Gå til innhold

saboterer samvær

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er pr definisjon gift ennå . papirene er ikke levert inn ennå. Har vært på mekling ,men klarte ikke å få til en avtale. Jeg har nå skaffet meg en leilighet /hybel i barnets nærområde ( 7km) fra mor. Mor tilbyr meg en dag pr uke og kun på dagtid . dette synes jeg er alt for lite . Jeg og mor har fortsatt felles adresse. Jeg har anledning til å gå ned i halv jobb for å ha samvær med barnet.

Vil min anskaffelse av bosted og at jeg går ned i halv jobb gjøre til at barnet vil få mer samvær medmeg i en evt rettsak ?

Mer enn en dag i uken på dagtid, mener du? Det vil du få uansett.

Mener du mer enn du ellers ville fått, så kanskje. Jeg anbefaler at du kontakter advokat, for å få riktige råd. Hva slags raringer som svarer her, vet du jo egentlig ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mer enn en dag i uken på dagtid, mener du? Det vil du få uansett.

Mener du mer enn du ellers ville fått, så kanskje. Jeg anbefaler at du kontakter advokat, for å få riktige råd. Hva slags raringer som svarer her, vet du jo egentlig ikke.

Ja mener mer enn jeg ville fått om jeg bor 15 mil unna.

Hvor mye samvær er vanlig med forutsetningene barnet er trygt på meg, hatt mye samvær, god økonomi, plettfri vandel,

Slik jeg ser det er det kun en faktor som går i mors favør og det er at ho har vært hjemme med barnet mens jeg har jobbet og forsørga oss alle 3 det siste året.

Mor har helt klart vært mer sammen med barnet enn far ,men far har vært minst 70 døgn sammen med barnet siden nyttår..Vil dette bli sterkt vektlagt selv om barnet er svært trygt på oss begge ?

Skrevet
Ja mener mer enn jeg ville fått om jeg bor 15 mil unna.

Hvor mye samvær er vanlig med forutsetningene barnet er trygt på meg, hatt mye samvær, god økonomi, plettfri vandel,

Slik jeg ser det er det kun en faktor som går i mors favør og det er at ho har vært hjemme med barnet mens jeg har jobbet og forsørga oss alle 3 det siste året.

Mor har helt klart vært mer sammen med barnet enn far ,men far har vært minst 70 døgn sammen med barnet siden nyttår..Vil dette bli sterkt vektlagt selv om barnet er svært trygt på oss begge ?

Det vil selvsagt bli vektlagt at barnet er trygt på dere begge. Du vil da få et omfattende samvær. Omsorgen får du neppe, når mor har vært hjemmeværende, men det kan tale til din fordel i så måte at mor er så lite samarbeidsvillig.

"Størst mulig samlet foreldrekontakt" er et prinsipp retten legger stor vekt på for tiden.

På den annen side, vil du egentlig ha omsorgen? Når du tenker på hva det sannsynligvis vil gjøre med mor? Barnet ditt trenger en fungerende mor også.

Men start med familievernkontoret. For de aller fleste løser det seg før man havner i retten. Jeg legger merke til at svigerfar kom ut med barnet - kan du nå frem hos ham?

Skrevet

Jeg mener dette burde vært realistisk samvær:

*Annen hver helg fra torsdag-mandag. (Du henter barnet i barnehagen fredag og leverer barnet i barnehagen mandag.)

*Torsdag til fredag de ukene dere ikke er sammen i helgen. (Du henterbarnet i barnehagen på torsdag og leverer barnet i barnehagen fredag.)

*Halve juleferien og halve påskeferien. Julaften annet hvert år. Helligdagene i påsken annet hvert år.

*Vinterferien annet hvert år.

*3 uker sommerferie. Tidspunkt for ferie avtales i god tid (f.eks 1 april) og dere velger tidspunkt annet hvert år. (Det kan hende barnet bør treffe moren en gang i løpet av denne første sommerferien siden hun er så liten fortsatt. Det avhenger av barnets behov, ikke morens behov.)

Hvis moren ikke går med på en slik avtale, eller du ønsker mer samvær enn dette, synes jeg du skal kontakte en advokat for da må samværet kanskje avgjøres i retten. Du kan uansett ta kontakt med en advokat, men jeg synes du skal gi familievernkontoret en sjans til før advokaten begynner å skrive brev til moren. Det blir ofte mer konflikter når man blander inn advokater, og det er ikke bra for barnet.

