Gå til innhold

Kjemiingeniør


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skal begynne på kjemiingeniør til høsten på Høyskolen i Stavanger. :D Er det noen der ute som er eller tar utdannelse som kjemiingeniør.

Er matten veldig vanskelig. Sleit litt på 3 mx, men har egentlig anlegg for matte. Tingen var vel at jeg aldri fikk jobbet noe særlig med faget og blei hengende bakpå. Noe jeg SKAL endre på nå.

Til dere som jobber med det, hvordan er lønnsnivået, hva jobber dere med. Trives dere i jobben? Jeg har sannsynligvis bare tenkt å ta tre år. Og håper det er greit å få jobb, trengs jo realister.

Har alltid hatt interesse for naturfag og særlig kjemi og biologi. Tok 5 vekttall kjemi i høst, og jeg synes det var kjekt.

Er jo ikke helt sikker på om jeg kommer inn, men regner med det.:forvirra:

Så vær så snill og del erfaringer med meg, både om jobb og utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *anonyma*

Hei.

Jeg er utdannet kjemiingeniør, riktignok for maaaange år siden. Jeg har tatt mer/annen utdannelse etterpå så jeg kan ikke hjelpe deg noe særlig med dagens situasjon, men jeg regner med at det ikke burde være noe problem å få jobb.

Der jeg gikk var det tre linjer på kjemi, jeg gikk på bioteknologi, da hadde vi de to første årene samlet, med unntak av noen får fag, og så hadde vi spesialisering tredje året.

Det første året hadde vi et felleskurs i matte som alle ingeniørstudentene måtte ha uansett linje, jeg sleit litt der, for jeg var ikke sterk i 3MN. Men jeg besto. Matten i 2. klasse var grei og det var det. Videre mattekurs var valgfag. Det er sikkert endra endel på fagsammensetningene siden jeg gikk på skole, men hvis du er litt interessert og har anlegg for matte bør det gå greit.

Den største fordelen med min utdannelse er at den har vist seg veldig anvendelig. Jeg jobbet noen år som ingeniør i forskning før jeg tok noen fag på universitetet. Med en kjemiingeniørbakgrunn kan du nemlig få godkjent fagene som grunnlag for studier i både kjemi, biokjemi og biologi (tror det er sånn ennå). Jeg merker at jeg har utbytte av at jeg har kjemibakgrunn selv om jeg jobber som biolog nå, mye av biologiske prosesser er jo i bunn og grunn kjemi. Og det skader ikke å vite litt mer om de stoffene vi bruker på labben.

En kjemiingeniør kan jobbe mange forskjellige steder, både i forskning, universitets og høyskolesammenheng og i offentlige og private bedrifter. Arbeidsoppgavene er mange og varierte og lønna er også avhengig av arbeidssted.

Jeg synes du har gjort et godt valg. Lykke til med studiene og matten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjenner mange som er kjemiingeniører, og de sliter som bare f... for å finne jobber. Og sånn har det vært i en del år nå. Og dermed er ikke lønna all verden forhold til en del andre, men tror de fleste i det private nå starter på 260-270 000.

Mye kan skje med jobbmarkedet på 3 år, så forhåpentligvis er det bedre når du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg er også utdannet kjemiingeniør, for 4 år siden. Og i de fire årene har det vært vanskelig å få jobb. Men det avhenger vel litt om du er villig til flytte på deg. Lønnsmessig startet jeg på 205000 i staten, og det er kun 4 år siden. Så i staten er det ganske dårlig betalt! Litt bedre i privat, men der er det vanskeligere å få jobb. Tror en kjemiingeniør er den som er dårligst betalt av høgskoleutdannede ingeniører. En sykepleier tjener mer! MEN, kjemi er et interessant fag! Det gjelder bare å få jobb på riktig sted. Jeg har jobbet både med undervisning og med forskning, og har trivdes så som så. Det kommer jo an på om man helst vil stå på en lab for seg selv, eller om man vil jobbe i team. Selv mistrives jeg noe forferdelig for tiden, og skulle gjerne byttet jobb. Men det er ingenting å søke på... Trøsten er at de har spådd at det vil bli mangel på ingeniører og realfagsfolk. Det viktigste er å trives!! Lykke til med studiene!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er også utdannet kjemiingeniør, for 4 år siden. Og i de fire årene har det vært vanskelig å få jobb. Men det avhenger vel litt om du er villig til flytte på deg. Lønnsmessig startet jeg på 205000 i staten, og det er kun 4 år siden. Så i staten er det ganske dårlig betalt! Litt bedre i privat, men der er det vanskeligere å få jobb. Tror en kjemiingeniør er den som er dårligst betalt av høgskoleutdannede ingeniører. En sykepleier tjener mer! MEN, kjemi er et interessant fag! Det gjelder bare å få jobb på riktig sted. Jeg har jobbet både med undervisning og med forskning, og har trivdes så som så. Det kommer jo an på om man helst vil stå på en lab for seg selv, eller om man vil jobbe i team. Selv mistrives jeg noe forferdelig for tiden, og skulle gjerne byttet jobb. Men det er ingenting å søke på... Trøsten er at de har spådd at det vil bli mangel på ingeniører og realfagsfolk. Det viktigste er å trives!! Lykke til med studiene!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er også utdannet kjemiingeniør, for 4 år siden. Og i de fire årene har det vært vanskelig å få jobb. Men det avhenger vel litt om du er villig til flytte på deg. Lønnsmessig startet jeg på 205000 i staten, og det er kun 4 år siden. Så i staten er det ganske dårlig betalt! Litt bedre i privat, men der er det vanskeligere å få jobb. Tror en kjemiingeniør er den som er dårligst betalt av høgskoleutdannede ingeniører. En sykepleier tjener mer! MEN, kjemi er et interessant fag! Det gjelder bare å få jobb på riktig sted. Jeg har jobbet både med undervisning og med forskning, og har trivdes så som så. Det kommer jo an på om man helst vil stå på en lab for seg selv, eller om man vil jobbe i team. Selv mistrives jeg noe forferdelig for tiden, og skulle gjerne byttet jobb. Men det er ingenting å søke på... Trøsten er at de har spådd at det vil bli mangel på ingeniører og realfagsfolk. Det viktigste er å trives!! Lykke til med studiene!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...