Gå til innhold

Kjøp av sex vs kjøp av klær


Gjest LuckyL

Anbefalte innlegg

Gjest LuckyL

Jeg så et innlegg lenger ned på siden fra han på 21 som i mangel på tilbud fra damer hadde kjøpt sex av prostituerte. Mange av svarene, særlig fra kvinner, går ut på at ved å kjøpe sex så støtter man en industri der det foregår menneskehandel, narkotikasalg og diverse annen kriminalitet.

Det er en smule hyklersk å si dette når man samtidig kjøper moteklær, jeg antar at de fleste kvinner i det minste av og til kjøper seg et plagg fra et av de "hotte" merkene.

Da vil jeg anbefale dere å lese Roberto Savianos bok "Gomorra" om Camorra-mafiaen i Napoli. De styrer blant annet det meste av den italienske moteindustrien, i tillegg til narkotikatrafikken. Plaggene syes av mennesker som sitter på slavekontrakt, ofte illegale imigranter. Det er sannsynlig at minst en person har blitt drept i forbindelse med produksjonen av en ny kolleksjon.

Billigklærne du kjøper på H&M eller andre lavprisbutikker er i stor grad sydd av unge jenter, mange av dem barn, i Sørøst-Asia, som jobber 14-15 timer i døgnet.

En annen ting er at de fleste klær er laget av bomull. Bomullsdyrking krever mye vann og bidrar til forørkning, dessuten krever den veldig mye sprøytemidler.

Neste gang du skal kjøpe et plagg, tenk på dette og tenk etter om du virkelig trenger dette plagget, eller om du bare har lyst på noe nytt. Hvor lenge varer egentlig lykken av å ha kjøpt et nytt plagg?

Jeg sier ikke at det er ok å kjøpe sex, men hvis man vil bruke argumenter om at man da støtter en skitten industri bør man være konsekvent. Selv er jeg konsekvent etter beste evne: I matbutikken kjøper jeg Fairtrade der det fins, jeg kjøper klær når jeg virkelig trenger det, ikke oftere, og da forsøker jeg å kjøpe fra norske produsenter eller andre merker som jeg med en viss sannsynlighet kan anta produserer klærne etisk forsvarlig. Dessuten kjøper jeg heller ikke sex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wacmoc

Så vi skal alle slutte å gå med klær da? Tusle rundtnakne istedet fordi du mener å kjøpe klær er det samme som å kjøpe sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LuckyL
Så vi skal alle slutte å gå med klær da? Tusle rundtnakne istedet fordi du mener å kjøpe klær er det samme som å kjøpe sex?

Som jeg sa så kan man etter beste evne forsøke å handle etisk. Kjøp fra norske produsenter hvis det er mulig. Selv om de som jobber på konfeksjonsfabrikker i Norge ikke har noen superlønn tror jeg nok de har bedre lønn og arbeidsforhold enn slavearbeiderne til Camorraen.

Det er ingen unnskyldning å si at "Det er så vanskelig å finne etisk produserte klær". Bli en bevisst forbruker, ikke bare gi blaffen. Les f. eks. på http://www.gronnhverdag.no/tema.php?tema_id=7 om klær produsert etisk og miljøvennlig.

Det er rart at uansett hvor tydelig man synes man framstiller poenget sitt, så er det alltid noen som misforstår, kanskje med vilje. Jeg sa ikke at å kjøpe klær er det samme som å kjøpe sex, men at når man kjøper moteklær så støtter man kriminelle krefter, akkurat som hvis man kjøper sex av prostituerte som er havnet i bransjen som resultat av menneskehandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Bra jeg aldri kjøper moteklær da..

Unnskyld jeg ikke forstod deg rett. Bare syntes det var litt passe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et innlegg lenger ned på siden fra han på 21 som i mangel på tilbud fra damer hadde kjøpt sex av prostituerte. Mange av svarene, særlig fra kvinner, går ut på at ved å kjøpe sex så støtter man en industri der det foregår menneskehandel, narkotikasalg og diverse annen kriminalitet.

