Gå til innhold

Ny bror og sjalusi......hva gjør jeg?


Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Har to jenter.En som blir 7 år og en som blir 4 år i høst.

Jeg venter en liten gutt om 4 uker og har selvsagt mange tanker ang. dette.Da yngste min ble født,så begynte eldste å tisse på seg igjen.Hun ville ha flasken,hun ville ha pudder på rumpa og hun våknet om natten slik som bebisen.

Dette gikk fortere over enn det jeg trodde det ville.

Men nå er jeg beskymret og veldig usikker.........

Er det yngste som vil bli mest sjalu?

Eller vil begge bli det men 7 åringen ikke vil vise det så godt?

Vil min yngste begynne å tisse på seg og sånne ting som eldste gjorde da hun var nesten 3 år?

Hvordan skal jeg håndtere dette?

Noe jeg burde forberede meg på?Burde jeg regne med at eldste blir like sjalu som yngste.

Hjelp...........det er så masse surr oppi toppen ang. dette. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei. Det er vel nærliggende å tro at den minste vil bli mest sjalu, hun har jo alltid vært vant til at hun er minst og kanskje den som har blitt dullet mest med. Den største har jo vært igjennom dette tidligere og vil vel kanskje ikke reagere like kraftig denne gangen som hun gjorde sist og ville være baby hun også.

Vil vel kanskje tro at minstemann denne gangen kan komme til å reagere på samme måte som storesøster gjorde den gangen hun ble født, selv om hun nå er ett år eldre (4 år) enn det storesøster var. Skulle det skje at hun vil være baby som lillebror så syns jeg du bare skal la henne få lov til det. Du erfarte jo sist at dette kun gjaldt for en liten periode. Altså så vil hun kanskje bli behandlet som en baby hun også, gå med bleie på seg og drikke av flaske. Men dette er bare en liten utforskningsperiode, hvor hun vil ha bekretelse å at hun fortsatt vil kunne bli dullet med og stelt av mamma og pappa selv om det har kommet en lillebror i huset. Etterhvert finner hun ut at det er best å være stor, at hun kan gjøre/er flink til ting som lillebror ikke kan osv. og da vil hun selvsagt velge å gå på do fremfor å ha på seg bleie, og at det er mer morro å spise selv enn å bli matet osv.

Det blir en spennende tid, og jeg syns du skal tillate at de reagerer med litt sjalusi. Det vil uansett kun være for en kortere periode da alt er nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Jeg vil tro at den største er så stor at hun skjønner mye mer av det nå. Hun vil kanskje også være med å stelle babyen, gi flaske, kle på litt og sånn. Dersom hun får delta på det vil hun sikkert bli stolt over at hun får litt ansvar. Den minste kan nok bli litt sjalu ja, men det er jo ikke sikkert hun reagerer på samme måte som storesøster. Jeg kjenner ei jente på 4 år som nettopp fikk en lillesøster. Samtidig fikk hun en sånn miracle-baby. Og dermed hadde hun sin egen baby og stelle med. og det var stor stas! det er kanskej et lite tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei jeg har en på 2,5 år( Thomas) og en sønn på 3 måneder og det har gått veldig fint helt til nå den siste uken.

Da jeg lå på sykehuset og Thomas skulle komme og besøke oss, var jeg veldig opptatt av Thomas, for babyen trenger jo ikke sånn oppmerksomhet. Og jeg ba ingen andre enn Thomas og samboeren min komme akkurat da, for det er faktisk ikke alle voksne som skjønner at det lønner seg og prate med den eldste før du ser på babyen.

Da vi kom hjem gikk det veldig bra Thomas var med på bleieskift, bading, da jeg ga pupp osv osv. Og han virket ikke sjalu i det hele tatt. MEn nå den siste uken har det ikke gått så bra, han slår og vekker bayen så fort han har sovnet.

Thomas går i barnepark og nå har de sommerferie i hele to måneder så det kan være litt derfor han er som han er om dagen. Han spør etter barneparken hver dag.

Så mitt tips er og la han være med hele tiden og ikke dytte dem vekk, kan være litt slitsomt men jeg trur det er den beste løsningen.

Men jeg tror nok kanksje du kan regne med og få en reaskjon av begge barna dine, jeg er tante til ei som var 6 år da lillebror ble født og det var til tider en prøvelse. Ei venninne av meg har ei jente som fikk en lillebror nå og jenta hadde begynt og sparke og slå mamman sin da hun kom på sykehuset for og besøke. MEn det skal jo være sagt at barn reagerer forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...