Gå til innhold

Hvordan er nå disse bunadsreglene?


Gjest Gjest_Mia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*

Jeg har tysk far, og min mor (og hele hennes slekt) er fra Romerike i Akershus. Er det kun Romeriksbunaden jeg da har "lov" til å bære?

Døtrene våre har hver sin beltestakk da mannen min er fra Telemark. Kunne jeg også hatt en slik, eller er det ikke tilknytning nok når det bare er inngiftet? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ellen_*
Jeg har tysk far, og min mor (og hele hennes slekt) er fra Romerike i Akershus. Er det kun Romeriksbunaden jeg da har "lov" til å bære?

Døtrene våre har hver sin beltestakk da mannen min er fra Telemark. Kunne jeg også hatt en slik, eller er det ikke tilknytning nok når det bare er inngiftet? :sjenert:

Jon Fredrik Skauge fra Bunad- og folkedraktrådet har uttalt dette:

Til dere som lurer på hvilken bunad en skal velge er det først og fremst et individuelt valg. I dag kan det være mange ulike relasjoner som knytter en til et sted. Mange kan ha nært bånd til et sted man har oppholdt seg mye, uten å egentlig ha slekt derfra. Først og fremst vil jeg si at en bør kjøpe seg den bunaden en har lyst på og bruke den med glede!

Jon Fredrik, BFR

En nyere trend er å velge en drakt fra der man har hytte/feriebolig, siden mange får en sterk tilknytning til stedet. Fra gammelt av var "regelen" at man skulle velge drakt fra der en selv, ens foreldre, ens besteforeldre eller ens oldeforeldre var fra. Ofte gir dette en vid valgmulighet, men til syvende og sist synes jeg du skal velge en drakt utifra hvor du føler tilhørighet og hvor bekvem du føler deg i drakten.

Ikke noe vits i å tilbringe alle festlige anledninger, type bryllup, nasjonaldag og konfirmasjon, de neste 30 årene i et antrekk du ikke kan fordra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at inngifte teller som tilhørighet. Dessuten, hvis du føler tilhørighet til Telemark, så er det ingen som har noe med å fortelle deg at du ikke har "lov" til å gå med den bunaden. (Jeg har selv lyst på en bunad fra stedet jeg bor, et sted hvor jeg virkelig føler meg hjemme og trives på alle måter, men har fått høre av en superkonservativ slektning at nei, jeg kan da umulig føle tilhørighet dit, siden jeg bare er innflytter og familien min ikke kommer derfra.) Så mitt råd er: Kjøp den bunaden du har lyst på, vær stolt av den og gi en god dag i hva "alle andre" synes!

Endret av Caron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Complex
Jeg har tysk far, og min mor (og hele hennes slekt) er fra Romerike i Akershus. Er det kun Romeriksbunaden jeg da har "lov" til å bære?

Døtrene våre har hver sin beltestakk da mannen min er fra Telemark. Kunne jeg også hatt en slik, eller er det ikke tilknytning nok når det bare er inngiftet? :sjenert:

Etter reglene kan vel du også ha en fra Telemark ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Blir litt nysjerrig nå jeg :)

Hvor i Telemark er din mann fra ? Beltestakk er nemlig ikke en "fellesbunad for hele Telemark" ;)

Forøvrig bør det være ok å anskaffe en bunad med opprinnelse et sted du har tilknytning til (enten via egen slekt, inngifte/samboerskap, hytte, regelmessige ferieopphold og slike ting).

Men, skal være ærlig nok til å si at jeg ikke er så veldig imponert over dem som bare "skal ha" den bunaden de synes er den aller peneste, uten at de vet hvor den er hentet fra engang.

Bor ikke i Telemak nå, og du verden så mange festelige ansikt jeg har møtt når jeg har sagt til beltestakk- kledde kvinner på 17. mai at det er hyggelig å se at vi er flere Telemarkinger ute i dag :fnise:

P.s. Liten advarsel følger her d.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er ganske 'streng' på bunadsregler, men hvis du har et forhold til Telemark så får du lov av meg. :) Men hvis du er der en gang i året og besøker svigers og ikke har noe spesielt forhold til Telemark så er det etter min mening ikke meningen at du skal ha en Telemarksbunad. Og jeg er i samme situasjon selv, jeg er 100 % fra Østfold og synes den bunaden er ganske stygg og har veldig lyst på en Vest-Agder-bunad, men jeg synes tilhørigheten er viktigere enn hvor fin den er.

Med tanke på hvor få dager i året man bruker den synes jeg man skal være stolt av hvor man kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Jeg synes ikke man skal bry seg så mye om slike regler, men dersom man gjør det bør inngifte være tilknytning nok. Når man gifter seg med noen så blir man jo hverandres familie. Mange i familien min som er ganske strenge på dette med bunad, og ingen av dem har reagert på at noen bruker inngiftet bunad. Selv synes jeg det er mest naturlig å hente bunad fra foreldre, besteforeldre, partners eller eget bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er beltestakken Vest-Telemark-bunad? Jeg trodde det var Vest-Kant-bunad jeg... :fnise:

Eller Oslo3-bunaden som den også kalles. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus
Er beltestakken Vest-Telemark-bunad? Jeg trodde det var Vest-Kant-bunad jeg... :fnise:

Veeeel.... siden beltestakken er fra de østlige delene av Telemak så bude det bli øst-kant-bunad.

Men det låter vel ikke like godt alle ører kan jeg tenke meg ;)

Eller Oslo3-bunaden som den også kalles. :fnise:

:ler:

Tihi ! Flere som har lagt merke til alle blå-kopi'ene av Dronning Sonjas beltestakk ser jeg :fnise:

Nesten litt trist, når neste alt - utenom snittet - er valgfritt.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke så mye om hvilke kriterier andre bruker for å velge seg bunad. Det er visst hips om haps.

Selv følger jeg reglene og syns det er kjekt med de som gjør det. Jeg tenker på bunad som et plagg som symboliserer den plassen en har røtter fra.

Jeg kunne aldri valgt bunad fra min manns hjemsted, for meg hadde det blitt heilt feil, jeg har ingen røtter dit selv om vi bor der.

Jeg har bunad som viser hvor jeg kommer fra, jeg kunne valgt bunad fra min mors hjemsted kanskje siden det er blodsbånd. Men den var ikke så veldig fin.

Lykke til med valget i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ts - mia
Blir litt nysjerrig nå jeg :)

Hvor i Telemark er din mann fra ? Beltestakk er nemlig ikke en "fellesbunad for hele Telemark" ;)

Mannen min er fra Lunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske 'streng' på bunadsregler, men hvis du har et forhold til Telemark så får du lov av meg. :) Men hvis du er der en gang i året og besøker svigers og ikke har noe spesielt forhold til Telemark så er det etter min mening ikke meningen at du skal ha en Telemarksbunad. Og jeg er i samme situasjon selv, jeg er 100 % fra Østfold og synes den bunaden er ganske stygg og har veldig lyst på en Vest-Agder-bunad, men jeg synes tilhørigheten er viktigere enn hvor fin den er.

Med tanke på hvor få dager i året man bruker den synes jeg man skal være stolt av hvor man kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes også Østfold-bunaden er trist, mørkegrønn og svart og dyster. Så jeg kjøpte meg Løken-drakten istedet! Kanskje noe for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Finnmark, og vet utrolig mange her som har nordlandsbunaden, uten noe tilknytning i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Østfold-bunaden er trist, mørkegrønn og svart og dyster. Så jeg kjøpte meg Løken-drakten istedet! Kanskje noe for deg også?

Ostfoldbunad finnes med rodt liv ogsaa, den er litt mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordlandsbunadjente

Må ærlig innrømme at jeg synes folk bør velge en bunad fra et sted de har i hvert fall _litt_ tilknytning til. Har selv grønn nordlandsbunad, og synes den er veldig fin. Men alle her jeg kommer fra har jo samme bunad. :) Derfor gledet jeg meg stort da jeg skulle feire 17. mai i Oslo. Trodde endelig jeg skulle få ha litt eksotisk og fin bunad. Der tok jeg veldig feil! "Alle" spradet rundt i blå nordlandsbunad ...

.. lurer på om Oslo-folk vet at denne bunaden kommer i grønt også?

Synes det er kjedelig når folk velger en "mote"-bunad. Lurer også på hvorfor akkurat nordlandsbunaden er blitt så pop, SÅ pen er den jo ikke. Selv om jeg er veldig fornøyd med min da. Beltestakken er for øvrig utrolig vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...