Det er en smule hyklersk å si dette når man samtidig kjøper moteklær, jeg antar at de fleste kvinner i det minste av og til kjøper seg et plagg fra et av de "hotte" merkene.

Da vil jeg anbefale dere å lese Roberto Savianos bok "Gomorra" om Camorra-mafiaen i Napoli. De styrer blant annet det meste av den italienske moteindustrien, i tillegg til narkotikatrafikken. Plaggene syes av mennesker som sitter på slavekontrakt, ofte illegale imigranter. Det er sannsynlig at minst en person har blitt drept i forbindelse med produksjonen av en ny kolleksjon.

Billigklærne du kjøper på H&M eller andre lavprisbutikker er i stor grad sydd av unge jenter, mange av dem barn, i Sørøst-Asia, som jobber 14-15 timer i døgnet.

En annen ting er at de fleste klær er laget av bomull. Bomullsdyrking krever mye vann og bidrar til forørkning, dessuten krever den veldig mye sprøytemidler.

Neste gang du skal kjøpe et plagg, tenk på dette og tenk etter om du virkelig trenger dette plagget, eller om du bare har lyst på noe nytt. Hvor lenge varer egentlig lykken av å ha kjøpt et nytt plagg?

Jeg sier ikke at det er ok å kjøpe sex, men hvis man vil bruke argumenter om at man da støtter en skitten industri bør man være konsekvent. Selv er jeg konsekvent etter beste evne: I matbutikken kjøper jeg Fairtrade der det fins, jeg kjøper klær når jeg virkelig trenger det, ikke oftere, og da forsøker jeg å kjøpe fra norske produsenter eller andre merker som jeg med en viss sannsynlighet kan anta produserer klærne etisk forsvarlig. Dessuten kjøper jeg heller ikke sex...

Vel, nå vil ikke jeg være kverulant men siden du er inne på det teamaet. Hvorfor ikke bare slutte å spise alt som er levende?

Hvis du har vært tilstede under en slakting eller har sett hvordan dyrene fra gårdene blir jaget på lastebilen på vei til slakteriet så er det INGENTING i forhold til hva som skjer i moteindustrien. Jeg er nå fra gård og vet akkurat hva som skjer under slakting og lasting av dyr. Jeg syns det blir for dumt å i det hele tatt ytre noe som det du skriver. Det blir for meg flisespikkeri.

Hvis vi skal gå rundt hele tiden og tenke på hvilke prosesser og hvilke hendelser som har skjedd for hver gang vi spiser middag, vil jeg tro at 9 av 10 dropper det måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synest TS har ett poeng, alle bør velge så etisk og miljømessig riktig som mulig når de handler mat, klær og andre ting man trenger. Forbrukermakten er stor, og som ordtaket sier, mange bekker små blir en stor å.

Ellers så bør man jobbe for at det blir lettere å drive gårdsslakterier og omreisende slakterier også, slipper dyrene mye unødig stress. Og også spise mindre kjøtt. Rigide regelverk i dag.

Men det å kjøpe sex blir ikke mer heldig fordi man har mange andre uheldige valg man kan ta i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner i dag er jo klær beregnet for kanskje tretten fjorten mennesker i u-land, har sko til kanskje ti femten mennesker.

En kvinne idag forbruker så mye at planeten vil gå til helvete.

Problemet med å kjøpe sex av horer er at horene bruker pengene på materielle ting og merkeklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja alle trenger å bli mer våkne på de valgene man tar i livet, på alle områder.

Er både mot horekjøp og uetisk overdreven forbruk. Så den er ganske så grei for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot synes det burde vært omvendt, - at det var horene som betalte for sex!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og til grafenberg, jeg støtter ikke kjøtt produksjonen, og spiser ikke kjøtt.

Så det er faktisk mulig og tenke over konsekvensene av sine handlinger, i tillegg til at man lever veldig godt...i tillegg til at man er sunn slank og energisk! tenk det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er enig med ts, det går an å tenke litt. Istedenfor å ha shopping som hobby kan man heller kjøpe seg noe nytt når det gamle går i stykker... Dette gjelder både kvinner og menn, uansett hva man kjøper. Vi som er så rike (jeg tjener 340.000,- i året og føler meg rik) kan kjøpe det vi har lyst på - men man må tøyle lystene sine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kremmmmt ja. Deg er mange her inne på forumet, særlig på klær kosmetikk etc som roper at man ikke skal kjøpe kosmetikk som er testet på dyr, det er kjempebra. Men jeg synes det er dumt når de blandt handleposene sine fra h&m hakker på andre som bruker kosmetikk som er testet på dyr. Tenk på hva dere selv gjør, barnearbeid og slaveri er noe av det værste som finnes av ondskap.

Jeg kjøper kosmetikk som er testet på dyr bare av og til, men ikke hakk før du ser hva du selv gjør, når du står der med handleposene fra blandt andre h&m.

Søtter ikke sexkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Jeg så et innlegg lenger ned på siden fra han på 21 som i mangel på tilbud fra damer hadde kjøpt sex av prostituerte. Mange av svarene, særlig fra kvinner, går ut på at ved å kjøpe sex så støtter man en industri der det foregår menneskehandel, narkotikasalg og diverse annen kriminalitet.

Det er en smule hyklersk å si dette når man samtidig kjøper moteklær, jeg antar at de fleste kvinner i det minste av og til kjøper seg et plagg fra et av de "hotte" merkene.

Billigklærne du kjøper på H&M eller andre lavprisbutikker er i stor grad sydd av unge jenter, mange av dem barn, i Sørøst-Asia, som jobber 14-15 timer i døgnet.

Neste gang du skal kjøpe et plagg, tenk på dette og tenk etter om du virkelig trenger dette plagget, eller om du bare har lyst på noe nytt. Hvor lenge varer egentlig lykken av å ha kjøpt et nytt plagg?

I matbutikken kjøper jeg Fairtrade der det fins, jeg kjøper klær når jeg virkelig trenger det, ikke oftere, og da forsøker jeg å kjøpe fra norske produsenter eller andre merker som jeg med en viss sannsynlighet kan anta produserer klærne etisk forsvarlig. Dessuten kjøper jeg heller ikke sex...

Jeg kjøper ikke sex. Ikke fordi det "støtter feil industri", men fordi jeg synes sex hører hjemme i gode forhold.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, er det moteklær eller billigklær som er ille?

Som student har jeg desverre ikke råd til å handle på DesignForum, Uno eller økologiske spesialbutikker. Da hadde jeg måtte leve med kun få plagg, og på minimalt med mat. Med mine intoleranser kan jeg heller ikke kutte ut kjøtt, da måtte jeg ha levd utelukkende på gulrot omtrent.

Jeg er blitt veldig flink til å tenke over før jeg kjøper noe, men ja, jeg handler på kjedebutikkene og synes det er bra at de finnes.

Men....hvis alle slutta å handle de klærne du mener vi ikke skal kjøpe, hvordan hadde det da gått med "de stakkars arbeiderne" ? Det er faktisk ikke mange årtier siden vi her i Norge jobba 14 timer om dagen heller og VELDIG mange gjør det enda. Sier ikke at jeg støtter underbetaling og barnearbeid, men det er kanskje bedre enn alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wacmoc
Men....hvis alle slutta å handle de klærne du mener vi ikke skal kjøpe, hvordan hadde det da gått med "de stakkars arbeiderne" ? Det er faktisk ikke mange årtier siden vi her i Norge jobba 14 timer om dagen heller og VELDIG mange gjør det enda. Sier ikke at jeg støtter underbetaling og barnearbeid, men det er kanskje bedre enn alternativet?

Kjæresten min kan pluttselig jobbe opp til 15 timer på en dag. Han er lastebilsjåfør og må som oftest jobbe i de få "pausene" han har.

Og pappa kan også jobbe så lenge et par dager om du tar det han er på kontoret + undervisningen + arbeidet han må gjøre hjemme ( han er høyskole lektor )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så vi skal alle slutte å gå med klær da? Tusle rundtnakne istedet fordi du mener å kjøpe klær er det samme som å kjøpe sex?

Det er ikke det samme, men begge kan være med på å støtte ondskap.

Og det går fint an å kjøpe sex uten å støtte menneskehandel også (klær også). Det finnes faktisk de som har valgt det selv, som styrer seg selv og som er sin egen sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kjøpe sex av horer er at horene bruker pengene på materielle ting og merkeklær.

Ja, der har du virkelig truffet kjernen av problemet med sexkjøp...

Mer alvorlig, syns jeg også at man burde tenke mer gjennom hva man kjøper av mat, klær og annet (ink. meg selv). Jeg syns det kan skurre når noen hakker løs på andre som f.eks. spiser kjøtt mens man selv spiser egg fra Prior-høns. Når man ikke har alt på det rene selv bør man i det minste være mer forsiktig når man kritiserer andre. Samtidig mener jeg at det er vanskelig å være hundre prosent konsekvent i absolutt alt. Men det kan ses på som en prosess, hvor man lærer litt etter hvert, og gradvis gjør kostholdet/shopping mer etisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Horekunde
Problemet med å kjøpe sex av horer er at horene bruker pengene på materielle ting og merkeklær.

Jeg tar kritikk. :flau:

Heretter skal jeg bare kjøpe billige horer som ikke har råd til annet enn det aller nødvendigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss ta kaffe da.

De fleste her inne drikker nok kaffe fra tid til annen, og tenker sikkert ikke over at de kaffebønnene kommer fra plantasjer som blir KRAFTIG underbetalt for at de i det hele tatt skal klare å selge unna det de høster.

Som sagt tidligere: man kan ikke tenke over alt man kjøper, da blir man til slutt paranoid.

Det vil alltid være noen på toppen og bunnen av næringskjeden. Er du ikke haien; er du mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg handler økologisk fairtraid. Vet det ikke er helt bombesikkert merket, og det er noen bakdeler men de jobber for bedre vilkår for arbeiderene og jeg har kommet frem til at dette må være den miste av flere onder.

Det verste man kan gjøre er vel å slutte og handle kaffe og andre varer, men når man handler kaffe, klær, annen mat osv bør man være bevisst på at arbeiderene og miljøet har best mulig kår der tingene blir laget.

Man kan tenke over det man kjøper, finnes også merkeordninger som gjør det mye enklere for oss, som fairtraid, svanen osv. Det kan være litt dyrere, for min del har jeg funnet ut at da får jeg klare meg med litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss ta kaffe da.

De fleste her inne drikker nok kaffe fra tid til annen, og tenker sikkert ikke over at de kaffebønnene kommer fra plantasjer som blir KRAFTIG underbetalt for at de i det hele tatt skal klare å selge unna det de høster.

Derfor kjøper vi nesten utelukkende fairtrade-kaffe.

Det er helt sant at det aller meste vi kjøper, selv av det aller mest nødvendigste, kan være etisk diskutabelt. Den lette måten å takle det på er å si "noe må vi jo spise, skal jeg tenke på alt det blir jeg paranoid og kan ikke gjøre noe". Den mer krevende måten er å gjøre det man kan, et steg om gangen. At man er bevisst de gangene man kjøper klær, at man kjøper mindre kjøtt og helst økologisk/Grøstad gris, at man ser seg rundt etter sminke ikke testet på dyr neste gang man har sminkehandel osv.

Det er ikke snakk om at man skal sitte med evig dårlig samvittighet og at absolutt alt man kjøper fra i dag av må være 100 & økologisk og fairtrade, ellers så er man en hykler. Hvis man heller tar det et steg om gangen, så får man faktisk gjort noe, uten at man blir overmannet av dårlig samvittighet eller stenger ned med ulike "jeg må jo leve"-argumenter fordi det blir for mye. Når man har fått til en rutine på en mer etisk handel innnenfor et område, så kan man ta neste. Man må også ta et valg selv hvor grensen skal gå for det man har samvittighet til. Hvis man vet man ikke ønsker å kutte ut kjøtt helt, så kan man gå over til å kjøpe økologisk kjøtt, vilt og/eller kjøpe konvensjonelt kjøtt sjeldnere, f.eks.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...