Gå til innhold

Svigerbror, svigersøster

Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Gjest Wacmoc

Kom til å tenke på noe ista, som jeg ikke helt skjønner;

Kan kjæresten min kalle broren/søsteren min for svigerbror/-søster?

Og kan søsteren/broren min kalle kjæresten min for svigerbror/-søster?

Eller hvordan er egnentlig dette med svigerbror & søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jess, der har du helt rett :)

Så lenge de er innen for familien din og hennes, så blir broren hennes svigerbroren din og omvendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er ingenting som heter svigerbror og svigersøster. Det heter derimot svoger og svigerinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Trodde det het svoger og svigerinne jeg, kjenner ingen som sier svigerbror/søster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Oi, da tok jeg feil, gitt.

Jeg tok det bare for gitt at det var slik, ettersom jeg aldri har hørt disse ordene andre steder enn her på KG. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Talula

Ahha, da har jeg lært noe nytt. Egentlig er svigerbror/søster mer forklarende enn svoger/svigerinne synes jeg.

Men, og det er mulig jeg er gammeldags, er ikke disse betegnelsene (sviger - ) egentlig betegnelser på din ektefelles familie? Men jeg hører jo at mange som ikke er gift bruker betegnelsene også, selv har jeg bare aldri funnet det naturlig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahha, da har jeg lært noe nytt. Egentlig er svigerbror/søster mer forklarende enn svoger/svigerinne synes jeg.

Men, og det er mulig jeg er gammeldags, er ikke disse betegnelsene (sviger - ) egentlig betegnelser på din ektefelles familie? Men jeg hører jo at mange som ikke er gift bruker betegnelsene også, selv har jeg bare aldri funnet det naturlig :sjenert:

Det betegner både din ektefelles familie og dine søskens ektefeller.

Ellers vrir jeg meg når jeg hører ordene svigerbror og svigersøster, selv om det tilsynelatende er "lov" å bruke disse begrepene nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan huske, har mora mi alltid sagt svigersøster/ bror og svoger/svigerinne om hverandre. Kjenner også andre som bruker svigersøster etc.

Aner ikke selv hva som er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til å bruke begge begrepene jeg.

Søskens ektefeller er svigerinne/svoger og ektefelles søsken er svigersøster/svigerbror...

Men om den definisjonen er noe jeg har "funnet på" selv er jeg mer usikker på :ler:

Jeg har i hvert fall alltid tenkt at det har noe med at svigerfamilien består av svigermor, svigerfar, svigersøster og svigerbror. Men å bruke dem om hverandre er vel kanskje mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
Det betegner både din ektefelles familie og dine søskens ektefeller.

Ellers vrir jeg meg når jeg hører ordene svigerbror og svigersøster, selv om det tilsynelatende er "lov" å bruke disse begrepene nå ;)

Ja, selvsagt mine søskens ektefeller også, glemte den betydningen. Men, det jeg tenkte på er at mange bruker jo uttrykket "sviger-" om mennesker de ikke er forbundet med med ekteskap, hvis jeg uttrykker meg klarere da, og jeg trodde at man måtte være forbundet ved ekteskap for at det skal være korrekt å bruke betegnelsene..det var bare det, men det er nok kanskje i utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Jammen da vet jeg det hvertfall :)

Har alltid sagt sviger-søster/bror/mor/far. :)

Har hørt om svoger og svigerinne, men bare på svart-hvit. ( forum osv. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imli
Det er ingenting som heter svigerbror og svigersøster. Det heter derimot svoger og svigerinne.

Nettopp - skjønner ikke hvorfor folk driver å kaller det svigerbror og -søster :klø: Har aldri hørt det i virkeligheten, kun av folk her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Coarvi
Nettopp - skjønner ikke hvorfor folk driver å kaller det svigerbror og -søster :klø: Har aldri hørt det i virkeligheten, kun av folk her inne.

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk driver og kaller det svoger og svigerinne. Har aldri hørt noen si det, bare lest det her inne :roll:

Har vel mye med dialekt å gjøre, og jeg synes egentlig det er rart når det dukker opp folk som aldri har hørt noen bruke det ene alternativet og absolutt ikke kan skjønne hvorfor andre ikke bruker de samme ordene som en selv. Hallo, kjære medmennesker, har dere virkelig ikke fått med dere mangfoldet av ordbruk og dialekter i dette lille landet vårt??? Er det virkelig så mye å undre seg over? Når dere leser at folk bruker disse ordene jevnlig her inne må dere vel greie å forstå at folk faktisk bruker de muntlig også selv om dere ikke har vært på tur i de traktene der det blir brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og jeg skjønner ikke hvorfor folk driver og kaller det svoger og svigerinne. Har aldri hørt noen si det, bare lest det her inne :roll:

Har vel mye med dialekt å gjøre, og jeg synes egentlig det er rart når det dukker opp folk som aldri har hørt noen bruke det ene alternativet og absolutt ikke kan skjønne hvorfor andre ikke bruker de samme ordene som en selv. Hallo, kjære medmennesker, har dere virkelig ikke fått med dere mangfoldet av ordbruk og dialekter i dette lille landet vårt??? Er det virkelig så mye å undre seg over? Når dere leser at folk bruker disse ordene jevnlig her inne må dere vel greie å forstå at folk faktisk bruker de muntlig også selv om dere ikke har vært på tur i de traktene der det blir brukt?

Ah, du kom meg i forkjøpet! Jeg skulle skrive ganske nøyaktig det samme! :)

Blir så lei av folk som ikke skjønner at ikke ALLE snakker akkurat sånn som dem selv. Snakk om å leve i sin egen lille boble. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Opprinnelig hadde svoger en annen betydning enn det vi legger i ordet i dag. Tidligere betegnet dette en som var gift med en slektning, nær eller fjern. Denne bruken ser en ofte i for eksempel 1600-tallskilder. En svoger var like mye ens søsters ektefelle som en tremennings ektefelle. Betegnelsen var dermed noe mer upresis tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Ah, du kom meg i forkjøpet! Jeg skulle skrive ganske nøyaktig det samme! :)

Blir så lei av folk som ikke skjønner at ikke ALLE snakker akkurat sånn som dem selv. Snakk om å leve i sin egen lille boble. :roll:

For det første er det forskjell på talespråk og skriftspråk. Det er ikke alltid man kan skrive slik man snakker, da norsk skriftspråk i motsetning til talespråk er standardisert.

For det andre tviler jeg på at dette er dialektavhengig. Dette er et veldig nytt fenomen, og jeg vil tro at det dermed har mye større utbredelse i den yngste delen av befolkningen enn blant de som er eldre.

For det tredje dreier seg ikke om å leve i sin egen lille boble. I alle seriøse media bruker man svoger og svigerinne, og ikke svigerbror og -søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...