Gå til innhold

Oj, jeg er en tvangsspiser.


Skrika89

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge i over et år prøvd å slanke meg, jeg spiser forholdsvis sunn mat mye sunnere enn før men vekten har ikke gått nedover heller litt oppover, og jeg har ikke forstått hvorfor. Jeg har trent litt ikke så mye, men nok til at det burde gitt resultater, tenkte jeg. Men hvorfor har jeg da ikke gått ned? Jeg har gått sikkert 100 runder med meg selv jeg har vært hos legen og tatt masse prøver for å finne ut om det er noe galt med meg siden vekten ikke går nedover. Men nei de har vært bra. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Så slår det meg, du spiser jo som en hest! Hvorfor har jeg ikke sett det her før? Jeg spiser og spiser og spiser, selvom jeg ikke er sulten, selvom jeg akkurat har spist.. Jeg spiser ikke godis og diverse men hva enn som måtte finnes i kjøleskapet. Jeg må le av meg selv ved tanken på at jeg ikke har sett det her før nå. Så da må jeg spørre.. Hva gjør jeg nå? Noen som har kommet seg ut av en sånn sirkel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_meg_*

Skriv ned absolutt alt du spiser i løpet av en dag, da blir det mer "synlig".

Lag en plan over hva du skal spise og hold deg til den. Da følger du planen slavisk, f eks, til frokost skal jeg ha det og det.

Planlegg innkjøpene dine, ikke gå sulten i butikken, og ikke ha mer mat hjemme enn nødvendig.

Hvis du sliter med å være sulten så pøs på med grønnsaker. Det skal godt gjøres å gå særlig opp i vekt av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ned absolutt alt du spiser i løpet av en dag, da blir det mer "synlig".

Lag en plan over hva du skal spise og hold deg til den. Da følger du planen slavisk, f eks, til frokost skal jeg ha det og det.

Planlegg innkjøpene dine, ikke gå sulten i butikken, og ikke ha mer mat hjemme enn nødvendig.

Hvis du sliter med å være sulten så pøs på med grønnsaker. Det skal godt gjøres å gå særlig opp i vekt av det...

Takk for svar :)

Det var absolutt en god ide og jeg skal prøve det.

Tenkte også prøve å ha litt friske grønnsaker/frukt tilgjengelig i kjøleskapet så jeg kan spise det når suget blit for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det var absolutt en god ide og jeg skal prøve det.

Tenkte også prøve å ha litt friske grønnsaker/frukt tilgjengelig i kjøleskapet så jeg kan spise det når suget blit for stort.

Jeg ville anbefale å gå til innkjøp av et proteintilskudd som du kan bruke som mellommåltid. Rett og slett fordi det holder en "mett" lenger enn frukt og grønt.. Det er min erfaring i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefale å gå til innkjøp av et proteintilskudd som du kan bruke som mellommåltid. Rett og slett fordi det holder en "mett" lenger enn frukt og grønt.. Det er min erfaring i hvert fall.

Proteintilskudd? Tenker du da på sånne shakes?

Jeg er ganske sikker på hva som er grunnen til det, men jeg jobber med den saken. Jeg har gått mye til psykolog, men når jeg ble 18 stoppet jo alt fordi jeg da var voksen og da var det 1 års ventetid på voksenpsykiatrien og jeg orket ikke gå igjennom hele den mølla der en gang til, hadde da allerede bytta psykolog 3 ganger. Så nå jobber jeg ikke med noen andre enn meg selv når det gjelder problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå prøver jeg å få løst dette problemet på et vis og jeg har klart meg ganske bra i dag, men jeg ser et problem som vi har, gubben jobber fra 07.00-16.00 og jeg jobber fra 15.00-20.00 hver dag og dette er et problem når det gjelder middag, han spiser ofte når han kommer hjem fra jobb kanskje også stikker innom et gatekjøkken, og jeg blir så sulten rett før jeg skal hjem fra jobb at det er lett for å bli en 5 min ned på kiosken for å kjøpe noe snacks. Men vi vil så gjerne spise sammen, hva kan han spise når han kommer hjem fra jobb som ikke er middag, men som kan gi han en metthets følelse? Jeg kan ta med meg "lunsj" på jobb, jeg gjorde det i dag og det fungerte fint.

Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Flott at du tar med deg lunsj på jobb, ellers blir det mange timer uten mat og det er ikke bra.

Kan ikke han spise et par brødskiver og et glass melk eller noe? Kanskje en liten porsjon middagsrester fra dagen før, en tallerken suppe, brød med speilegg eller karbonade...skjønner godt at han også blir sulten så det er nok bra at han og spiser noe.

Ellers er det flott at du jobber med problemet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har lenge i over et år prøvd å slanke meg, jeg spiser forholdsvis sunn mat mye sunnere enn før men vekten har ikke gått nedover heller litt oppover, og jeg har ikke forstått hvorfor. Jeg har trent litt ikke så mye, men nok til at det burde gitt resultater, tenkte jeg. Men hvorfor har jeg da ikke gått ned? Jeg har gått sikkert 100 runder med meg selv jeg har vært hos legen og tatt masse prøver for å finne ut om det er noe galt med meg siden vekten ikke går nedover. Men nei de har vært bra. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Så slår det meg, du spiser jo som en hest! Hvorfor har jeg ikke sett det her før? Jeg spiser og spiser og spiser, selvom jeg ikke er sulten, selvom jeg akkurat har spist.. Jeg spiser ikke godis og diverse men hva enn som måtte finnes i kjøleskapet. Jeg må le av meg selv ved tanken på at jeg ikke har sett det her før nå. Så da må jeg spørre.. Hva gjør jeg nå? Noen som har kommet seg ut av en sånn sirkel ?

Beklager at jeg sier det, men det høres slett ikke ut som du sliter med tvangsspising.

1. Vekten din har gått litt oppover? Når jeg har mine matorgier kan jeg gå opp flere kilo på en uke!

2. Du spiser sunt og tvangsspiser mat. En tvangsspiser higer etter raske karbohydrater og fett! Type godteri og all annen usunn junkfood.

3. Det går ikke an å si "oj, jeg er tvangsspiser." Det er SÅ tydelig hvis man er det.

For meg høres det ut som du er for glad i mat/kjedespiser etc. Jeg kan lett spise selv om jeg ikke er sulten, rett og slett fordi jeg syns mat er så godt. Men når jeg har matorgier så går det på følelser og jeg spiser til jeg "sprekker" for å døyve disse følelsene. Da snakker vi ekstreme mengder mat på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg sier det, men det høres slett ikke ut som du sliter med tvangsspising.

1. Vekten din har gått litt oppover? Når jeg har mine matorgier kan jeg gå opp flere kilo på en uke!

2. Du spiser sunt og tvangsspiser mat. En tvangsspiser higer etter raske karbohydrater og fett! Type godteri og all annen usunn junkfood.

3. Det går ikke an å si "oj, jeg er tvangsspiser." Det er SÅ tydelig hvis man er det.

For meg høres det ut som du er for glad i mat/kjedespiser etc. Jeg kan lett spise selv om jeg ikke er sulten, rett og slett fordi jeg syns mat er så godt. Men når jeg har matorgier så går det på følelser og jeg spiser til jeg "sprekker" for å døyve disse følelsene. Da snakker vi ekstreme mengder mat på kort tid.

Nå sa jeg at jeg var en tvangsspiser ikke en som har matorgier... Jeg har gått opp nesten 40 kg på de 2 1/2 siste årene men vekten har gått oppover i det siste etter at jeg har lagt om kostholdet, men som jeg er sikker på at du vet så går ikke vekten nedover hvis man spiser alt for mye. Det gikk bare i kaloririk mat her før også, og det skal jeg love deg synes på meg. Men jeg har vel aldri ville innsett at grunnen til alt dette er fordi jeg overspiser.. Jeg er sitter ikke å lager meg masse mat og kaster innpå til jeg er sprekkferdig, jeg småspiser mat hele tia.

Endret av Stine=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger virkelig ikke ha matorgier og legge på seg flere kilo i uka for å være tvangsspiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger virkelig ikke ha matorgier og legge på seg flere kilo i uka for å være tvangsspiser!

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man trenger virkelig ikke ha matorgier og legge på seg flere kilo i uka for å være tvangsspiser!

Neida, for all del. Men av startinnlegget så ville jeg aldri gjettet at vet var snakk om 40 kg vektoppgang! "Vekten har ikke gått nedover, heller litt oppover." Den ser du?

Fortsatt høres det mer ut som kjedespising enn tvangsspising. Det er en vesentlig forskjell på å trykke i seg noe fordi man KAN og fordi man MÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, for all del. Men av startinnlegget så ville jeg aldri gjettet at vet var snakk om 40 kg vektoppgang! "Vekten har ikke gått nedover, heller litt oppover." Den ser du?

Fortsatt høres det mer ut som kjedespising enn tvangsspising. Det er en vesentlig forskjell på å trykke i seg noe fordi man KAN og fordi man MÅ.

Jeg ser absolutt den, jeg ville ikke tro "jeg har lagt på meg litt" dreide seg om 40 kilo :)

Det er ikke opp til meg å bedømme om TS lider av tvangsspising eller ikke, det må en lege/psykolog avgjøre. Men hun har ihvertfall underliggende problemer hvis hun har behov for å spise hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men hun har ihvertfall underliggende problemer hvis hun har behov for å spise hele tiden.

Ja det er klart.

Grunnen til at jeg kommenterte i denne tråden er nemlig at jeg har erfaring med begge deler, altså både kjedespising OG tvangsspising/overspising. Førstnevnte innebar at jeg alltid gikk i skapene og snoket etter noe, og selvfølgelig endte opp med å spise noe. Helst godteri, kjeks osv. Litt nå og litt da gjennom hele dagen. Når èn kjeks eller sjokoladebit inneholder ca 50 kcal skal det ikke mye til for at det blir noen ekstra kilo etterhvert.

Overspisingen kom senere, og da snakker vi store mengder mat på èn gang. Som for å fylle et tomrom. Jeg kunne spise til jeg kastet opp. Dette var spising av en helt annen karakter enn kjedespisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart.

Grunnen til at jeg kommenterte i denne tråden er nemlig at jeg har erfaring med begge deler, altså både kjedespising OG tvangsspising/overspising. Førstnevnte innebar at jeg alltid gikk i skapene og snoket etter noe, og selvfølgelig endte opp med å spise noe. Helst godteri, kjeks osv. Litt nå og litt da gjennom hele dagen. Når èn kjeks eller sjokoladebit inneholder ca 50 kcal skal det ikke mye til for at det blir noen ekstra kilo etterhvert.

Overspisingen kom senere, og da snakker vi store mengder mat på èn gang. Som for å fylle et tomrom. Jeg kunne spise til jeg kastet opp. Dette var spising av en helt annen karakter enn kjedespisingen.

Jeg har også erfaring med begge deler. Å overspise til måltider, eller å kronisk ha behov for å spise, er begge en form for tvangsspising, men utarter seg på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg har også erfaring med begge deler. Å overspise til måltider, eller å kronisk ha behov for å spise, er begge en form for tvangsspising, men utarter seg på forskjellige måter.

Å overspise til et eller flere måltider fordi det er godt/man er glad i mat/man blir ikke mett pga feil mat er noe helt annet enn å trykke i seg 10 000 kalorier på èn gang av følelesmessige årsaker.

Det kommer vel i grunn an på hva man legger i behov for å spise. Å spise noe fordi man kan og det er godt er ikke et behov i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å overspise til et eller flere måltider fordi det er godt/man er glad i mat/man blir ikke mett pga feil mat er noe helt annet enn å trykke i seg 10 000 kalorier på èn gang av følelesmessige årsaker.

Det kommer vel i grunn an på hva man legger i behov for å spise. Å spise noe fordi man kan og det er godt er ikke et behov i mine øyne.

Ja jeg vet det, jeg har over 30 års erfaring rundt det. Det er derfor jeg sier at det er opp til fagfolk å vurdere om TS lider av tvangsspising, fordi den kommer i forskjellige former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det, jeg har over 30 års erfaring rundt det. Det er derfor jeg sier at det er opp til fagfolk å vurdere om TS lider av tvangsspising, fordi den kommer i forskjellige former.

Jeg har ikke fått konstantert tvangsspising/overspising eller noe som helst av en lege, men jeg har lest en del om det etter jeg skjønte at noe var galt i forholdet mitt til mat, og det stemmer ganske bra med hva jeg driver med.. Saken er den at jeg har gått opp 40 kg på et par år og det siste året har jeg prøvd å gått ned igjen noen av de kg men ikke lykkes og jeg har nå funnet årsaken. Nå vil jeg ha noen råd fra noen som har kommet seg ut av dette, om det er noe man kan takle selv, eller om jeg burde ta meg det bryet og gå igjennom samme murveggene for å få en psykolog igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Kjenner meg litt igjen for jeg spiser ogsaa veldig ofte, og ofte uten aa vaere sulten. Saerlig naar jeg kjeder meg faar jeg lyst paa noe aa knaske paa. :ler: Naa har ikke jeg problemer med vekten da, men det kan bli litt mye junk, og det gjoer en jo ikke akkurat sprek og opplagt. Heller daff ... Naa har det heldigvis bedret seg veldig, og jeg spiser stort sett sunt. :)

En ting du kan proeve er aa bli litt mer bevisst paa hvorfor du har lyst paa noe aa spise. Kjenn etter om du egentlig er sulten, eller om du bare har lyst paa noe aa gumle paa. Er det bare gumlebehov kan det hjelpe aa ta noe aa drikke, det fyller opp i magen, eller gjoere noe som tar tankene bort fra mat. Guleroetter o.l. er forresten greit aa knaske paa. :)

Naa vet jo ikke jeg om du har andre problemer, men det skader jo ikke aa proeve. Det har i hvertfall hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...