Gå til innhold

Svineinfluensaen


Gjest Realist

Anbefalte innlegg

Gjest Methuselah

Det blir som man roper Ulv Ulv. Og når det faktisk kommer en pandemi så er det ingen som tror på det.

Men 13000 døde av 1.2 millioner er ikke mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christabelle
Det blir som man roper Ulv Ulv. Og når det faktisk kommer en pandemi så er det ingen som tror på det.

Men 13000 døde av 1.2 millioner er ikke mye

My thoughts exactly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke det er krisemaksimering. Litt tabloid dekning ja.

Det man var redd for skulle skje ved fugleinfluensaen er skjedd med svin. Den smitter fra menneske til menneske. Mulig pandemi er verdt å bruke nyhetssider på, opplyse folk om og oppdatere jevnlig.

Nå er det bare å vente og se hvor lett den smitter, hvilken inkubasjonstid den har og hvor dødelig/ødeleggende den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da omtrent samme scenario som ble blåst opp under fugleinfluensaen. Og dette viruset vet man foreløpig for lite om til at det er noe poeng å få panikk. Jeg skal heller begynne å ta hensyn til det dersom de blir bekreftet at det virkelig er farlig, og sykdommen har kommet til Norge. Frem til det evt skjer kan jeg ikke gjøre noe som helst i forhold til dette.

DEt var for det tilfellet at den skulle være smittsom fra menneske til menneske, noe den ikke var.

Men med Svineinfluensa vet man at den er det, og at symptomene er alvorlige.

13000 døde er ganske mye, for i 2008 døde det gjennomsnittlig 3476 mennesker per måned av alle årsaker inkludert spedbarsndødelighet. 13000 flere døde over en måned eller to og 1,2 millioner mennesker som er for syke til å forlate hjemmet, det er ganske alvorlig.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Per_*
DEt var for det tilfellet at den skulle være smittsom fra menneske til menneske, noe den ikke var.

Men med Svineinfluensa vet man at den er det, og at symptomene er alvorlige.

13000 døde er ganske mye, for i 2008 døde det gjennomsnittlig 3476 mennesker av alle årsaker inkludert spedbarsndødelighet. 13000 flere døde over en måned eller to og 1,2 millioner mennesker som er for syke til å forlate hjemmet, det er ganske alvorlig.

Dette er jo tull og tøys. I fjor døde det nesten 42000 personer i Norge, over 1000 av disse døde av influensa. 13000 er jo et tall tatt fra ingensteds, men si at det dør 13000 personer, det er 13 ganger så mange som i en vanlig influensa. Ikke bra selvsagt, men noe vi må regne med. Dette kommer jo definitivt ikke som noen overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Methuselah
DEt var for det tilfellet at den skulle være smittsom fra menneske til menneske, noe den ikke var.

Men med Svineinfluensa vet man at den er det, og at symptomene er alvorlige.

13000 døde er ganske mye, for i 2008 døde det gjennomsnittlig 3476 mennesker av alle årsaker inkludert spedbarsndødelighet. 13000 flere døde over en måned eller to og 1,2 millioner mennesker som er for syke til å forlate hjemmet, det er ganske alvorlig.

Det er ikke så alvorlig

Det kunne vært mye Være. Om det hadde vært slik som under Svartedauden da halve Norges befolkning døde. Det er alvolrig 13000 av 4.8 millioner er ikke alvorlig. Men om det hadde vært 2.4 av 4.8 millioner det ville vært alvorlig

Endret av Methuselah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tyder på at dette viruset ikke er så dødelig, men det er svært smittsomt. Viktige forskjeller mellom SARS og svineinfluensaen er jo at SARS var svært dødelig, men det smittet først når personen var syk. Fugleinfluensa har man vært redd for, men det har ikke vært påvist at det har smittet fra menneske til menneske. Uansett er det ingen vits i å få til panikk, det er ikke så mye vi i Norge kan gjøre uansett, unntatt å kanskje begrense reisevirksomhet. Jeg er ikke enig i at det krisemaksimeres. Jeg synes det er bra at det finnes en beredskapsplan her i Norge og at vi har god tilgang til informasjon. De 13000 dødsfallene er basert på tall fra spanskesyken. Folkehelseinstituttet har bekreftet at disse tallene ikke er sannsynelige. Det er et worst case scenario.

Jeg er ikke enig i at dette er naturens måte å ordne opp. Det har vært sykdommer i alle tider. Vi har dessuten nok ressureser til alle, det er bare det at ressursene er feil fordelt. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13000 døde og 1.3 mllioner syke i Norge er selvsagt veldig alvorlig. Da vil hele Norge stoppe opp. Men disse tallene er altså ikke sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så alvorlig

Det kunne vært mye Være. Om det hadde vært slik som under Svartedauden da halve Norges befolkning døde. Det er alvolrig 13000 av 4.8 millioner er ikke alvorlig. Men om det hadde vært 2.4 av 4.8 millioner det ville vært alvorlig

Jaha. Det synet kommer du til å gå ifra hvis dine nærmeste av deg dør av det viruset! Det kan jo hende du dør av det tilogmed! Dde 13.000 menneskene er mennesker og noen må det jo være. Kan godt være deg. Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Per_*
13000 døde og 1.3 mllioner syke i Norge er selvsagt veldig alvorlig. Da vil hele Norge stoppe opp. Men disse tallene er altså ikke sannsynlige.

Stoppe opp? Tull og tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methuselah
Jaha. Det synet kommer du til å gå ifra hvis dine nærmeste av deg dør av det viruset! Det kan jo hende du dør av det tilogmed! Dde 13.000 menneskene er mennesker og noen må det jo være. Kan godt være deg. Hvem vet.

Ja det kan være meg

Jeg kan også dø av disse tingene

Kreft

Bli drept

Hiv\AIDS

Bilulykke

Flyulykke

Drukne

Brenne inne

bli forgiftet

Av fall

Ja jeg kan nevene 100 ting jeg kan dø av. Så jeg ser ikke poenget ditt

Og ja mine nærmeste kan også dø av de ja de kommer til og dø en gang som alle andre. Ser ikke helt hva poenget er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være meg

Jeg kan også dø av disse tingene

Kreft

Bli drept

Hiv\AIDS

Bilulykke

Flyulykke

Drukne

Brenne inne

bli forgiftet

Av fall

Ja jeg kan nevene 100 ting jeg kan dø av. Så jeg ser ikke poenget ditt

Og ja mine nærmeste kan også dø av de ja de kommer til og dø en gang som alle andre. Ser ikke helt hva poenget er.

Poenget er at du snakker sånn om 13.000 menneskeliv ikke er noe verdt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Methuselah
Poenget er at du snakker sånn om 13.000 menneskeliv ikke er noe verdt!!

Ja for det er akkurat hva jeg sa. Eller skrev disse 13000 er uten verdi

Det jeg sier er at 13000 av 4.8 millioner er ikke mye. Noe som ikke er det samme som og si at de er verdiløse krek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du snakker sånn om 13.000 menneskeliv ikke er noe verdt!!

Ingen er egentlig noe av verdi, med tanke på hvor stort universet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...