Gå til innhold

hva synes dere om kontantstøtten?


Iset

Anbefalte innlegg

har inntrykk av at mange er veldig negative til den, og mener den bidrar til å holde kvinnene på 50-tallets idealer.

jeg er veldig glad for at den finnes, for den gir meg mulighet til å være hjemme med barna mine noen år extra. klart, hadde ikke mannen min tjent greit nok så hadde jeg ikke hatt den muligheten, men vi prioriterer barna fremfor materielle goder (så lenge vi har nok til mat og regninger og ikke lever på fattig-grensen selvfølgelig).

hva synes dere?

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er kjempeflott for de som velger å være hjemme med ungene sine sånn som deg. Jeg var og hjemme og fikk kontantstøtte og var veldig fornøyd med det. Men sånn som det er lagt opp er det helt teit. Formålet med kontantstøtte var at en av foreldrene skulle være lenger hjemme med barna sine. Men når den brukes til å betale dagmamma med er det ikke i tråd med intensjonen.

Det er ikke selve kontantstøtten som er feil i dette tilfellet det er de lite gjennomtenkte reglene rundt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet med kontantstøtte var at en av foreldrene skulle være lenger hjemme med barna sine. Men når den brukes til å betale dagmamma med er det ikke i tråd med intensjonen.

Enig i dette. Blir jo litt galt at naboen skal betale dagmamma med pengene og den andre skal være hjemme og ha litt dårlig råd....

Kontantstøtte er fine greier, men reglene rundt den er jo helt fjerne....Her er det noen som har vært litt i ørska da de planla rammene for kontantstøtte... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Kontantstøtte er en av de dummeste, dyreste og mest idiotiske reform man har greid å innføre.

Hvorfor iallverdens navn og rike skal man få BETALT for ikke å jobbe? Hvorfor skal man kunne ta imot kontantstøtte, betale dagmamma, og trekke fra utgifter til barnepass på selvangivelsen? Mens andre betaler det det koster med barnepass?

Nei, dersom målet er at foreldre skal få tilbringe mer tid med sine barn, så kunne alle millionene som brukes på kontantstøtten vært mye bedre anvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtta er noe stort idioti. Den provoserer meg noe inni granskauen - enda jeg selv nyter godt av den ved å kunne betale dagmamman min med den fra høsten av (noe som forøvrig er helt legitimt, enda så dustete det er) :wink:

Kontantstøtta ble opprettet for å gi foreldre valgmulighet. Problemet er bare at valget ikke er reelt. For meg hadde det vært umulig å være hjemme med bare 3600 kroner i mnd. Forskjellen på denne summen og utbetalt lønn er altfor stor, dermed ville vi ikke klare våre økonomiske forpliktelser om jeg skulle gå hjemme. Ergo mister vi dette valget. Sånn som jeg ser det er bare et fåtall grupper som faktisk har mulighet til å være hjemme med kontantstøtta, noe jeg mener er grådig urettferdig.

Videre er det komplett idiotisk at man får kontantstøtta selv om man jobber. Skjønner ikke at politikerne ikke innser dette og endrer betingelsene. Men men, skal vel ikke klage ettersom dette er en fordel for oss. Vi har en bekjent som skal være dagmamma og får dermed kontantstøtta. For så tett i pappen er jeg ikke at jeg takker nei til kontantstøtta når jeg faktisk har all rett til å motta den!

Nei, bort vekk med kontantstøtta - mer penger til barnehagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For meg som mottar kontantstøtta og samtidlig jobber så er jo jeg fornøyd selvfølgelig. :oops: Det blir jo lettere å betale de 5000,- det koster for barnepass i måneden da.

Men jeg ville ha foretrukket at den ble brukt anneledes. Bl.a på redusert barnehagebetaling.

Kr 3000,- i barnehage i mnd, + søken blir dyrt for en småbarnsfamilie det. Hvis de heller hadde redusert bh, så tror jeg flere hadde følt en enorm lettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For d første er d bare de som har en samboer/ektefelle som tjener tilstrekkelig nok som har muligheten til å gå hjemme m kontantstøtte; altså en belønning til de som har mest fra før.

En annen ting er at de aller, aller fleste hjemmeværende mødre umulig kan aktivere/gi ungene sine samme tilbud som en barnehage kan, og barn som tidlig har lært seg d sosiale samspillet som barnehagene legger opp til, fungerer mye, mye bedre enn de som ikke har hatt denne muligheten v skolestart enn de barna som blir gående hjemme hos mor, iflg. forskningsrapporter.

Så har vi noen unger som ABSOLUTT hadde hatt godt av å gå i barnehage. Jeg tenker da på barn av ressurssvake foreldre som går på trygd av en el annen grunn. Kanskje denne kontantstøtten i tillegg til trygd/sosialstøtte er akkurat d som skal til for å slippe å betale barnehageutgifter.

Uansett; kontantstøtten har jeg vært motstander av fra første dag. Syns den mest bidrar til å belønne ressurssterke samtidig som den hindrer mange unger i å stille på lik linje m barnehagebarn og alle de fordeler de får av å begynne forholdsvis tidlig i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes iallefall det er veldig positivt at jeg får være hjemme med barna mine lenger, og ikke gå glipp av de viktigste tingene som skjer i tiden fra 0-3 år. men selvfølgelig, hadde jeg vært singel så hadde jeg ikke hatt sjans i havet å være hjemme.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin ordning og jeg er glad for den. Jeg må være hjemme med ungene fordi jeg kan ikke gå ut i jobb ennå pga en operasjon som jeg må ha, vi har ikke barnehageplass og har heller ikke råd til det med en inntekt og fordi jeg nå er gravid igjen.

Selv om min samboer jobber, så er ikke vi rike likevel. Alt han får går rett ut igjen i utgifter, så det er faktisk kontantstøtten som gjør at vi kan ha mat på bordet. Satt litt på spissen ja, men hadde vi ikke hatt den, så hadde vi hatt litt over et par tusen ( barnetrygd og småbarnstillegg ) i mnd til mat, klær og bleier.

Og det er ikke nok til en familie på snart 5.

Det er noen som har veldig godt av kontantstøtten og den kommer utrolig godt med her og jeg kommer til å ta nytte av den så lenge jeg må gå hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Så har vi noen unger som ABSOLUTT hadde hatt godt av å gå i barnehage. Jeg tenker da på barn av ressurssvake foreldre som går på trygd av en el annen grunn. Kanskje denne kontantstøtten i tillegg til trygd/sosialstøtte er akkurat d som skal til for å slippe å betale barnehageutgifter.

Ærlig talt, chimp! Hvordan kan du (les våger du) å sidestille ressurssvake foreldre med foreldre som mottar trygd?

Det er MANGE foreldre med arbeidsinntekt som er ressurssvake - og i andre enden er det MANGE foreldre på trygd som har ressurser så det holder! Syns du viser sterke fordommer her, ja!

Så over til spørsmålet om kontantstøtte. Jeg er absolutt i mot kontantstøtten fordi den bidrar til forskjellsbehandling. Jeg syns det er en urettferdig fordeling av godene. Jeg ville heller at de pengene som i dag går til å finansiere kontantstøtten kunne vært brukt til å øke ferien for alle! (Jada, jeg vet det er en utopi !) Men jeg mener det faktisk: NEI til kontantstøtte - JA til mer ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Supert at de som vil være hjemme og oppdra sine barn selv, får muligheten til dette.. :D

Syns imidlertid at ting ikke er lagt opp på en fair måte. Her hvor jeg bor, er det lagt ned en småbarnsavdeling i en av barnehagene på grunn av manglende interresse. (ja, du leste riktig.. det var svært få søkere og ikke barn nok til å opprettholde alle avdelingene) Her er mange med utenlandsk opprinnelse og mange svarte dagmammaer. Mange passer hverandres barn på skift, dvs den som har fødselspermisjon passer på barna til flere andre og samlet sitter de igjen med et betydelig overskudd. Barna lærer ikke norsk (enkelte forstår ikke et ord når de begynner på skolen), og de mangler totalt det pedagogiske tilbudet som en barnehage gir. Dette går igjen ut over de andre barna som ikke får den kvaliteten på skoletilbudet som de trenger. (i tillegg til de stakkarene som blir naturlige tapere i skolesammenheng på grunn av språkproblemer)

Jeg har valgt å ha mine barn i barnehage av flere grunner.

Jeg kjenner ikke noen godt nok til å tørre å overlate ansvaret for mine barn til ett menneske.(bortsett fra mine egne foreldre, og de jobber) Man vet aldri hva som egentlig skjer bak hjemmets fire vegger, selv om man tror man gjør det.. I en barnehage er det flere voksne, og både risikoen og det evt skadeomfanget blir dermed mindre. Ergo sørger kontantstøtten for mindre trygghet for hovedpersonene, nemlig barna..

I barnehagen får barna et pedagogisk tilbud som ikke jeg har mulighet til å gi dem, dette er kjempefint som supplement til oppdragelsen hjemme.

+++++

Kanskje viktigst av alt i denne sammenheng: Jeg har ikke noen som med 100% sikkerhet forsørger meg når jeg blir minstepensjonist på grunn at jeg har vært borte fra arbeidslivet i for mange år og mangler pensjonspoeng. Mine sjanser på jobbmarkedet ville også være meget begrenset etter å ha vært hjemme lenger enn vanlig permisjonstid.

Jeg er enslig forsørger og den nærmeste til å være et godt eksempel for mine barn. Ikke det at en hjemmeværende mor eller far er et dårlig eksempel, men jeg legger stor vekt på at mine barn skal lære seg at man klatrer på samfunnsstigen via hardt arbeid. Vil gjerne at mine barn skal være stolt av moren sin og det jeg klarer å utrette utenfor hjemmet også. (hadde barna hatt en arbeidende far hjemme, hadde dette momentet selvfølgelig stilt seg annerledes)

Syns i bunn og grunn at jeg ser nok grunner til at forslaget om kontantstøtte i mange tilfeller er feilslått og lite gjennomtenkt.

Fungerer sikkert for endel mennesker i dette landet, for eksempel de:

*som virkelig er hjemme med sine barn,

*som med sikkerhet holder sammen hele alderdommen, slik at den som har vært hjemme ikke må leve på eksistensminimum.

*som prater norsk hjemme

etc etc...

Kort sagt: Den stabile norske kjernefamilie!

Og den blir det jo som kjent fler og fler av.............................not!

(Klem til deg også, Iset :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig med deg Celine. jeg er for kontantstøtten, men ikke for måten den er gjennomført på. men iallefall skal jeg være hjemme med barna og utnytte den slik den burde ha blitt utnyttet:) men så har jeg jo sjansen da.

klem Iset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

En annen ting er at de aller, aller fleste hjemmeværende mødre umulig kan aktivere/gi ungene sine samme tilbud som en barnehage kan, og barn som tidlig har lært seg d sosiale samspillet som barnehagene legger opp til, fungerer mye, mye bedre enn de som ikke har hatt denne muligheten v skolestart enn de barna som blir gående hjemme hos mor, iflg. forskningsrapporter.

Så har vi noen unger som ABSOLUTT hadde hatt godt av å gå i barnehage. Jeg tenker da på barn av ressurssvake foreldre som går på trygd av en el annen grunn. Kanskje denne kontantstøtten i tillegg til trygd/sosialstøtte er akkurat d som skal til for å slippe å betale barnehageutgifter.

Uansett; kontantstøtten har jeg vært motstander av fra første dag. Syns den mest bidrar til å belønne ressurssterke samtidig som den hindrer mange unger i å stille på lik linje m barnehagebarn og alle de fordeler de får av å begynne forholdsvis tidlig i barnehagen.

