Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Jeg er blitt kjent med en jente fra kina som er i Norge som student og ønsker å bli værende i norge og jobbe. Jeg lurer på hva som skal til for at hun kan få lov til det (permanent). Jeg lurer også på hva som skal til for at hun kan bli jurist i norge, jus er jo veldig nasjonalt. Fra kina har hun en bachlor grad i kinesisk jus. Hvor mye norsk jus må hun da ta for å kunne bli jursit i norge? Jeg skulle i utgangspunktet tro at hun ville være et kupp for norge og for et foretningsjuridisk advokatfirma siden vi etter hvert for så mye med kina å gjøre. Å ha en som både kan kinesisk og norsk jus, snakker kinesisk perfekt og forstår kulturen må da være veldig ettertraktet.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Oppholdstillatelse kan jeg ikke noe om, men når det gjelder å bli norsk jurist, så kreves det fullt norsk jusstudium. Dette gjelder uten unntak utenfor EØS. Innenfor EØS kan man få norsk advokatbevilling gjennom en forenkelt test, dersom du er jurist/advokat i opprinnelseslandet.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Jurister fra Afrika jobber da i den norske forvaltning.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Jurister fra Afrika jobber da i den norske forvaltning. De kan sikkert fint jobbe i norsk forvaltning, men de kan ikke være advokater, og de er heller ikke norske jurister i så måte at de kan inneha stillinger man må være jurist for å ha.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå