutter ikke å røyke fordi en i familien sier at man skal gjøre det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...