Det var da voldsomt så sterke meninger du hadde da Chimp. Har du barn selv, og synes du da det er lett å gå i fra et lite barn på rundt året i en stor barnehage og vite at heretter er ikke du den viktigste omsorgspersonen i livet hans/hennes. For det er akkurat det som skjer. Når man leverer et barn før man selv skal på jobb og de ikke blir hentet før foreldrene er ferdig på jobb. Ungene ser ikke foreldrene hele dagen, og når de kommer hjem ser de dem nesten ikke da heller for man skal lage mat. Kanskje er foreldrene slitne i tillegg så blir det nesten ingen kos med foreldrene i det hele tatt. Alt dette maset og ungene tjener ikke noe på det i det hele tatt i mine øyne. Fine merkeklær eller sydenturer som ungene nesten ikke husker fordi de er for små synes jeg er bortkastede penger.

Med kontantstøtten har man mulighet til å vurdere hva man tjener på selv, om man vektlegger de første 3 årene av barnets liv, ja så regner man på det og finner ut om man kanskje har mulighet til å kutte ned på kravene i disse årene. Det gjorde vi, jeg velger å ha en jobb som ikke er mer enn ca 50 % stilling, og når jeg skal jobbe tar min kjære barna. Uten kontantstøtten hadde dette vært vanskelig men nå får barna det beste grunnlaget for å takle en tøff hverdag i barnehage/skole senere.

Og å si at foreldre på trygd er ressurssvake synes jeg var dumt sagt.Hva vet du om det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK! Tar selvkritikk, ser at dette kom litt skjevt ut! Er nok ikke så god til å formulere meg. Mener absolutt ikke å si at folk på arbeidsledighetstrygd el uføretrygd, f eks, er ressurssvake....For all del! Sorry!

Prøver igjen: D jeg tenker på er alle de s k 'sosialtilfellene', hvor ungene går for lut og kaldt vann og kanskje barnevernet er koblet inn av en el annen grunn, ofte alkoholmisbruk. Jeg mener at disse barna ABSOLUTT ville hatt bedre av å være i barnehagen enn hjemme. Tror neppe kontantstøtten blir brukt til å betale barnehageutgifter i disse tilfellene....Har sett en del eksempler på d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kontantstøtten var lite gjennomtenkt av politikerne noe som har vist seg i ettertid fordi mange nå kaller det dagmammaens støtte. Jeg synes det er veldig bra for de som bruker den til det den skal brukes til, men når den blir betalt til en dagmamma da blir det feil. det burde ikke være så vanskelig å gå inn på ligningen til folk for å finne ut om de har inntekt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn som kontantstøtten i praksis fungerer nå er det en pustepute for politikerne som da får mindre tall på unger som ikke får barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Følger deg atskillig bedre nå Chimp - men da jeg leste tryd i forrige innlegget ditt leste jeg "overgangsstønad" - og som aleneforsørger (dog i fast arbeid) så jeg en smule

Er helt enig med deg i at kontantstøtten i mange (eller nesten alle) tilfeller virker stikk i mot sin hensikt!

Så egentlig gjentar jeg bare: NEI til kontantstøtte - JA til lenger ferie (for alle, både de med og de uten barn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre alt har skrevet

Slik kontantstøtten fungerer i praksis, i mer enn 50% av tilfellene, er den helt på trynet.

Er i mot kontantstøtten vil heller ha flere barnehger, slik at tilbudet blir mer variert og valgmuligheten større. Da kunne man sikkert fått en større fleksibilitet også slik at de som ville være hjemme, allikevel kunne hatt barna i barnehage noen timer i uken/hver dag. Slik ville man også kunne dra enda større veksler av barnehagen som et supplement i oppdragelsen og barndommen.

Og 6t arbeidsdag, ja, jeg vet man kan gå i redusert stilling når man har barn under skolealder, men jeg vil ikke ha redusert..

De som er hjemme i 3 år, hatten av for dere. Tror allikevel at barna, og den voksne kan trenge å være litt fra hverandre, og oppleve ting hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...