Gå til innhold

South Beach og trening


Fortunatus

Anbefalte innlegg

Jeg har siden januar trent 3-5 ganger i uken og har til nå kommet i kjempegod form i grunn (i forhold til før), og jeg har gått ned rundt 3 kg.

Men jeg vet kostholdet mitt kan endres på til endel sunnere, så i morgen begynner jeg på South Beach dietten. Jeg valgte hovedsaklig denne fordi den ligner mest det kostholdet jeg har nå, så jeg tror ikke overgangen blir særlig stor :)

Eneste er at jeg trodde en grønnsak var en grønnsak, men tydeligvis mange grønnsaker som ikke er like sunne; triste greier..

Trener på student-treningssenter og varierer mellom kondisjon/styrke-økter eller slike saltimer. I det siste blitt endel saltimer, lettere å motivere seg. Har med meg pulsklokke så blir nok å notere ned noe her etterhvert :)

Endret av Fortunatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

da nærmer dag en seg slutt. Mandager har jeg lange dager på skolen, så da trener jeg ikke, men i morgen skal jeg prøve meg på step2! Eller prøve og prøve meg, har vel vært på 10 step2-timer denne våren..

Skal snart prøve meg på å lage disse egg-muffinsene, har kjøpt inn mange forskjellige grønnsaker så får håpe noen av de er gode ;)

På Oprah sa nettopp en ernæringsekspert at hvis man starter dagen med egg kan man forbrenne 65% mer kalorier i løpet av dagen, men vet ikke helt om jeg tror på det ;)

Middag i dag ble strimlet svinekjøtt med stekte grønnsaker (sopp, hvitløk, selleri og paprika), veldig godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ukens første treningsøkt unnagjort :)

60 min Step2:

Gjennomsnittspuls/makspuls: 174/194

kcal: 688

Merket veldig godt at pulsen lå ganske høyt hele timen (uten at den nådde maks som er omtrent 206 på meg), og jeg ble sliten. Men var deilig å tenke på noe annet enn kosthold :)

Jeg merker jeg blir veldig mett av egg, det er deilig, men jeg takler snart ikke konsistensen og er drittlei kald egg. De muffinsene ble ingen suksess, så jeg tror jeg skal stresse ned litt på egg.

Leste på et forum at noen spiste kokt skinke og avocado sammen, så nå har jeg kjøpt en avocado, må bare vente en dag eller to til den blir ordentlig moden :)

I dag testet jeg ut en "potetsalat"; der jeg byttet ut kikerter med bønner:

150 g kokte (og avkjølte) kikerter

50 g løk finhakkes

50 g paprika finhakkes

100 g yogurt naturell

salt

pepper

litt chillipulver

Oppskriften fant jeg på vektklubben.no. Det ble veldig godt, men rå løk tror jeg at jeg dropper neste gang, kanskje heller har oppi litt presset hvitløk istedet? Eller muligens rødløk eller purreløk.. Kombinasjon bønner, yoghurt naturell og chilipulver ble i allefall veldig godt! Og siden den kan spises kald kan jeg ha det istedenfor egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dag tre godt i gang :)

I dag ble det to speilegg med ketchup til frokost, det var veldig godt. Kyllingsalat til lunsj og en slags fiskegryte til middag (var bare løk, grovhakkede tomater og ørret) som jeg fant oppskrift på vektklubb.no, men jeg var ikke direkte imponert. Og kcalinnholdet på middag kunne ikke ha vært særlig mer enn 350 kcal..

Så i dag blir det nok kvelds. Skal til kjæresten etter trening og der blir det proteinshake til frokost i morgen, deilig å slippe egg ;)

Nå skal jeg straks på Puls. En knalltøff, men meget morsom økt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og drittlei egg! Men i går bakte jeg "brød" av linfrø, valnøtter, hasselnøtter, egg, lett-smør, bakepulver, salt og en liten dæsj fløte. Ble helt ålreit, litt bløtere enn vanlig brød, så ble helt topp når jeg ristet det! Ordentlig mektig er det og, holdt med en liten brødskive til frokost, og jeg har vanligvis spist to normalstørrelse-brødskiver. I kveld tror jeg det blir blåskjell her, nam :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egg er jeg kjempelei! Syns ikke de muffinsene var noe særlig...

I går var jeg på Puls og resultater:

658 kcal

Gjennomsnittspuls/makspuls: 173/209

Om 209 er feil, vet jeg faktisk ikke, men er det mulig at jeg kan ha så høy makspuls?? Tilsvarer jo en elleveårings puls. 173 er nok feil også siden klokken plutselig hoppet ned til 65 et par ganger, jeg vil tippe den er nærmere 180. Man blir så svett at det renner på omtrent alle kroppsdeler.

Den høye makspulsen kan være klokka som blingser. Jeg var hos legen for et år tilbake og han hørte på pulsen og sa at hjertet mitt kan hoppe over slag og slikt, kan være pulsklokka får problemer når det skjer, men jeg vet ikke.. Men det som er flott er jo at når andre har ganske lav puls så skyter min puls oppi været, og da er det kanskje ikke så rart siden jeg har mye høyere makspuls enn dem?

Maten går greit, i morges fikk jeg smake proteinshake med jordbærsmak og jeg synes den var forferdelig god! Smakte mye bedre enn noen annen milkshake jeg har smakt.. Så blir muligens å bestille noe slikt til meg selv, eneste er at magen blir veldig "tung" av væske, så kjøpte meg en pakke läkerol..

Nå er det en time til Step2 igjen, men vurderer å ikke dra. Fikk mensen i dag og første dagen er alltids litt kjip med tanke på magesmerter og uggenhet. Og så har det vært samme programmet sikkert 10 ganger nå (hu dama er litt treg på å oppdatere), og i tillegg er programmet lite slitsomt så jeg vet ikke helt om jeg gidder, blir så ensformig.

Endret av Fortunatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg dro ikke avgårde, er like greit for tiden flyr jammen!

I dag fikk jeg oppskrift fra mamma om spaghetti og kjøttdeig :) Bare at jeg kutta ut spaghettien ;) Og jeg må si at det smake kjempegodt :D

I morgen tidlig er det veiedag, gleder meg ganske..

Og siden det er langhelg så koser jeg meg med en cola zero i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggmuffinsene ble ingen stor hit her heller. Har spist dem et par ganger, de er veldig kjekke mellommåltider, men har en pose i fryseren som jeg tror blir kastet snart. Vi syndet med to glass vin i går, men det gjorde vi forrige helg også, så regner med at det går bra. I kveld blir det tapas til middag, da er det så lett å bare lage ting man kan spise. I tillegg får vi gjester, og da kan vi evnt lage opp noe ekstra som bare gjestene kan spise også.

Angående spaghetti og kjøttdeig, spiste du bare kjøttdeigen da eller? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, er kjøttdeig + løk, paprika og tomatpure og salt og cayennepepper. Blir nesten som en slags gryterett til slutt..

Ble til og med igjen litt til frokost :) I dag skal jeg prøve meg på kyllingtacoboller, håper det er godt.

Og med det kjenner jeg at jeg ble mektig irritert på matvarene i Norge! I går skulle jeg lete etter taco-krydderblanding men alle blandingene har jo sukker i seg! Hvorfor det? Og pastasausen fra dolmio hadde 9 gram sukker per 100 gram??? Men fant tacokrydder i krydderhylla uten sukker, får håpe den er god..

I dag veide jeg meg, og jeg fikk helt hakeslepp :hakeslepp:

Jeg har gått ned 1,5 kg siden forrige uke :bolledeig:

Men er redd mye er vann, men var skikkelig oppblåst i morges så fikk ikke målt meg. Skal ta det neste uke :)

Endret av Fortunatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det herlig vær :sol:

Så jeg bestemte for siden at jeg hoppet over step2 i går, så tok jeg meg en real sykkelrunde i byen. Jeg syklet opp den bratteste veien til tyholt og omtrent trilla ned igjen til sentrum.. Så syklet jeg en del rundt. Var kjempedeilig og pulsklokka viser god trim også :)

Sykkeltur: varighet (1 t 20 min)

Gjennomsnittspuls/makspuls: 159/207

Kcal: 789 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner dietten å gå veldig naturlig :) Er veldig deilig å ikke uffe seg over måltider, men å nyte maten man spiser..

Men i dag spiste jeg vel en halv pose bacongull (75 gr), som tilsvarer 1 gram sukker ca... Men det kan vel ikke ha all verden å si håper jeg :P

Syklet forresten opp til et vennepar, og de bor noen km rett opp, så jeg var helt ferdig da jeg kom opp. Var deilig å trille hele veien ned :)

I dag og i går hadde jeg kyllingtacoboller som jeg i går dyppet i tzatziki (som var vidunderlig godt) og i dag salsa.. Prøvde å lage guacomole, men jeg syns det smakte.. drit.

Men kyllingtacaboller er kyllingkjøttdeig med masse tacokrydder (kjøpte den som er i krydderhylla for den var uten sukker). Kjempeenkelt og utrolig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene flyr... Men har snart eksamen :S Stresser, for tiden går for fort!

Jeg har så lyst på brød, på lasagne, på hveteboller, på pålegg, på tandoori chicken, på pasta, på frukt!! Dette er tingene jeg savner, noe søtt og saftig å bare tygge på, gleder meg til jeg kan spise ananas, jordbær, appelsiner og epler..

Savner faktisk ikke godis i det hele tatt, det er den vanlige maten.. Og begynner å bli litt lei av å må lage ALT fra bunn av. Det blir kjempegod mat, og det er jeg glad for, men noen ganger har jeg bare lyst til å ta noe lettvint.. *sukk*

Men får håpe det gir gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått trent litt denne uken også. I går var jeg på step2, og i morgen skal jeg trene med ei venninne.. Kunne kanskje ha rukket å trent i dag også, men prioriterer litt kjærestetid. Tror jeg heller prøve meg på en kveldsøkt på fredagen :)

I dag var jeg også på min første arbeidsdag :D Er for sommerjobben min, og det virker som en grei jobb.

Mat-messig begynner jeg å bli drittlei.. Glad disse to ukene snart er over så jeg kan spise litt mer variert. Savner frukt og slike ting. Og mer lettvinte middager :( Til kun en person er det litt av et styr og drive å lage all mat fra grunnen av, hver dag..

Men lagde meg chili-con-carne for noen dager siden, ble kjempegodt :) I går hadde jeg skinkebiff med grønnsaker, ble sånn passe okey. Skinkebiff er litt tørt. I dag tror jeg skal prøve meg på mammas gryte igjen, er nok det beste jeg har spist av middager..

Frokost har i det siste vært rester, og lunsj er eggerøre, som regel blandet med skinke. Ganske godt, er nok noe jeg blir å fortsette med i fase to ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var det igjen på tide med veiedaaaag.. Og for en flott dag :)

Forrige gang jeg noterte i boken var i uke 17, liker helst å måle meg en gang i måneden, men på disse to ukene har jeg gått ned endel, er spent på om det bare var vann.

Uke 19 (sammenligner med uke 17)

Midje: -2 cm

Hofte: -2 cm

Lår: -2 cm

Navle (mage): -1 cm

Vekt: -2,9 kg

Dette er helt utrolig deilige resultater :bolledeig: Skulle ønske magen kunne gå ned i takt med resten, men begynner å bli strålende fornøyd med kroppen nå. Har mye mer veldefinerte former, klærne sitter bedre, kroppen er strammere.

Merker også at utholdenheten min begynner å bli veldig bra. I sommer når treningstudioet er stengt, skal jeg begynne å jogge :S Typen og jeg flytter sammen også, og han har manualer, så da skal jeg satse litt hardere på styrketrening også :)

Nå er det faktisk bare 3,2 kg igjen til jeg har en BMI på under 25 (24,9 riktignok ;)) Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være treningsdagbok glemmer jeg ofte av å nevne treningen :fnise:

På tirsdag var jeg på step2 og i går var jeg på puls :)

Nå har jeg trent jevnt en lang stund og jeg merker at treningen begynner å falle meg naturlig, og det synes jeg er kjempedeilig. Bare tanken på en uke uten, kan gjøre meg trist :)

I går måtte jeg til og med kansellere en middag (på mcdonalds riktignok, ikke mye jeg kan spise der) fordi jeg skulle på trening.

I dag skal jeg og typen trene, pleier å bli endel styrketrening og ikke fullt så mye kondisjonstrening.

Og nå er det bare 2 dager igjen av fase 1! :) Har allerede begynt å planlegge middager og lunsjer for fase 2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på siste dagen i fase 1! Det er rett og slett fantastisk :D

I morgen skal jeg prøve meg på pitapizza, gleder meg vanvittig, savner pizza noe forferdelig ;) Synd det bare er lov med 1/2 pitabrød, må vel dele det på langs :P

Og så er det jo en frukt selvfølgelig :) Og Yoghurt uten sukker..

Var og trente styrke på fredag, men er eksamenstid og må prioritere litt annerledes de neste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg begynt på fase 2. I dag var det altså sååå godt med knekkebrød med makrell i tomat på :)

Men pulsklokka mi begynner virkelig å henge seg opp :( Tror jeg skal prøve å koke det beltet, tror det står nevnt i heftet for er så irriterende når den viser 42 i puls (og veldig usaklig).

I dag løp jeg faktisk for første gang på tredemølle :D Følte meg som en idiot fordi jeg har overhodet ikke peiling på hvordan man jogger korrekt :P. Men det å løpe/jogge 15-16 min i strekk (måtte ta to korte gåpauser for å få ned pulsen på omtrent et halvt minutt) hadde jeg aldri trodd! Og det var gøy. Så nå skal jeg snart investere i et par løpesko og en ordentlig sportsbh, så er det på tide å jogge utendørs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp vært på puls :) Kjempedeilig å bli skikkelig sliten, men kun for 3-4 minutter av gangen ! :)

Maten begynner å bli veldig grei faktisk! Alt det jeg savnet i fase 1, har jeg sluttet å savne.. Hehe. Men tror muligens jeg skal prøve meg på sjokoladeshake, kunne godt tenkt meg det til kvelds eller noe. Men vet noen om de faktisk smaker sjokolade?

Til høsten har jeg forhåpentligvis nærmet meg vekten jeg streber etter, så da skal jeg sette i gang et ordentlig styrkeprogram. Jeg kunne sikkert ha trent en god del styrke nå, men jeg føler jeg nærmer meg så fint med utholdenheten, at jeg velger å prioritere den. Samtidig så er det som regel 10-20 minutter med styrke på disse saltimene, så jeg tror ikke jeg lider noe nød :)

I dag kjørte instruktøren faktisk planken også, jeg husker med grøss og gru tilbake på videregående, men i dag gikk det greit! Jeg må si jeg begynner å bli imponert over min egen kropp :)

I morgen tidlig er det veiedag, får håpe på gode resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er da :klappe:

Har en god del mer enn deg å gå ned i vekt, men jeg jobber med saken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er da :klappe:

Har en god del mer enn deg å gå ned i vekt, men jeg jobber med saken... :)

Takk takk :) Ja, et sted må man jo starte. Jeg fant ut at den elendige formen min var det beste å begynne på ;) Deretter kosthold og så kommer vektnedgangen av seg selv nesten!

Da var det på nytt veiedag. Men har bare gått ned 0,1 kg siden forrige uke, men leste på nett at de to første ukene av South Beach var mest glykogen-lagerene (hvis jeg ikke tar helt feil) og vann, så jeg tar det ikke så tungt :)

Målte forresten navlen i samme slengen, og der hadde jeg minsket 3 cm på en uke!! :sjokk:

Jeg måler meg jo hovedsaklig etter BMI, men leste på nett at midjemålet for kvinner skal være under 80 cm og magemålet skal være under 88 cm, da slipper organene å ligge pakket inn i fett..

Midjemålet mitt er under 80! :bolledeig:

Men magemålet mitt er det nå 4 cm igjen til :)

Og da antar jeg at jeg har pæreformet kropp, som visstnok er den beste å ha :) Men er jo kjempedeilig å vite at jeg bare har 4 cm igjen til jeg slipper å bekymre meg for magefettet pga helsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...