Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde heller ikke lyst på barn og så for meg et godt liv uten barn! Aldri likt barn noe spesielt, men så plutselig - helomsnu! :fnise:

Har et par venninner som fikk barn, og disse ungene er jo verdens skjønneste! Jeg fikk et par "hva var det jeg sa" kommentarer! Men svelgte de og begynte selv og godta at jeg faktisk har lyst på barn! Nå er jeg 24, og jeg og mannen blir prøvere i juni! Så det jeg vil si er at det kan endre seg drastisk!! Hadde du spurt meg for 7-8 måneder siden så hadde jeg hatt en helt annen mening!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg må signere en over her. For meg er hele meningen med livet også barn. Jeg kan ikke se for meg å leve et fullverdig liv uten å skape en familie.

Jeg er enig. Men jeg ser ingen annen mening med å få barn, enn at det liksom er meningen med livet. Jeg drømmer ikke om den barnekosen. Jeg forestiller meg bare ork, at jeg blir stedsbundet, og at jeg ikke føler at det er riktig for meg. Men kanskje er det bare en fase.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke bare kos og glede med barn. Det er mye beskymringer, frustrasjoner etc. Men sånn er det jo med alt. Stedsbundet...hmm det er litt mentalt også. Jeg bodde i utlandet men reiste 4 ganger i året alene med to unger på slep. Yngste var en baby og eldste var 3 år. Det var ikke noe problem, så jeg følte meg aldri noe stedsbundet. Kommer an på hvordan du selv er som person. Nå er mine barn tenåring og nesten tenåring. Vi reiser rett som det er om vi har lyst. Reist til utlandet sammen og gjort mye morro. De elsker det og naboungene er så misunnelig. Så som sagt, alt handler om hvordan du tar det og gjør det.

Jeg er enig. Men jeg ser ingen annen mening med å få barn, enn at det liksom er meningen med livet. Jeg drømmer ikke om den barnekosen. Jeg forestiller meg bare ork, at jeg blir stedsbundet, og at jeg ikke føler at det er riktig for meg. Men kanskje er det bare en fase.
Skrevet

Jeg respekterer alle som ikke velger å ha egne barn. Jeg tror man har et ganske tomt liv hvis det eneste som klarer å gjøre livet meningsfullt er å få unger. Det finns jo så mye mer, syns jeg da.

Det som er galt med samfunnet er at det har blitt en U-ting å være frivillig barnløs, og mennesker som egentlig har det fint uten barn, føler seg utestengt og presset av vognmafiaen.

Gjest Gjest
Skrevet

Så du mener at alle som får barn ikke har noen andre meninger i livet enn barna? Alvorlig talt, jeg har utdannelse, jobb, hobbyer, venner OG BARN. Har jeg et tomt liv?

Jeg respekterer alle som ikke velger å ha egne barn. Jeg tror man har et ganske tomt liv hvis det eneste som klarer å gjøre livet meningsfullt er å få unger. Det finns jo så mye mer, syns jeg da.

Det som er galt med samfunnet er at det har blitt en U-ting å være frivillig barnløs, og mennesker som egentlig har det fint uten barn, føler seg utestengt og presset av vognmafiaen.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå tror jeg neppe at de fleste her mener at hele livet er KUN barn. Man har da andre ting i livet som utfyller og gleder. Men barna er en del av det. Mine barn er en stor del, ja den største delen i livet. Men jeg hadde ikke fungert uten alt det andre jeg har. Man er da mennesker med behov og er ikke så "rare" at ungene er absolutt alt i livet.

Skrevet
Så du mener at alle som får barn ikke har noen andre meninger i livet enn barna? Alvorlig talt, jeg har utdannelse, jobb, hobbyer, venner OG BARN. Har jeg et tomt liv?

mmm, hva med å lese en gang til hva jeg skrev?

Fordi du har misforstått litt, tror jeg

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er galt med å få barn når man er 37??

For mange er det faktisk veldig vanskelig å bli gravid i såpass høy alder. Det var nok det han mente, at da kan det være for sent.

