Gå til innhold

saboterer samvær

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
En vanskelig situasjon du har kommet i gitt.

Det jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt er at du burde kontakte Foreningen for 2 foreldre. Der har de masse kunnskap om hvordan du bør gå frem i en slik sak. Link til foreningen http://www.f2f.no/hjem.98192.no.html

Lykke til

Du bør være obs på at denne foreningen er mer opptatt av samværsforeldres rettigheter enn barnets ønsker og behov. Synes du skal ha det i bakhodet hvis du spør om råd der.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Trådstarter: Skaff deg en advokat og kjør hardt på omsorgsovertakelse på familievernkontoret. Advokaten skal hjelpe deg med hva du har rett på og plikt til og sørge for at du holder deg på rett side av loven. Familievernkontoret er stedet der man får en avtale til - dersom man ikke får en avtale som følges må man ha forsøkt der før man går til retten.

Jeg er enig i at dette ikke kommer til å gå seg til, det kommer til å eskalere. Så blir det brukt mot deg at du ikke "var interessert nok" i barnet mens det var lite.

Det er ingen grunn til å skåne en som saboterer samvær. Det er all grunn til bekymring angående mors psyke, og det å la et barn vokse opp under slike forhold.

Nå er barnet 21 mnd. og mor klarer ikke være borte fra det. Det er usunt.

Når barnet er 4 så går det jo i barnehagen og det er upraktisk å være hos far mye.

Når det går på skole så er det jo enda mer upraktisk med mye samvær med far ...

Du ser mønsteret ikke sant? Mor interesserer seg i størst grad for sin egen avhengighet av barnet og har sikkert en levende fantasi som skaper bilder om at du skal kidnappe det. De scenene hun allerede har laget foran barnet er helt uhørte og grunn nok til å øke samværsgraden for deg slik at mor kan vende seg til at slik er bare hverdagen.

• 2 år senere...
Gjest mollymor
Skrevet

Jeg ville krevd full omsorgsrett for barnet om jeg var deg. Mor virker meget ustabil! Kontakt familievernkontoret i morgen og fortell om historiene du har erfart. Dette er skadelig for barnet!!

Mitt barn er 20 mnd, og hvis far og jeg hadde gått fra hverandre nå hadde det ikke vært noe problem for noen av oss å ha barnet på overnattingsbesøk. Han er like knyttet til oss begge to.

OMG - Sorry men jeg tror ikke på disse versjonene far serverer, tror det er myyye han ikke sier. Dette sier jeg av erfaring fordi jeg selv har hatt en x som bare forteller 20 % av sanninga... hahaha, er så latterlig å se at forsmådde fedre har en så absurd virkelighetsoppfatning. Han er ute etter sympati og å få bekreftelser på at HUN er dne ustabile. Hvorfor ikke stille noen kritiske spørsmål... hvis mora ikke vil at ungen skal bli med til hjemstedet hans, Hvorfor ikke det? Hvorfor får han ikke samvær? hvordan var forholdet dem imellom før bruddet? Har han kontaktet mekler og prøvd å få i gang en avtale? samarbeider han godt, er han ok med bruddet selv, eller plager han mor i hverdagen..dermed utgjør en ustabil situasjon for barnet og også henne..som da kan oppføre seg merkelig av den grunn. Synes det kan være farlig av andre å sitte å kommentere uten å grave litt mer.. det kan være bensin på bålet for han at andre hevder hun er ustabil :P noe jeg absolutt ikke har noen tro for.. skjerp dere folkens!

Skrevet

OMG - Sorry men jeg tror ikke på disse versjonene far serverer, tror det er myyye han ikke sier. Dette sier jeg av erfaring fordi jeg selv har hatt en x som bare forteller 20 % av sanninga... hahaha, er så latterlig å se at forsmådde fedre har en så absurd virkelighetsoppfatning. Han er ute etter sympati og å få bekreftelser på at HUN er dne ustabile. Hvorfor ikke stille noen kritiske spørsmål... hvis mora ikke vil at ungen skal bli med til hjemstedet hans, Hvorfor ikke det? Hvorfor får han ikke samvær? hvordan var forholdet dem imellom før bruddet? Har han kontaktet mekler og prøvd å få i gang en avtale? samarbeider han godt, er han ok med bruddet selv, eller plager han mor i hverdagen..dermed utgjør en ustabil situasjon for barnet og også henne..som da kan oppføre seg merkelig av den grunn. Synes det kan være farlig av andre å sitte å kommentere uten å grave litt mer.. det kan være bensin på bålet for han at andre hevder hun er ustabil :P noe jeg absolutt ikke har noen tro for.. skjerp dere folkens!

Jeg har bare skummet tråden, men TS skriver jo i et innlegg at de har vært til megling. Og han sier at mor saboterer samværet. Når man svarer i en tråd, må man jo nesten forholde seg til de opplysningene man får, og ikke basere seg på hva ens egen x bedriver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har meldt adresseforandring og det ikke er undertegnet noen samværsavtale og mor også skal flytte ut av felles adresse så er faktisk ikke den daglige omsorget avklart!!!

Det betyr at du har like rett til daglig omsorg som henne og det er absolutt ingen selvfølge at hun har barnet og du blir tilbudt noen timer en dag i uken.

Ta kontakt med advokat omgående, kontakt familievernkontoret for en mekling til og si at du vil ha meklingsattest dersom denne ikke fører frem og gjør damen klar på at du går til sak dersom hun ikke samler seg og tar grep om seg selv.

Skrevet (endret)

Gamal tråd ja, får håpe faren har fått fiksa ein avtale no ;)

Endret av imli
  • Liker 1
Skrevet

Denne tråden er fra 2009 :gjeiper:

*ups*

Gjest Gjest
Skrevet

Dette kan fort bære avsted slik at mor flytter langt bort.

Skaff deg advokat, rådfør deg der. Du kan få et problem med samvær om mor flytter med barnet. Siden hu virker psykisk ustabil bør du få dokumentert dette. Da har du en virkelig mulighte til å få bosted på barnet. Dette er en av de få muligheter fedre har sammen med rus for for.

Du må handle raskt, gå til advokat, det trenger du.

Gjest Gjest
Skrevet

mye kan skrives på papir hos familieven kontoret dei krever at dere møtes til møte uten meklings attest får ikke mor stønader fra nav.det kan vere årsaker til desres brudd som har tilhørighet i sjalusi og tillitsbrudd som fører til mor sine reaksjoner.

når det er sagt så fungerer ikkje alt som står skrevet på kontraktene i praksis.min x har brutt samversavtalen flere ganger på punkter som han ikke ser på som viktig og der jeg ser dette som svert viktig.

Skrevet

Ikke gå ned i halv jobb. Du skal kunne klare full jobb og samvær/omsorg for barnet samtidig.

Som forsørger har du bruk for penger, og du skal sørge for å sikre både deg og ditt barn økonomisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Er pr definisjon gift ennå . papirene er ikke levert inn ennå. Har vært på mekling ,men klarte ikke å få til en avtale. Jeg har nå skaffet meg en leilighet /hybel i barnets nærområde ( 7km) fra mor. Mor tilbyr meg en dag pr uke og kun på dagtid . dette synes jeg er alt for lite . Jeg og mor har fortsatt felles adresse. Jeg har anledning til å gå ned i halv jobb for å ha samvær med barnet.

Vil min anskaffelse av bosted og at jeg går ned i halv jobb gjøre til at barnet vil få mer samvær medmeg i en evt rettsak ?

Søk advokat hjelp om du ikke får det samvær du ønsker, ta med meklingsattest til advokat.

Det er ofte mor som får klart mest samvær nå barnet er lite. Er mor psykisk ustabil og du kan dokumentere dette. Du kan få bosted på barn om mor er dette.

Men du trenger proffesjonell hjelp om mor ikke vil ha samvær som du ønsker.

Retten vurdrer helheten med samværs andel.Barnets alder er viktig når det er så lite. Andel jobb vil jeg tro er uten betydning,det finnes barnehager. Det å være hjemme etter barnet er 1 år er ikke noe rett. da bør en være i jobb mener det offisielle Norge. Men får du bosted på barnet om mor ikke er frisk blir hun samværs forelder. Om du er arbeidfsør 100 prosent og jobber 50 kan du bli krevd barnebidrag som om du jobbet 80

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes like mange gærne kvinnfolk som mannfolk. Så at du kommer fram til at mannnen alltid er den som er minst skikket til å ta vare et barn er bare tull. (Er jo der du sier).

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Kråkesaks, moderator.

Gjest Gjest
Skrevet

Dummeste jeg har lest på lenge. Mor visste at han skulle komme og svarer ikke på tlf. Dette kalles sabotasje. En unge på 21 mnd klarer fint å overnatte hos far. De er nylig separert. Hallo!! Far er jo ikke akkurat en fremmend person for barnet.

Enig.

Dette er et eksempel på samværstrenering, og far vil i slike tilfeller få støtte fra rettsvesenet såfremt han ikke er uegnet til samvær, (narkoman, voldelig mot barn, psykiatrisk tilfelle, etc).

Men fedre kvier seg ofte for å ta en konflikt (jeg tror menn er mer konfliktsky enn kvinner). I dette tilfelle ville jeg kreve mekling på et familierådgivningskontor. Far bør ta det opp direkte med mor under mekling og la mor få bekreftet fra mekler at dette er samværstrenering. En del meklere vil ikke svare bekreftende på dette sånn uten videre, men vil pakke det inn slik at mot fortsatt tror hun kan fortsette med treneringen, men hun har egentlig ingen rett til dette.

Far kan som oftest få gratis prøvetime hos advokat. Pass da på at han velger en advokat med familiedsaker som spesialområde (det hjelper lite med advokat som er dyktig på arealbruk eller skatteregler).

• Liker 1
Skrevet (endret)

obs så det var en gammel tråd ja... Håper dere har fått til en fin avtale for alle parter!!

Endret av pialen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...