Gå til innhold

Hvordan er nå disse bunadsreglene?


Gjest Gjest_Mia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Har selv grønn nordlandsbunad, og synes den er veldig fin. Men alle her jeg kommer fra har jo samme bunad. :) Derfor gledet jeg meg stort da jeg skulle feire 17. mai i Oslo. Trodde endelig jeg skulle få ha litt eksotisk og fin bunad. Der tok jeg veldig feil! "Alle" spradet rundt i blå nordlandsbunad ...

.. lurer på om Oslo-folk vet at denne bunaden kommer i grønt også?

Synes det er kjedelig når folk velger en "mote"-bunad. Lurer også på hvorfor akkurat nordlandsbunaden er blitt så pop, SÅ pen er den jo ikke. Selv om jeg er veldig fornøyd med min da. Beltestakken er for øvrig utrolig vakker.

Den blir jo, av merkelige grunner, kåret til Norges vakreste bunad igjen og igjen. Og den vinner med stor margin. Sånn som her: http://www.dagbladet.no/dinside/2003/05/08/368270.html

Ikke misforstå, den er fin, det er ikke dét det står på. Men jeg kan på stående fot remse opp 10 jeg synes er mer estetisk vakre, og også 10 jeg synes har mer karakter og historisk tyngde. Nordlandsbunaden er for meg en gjennomkomponert drakt hvor ting matcher altfor mye. Som sagt, ikke gæern å se på, men søren meg ikke Norges vakreste heller...

Selv om mesteparten av landet tydeligvis er uenige med meg i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er av dem som mener at man skal ha bunad fra der man kommer fra!!

Å være inngiftet mener jeg ikke holder med mindre du nå bor på hjemstedet til mannen din, har bodd der en god stund, og har planer om å bli boende.

Jeg synes ikke min bunad er den fineste, men den betyr noe for meg fordi den sier noe om hvor jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nesten ingen som hadde på seg hodeplagg til bunaden 17. mai. Jeg hadde den på, synes bunaden blir enda finere når den er komplett. Og godt og varmt var det også for en frysepinn som meg, det blåste litt der jeg var.

Hadde du på deg hodeplagget eller ikke? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...