Gjest Gjest
Skrevet
For mange er det faktisk veldig vanskelig å bli gravid i såpass høy alder. Det var nok det han mente, at da kan det være for sent.

Hvor har du dette fra da? Fertiliteten begynner å synke hos kvinner fra de er 38 år, men dette er en gradvis prosess. De fleste kvinner har ikke problemer med å bli gravide når de er i 30-årene.

Veldig vanskelig å bli gravid er det ikke, for en gjenomsnittlig 37-åring.

Så sant de har en normal sunn livsstil. En usunn livsstil kan påvirke fertiliteten til selv kvinner i første halvdel av tjueårene.

Gjest Gjest_Susanne_*
Skrevet
Hvor har du dette fra da? Fertiliteten begynner å synke hos kvinner fra de er 38 år, men dette er en gradvis prosess. De fleste kvinner har ikke problemer med å bli gravide når de er i 30-årene.

Veldig vanskelig å bli gravid er det ikke, for en gjenomsnittlig 37-åring.

Så sant de har en normal sunn livsstil. En usunn livsstil kan påvirke fertiliteten til selv kvinner i første halvdel av tjueårene.

Fertiliteten begynner å synke lenge før en er 38 år...

Gjest Gjest_Tora_*
Skrevet

Det er og så sånn at risikoen for komplikasjoner og genetiske sykdommer stiger gradvis fra 35-årsalderen. Muligheten for å bli gravis reduseres også etter denne alderen.

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Det er ikke noe galt med aa velge bort barn. Man maa ikke faa barn bare fordi alle andre gjør det.

Folk har ofte en tendens til aa prøve aa dytte sine meninger paa deg. Det er nok ikke vondt ment, de er nok bare lykkelige for aa ha faatt barn selv og vil at du skal faa oppleve det samme.

Men du er jo ung enda, og du maa jo ikke ta et endelig valg enda heller, saa hvorfor stresse saann med det? Hvis folk spør kan du jo svare at du har ikke bestemt deg enda.

Man forandrer seg etterhvert som man blir eldre, og kanskje du skifter mening en dag eller kanskje ikke. Uansett saa er det ikke noe aa stresse med syns jeg. :)

Selv er jeg 30 og har ikke, og skal ikke ha barn bare saa det er sagt.

Endret av Mea Culpa
Skrevet
Det er ikke noe galt med aa velge bort barn. Man maa ikke faa barn bare fordi alle andre gjør det.

Folk har ofte en tendens til aa prøve aa dytte sine meninger paa deg. Det er nok ikke vondt ment, de er nok bare lykkelige for aa ha faatt barn selv og vil at du skal faa oppleve det samme.

Men du er jo ung enda, og du maa jo ikke ta et endelig valg enda heller, saa hvorfor stresse saann med det? Hvis folk spør kan du jo svare at du har ikke bestemt deg enda.

Man forandrer seg etterhvert som man blir eldre, og kanskje du skifter mening en dag eller kanskje ikke. Uansett saa er det ikke noe aa stresse med syns jeg. :)

Selv er jeg 30 og har ikke, og skal ikke ha barn bare saa det er sagt.

veldig enig med det du sier, for meg er det ikke noe stressende ved å diskutere dette, egentlig stimulerende og spennende, er veldig interessert, veit jo at meninger forandrer seg, liker å veie alle sider av saken og være forbredt på ting, istedenfor å ta det som det kommer, tror man kan ta litt dårlige valg hvis man tenker sånn, diskuterer dette med moren min hele tiden, hun mener jeg kaster bort tiden min, det er frustrerende at man ikke kan fundere på ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville heller ikke ha barn da jeg var rundt 20, men jeg er ikke så overbevist om at jeg aldri vil ha det nå lenger. Tror ikke jeg er klar riktig ennå, men tanken er ikke så skremmende eller fjern mer. Kanskje det er fordi jeg tror jeg kan takle ansvaret bedre nå som jeg er litt eldre. Meninger forandrer seg ofte.

