Gå til innhold

Ang. samvær med barn


Rubymannen

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter fra et tidligere ekteskap, hun er 5 år nå og jeg har henne ca 10-14 dager hver måned. Det er ganske står avstand mellom bostedene, ca. 30 mil, og til nå har vi møtts halvveis på veien, da min eks. også synes det var den beste løsningen.

Jeg har tenkt en del, da jeg aldri har hatt henne i høytider, at det jammen er på tide å begynne og bytte på det, kanskje annen hver gang, og jeg nevnte dette for min eks. Jeg fortalte at det var på tide å få skrevet ned en samværsavtale, da hun begynner på skolen neste år, og hun ikke kan være så mye som nå.

Da jeg luftet det for henne og sa at jeg gjerne ville ha det skriftlig, og at jeg gjerne kunne ha henne fast i 14 dager,inntil hun begynner på skolen, så sa hun først at det kanskje ville bli litt mye for meg, ettersom jeg jobber, men jeg sa ifra at det var helt greit, og at vi skulle finne en løsning, vi har henne jo nå og det går jo bra.... Så tenkte hun seg litt om, og sa nei, da ble det jo 50-50 og da fikk hun jo ingen penger. For meg spiller pengene ingen rolle, og jeg sa ifra at dette var mellom meg og henne, ikke det offentlige. Det er jo jeg som betaler som må avgjøre om jeg fortsatt vil betale barnebidrag selv om jeg har henne denne tiden.

Så jeg kontaktet et familerådgivningskontor på hennes hjemplass, og fikk avtalt en time der nå i høst, så vi kunne bli enig om en samværsavtale. De synes det var en fin løsning å gjøre det skriftlig, en sikkerhet for begge parter, og ikke minst for jenta vår.

Da min eks's mor fikk greie på dette, ble hun helt ellevill, mente at jeg gikk bak ryggen hennes og at jeg skulle ha henne i høytider, det hadde jo ikke jeg noe med. Dessuten fikk jeg også beskjed om at heretter fikk jeg hente datteren min hjemme, de kom ikke halvveis, det er nemlig min eks's mor som har pleid å kjøre henne.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg vil jo det som er best for datteren min, og fakta er det at når hun var her sist, så ville hun absolutt ikke dra hjem. Hun spurte hele tiden om å få flytte til pappa, og ville være hos meg. Hva skal jeg gjøre, er det noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Minnes å huske at far har samme rettigheter i forhold til foreldresamværet som mor har. Evt. at hvis far ønsker 50% har han rett til det. (Hvis jeg ikke husker helt feil)

Håper virkelig det ordner seg for deg.

Og dette med at hun mister all stønad, tyder på at hun heller ikke tenker på barnets beste men på sin egen egoisme. (Også hennes mor).

Stå på ditt du!!

Her står det litt om foreldresamværet med barna: Foreldreansvar og samværsrett

Dersom foreldrene ikke kan bli enige om foreldreansvaret, om hvem barnet skal bo fast sammen med eller omfanget av samværsordningen, kan de bringe saken inn for domstolen eller fylkesmannen.

Nye regler om reisekostnader ved samvær med barn trer i kraft 1. januar 2002.  

Etter de nye reglene skal foreldre som ikke avtaler noe annet dele på kostnadene til samværsreisene

Reisekostnader ved samvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hva bestemoren mener må du gi en blanke i, for hun har ikke noe med dette å gjøre. At hun har kjørt jenten fra og til har jo vært veldig snilt av henne, men at hun skal være med å styre samværsavtalen er helt horribelt. få til en skriftlig avtale som dere begge kan leve med, og tenk barnets beste i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stå på ditt du og jobb det som trengs for å få en skriftlig samværsavtale. Datteren din har like mye rett til å være hos deg som hos mammaen sin. Hun har to foreldre og krav på å få være like mye hos begge.

Håper dere kommer til enighet med hverandre og din datters mormor har virkelig ingenting med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Hsuk bare å tenke på hva som er best for BARNET i dene situasjonen. Det er jo henne det dreier seg om. Er det bra for henne å bo noen uker her, og noen uker der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...