Gå til innhold

Fritt ord prisen til Nina Karin Monsen


Gjest Gjest_Hans_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hans_*

"I hennes siste bok Kampen om ekteskapet og barnet, som ble utgitt i mars 2009, går Nina Karin Monsen hardt ut mot den nye ekteskapsloven som ifølge henne «likestilte heterofile, kristne ektepar med homofile par – ikke omvendt». Hun hevder også at «barns rett til far, arv og navn ble feid tilside»."

Jeg har endret overskriften tilbake til den opprinnelige, da jeg gjorde en liten blemme ;) -jolie (mod)

Endret av jolie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arne Brøggers forsvarstaler for mannen og filosof Nina karin Monsen med dette: applaus!

Gratulerer begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*

Gratulerer! :blomst:

Jeg setter stor pris på at ikke bare mennesker med de korrekte politiske meningene får slike priser.

Ikke alt jeg er enig med henne i, men hennes meninger om den nye ekteskapsloven og assistert befruktning av lesbiske støtter jeg fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig farlige tanker.....

Stiller meg av og til spørsmålet, hva som ligger under.

Men greit.

Vi har jo ytringsfrihet. For all del.

Men "fritt ord" pris?

Det skurrer hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratuelerer til Nina M. Monsen. Neste prisutdeling tildeles kanskje Steinar Lem. Det hadde også vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er veldig farlige tanker.....

Stiller meg av og til spørsmålet, hva som ligger under.

Men greit.

Vi har jo ytringsfrihet. For all del.

Men "fritt ord" pris?

Det skurrer hos meg.

Jeg er så enig. Hun må gjerne få skrive hva hun vil, men at diskriminering av homofile og kvinnefiendtlige holdninger skal belønnes med en pris, er hinsides fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hans_*
Dette er veldig farlige tanker.....

Stiller meg av og til spørsmålet, hva som ligger under.

Men greit.

Vi har jo ytringsfrihet. For all del.

Men "fritt ord" pris?

Det skurrer hos meg.

Hva mener du med farlige tanker?

Du vet, vi har alle ytringsfrihet MEN det er ikke allle som taler fritt likevel. Som sier det som alle tenker men få tør si, slik som Nina K Monsen og Steinar Lem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lizzee_*

Monsen mener at en familie består av en biologisk mor, en biologisk far og barna til disse.

En stefar er m.a.o. ikke en del av familien. Et lesbisk par vil i Monsens øyne ikke kunne være en familie, da en "med-mor" som ikke er biologisk mor uansett ikke har slektskap til barnet.

Jeg lurer litt på hva Monsen da mener om par som ikke kan få barn og da adopterer. Er ikke de familie heller?

Og Monsen påberoper seg kristne verdier og at hun mener at moral er å følge de ti bud. Javel. Hvis vi da tenker litt mer på kristendom.... Hva med Jesus? Og hva med hans "far" Josef? Han var jo bare en "med-far" ettersom Gud var Jesus' far og han var blitt til via den hellige ånd... Når Jesus kunne ha en familie som besto av en "med-far" hvorfor kan ikke da barn i dag vokse opp med "med-mødre" og "med-fedre"?

Monsen mener ikke å kritisere men sier at homofile ikke kan bruke ordet familie. De må velge et annet ord - fordi det kun kan være mor/far/barn som er familie.

Forøvrig synes jeg det er greit at denne prisen gikk til Monsen. Fritt Ord Prisen trenger ikke gå til noen man er enig med. Men til noen som har snakket fritt om hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du sistnevnte at meningene hører til en annen tid?

Mener du at folk i dag ikke får lov til å ha meninger som var mer "vanlige" før? Monsen og andre skal vel ikke bytte ut sine meninger bare fordi de lever i "feil tid"?!

Vi bør respektere andre for de meningene de har. Vi behøver jo ikke å være enige, men vi bør absolutt ikke latterliggjøre eller rakke ned på andres meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at man kan belønne et menneske for å ha holdninger fra 1800 tallet.

Det er mer utrolig at noen fortsatt innbiller seg at holdninger fra 70-tallet bør krediteres for sin modernitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit at man kan få si hva man mener, men å belønnes for å ha meninger som de hun har i forhold til hva som kan kalles familie eller ikke, burde faktisk ikke belønnes.

Er det noe som kan få barn av utradisjonelle foreldre-/familiekonstellasjoner til å føle at de er annerledes og annenrangs, så er det slike meninger som de denne kvinnen står for.

Greit at man har disse meningene, men når de ytres så er det dessverre ungene det går ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener du sistnevnte at meningene hører til en annen tid?

Mener du at folk i dag ikke får lov til å ha meninger som var mer "vanlige" før? Monsen og andre skal vel ikke bytte ut sine meninger bare fordi de lever i "feil tid"?!

Vi bør respektere andre for de meningene de har. Vi behøver jo ikke å være enige, men vi bør absolutt ikke latterliggjøre eller rakke ned på andres meninger!

Man kan respektere andre for sine meninger ja, men folk som har diskriminerende meninger trenger vel ikke få priser for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke denne prisen burde gå til Nina Karin Monsen.

Hun har rett til å mene som hun vil, og andre mennesker har rett til å være uenig med henne. Jeg opplever at hun syter og klager over at folk er uenige, og at hun mener at hun kjemper mot overmakten på et vis. Det gjør hun vel også, men det er som nevnt fordi de fleste mennesker er uenige med henne, og bruker ytringsfriheten sin på å uttrykke det.

Jeg er temmelig uenig i det meste av det hun står for. Hun er i mot den nye ekteskapsloven, og har (med forbehold om at dagens bokanmeldelse i Aftenposten er korrekt) skrevet at det neste blir ekteskapslov for pedofile. En slik påstand gidder jeg ikke å kommentere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan respektere andre for sine meninger ja, men folk som har diskriminerende meninger trenger vel ikke få priser for det?

Om du ser forskjellen: de får ikke pris for innholdet i sine meninger, eller som en støtte til at de som gir prisen er enige....de mottar pris for fritt ord.

Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...