Skrevet
Det er og så sånn at risikoen for komplikasjoner og genetiske sykdommer stiger gradvis fra 35-årsalderen. Muligheten for å bli gravis reduseres også etter denne alderen.

Man er mest fertil sånn 16-22. Deretter begynner fertiliteten å synke, og risikoen for komplikasjoner og genetiske sykdommer.

Det synker ikke bråkjapt, for de aller fleste vil det ikke utgjøre store forskjellen om man er 22 eller 28. Det er klart det kan være vanskeligere å få barn når man er 37, men slett ikke nødvendigvis veldig vanskelig. Derfor reagerte jeg på det tallet. Jeg er enig i at det er risiko-prosjekt å utsette reproduksjonen til kvinnen er 42, men 37 er ikke noe spesielt kritisk i forhold til 36 eller 38.

Risikoen for komplikasjoner og genetiske sykdommer har heller ingen magisk terskel ved 35. Det øker gradvis for alle kvinner, og øker fortere jo eldre man blir. Men 35 er i seg selv tatt ut av luften. (dette vil også variere fra kvinne til kvinne)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror mye av årsaken til at man sier "det er bare en fase" er at det faktisk er ganske mange i begynnelsen av 20-årene som sier at de ikke kommer til å få barn, men som endrer mening etter hvert som de blir eldre. De mener det nok ikke som noe kritikk av ditt valg.

Skrevet

Når jeg var 20 var jeg heller ikke klar for å få barn. Eller for å gifte meg. Eller for noen som helst store valg egentlig. Men jeg hadde to stebarn som bodde periodisk hos far, og akkuratt som deg så var jeg glad i barn og var veldig flink til å omgås dem.

Men, da jeg merket at min bedre halvdel begynte å snakke om giftemål og slikt så ga jeg kjapt klar beskjed om at han ikke under noen omstendigheter kunne fri før jeg ble 25. Og det kom ikke til å bli noe barn i nær framtid heller. Faktisk syntes jeg alle barn under 2 år var slitsomme og lite søte å se på :ler: Jeg var heller ikke spesielt interessert i å ta ansvar for noen andre enn meg, og jeg hadde mer enn nok med det. Likte (og liker fortsatt) å sove lenge om morgenen, å gå ut når jeg følte for det, og generelt å leve mitt eget liv.

Så ble jeg 25, og plutselig en dag så våknet jeg og tenkte "Nå!". Så ville jeg gifte meg, og så begynte jeg å like barn, og så begynte babyer å bli søte, og nå er det ikke lenge til vi kommer til å prøve vi også ;)

Hvis du fortsetter med å ikke ønske deg barn så respekterer jeg valget ditt og det burde alle andre også, men jeg tror også at det er mye som kan påvirke dine fremtidige valg de neste årene, uten at jeg med det prøver å si at du kommer til å "vokse av deg denne 'fasen'". Jeg bare tror at valg man tar når man er 20 ikke nødvendigvis er i nærheten av de samme valgene man tar f.eks. 5 år etter eller 10 år etter.

Og hvis du etterhvert skulle ønske deg barn, men fortsatt er redd for smerter ved fødselen så bør du kanskje ta en prat med fastlegen din om dette. Jeg kjenner ingen som har hatt denne frykten, så jeg vet ikke noe om hva de kan gjøre med det, men det hørtes ut som en frykt som det ikke er noe hyggelig å sitte inne med.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er gjort flere undersøkelser som viser at folk uten barn er mere lykkelig enn folk med barn.

Skrevet
Det er gjort flere undersøkelser som viser at folk uten barn er mere lykkelig enn folk med barn.

oi seriøst, finnes det noe dokumentasjon på det, et program eller noe, hadde vært interessant å se.

Gjest Gjest
Skrevet

Folk uten barn har bedre tid, mindre stress og mer rom for egentid og refleksjon.

Single kvinner på 35+ kan velge karriere, jobbe utenlands og gjøre masse spennende ting...og affærer/dates/forhold kan de jo ha likevel, med mange ulike og spennende menn. De kan også reise hvor de vil når de vil. Men er mer fri som barnløs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...