Og husk at du alltid må ha barnets behov og ønsker i sentrum. Og husk at samværsavtalen kanskje må forandres hvis det er best for barnet. Det er ikke sikkert det samværet som passer for barnet nå vil passe for barnet når hun begynner på skolen.

Håper det ordner seg for dere.

Skrevet
Det vil selvsagt bli vektlagt at barnet er trygt på dere begge. Du vil da få et omfattende samvær. Omsorgen får du neppe, når mor har vært hjemmeværende, men det kan tale til din fordel i så måte at mor er så lite samarbeidsvillig.

"Størst mulig samlet foreldrekontakt" er et prinsipp retten legger stor vekt på for tiden.

På den annen side, vil du egentlig ha omsorgen? Når du tenker på hva det sannsynligvis vil gjøre med mor? Barnet ditt trenger en fungerende mor også.

Men start med familievernkontoret. For de aller fleste løser det seg før man havner i retten. Jeg legger merke til at svigerfar kom ut med barnet - kan du nå frem hos ham?

selvfølgelig vil jeg ha omsorgen.

Hva det vil gjøre med mor ? Mor har trenert samvær barn /far siden barnets 1 levedag. Hadde jeg ikke brukt det meste av min energi på å være sammen med barnet som jeg har utmerket kontakt med hadde det vel stillt seg annerledes.

Jeg mener mor er skadelig for barnet med sin hysteriske oppførsel. ( bla.a når jeg skal hente barnet ) I tillegg til dette har mor flere ganger og til flere personer sagt at hun går med selvmordstanker( sit. Når barnet dør- vil jeg også dø) Hun har sagt lignende ting flere ganger !

Hva skal jeg gjøre. ? Har mest lyst til å hente barnet ,men nettopp av hensyn til mor har jeg latt det være .

• Liker 1
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Hva det vil gjøre med mor ? Mor har trenert samvær barn /far siden barnets 1 levedag. Hadde jeg ikke brukt det meste av min energi på å være sammen med barnet som jeg har utmerket kontakt med hadde det vel stillt seg annerledes.

Jeg mener mor er skadelig for barnet med sin hysteriske oppførsel. ( bla.a når jeg skal hente barnet ) I tillegg til dette har mor flere ganger og til flere personer sagt at hun går med selvmordstanker( sit. Når barnet dør- vil jeg også dø) Hun har sagt lignende ting flere ganger !

Hva skal jeg gjøre. ? Har mest lyst til å hente barnet ,men nettopp av hensyn til mor har jeg latt det være .

Jeg må bare kommentere akkurat det her. Det å si at man vil dø om barnet sitt dør vil jeg ikke si er selvmordstanker. Jeg har også sagt at om datteren min dør ser jeg ingen grunn til å leve mer. Det ville vært for vanskelig. Om det noen gang skulle skjedd at noe så forferdelig skjedde med henne hadde jeg nok ikke tatt livet mitt. Men det er vanskelig og se hvordan man skal klare og leve videre når det kjereste man har forsvinner.

Skrevet

Denne holdningen vil du bare tape på.

Skrevet
Jeg må bare kommentere akkurat det her. Det å si at man vil dø om barnet sitt dør vil jeg ikke si er selvmordstanker. Jeg har også sagt at om datteren min dør ser jeg ingen grunn til å leve mer. Det ville vært for vanskelig. Om det noen gang skulle skjedd at noe så forferdelig skjedde med henne hadde jeg nok ikke tatt livet mitt. Men det er vanskelig og se hvordan man skal klare og leve videre når det kjereste man har forsvinner.

TS her.. skjønner hva du mener. men der er situasjoner der mor har fortalt hun satt oppe i en blokk og vurderte seriøst å hoppe ut for å ta livet sitt + andre situasjoner der hun har tenkt på det samme . Hun har gått til psykolog tidligere for å få hjelp..

hun er ustabil..eller er det bare jeg som er subjektiv ?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
TS her.. skjønner hva du mener. men der er situasjoner der mor har fortalt hun satt oppe i en blokk og vurderte seriøst å hoppe ut for å ta livet sitt + andre situasjoner der hun har tenkt på det samme . Hun har gått til psykolog tidligere for å få hjelp..

hun er ustabil..eller er det bare jeg som er subjektiv ?

Ok, da stiller det seg jo helt annerledes. Syntes det var litt rart om du kalte henne suicidal for at hun hadde sagt hun ville dø om barnet hennes døde. Det tror jeg mange har sagt en gang.

Om du er redd for at hun er så psykisk syk at det går utover hennes omsorgsevne så kan du kontakte barnevernet. De kan gå inn og få vurdert om mor er syk eller ikke.

Gjest nobilian
Skrevet
Dette går rett til helvete... skulle hente barnet idag og mor kom som avtalt. barnet var blidt g løp til meg og ropte pappa.

Når jeg har satt barnet i bilen og vi snakker om løst og fast bl økonomi, jeg setter bilen i gir og sier da får vi dra en tur . Mor oppfatter dette som at jeg vil dra til mitt hjemsted og river opp døra og hopper inn i bilen og klamrer seg fast til barnet. Resultatet er et skrikende barn og en hylende mor. Jeg blir forbannet og hiver mor ut av bilen ,men innser at det beste er at mor /barn er sammen litt nå. Mor går inn med barnet og etter mye om og men kommer barnet og svigerfar ut igjen .Barnet er da blidt igjen og kommer rett bort og vil være sammen med pappa...

Hva er lurt å gjøre nå ?

Når mora til ungen er så åpenbart psykisk ustabil får du overta hovedomsorgen for jentungen.

Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg snakket med svigers, bedt dem om å følge opp jenta mens jeg kjørte sak om omsorgsovertakelse.

Det er muligens synd på mor, men om hennes oppførsel fortsetter som du beskriver, vil hun ende med å gjøre deres felles barn til nervevrak. Det har hun ikke rett til.

Mor vil selvsagt nekte å gi fra seg omsorgen, men du får bare begynne å dokumentere oppførselen hennes så går nok det greit.

Lykke til.

Skrevet
Er pr definisjon gift ennå . papirene er ikke levert inn ennå. Har vært på mekling ,men klarte ikke å få til en avtale. Jeg har nå skaffet meg en leilighet /hybel i barnets nærområde ( 7km) fra mor. Mor tilbyr meg en dag pr uke og kun på dagtid . dette synes jeg er alt for lite . Jeg og mor har fortsatt felles adresse. Jeg har anledning til å gå ned i halv jobb for å ha samvær med barnet.

Vil min anskaffelse av bosted og at jeg går ned i halv jobb gjøre til at barnet vil få mer samvær medmeg i en evt rettsak ?

Barnet og du vil sansynligvis ikke ha noen problemer med å få til en avtale som tilsier f.eks. 5 overnattinger iløpet av 14 dager. Men det er ikke sikkert du får en hel helg (fredag til mandag) til å begynne med. Kansje du må fordele overnattingene til 2 separate overnattinger (ikke etterhverandre) pr uke.

Men i tillegg skal barnet og du ha mulighet til ca 5 dager i jule/nyttårshelga (mellom 23.12 til etter nyttår - annehver julaften og nyttårsaften), halvparten av den 10 dager lange påskeferien, halvparten eller annhver vinterferie, annhver 17.mai. annenhver bursdag, 2 uker (etterhvert 3 ?) sommerferie, halvparten av høstferien, etc, etc. Totalt sett utgjør dette over 40% av tiden.

Med det forholdet du har opparbeidet deg til barnet ser jeg ingen grunn til at barnet ikke skal få overnatte hos deg.

Forøvrig er det en stor fordel å flytte nærmere mor slik du nå gjør. Om du har mulighet til å flytte enda nærmere (slik at barnet etterhvert kan gå bort til deg) er det enda bedre.

Skrevet
Forøvrig er det en stor fordel å flytte nærmere mor slik du nå gjør. Om du har mulighet til å flytte enda nærmere (slik at barnet etterhvert kan gå bort til deg) er det enda bedre.

Enig i dette. Spesielt viktig blir det når barnet begynner å bli knyttet til venner i nærområdet. Da er det fint for barnet å være sammen med vennene også når hun har samvær med deg. Hadde vært bra om du etterhvert bosetter deg i barnets skolekrets.

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Bor hun fortsatt i "deres" hus/leilighet?

Om dere eier bostedet sammen, hvorfor flyttet du?

Den som bor sammen med barnet har den daglige omsorgen,

om du fortsetter å bo i samme hus til meklingen har vært,

skal dere egentlig stille ganske likt.

Om du har mulighet til å fortsette å bo i huset/leiligheten,

og mor er den som flytter,- vil det kunne legges vekt på

at barnet fortsatt vil være i sine vante omgivelser om det fortsetter å bo der.

Du skal ikke straffes for at du har vært i arbeid, du sier jo at du samtidig har vært en omsorgsperson for barnet. De fleste par er vel i arbeid begge to når barnet er rundt 13 mnd,- ingen påstår at disse ikke er gode foreldre..

Er det en grunn til at hun har vært hjemmeværende?

Om barnet skulle ha mindre tilknytning til deg om du har vært i vanlig jobb, med normal arbeidstid, skulle vel barselspermisjonene vart lenger for begge to,

altså om det skulle være skadelig for barnet på noen måte at foreldrene var fraværende de timene de er på jobb.

Ikke argumenter med ditt og datt hun har sagt for lenge siden om selvmordstanker o.l. Det kan vanskelig bevises uansett, og om du virkelig hadde ment at hun var såpass ustabil, blir det dumt at du reagerer på det først nå,- og bruker det mot henne. Hvorfor var det ikke så farlig da, da dere var et par og alt var lykke, mens det plutselig nå er så ille at hun ikke kan være en god mor for barnet? Tror ikke du vinner frem på dette, bare et tips!

Det du kan argumentere med, er den logiske bristen i hennes egne resonnement,- der hun motsier/går imot egne prinsipper.

F.eks at du ikke kan ha barnet, fordi barnet ikke kan være borte fra mor en natt,- mens hun samtidig avtaler overnatting hos besteforeldre.. Da faller argumentet hennes fullstendig i fisk, fordi det ikke er samsvar mellom teori og praksis,- bortsett ifra når hun kan bruke prinsippet mot deg. Regner med at du uansett er nærmere tilknyttet til barnet ditt enn besteforeldrene er.

Og, den adferden hun har vist ved henting med hysteriske anfall er direkte skadelig for barnet,- urovekkende og egoistisk oppførsel.

Om det hadde vært fordi det ville gå utover barnet at du tok h*n med, hadde det vært fullt forståelig,- men når det er fordi mor ikke vil.. Så må mor vokse opp. Far og mor kan begge være like gode omsorgspersoner, men det virker som om fedre aldri får slippe til.. Likestiling, ja.. men kun når det gagner kvinnene selv,- når vi krever samme rettigheter som menn, er det selvfølgelig at det må gå begge veier!

Skrevet
Bor hun fortsatt i "deres" hus/leilighet?

Om dere eier bostedet sammen, hvorfor flyttet du?

Den som bor sammen med barnet har den daglige omsorgen,

om du fortsetter å bo i samme hus til meklingen har vært,

skal dere egentlig stille ganske likt.

Om du har mulighet til å fortsette å bo i huset/leiligheten,

og mor er den som flytter,- vil det kunne legges vekt på

at barnet fortsatt vil være i sine vante omgivelser om det fortsetter å bo der.

Du skal ikke straffes for at du har vært i arbeid, du sier jo at du samtidig har vært en omsorgsperson for barnet. De fleste par er vel i arbeid begge to når barnet er rundt 13 mnd,- ingen påstår at disse ikke er gode foreldre..

Er det en grunn til at hun har vært hjemmeværende?

Om barnet skulle ha mindre tilknytning til deg om du har vært i vanlig jobb, med normal arbeidstid, skulle vel barselspermisjonene vart lenger for begge to,

altså om det skulle være skadelig for barnet på noen måte at foreldrene var fraværende de timene de er på jobb.

Ikke argumenter med ditt og datt hun har sagt for lenge siden om selvmordstanker o.l. Det kan vanskelig bevises uansett, og om du virkelig hadde ment at hun var såpass ustabil, blir det dumt at du reagerer på det først nå,- og bruker det mot henne. Hvorfor var det ikke så farlig da, da dere var et par og alt var lykke, mens det plutselig nå er så ille at hun ikke kan være en god mor for barnet? Tror ikke du vinner frem på dette, bare et tips!

Det du kan argumentere med, er den logiske bristen i hennes egne resonnement,- der hun motsier/går imot egne prinsipper.

F.eks at du ikke kan ha barnet, fordi barnet ikke kan være borte fra mor en natt,- mens hun samtidig avtaler overnatting hos besteforeldre.. Da faller argumentet hennes fullstendig i fisk, fordi det ikke er samsvar mellom teori og praksis,- bortsett ifra når hun kan bruke prinsippet mot deg. Regner med at du uansett er nærmere tilknyttet til barnet ditt enn besteforeldrene er.

Og, den adferden hun har vist ved henting med hysteriske anfall er direkte skadelig for barnet,- urovekkende og egoistisk oppførsel.

Om det hadde vært fordi det ville gå utover barnet at du tok h*n med, hadde det vært fullt forståelig,- men når det er fordi mor ikke vil.. Så må mor vokse opp. Far og mor kan begge være like gode omsorgspersoner, men det virker som om fedre aldri får slippe til.. Likestiling, ja.. men kun når det gagner kvinnene selv,- når vi krever samme rettigheter som menn, er det selvfølgelig at det må gå begge veier!

Mor har solgt leiligheten . må ut om en mnd. det er hennes leilighet men vi har felles adresse dit. Jeg har hus 15 mil unna som jeg bruker som pendlerbolig i forbindelse med jobb. Mor vil ikke si noe om hvor hun skal bo. sier bare hun ikke har ordnet det ennå. hun tilbakeholder opplysninger om barnet med tanke på om barnet kunne dra på overnatting med far, ..ringte helsesøster idag og hun kunne bekrefte at dette hadde hun og mor snakket om for 2 mnd siden, Hsøster hadde da informert mor om at barnet var trygt og solid og ville utmerket overnatte hos far uten mor tilstede. Dette spurte jeg mor om for 2 mnd siden.. og hun jugde meg rett opp i ansiktet på direkte spørsmål om saken... Er lei løgner og faenskap...

Skrevet
Mor har solgt leiligheten . må ut om en mnd. det er hennes leilighet men vi har felles adresse dit. Jeg har hus 15 mil unna som jeg bruker som pendlerbolig i forbindelse med jobb. Mor vil ikke si noe om hvor hun skal bo. sier bare hun ikke har ordnet det ennå. hun tilbakeholder opplysninger om barnet med tanke på om barnet kunne dra på overnatting med far, ..ringte helsesøster idag og hun kunne bekrefte at dette hadde hun og mor snakket om for 2 mnd siden, Hsøster hadde da informert mor om at barnet var trygt og solid og ville utmerket overnatte hos far uten mor tilstede. Dette spurte jeg mor om for 2 mnd siden.. og hun jugde meg rett opp i ansiktet på direkte spørsmål om saken... Er lei løgner og faenskap...

TS her , grunnen til at mor har vært hjemme er fordi vi valgte at barnet skulle være hjemme til fylte 2 år. Vi mente det var best for barnet og fordi mor ikke trodde hun klarte å være borte fra barnet så mye.

Derfor jobber jeg og betaler mor en stor sum slik at hun har samme betaling som viss hun hadde begynt å jobbe igjen..

Skrevet

Så mens dere er sammen, er hun bra nok til å ta vare på barnet hele tiden mens du er på jobb, men så snart forholdet er slutt, er hun uegnet?

Skrevet
Så mens dere er sammen, er hun bra nok til å ta vare på barnet hele tiden mens du er på jobb, men så snart forholdet er slutt, er hun uegnet?

Ts her. skjønner hva du mener men nå som ting har blitt vanskelig har hennes psykiske helse begynt å skrante ( hun har vært plaget med selvmordstanker tidligere, noe jeg desverre ikke fikk kjennskap til før det var for sent) + at hun nekter meg å ha alenetid med barnet og lager da sirkus hver gang.

Skrevet

Her er det bare en ting å si. SKAFF DEG EN ADVOKAT, for svingende. Har jobbet med slike saker og kjenner igjen mønsteret. Far gir til slutt etter, og mor"vinner" , barnet blir taper og må vokse opp uten noe forhold til far og med en "gæærn" mor. Ordet blir her brukt uten at det ligger noen diagnosevurdering bak....Ingenting å trekke ut. Mor vil ikke endre seg særlig, ting kommer ikke til å gå seg til. Så stå opp, for barnets skyld. Og loggfør alt som skjer, blir sagt på en objektiv måte. Det kan hjelpe senere. Mer troverdig dersom du kan si at ons den 18 kl skjedde det og det, enn at jeg husker en gang da.....

LYKKE TIL

Skrevet

En vanskelig situasjon du har kommet i gitt.

Det jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt er at du burde kontakte Foreningen for 2 foreldre. Der har de masse kunnskap om hvordan du bør gå frem i en slik sak. Link til foreningen http://www.f2f.no/hjem.98192.no.html

Lykke til

Gjest uffda
Skrevet

Det er jo kjempebra at du enda har samme adresse som mor - det viser at din utflytting er av midlertidig art, vil jeg si.

Jeg vil gi deg ett råd: Snakk med fagfolk! Kontakt familievernkontoret og spør om råd. Legg fram alt - ikke hold tilbake noe. Kan hende du også bør ha en advokat.

Ikke len deg tafatt tilbake nå - de rutinene som sniker seg langsomt inn i denne fasen blir plutselig faste, og så sitter du kanskje der med minimal kontakt med barnet.

Vær offensiv, vær frampå! Ikke vent, og ikke nøl.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...