Gå til innhold

Hvordan ville dette prosjektet sett ut?

Zzyzx

Anbefalte innlegg

Jeg tar meg den frihet å sitere Mann42 fra en annen tråd her, siden det satte tankene mine litt i gang:

Det spekuleres fra evolusjonspsykologisk hold på om mennesket kan være hard wired for overtro. Det kan ha vært en evolusjonær fordel i å tro på sine impulser, heller enn å sjekke sannhetsinnholdet i dem. Dersom det krasler i krattet, er det sikrere å ta det for gitt at det er noe farlig, enn å sjekke det ut.

Jeg tror evolusjonspsykologien er inne på noe her, religion er f.eks. et veldig godt eksempel på at mennesket i utgangspunktet ikke er spesielt godt utstyrt til å håndtere verden i vår nåværende plassering i evolusjonen.

Nå er det ikke religion jeg er ute etter her, men jeg kom litt inn på tanken om et "forskningsprosjekt" som ville vært mer for moro skyld enn noe som helst annet. Vel, til poenget:

Araknofobia, eller edderkoppskrekk, sies å ha sitt utspring i grunnleggende instinkter i mennesket, men det er på ingen måte en rasjonell frykt når man ser på hvilken trussel edderkopper egentlig utgjør. Vi kan godt begrense dette geografisk slik at vi bare ser på mennesker bosatt i Norge, der edderkopper virkelig ikke er en potensiell fare, men likevel er noen mennesker (meg selv inkludert) så hysterisk redde for edderkopper at de helt slutter å fungere i nærheten av sådanne.

Det jeg videre tenkte på er om denne instinktive redselen (som altså ikke er rasjonell i det hele tatt) kan manifestere seg på flere måter samtidig, eller om vi kanskje kan se at redsel dreier seg mot én ting spesielt?

Så kommer vi til overtroen. Jeg har en idé om at mennesker med edderkoppskrekk er mindre overtroiske enn mennesker som ikke har edderkoppskrekk. Jeg drar det kanskje litt langt når jeg antar at overtro er et produkt av redsel, og da redsel for det ukjente eller redsel for å være helt alene i verden, kanskje til og med redsel for at det ikke er noen mening med alt. Men det er nå ett av premissene for ideen, så jeg håper dere kan se gjennom fingrene når det gjelder ikke vannfaste premisser. Dette her er bare for moro skyld, ideen i seg selv burde tale klart for det. :)

Men hvordan burde man gått fram for å teste dette her? Dvs egentlig ikke teste, men samle inn nok empiri til at man kan se en tendens i den ene eller den andre retningen? La oss leke litt med tanken.

Det første man må ha på plass er et utvalg folk med edderkoppskrekk og et utvalg folk uten. Er jeg på viddene når jeg mener at disse kun skal bli valgt ut i egenskap av å inneha fobien eller ikke? Vi bør ikke vite noe som helst annet om dem enn akkurat det?

Jeg er ingen forsker, jeg har bare noen fag på universitetet der jeg har lært en del om metode, så jeg heller litt i retning av kvantitativ undersøkelse ved hjelp av spørreundersøkelser. Ville det vært fornuftig å se på andre metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst behøver du en god grunn for å tro at det er sllik i utgangspunktet. Det må forankres i et eller annet. Man kan ikke trekke et forskningsprosjekt ut av ræva. Og "overtro" berhøver en eller annen form for operasjonalisering som tillater at du måler det. Du trenger altså en målbar størrelse som er et uttrykk for overtro, og som ikke er et uttrykk for noe annet.

For å lage en slik operasjonell definisjon på overtro, må du definere selve konseptet nøye.

Likeledes må du lage deg en operasjonell definsjon av "edderkoppfobi". Det er greit nok konseptuelt, for edderkoppfobi er definert som en irrasjonell redsel for edderkopper, og lett diagnostiserbart hos dem som har det. Men hvordan finner du disse menneskene? Du kunne velge deg dem som går til behandling på en poliklinikk. Men det er kanskje en selekt gruppe. Så det vil være en utfordring å definere måten du skal komme i kontakt med fobikerne, og få en gruppe som er mest mulig representativ for normalbefolkningen.

Tankeeksperiment: Hvis du operasjonaliserer "edderkoppfobiker" som en som går til regresjonsterapi fordi han tror at han har hatt en opplevelse i sitt tidligere liv, vilk du ende opp med en ganske spesiell gruppe, som ikke er representativ for hvermansen i det hele tatt. SAnnsynligvis tror de på alt mulig rart, men det er et produkt av at de er stjernekadetter, ikke av at det er noen nødvendig sammenheng mellom fobier og overtro.

Du vil kankskje ha vansker med å finne nok edderkoppfobikere, så kanskje du må utvide utvalget gjennom å inkludere andre former for fobi. Det kan jo være at redsel for slanger og ligningsfunksjonærer er like irrasjonell og av de samme grunnene. Men det gjelder kanskje ikke for høydeskrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Det jeg videre tenkte på er om denne instinktive redselen (som altså ikke er rasjonell i det hele tatt) kan manifestere seg på flere måter samtidig, eller om vi kanskje kan se at redsel dreier seg mot én ting spesielt?

Så kommer vi til overtroen. Jeg har en idé om at mennesker med edderkoppskrekk er mindre overtroiske enn mennesker som ikke har edderkoppskrekk. Jeg drar det kanskje litt langt når jeg antar at overtro er et produkt av redsel, og da redsel for det ukjente eller redsel for å være helt alene i verden, kanskje til og med redsel for at det ikke er noen mening med alt. Men det er nå ett av premissene for ideen, så jeg håper dere kan se gjennom fingrene når det gjelder ikke vannfaste premisser. Dette her er bare for moro skyld, ideen i seg selv burde tale klart for det. :)

Nå satt jeg her og tenkte gjennom de jeg kjenner som jeg vet har mild eller sterk skrekk for edderkopper og prøver å koble dette mot deres tro på det paranormale eller overtro. Siden det utvalget ikke er så voldsomt stort har jeg også utvidet dette til andre fobier mot andre skapninger (altså ikke høydeskrekk). Og det interessante er at jeg kan ikke si jeg kjenner noen som BÅDE har araknofobia eller lignende OG tror i utstrakt grad på paranormale ting eller er overtroisk (religion er tatt ut av ligningen).

Dette var interessant. Betyr det at vi som har en irrasjonell frykt for konkrete ting ikke i samme grad tror på paranormale eller er overtroisk? Jeg er mildt araknofobisk selv. Et par venner jeg har er sterkt araknofobisk (eller andre skapninger) - i et tilfelle så ille at tv må av dersom det er edderkopperprogram på. Ingen av dem tror spesielt mye eller i liten grad på paranormale fenomener eller er overtroisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42: Jeg skrev "forskningsprosjekt" fordi jeg vet at det ikke er holdbart i det hele tatt, og ideen er jo for så vidt tatt ut av ræva, men det hadde vært moro å sjekke ut likevel.

Jeg baserer det på anekdoter slik som Blondie, jeg har nemlig samme erfaringer.

Jeg skal tenke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen høres litt rar ut for meg, jeg tror ikke fobier har noen sammenheng med manglende overtro.

Jeg er både "overtroisk" og araknofobisk... videre vet jeg at man ofte "arver" sine fobier fra sine foreldre. En edderkopphysterisk mor vil gjerne ganske tidlig prege barna sine til å være redd edderkopper, på samme måte som foreldre som er redd for hunder, også gjerne får barn som er redd for hunder.

Ellers vet jeg at det i seg selv ikke var tema, men heller selve undersøkelsen din.

For å kunne utføre prosjektet bør du antakelig få en uavhengig person til å hente forsøkspersoner, eller hente dem inn via en annonse, for om du tester din egen omgangskrets vil jeg anta at du finner svært få som er "overtroiske", og dermed vil resultatet bli bogus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg har mange "overtroiske" i min egen omgangskrets, men det ville uansett ikke vært måten å samle inn empiri på, det har du helt rett i.

Men jeg sier ikke at jeg er sikker på at det er en sånn sammenheng, jeg bare lurer på om det hadde vært mulig å faktisk påvise en tendens og hvordan det skulle blitt gjort. Ut over det så forventer jeg jo på ingen måte at det er en enten eller-greie, men som sagt så tror jeg kanskje at det kan være mulig å påvise en tendens. Statistisk signifikant eller ikke, men som et moroprosjekt så er ikke det så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste Blondie65

Jeg har mange forskjellige bekjente - kolleger, tidligere kolleger, tidligere skolekamerater, venners venner, osv. Ikke alle er i min nære bekjentskapskrets og ikke alle deler mitt syn på verden. Jeg vet selvsagt ikke heller om alle disse har araknofobia eller ikke, men de jeg vet som har det er ikke overtroiske eller tror på paranormale fenomener.

Jeg omgås altså ikke bare araknofobe skeptikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigheter. Kun en måte å finne det ut på, og det er å gjøre som trådstarter sier.

Lag en uformell undersøkelse da vel, Xxyxz. Det behøver ikke koste noe annet enn din egen tid.

Et tips på veien - når du har fått inn et greit antall svar fra folk med araknafobi, så ikke spør om de er "overtroiske". Du bør nok pakke inn spørsmålet i litt mer "seriøse" termer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mann42 sier så må jeg nok operasjonalisere overtro, det er ikke spesielt målbart som det er. Og det krever veldig mye jobb, for jeg må bestemme meg for hva som skal være med i det hele tatt. Jeg tror jeg en gang i tiden kunne ta egne fag på universitetet som lærte meg hvordan jeg skulle stille spørsmål for å unngå at folk ble ledet til å svare det som ville vært fordelaktig for min undersøkelse, men jeg lærte desverre ikke nok om det på de fagene jeg faktisk tok.

En uformell undersøkelse er ikke det jeg er ute etter, jeg er igrunnen ikke ute etter å gjennomføre en undersøkelse i det hele tatt. Jeg var mer interessert i litt tankespinn på hva som må til for å kunne gjennomføre en slik og få et resultat som henger noenlunde på greip. Med andre ord hvordan jeg skulle kvalitetssikret innsamling av data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gjøre som Mysan foreslår, lag en uformell undersøkelse, og konkluder med det du liker best. Så publiserer du den på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Que?

Dette med å operasjonalisere overtro er ikke så lett. Men det hjelper sikkert med en bred definisjon av begrepet, som du kanskje kan snevre inn etter hvert.

Hadde du noen mulige definisjoner i bakhodet da du begynte å spekulere på prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...