Gjest Primula Skrevet 18. juli 2003 #1 Del Skrevet 18. juli 2003 Hei. Håper jeg får noen gode råd nå. Min datter som fyller to år i høst har i det siste begynt å daske til og dytte andre barn hun møter ute på lekeplassen osv. Det kan være både større og mindre barn. Hun slår ikke hardt så det blir sjelden vondt, men noen blir jo gjerne forskrekka. Jeg syns ikke dette er så artig. Jeg sier det til henne at det ikke er fint å slå, at det blir vondt, at det andre blir lei seg osv. men det hjelper ikke...Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2003 #2 Del Skrevet 18. juli 2003 Ta henne der i fra om hun fortsetter, det er ikke noe særlig gøy å måtte forlate stedet om hun har det gøy. Gi henne en advarsel og fortsetter hun ta henne med der i fra. Tror ikke det blir mange gangene du må ta henne der i fra før hun begynner å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 18. juli 2003 #3 Del Skrevet 18. juli 2003 Fortsett med å bruke empatien som du skriver at du gjør. Fokuser på den andre, "nå blir den lei seg og får vondt" etc. Så små barn har empati i seg, vi må bare hjelpe dem litt på veien..Men ta henne også bort fra situasjonen som gjest sier og forklar henne det. Husk få ord til små barn Dette er også en vanlig måte å få kontakt med andre på- jeg tenker i fht aldren, de de ikke får sagt bruker de andre midler til. En måte for henne å si hei vil du leke med meg på...kanskje.. Lykke til, det bruker å gå over når språket kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 18. juli 2003 #4 Del Skrevet 18. juli 2003 Har hatt et lignende problem med min sønn på snart to.. Han slo broren og meg og skjønte ikke at det ikke var akseptabelt før jeg lot som om jeg begynte å gråte og sa "AU AU" Da så jeg at det gikk et lys opp i det vesle ansiktet, og siden det har det holdt med et enkelt "nei" Cluet er kanskje å være staere enn barnet og ikke gi opp. Problemet gir seg etterhvert, selv om det kan ta tid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 19. juli 2003 #5 Del Skrevet 19. juli 2003 hei hei velkommen i "klubben! Jeg har en sønn på 2,5 år som oså er inne i en slå , dytte og sparke periode. Og det er langt fra morsomt. Jeg blir helt fortvilet, er så frusterende og måtte gå og passe på hele tiden da vi har besøk etc. Men han har hatt en periode som han bet og kløyp men det har ahn heldigvis gitt seg med så det er vel bare sånn barn er. Men nå har barn begynt og ta igjen med sønnen min og det hjelper for da gir han seg for da skjønner han at her kommer han ingen vei. Så jeg har egentlig ingen tips til deg for jeg veit ikke helt hva som hjelper selv. MEn vi prøver og finne på noe annet da han begynner og slå osv. Og vi lar han fortsatt sove på dagen for hvis han ikke får sove blir han helt fra seg og alt er galt og han slår desto mer. Han har også slått meg da han ikke fikk viljen sin, vi har også reist hjem fra selskap vi har vært i da har han fått et par advarsler og da han ikke har hørt har jeg tatt han med meg hjem og det er nok straff nok i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 19. juli 2003 #6 Del Skrevet 19. juli 2003 Det er ikke før hun er en 3-4 år hun skjønner at hun kan gjøre andre vondt.. Du må nok enda nøye deg med konsekvente NEI, og funker ikke det får du gjøre som gjest foreslo... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 19. juli 2003 #7 Del Skrevet 19. juli 2003 barn har empati i seg allerede fra 1- års alderen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 19. juli 2003 #8 Del Skrevet 19. juli 2003 Jøss.. Den filosofien må du fortelle foreleseren min... Og mine forrige lærere fra vg i psykologi.. Vi studenter lærer vel bare tull idag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 19. juli 2003 #9 Del Skrevet 19. juli 2003 jeg har tatt småbarnsped i fordypn. 3. kl førkolelærerutd. og det er noe annet enn den "vanlige" ped'en om barn. Nyere forskning viser at så små kan dette med empati og at det er viktig å starte så tidlig. men det er mange som ikke tror på dette enda og som også ikke vet det- også av forelesere...det finnes imidlertid flere bøker om dette av nyere dato- Gunvor Løkken har skrevet om dette feks...( når små barn møtes og om toddlere) Jeg prater ikke bare tull da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 19. juli 2003 #10 Del Skrevet 19. juli 2003 Det har jeg vanskelig for å tro, samtidig så finnes det så mange teorier... Universiteter velger sitt eget pensum, og velger å lære bort det de mener er kjernen... Det kan være helt forskjellig pensum på et annet universitet.. Men det er altså en dame som hevder at 1 åringer, føler empati ?? Og tusenvis som hevder at de ikke har muligheter til det før de er 3-4 år... Hvor stort antall 1 åringer har hun forsket på da ? og hvordan har hun kommet frem til den konkulsjonen ? Har hun hatt samtaler med dem ? Tror jeg må få tak i den boken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 21. juli 2003 #11 Del Skrevet 21. juli 2003 Hei! :D jeg har også en datter som nettopp har fyt to år, har i en periode nå hatt veldig problemer med at hun slår. Jeg tok opp problemet i barnehagen og der foreslo de at jeg ikke skulle gjøre så veldig mye ut av det, ettersom det antaglighvis er en måte å få oppmerksomhet på. Så dette har jeg gjort; jeg har klart å luke ut situasjoner som jeg vet at hun antagelig kan slå. Med en gang jeg ser at noe er i gjære og hun løfter armen så er jeg ett steg forran og griper tak i armen og forklarer at dette ikke er lov. Det virker som om det og bli litt tatt på senga har virket litt. :blunke: En annen ting som har virket er at jeg vender all oppmerksomhet mot den som nettopp har blitt slått, og trøster overdrevent mye. Mot datteren min sier jeg ett litt hardt," nei", og forklarer at dette gjør vondt. Så fortsetter jeg å trøste. Jeg tror det er litt viktig at hun ikke får for mye oppmerksomhet når dette skjer. Faktisk så har det avtatt ganske mye!! :blunke: Kaisa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 21. juli 2003 #12 Del Skrevet 21. juli 2003 Timeout. Når ungen slår, så ta ungen ut av leken og sett den et sted den ikke får leke i et par minutter (lengre for større unger). Etter noen sånne kobler de. Må kanskje holde unge i timeout hvis den er bare halvannet år, så den ikke stikker av. Unger med språk må man prate med etter timeout, og være sikker på at ungen skjønner hvorfor den fikk timeout. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 21. juli 2003 #13 Del Skrevet 21. juli 2003 Takk for gode råd :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå