Gå til innhold

Gjennombrudd for genterapi?

Mann 42

Anbefalte innlegg

Koreanske forskere har klonet et kull med hvalper som lyser i mørket . Hundene gløder rødt under UV-lys, og de har en rødlig glød på deler av kroppen der huden er tynn også i naturlig lys. Det er egentlig mest ment som en demonstrasjon av at teknikken deres virker. Selve rødfargen er ikke noe poeng i seg selv. Men her er det demonstrert at man kan sette inn et gen for en egenskap i egget, og at den vil innkorporeres i fosteret når det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde de hadde funnet ut hvordan de kunne manipulere gener for lengst jeg. Sist da jeg så at de mente de nå hadde funnet aldringsgenet og hvordan de kunne deaktivere det, ved hjelp av en pille faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Que?
Trodde de hadde funnet ut hvordan de kunne manipulere gener for lengst jeg. Sist da jeg så at de mente de nå hadde funnet aldringsgenet og hvordan de kunne deaktivere det, ved hjelp av en pille faktisk.

Hvilke "de", og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha.. Og den gikk du på, bestilte du mange esker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke "de", og hvordan?

Jeg tror jeg så det på National Geographic for en uke eller to siden. Aner ikke hvem eller hvordan.

De forsket på mus, og musene som fikk dette stoffet - hva det nå var - holdt seg unge og friske lenger enn sine jevngamle søsken.

hahaha.. Og den gikk du på, bestilte du mange esker ?

Har ingen intensjoner om å leve evig, ellers så gjaldt dette rett og slett å sørge for en bedre og friskere alderdom, ikke evig liv, hvilket ville være en god ide, sånn som det ser ut i dag. Vi lever lenge, men vi er mye syke de siste ti-tjue årene av livet, og altfor mange ender opp i sykehjem.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her dreier det seg om ikke å manipulere et eksisterende gen i en organisme, men å gi et pattedyr en helt ny egenskap gjennom å innplantere et nytt gen i et egg. Selv om det forsåvidt er en beskjeden greie å få hvalper til å gløde i mørket, så demonstrerer det jo at teknologien virker, og at man kan tilpasse også pattedyr på samme måte som man hittil bare har gjort med planter og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, makes sense, men jeg er ikke helt sikker på om det er heldig å drive og manipulere genene våre in the long run. Tror ikke man bør klusse for mye med naturen, det viser seg ofte å få uheldige resultater.

Som det med å hele tiden være på jakt etter aldringsgenet også, med det mål for øyet at mennesker bør leve i hvert fall dobbelt så lenge. Hvor smart er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

Tja, det er akkurat den slags diskusjoner det begynner å bli på høy tid å ta nå. For denne teknologien kommer, enten man liker det eller ikke.

Det gjenstår å se om disse hvalpene kommer til å være forplantningsdyktige og overføre den implanterte egenskapen intakt til neste generasjon. Men la oss si at de vil det. Da har vi fått en flett ny hunderase over natta.

Hva om man ville manipulere en annen egenskap, som intelligens og hukommelse? Jeg husker at jeg leste om en liten gutt som gjorde rakettkarriere i skolen. Siden min hukommelse ikke er som hans, husker jeg dessverre ikke hvem han var. Men uansett, dette var en smart gutt som gjorde det ekstremt bra. En del av grunnen, var at han hadde en ekstremt god hukommelse. Han glemte ingen ting. Når han hadde lest noe, så trengte han ingen repetisjon eller forklaring. Han kunne lese et hvilket som helst pensum på den tiden det tok å faktisk lese det EN gang. Det kan kanskje ha vært noen downsides med dette, i form av manglende fleksibilitet, og kanskje fikk han vansker senere i livet når han måtte forholde seg til opplysninger i konflikt med hverandre. Men anyway: En generasjon med elever som bare trenger å høre eller lese noe en eneste gang for å huske det og forstå det. Med en IQ på 200.

Det kan godt være innen rekkevidde om noen tiår. Disse tingene er produkter av hjernearkitektur, og er genetisk betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes unger som gjør lynkarriere i skolesituasjonen, om enn ikke mange av dem er like ekstreme som ham du refererer til her. Per i dag er jo ikke det noen udelt fordel, jeg tror ofte de blir ensomme. De vil antakelig kjede seg ihjel med jevnaldrende, og har ikke noe sosialt til felles med de eldre. De blir sikkert rasende dyktige i sitt fag, og så kan jeg levende forestille meg at det ikke står like bra til på alle andre arenaer. Som levende computere vil de nok sikkert kunne gjøre det bra hvis man setter i gang "produksjon" av slike gener i fremtiden.

Husker du forresten noe om hvordan han gjorde det når det kom til selvstendig tenking og trekking av konklusjoner, eller om han kun var en racer til å ramse opp kunnskapen, på samme måte som man pugger gloser og formler? Jeg har en lærer langt ute i familien (på Hawaii) som nylig sluttet som lærer fordi hun mente at dagens elever ikke får lære og tenke, de trenes i å gjøre det godt på tester, og thats it.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

Som jeg sa, så var gutten et skolelys, og han lærte ekstremt fort. Jeg leste et intervju med ham der han sa at hans største fortrinn i fht skolen, var at han så og si ikke var i stand til å glemme noe. Det kostet ham ganske enkelt ikke noe anstrengelse. Så alt det arbeidet andre elever må legge ned på å lære seg ting utenat, slapp han. Og sånn hadde han alltid vært. Men det er partikularia, jeg nevnte det egentlig bare som et eksempel på en kjekk egenskap som er genetisk betinget, og som mange sikkert kunne tenkt seg i avkommet sitt.

Poenget er at en dag kan man kanskje manipulere sånne egenskaper.

Evt man kan få helt nye evner.

I dag har vi hunder som lyser i mørket, i morgen kan vi få mennesker som kan leve av cellulose. Eller som kan produsere sin egen frostvæske slik at de kan overleve uten organskader i en fryseboks. Det er flere insekter og amfibier som kan dette trikset. Hadde Scott kunnet gjøre det, så hadde han kommet levende hjem fra Sydpolen.

Mest sannsynlig kommer den kosmetiske industrien til å kuppe det hele, slik at alle får rette neser, glatte legger, hårløse armhuler og selvtørkende romper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser at det kan gjøre god nytte dersom det ikke misbrukes av pr-kåte, maktgale mennesker, så det er vel bare å vente og se. Hvis man lever så lenge at det blir noe å se da... Kanskje jeg må komme på besøk fra det hinsidige for å se hvordan det gikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...