Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Synes det er så mange som har blitt vinsnobber. Altså: de kjøper vin i høye prisklasser og skryter i vei om hvor god den er. Har til og med opplevd at noen har sagt at en og samme vin smaker forskjellig til forskjellig mat. Alle skjønner vel at rødvin er rødvin.
Jade Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Nå er det slik at viner passer til forskjellig mat. Så hvis man drikker en vin som ikke passer til en rett, så smaker den gjerne annerledes enn hvis man drikker den til en rett som den passer til. Men da skal man ha avanserte smaksløker, tror jeg Må legge til at jeg ikke har peiling, aldri kjøper vin til over 100 kr flaska, og at så lenge den smaker godt, så er alt fryd og gammen for meg
Fresi Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Synes det er så mange som har blitt vinsnobber. Altså: de kjøper vin i høye prisklasser og skryter i vei om hvor god den er. Har til og med opplevd at noen har sagt at en og samme vin smaker forskjellig til forskjellig mat. Alle skjønner vel at rødvin er rødvin. Jeg er mer der at alko er alko, egentlig.
Gjest nextlife Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Jeg er mer der at alko er alko, egentlig. Du drikker vel heimbrent med mentoldrops også, du
Fresi Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Du drikker vel heimbrent med mentoldrops også, du Er det en gæmlisvariant av tyrkershots? I såfall helst ikke.
Gjest Kaya83 Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Det er jo for pokker ikke vinsnobberi å klare å smake forskjell på en pappvin på billigsalg og en ordentlig god amarone feks.. Det ER forskjell på vin.. Og hvis mennesker ikke klarer å smake forskjell på vin, verken hvit eller rød, så er det bare tragisk og vitner om ekstremt lite utviklede smaksløker.. Jeg syns det er fryktelig harry med mennesker som snakker sånn som dette her, får bilder av feite mennesker som sitter og drikker en jævlig søt, tysk riesling av pappkopper på campingtur.. ÆSJ!
Gjest ts Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Det er jo for pokker ikke vinsnobberi å klare å smake forskjell på en pappvin på billigsalg og en ordentlig god amarone feks.. Det ER forskjell på vin.. Og hvis mennesker ikke klarer å smake forskjell på vin, verken hvit eller rød, så er det bare tragisk og vitner om ekstremt lite utviklede smaksløker.. Jeg syns det er fryktelig harry med mennesker som snakker sånn som dette her, får bilder av feite mennesker som sitter og drikker en jævlig søt, tysk riesling av pappkopper på campingtur.. ÆSJ! Herregud da menneske! Man trenger da ikke å kunne smake forskjell på rød og hvit vin. Man SER jo at det er to forskjellige viner da. Alle forstår jo at rødvin er rød og ikke hvit. Blir helt på trynet å drive og smatte for å finne ut om man drikker rødvin eller hvitvin, så lenge det bare er å åpne øya og sjekke.
Fresi Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Herregud da menneske! Man trenger da ikke å kunne smake forskjell på rød og hvit vin. Man SER jo at det er to forskjellige viner da. Alle forstår jo at rødvin er rød og ikke hvit. Blir helt på trynet å drive og smatte for å finne ut om man drikker rødvin eller hvitvin, så lenge det bare er å åpne øya og sjekke. :hoho:
Gjest Kaya83 Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Herregud da menneske! Man trenger da ikke å kunne smake forskjell på rød og hvit vin. Man SER jo at det er to forskjellige viner da. Alle forstår jo at rødvin er rød og ikke hvit. Blir helt på trynet å drive og smatte for å finne ut om man drikker rødvin eller hvitvin, så lenge det bare er å åpne øya og sjekke. Dritmorsomt!
Gjest ts Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Dritmorsomt! Forstår du ikke at det faktisk er så enkelt? En annen metode er å lese på etiketten.
Gjest Kaya83 Skrevet 7. mai 2009 #11 Skrevet 7. mai 2009 Forstår du ikke at det faktisk er så enkelt? En annen metode er å lese på etiketten. Jo, jeg forstår det.. Jeg har heller aldri påstått at mennesker ikke ser eller merker forskjell på rød eller hvit vin.. Men jeg skal for all del ikke legge meg opp i hva du drikker - men da trenger ikke du heller å legge deg opp i hva jeg drikker.. Eller hva jeg kan og ikke kan.. Eller hva jeg bruker pengene mine på.. Jeg er ingen vinsnobb bare fordi jeg smaker forskjell på vin, selvom de er fra samme distrikt, samme produsent, samme druer - bare ulik klassifisering..
Gjest ts Skrevet 7. mai 2009 #12 Skrevet 7. mai 2009 Jo, jeg forstår det.. Jeg har heller aldri påstått at mennesker ikke ser eller merker forskjell på rød eller hvit vin.. Men jeg skal for all del ikke legge meg opp i hva du drikker - men da trenger ikke du heller å legge deg opp i hva jeg drikker.. Eller hva jeg kan og ikke kan.. Eller hva jeg bruker pengene mine på.. Jeg er ingen vinsnobb bare fordi jeg smaker forskjell på vin, selvom de er fra samme distrikt, samme produsent, samme druer - bare ulik klassifisering.. Hvis jeg skal være ærlig, så driter jeg i hva du drikker. Er vinsnobber jeg snakker om - ikke folk som må smake seg frem for å finne forskjell på rødvin og hvitvin.
Gjest Kaya83 Skrevet 7. mai 2009 #13 Skrevet 7. mai 2009 Hvis jeg skal være ærlig, så driter jeg i hva du drikker. Er vinsnobber jeg snakker om - ikke folk som må smake seg frem for å finne forskjell på rødvin og hvitvin. Ooh
Sniktitt Skrevet 7. mai 2009 #14 Skrevet 7. mai 2009 Wey, for en god stemning det var her da Veeel, jeg vil ikke si at det er vinsnobberi å kjenne/si at forskjellig vin passer til forskjellig mat. Kanskje ikke alle kjenner det? Ikke vet jeg. Men jeg vil tro at hvis man får smake eksempler på vin som passe til den og den type mat, men ikke til den og den, vil de fleste kjenne forskjell. Jeg selv kjenner svært stor forskjell på vin, så kanskje man blir litt innhabil i synspunktet her;) Der blir jo litt som om at man syntes ikke appelsinjuice smaker godt etter at man har pusset tennene, mens det går helt fint sammen med noe mat. Noe smaker bare ikke like godt sammen med noen andre smaker.
Brunhilde Skrevet 7. mai 2009 #15 Skrevet 7. mai 2009 Jo, jeg forstår det.. Jeg har heller aldri påstått at mennesker ikke ser eller merker forskjell på rød eller hvit vin.. Men jeg skal for all del ikke legge meg opp i hva du drikker - men da trenger ikke du heller å legge deg opp i hva jeg drikker.. Eller hva jeg kan og ikke kan.. Eller hva jeg bruker pengene mine på.. Jeg er ingen vinsnobb bare fordi jeg smaker forskjell på vin, selvom de er fra samme distrikt, samme produsent, samme druer - bare ulik klassifisering.. Men du er sannelig en snobb allikevel, jfr karakteristikken din i et innlegg lenger oppe i tråden. Vin behøver ikke vre dyr for å være god, men jeg syns kansje ts trekker det litt langt, og regner med at poenget med startinnlegget var å sette det hele litt på spissen?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #16 Skrevet 7. mai 2009 mmmmmmm..... En god rødvin til mat. eller ett glass vin forran peisen. Er en vinsnobb dersom kriteriet er å smake forskjell på viner, mener vin er som annet tilbehør, finnes ulike kvaliteter. Forskjellig vin kan gi ulike smaksopplevelser, noen mer ulike enn andre. Har ikke helt oversikten over vin og heller ikke motivasjon til å sette meg inn i dette, plukker det jeg blir anbefalt på polet, pleier å være bra vin. Skjønner de som legger flid i vinvalg, for serverer man den rette vinen når man lager god mat så, :dåne:
Gjest Elfrida Skrevet 7. mai 2009 #17 Skrevet 7. mai 2009 Har til og med opplevd at noen har sagt at en og samme vin smaker forskjellig til forskjellig mat. Men det gjør jo det. Bare prøv en god champagne til henholdsvis hummer og gåselever - stor forskjell!
Gjest Kaya83 Skrevet 7. mai 2009 #18 Skrevet 7. mai 2009 Men du er sannelig en snobb allikevel, jfr karakteristikken din i et innlegg lenger oppe i tråden. Vin behøver ikke vre dyr for å være god, men jeg syns kansje ts trekker det litt langt, og regner med at poenget med startinnlegget var å sette det hele litt på spissen? Jeg er ikke snobbete i det hele tatt, hva andre gjør er ikke min greie.. Det er ikke det å dra på camping og drikke vin fra pappkrus som er greia egentlig, jeg bare klarer ikke greia med å ikke klare å kjenne forskjellige smaker.. Å ikke like vin er en ærlig sak, men å drikke søte rieslinger fra pappkopper og påstå at det er det beste en vet, det synes jeg er veldig trist.. Men - folk får nå drikke det dem vil.. Men jeg vil ha meg frabedt å bli kalt en vinsnobb bare fordi jeg har god kunnskap om vin.. Slik jeg oppfatter ts, så er det ikke egentlig for å sette ting på spissen, men heller litt omvendt mobbing..
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #19 Skrevet 7. mai 2009 Jeg er ikke snobbete i det hele tatt, hva andre gjør er ikke min greie.. Det er ikke det å dra på camping og drikke vin fra pappkrus som er greia egentlig, jeg bare klarer ikke greia med å ikke klare å kjenne forskjellige smaker.. Å ikke like vin er en ærlig sak, men å drikke søte rieslinger fra pappkopper og påstå at det er det beste en vet, det synes jeg er veldig trist.. Men - folk får nå drikke det dem vil.. Men jeg vil ha meg frabedt å bli kalt en vinsnobb bare fordi jeg har god kunnskap om vin.. Slik jeg oppfatter ts, så er det ikke egentlig for å sette ting på spissen, men heller litt omvendt mobbing.. Men hva om en faktisk smaker forskjell på den dyre vinen du sverger til, og pappvinen, men faktisk synes at pappvinen smaker bedre? Hvorfor i alle dager er det trist? Og hvorfor er det i det trist om folk ikke smaker noen særlig forskjell? At du synes andres smaksløker er triste, er snobberi, jo. Fordommene dine mot folk som liker pappvin er snobberi. Det ER ikke slik at dyrt alltid er best. Og smak er relativt. Det er flere matvarer hvor jeg faktisk synes at billigproduktene smaker bedre enn de dyrere merkevarene. Er det trist? Jeg synes tvert imot at det er bra - jeg kjøper den maten jeg liker best, og den er i tillegg billigst. Uffameg, altså, tenke seg til at jeg liker billigmat, stakkars meg... Drikke smaker forskjellig etter hvilken mat man drikker den til. Det gjelder ikke bare vin. Ettersmaken fra maten vil virke sammen med smaken på vinen. Jeg liker rød saft, men jeg klarer bare ikke å drikke det til risengrynsgrøt, da smaker saften hyl og helvete.
Brunhilde Skrevet 7. mai 2009 #20 Skrevet 7. mai 2009 ... Jeg syns det er fryktelig harry med mennesker som snakker sånn som dette her, får bilder av feite mennesker som sitter og drikker en jævlig søt, tysk riesling av pappkopper på campingtur.. ÆSJ! ... Jeg er ikke snobbete i det hele tatt, hva andre gjør er ikke min greie.. Nei vel. Ikke snobbete, ikke generaliserende og ihvertfall ikke fordømmende...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå