Gå til innhold

saboterer samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva jeg gjør når mor saboterer samvær?

Eks- Jeg har kjørt langt for å være sammen med barnet mitt( etter avtale) og når jeg kommer frem viser det seg at mor og barnet ikke er hjemme . svarer ikke på tlf før etter mange timer.

Er nettopp separert og har foreløpig ingen fast avtale om samvær , kun avtale kort tid fremover.

Dette er en av mange hendelser og mor hevder at barnet på 21 mnd ikke kan være borte fra henne om nettene. Må legge til at jeg har vært mye sammen med barnet og at ifølge helsesøster er barnet svært trygt etter alderen.

Er dette tilfelle , finnes der regler for dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eks- Jeg har kjørt langt for å være sammen med barnet mitt( etter avtale) og når jeg kommer frem viser det seg at mor og barnet ikke er hjemme . svarer ikke på tlf før etter mange timer.

Er nettopp separert og har foreløpig ingen fast avtale om samvær , kun avtale kort tid fremover.

Dette er en av mange hendelser og mor hevder at barnet på 21 mnd ikke kan være borte fra henne om nettene. Må legge til at jeg har vært mye sammen med barnet og at ifølge helsesøster er barnet svært trygt etter alderen.

Så lenge dere ikke har noen fast avtale, kan du ikke påregne at moren kan tilpasse sin aktivitet slik at hun er hjemme akkurat når det passer for deg å hente barnet. Når moren har erfart at barnet ikke kan være borte fra henne om natten, bør du respektere dette.

Dere bør opprette en fast avtale om samvær, slik at dette blir mer forutsigbart for begge parter.

• Liker 1
Skrevet

Dere bør treffes til samtaler på familievernkontoret. Der bør dere utarbeide en samværsavtale. Avtalen bør inneholde en opptrappingsplan for samvær. Da tenker jeg at det er best å starte med dagsamvær på noen timer og gradvis øke dette til sammvær med overnatting. Det er en fordel at dere avtaler å møtes igjen på familievernkontoret for å evaluere avtalen etter noen måneder.

Hvis du opplever at samarbeidet er vanskelig kan du kontakte en advokat. Dere må begge huske på at det viktigste er at barnet trives med den avtalen dere kommer frem til.

• Liker 3
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dere må til et familievern kontor (tror det er det det heter?) og få en skriftlig avtale.

Slik jeg har forstått det hvar det avtalt at du skulle hennte barnet? og hun saboterte samværet med ikke å være hjemme til avtalt tid?

Du bør skrive ned slike avtaler (for deg selv) nårtid dere avtalte kl etc. og de gangene hun saboterer samværet.

Ved en evt rettstvist avgjørelse om foreldrerett/samvær vil det bli slått sterkt ned på slike ting og hun kan miste foreldreansvaret til fordel for deg.

De tar ikke hensyn til mors ve og vel men bare til det som er til beste for barnet. (heldigvis er det ikke en selvfølge i dag at mor skal ha den daglige omsorgen for barnet)

Derfor kan det være lurt for deg og skrive ned slike ting så du har eksakt dato etc å vise tilbake til.....lykke til videre.

• Liker 1
Gjest Gjest_jada_*
Skrevet
Så lenge dere ikke har noen fast avtale, kan du ikke påregne at moren kan tilpasse sin aktivitet slik at hun er hjemme akkurat når det passer for deg å hente barnet. Når moren har erfart at barnet ikke kan være borte fra henne om natten, bør du respektere dette.

Dere bør opprette en fast avtale om samvær, slik at dette blir mer forutsigbart for begge parter.

Dummeste jeg har lest på lenge. Mor visste at han skulle komme og svarer ikke på tlf. Dette kalles sabotasje. En unge på 21 mnd klarer fint å overnatte hos far. De er nylig separert. Hallo!! Far er jo ikke akkurat en fremmend person for barnet.

• Liker 5
Skrevet

Er dette tilfelle , finnes der regler for dette ?

For det første, kom dere til mekling og få en fast avtale.

Dersom min mann og jeg hadde gått fra hverandre nå, så hadde vår felles datter fint kunnet hatt fast samvær på minimum et par netter med samværsforelderen, uansett hvem av oss det evt måtte bli. Og hun er 21 mnd.

Dette kalles sabotasje, og dersom hun gjør dette noen ganger stiller hun svakt i en omsorgstvist.

bestill mklingstime sprenstreks og få en fast avtale i havn, fortsetter hun å sabotere - så er det bare å sette hardt mot hardt og gå til retten!

Lykke til:)

Skrevet

Må legge til at vi begge møtte til mekling og at mor der bl.annet sa at hun hadde avtalt med foreldrene sine at barnet skulle overnatte der en natt.Selv om jeg som far hadde gjort mor oppmerksom på at jeg kunne være sammen med barnet den aktuelle dagen / natta.

Nå har mor tilbudt meg en valgfri dag i uka som jeg kan være sammen med barnet. dette gjelder kun dagtid.. Jeg synes det er helt urimelig forslag!!

Noen synspunkter ? Trenger tips

PS . Når mor endelig dukket opp idag kl 12 og jeg dro med barnet satt mor på bakken å gråt som besatt og hylte at hun var redd jeg ikke kom tilbake.

Hva skal en gjøre da ? Jeg gikk ut å ga henne en klem og forsikret henne om at alt ville gå som avtalt. vondt å se andre mennesker lide .

Er jeg for snill ?

Skrevet
PS . Når mor endelig dukket opp idag kl 12 og jeg dro med barnet satt mor på bakken å gråt som besatt og hylte at hun var redd jeg ikke kom tilbake.

Hva skal en gjøre da ? Jeg gikk ut å ga henne en klem og forsikret henne om at alt ville gå som avtalt. vondt å se andre mennesker lide .

Er jeg for snill ?

Hvis du ikke har truet med å bortføre barnet, eller du generelt ikke er til å stole på, har hun ingen grunn til å reagere slik. Da vil jeg si det var en kraftig overreaksjon. Dette er ikke bra for barnet. Jeg har selv opplevd at faren til barna har truet med å bortføre dem til utlandet, men jeg kunne ikke vise min frykt da faren hentet barna. Jeg var veldig redd og bekymret, men jeg holdt det inni meg. Det kan være psykisk skadelig for barn å se at foreldrene oppfører seg slik.

Jeg synes du taklet det på en god måte. Jeg synes du skal ta opp denne episoden på familievernkontoret. Men gjør det på en konstruktiv måte. Si f.eks at du opplever det som vanskelig og er bekymret for hvordan barnet oppfatter det. Ha fokus på hva dere kan gjøre for å unngå at det skjer igjen.

Skrevet
Må legge til at vi begge møtte til mekling og at mor der bl.annet sa at hun hadde avtalt med foreldrene sine at barnet skulle overnatte der en natt.Selv om jeg som far hadde gjort mor oppmerksom på at jeg kunne være sammen med barnet den aktuelle dagen / natta.

Nå har mor tilbudt meg en valgfri dag i uka som jeg kan være sammen med barnet. dette gjelder kun dagtid.. Jeg synes det er helt urimelig forslag!!

Noen synspunkter ? Trenger tips

Er jeg for snill ?

Jeg tror at barnets mor bør snakke med en psykolog, det ser ut som ho har store problemer.

Stå på og krev delt omsorg fra starten av, seinare kan det bli vanskeligare å få meir samvær om du nøyer deg med et minimum no. Lykke til

• Liker 1
Skrevet
Jeg tror at barnets mor bør snakke med en psykolog, det ser ut som ho har store problemer.

Stå på og krev delt omsorg fra starten av, seinare kan det bli vanskeligare å få meir samvær om du nøyer deg med et minimum no. Lykke til

kan bekrefte at mor tidligere har gått til psykolog . Uvisst av hvilken grunn.

Hun har ved minst to anledninger snakket om selvmordstanker til meg.

Bla at når barnet dør , da vil ikke mor leve lenger heller .

Har selv sagt til mor at jeg har lyst til å ta barnet med til hjemstedet mitt ( 15 mil unna) dette er vel ikke en trussel ?

Mor kjører gjerne 25 mil med barnet . drar på overnattingsbesøk til venner ol sammen med barnet , men at jeg og barnet skal dra til mitt hjemsted nekter hun .

Skrevet
kan bekrefte at mor tidligere har gått til psykolog . Uvisst av hvilken grunn.

Hun har ved minst to anledninger snakket om selvmordstanker til meg.

Bla at når barnet dør , da vil ikke mor leve lenger heller .

Har selv sagt til mor at jeg har lyst til å ta barnet med til hjemstedet mitt ( 15 mil unna) dette er vel ikke en trussel ?

Mor kjører gjerne 25 mil med barnet . drar på overnattingsbesøk til venner ol sammen med barnet , men at jeg og barnet skal dra til mitt hjemsted nekter hun .

Hvordan har barnet det da? Når du henter barnet og når dere er sammen? Er barnet fornøyd og vil barnet bli med deg? Hvordan er det når du leverer barnet igjen, er barnet da klengete på moren, eller grinete etter samvær? Jeg mener alt avhenger av hvordan barnet har det.

Mitt råd er å besøke barnet på dagtid inntil dere har fått til en avtale. Gjerne to dager på rad annenhver helg. Da blir barnet gradvis forberedt til å være hos deg hele helgen. Om et par måneder mener jeg barnet burde være klar for overnatting på ditt hjemsted hvis samværet har fungert bra og barnet gir uttrykk for trives sammen med deg.

Skrevet
Hvordan har barnet det da? Når du henter barnet og når dere er sammen? Er barnet fornøyd og vil barnet bli med deg? Hvordan er det når du leverer barnet igjen, er barnet da klengete på moren, eller grinete etter samvær? Jeg mener alt avhenger av hvordan barnet har det.

Mitt råd er å besøke barnet på dagtid inntil dere har fått til en avtale. Gjerne to dager på rad annenhver helg. Da blir barnet gradvis forberedt til å være hos deg hele helgen. Om et par måneder mener jeg barnet burde være klar for overnatting på ditt hjemsted hvis samværet har fungert bra og barnet gir uttrykk for trives sammen med deg.

Barnet roper pappa når jeg kommer og løper mot meg og vil rett opp i fanget. er blid og fornøyd. Det samme skjer når vi treffer mor igjen.

Syns det er litt merkelig at det foreslås at jeg skal ha mindre samvær enn jeg noen gang har hatt. Siden jul har jeg minst 70 døgn sammen med barnet . vært alene om alt av stell ,men har ikke vært alene i lang tid (over 15 timer) uten mors overvåkende blikk

Skal liksom kontakten Far/barn brytes ned eller forminkes ?

Skrevet
Barnet roper pappa når jeg kommer og løper mot meg og vil rett opp i fanget. er blid og fornøyd. Det samme skjer når vi treffer mor igjen.

Syns det er litt merkelig at det foreslås at jeg skal ha mindre samvær enn jeg noen gang har hatt. Siden jul har jeg minst 70 døgn sammen med barnet . vært alene om alt av stell ,men har ikke vært alene i lang tid (over 15 timer) uten mors overvåkende blikk

Skal liksom kontakten Far/barn brytes ned eller forminkes ?

Hvis du og barnet har vært så mye sammen den siste tiden, og barnet er trygt og fornøyd og vil bli med deg, burde det gå helt greit for barnet å besøke deg fra fredag til søndag annenhver helg.

Hvis du hadde bodd i nærheten av barnet kunne dere sikkert vært sammen oftere. Men det er en del utfordringer ved å bo så langt unna. Synes ikke barnet burde kjøre 30 mil oftere enn annenhver helg. Kanskje du kan slutte litt tidligere på jobb de fredagene hun skal hentes, slik at dere får mer tid sammen de helgene hun er hos deg?

Gjest starter av emnet
Skrevet
Hvis du og barnet har vært så mye sammen den siste tiden, og barnet er trygt og fornøyd og vil bli med deg, burde det gå helt greit for barnet å besøke deg fra fredag til søndag annenhver helg.

Hvis du hadde bodd i nærheten av barnet kunne dere sikkert vært sammen oftere. Men det er en del utfordringer ved å bo så langt unna. Synes ikke barnet burde kjøre 30 mil oftere enn annenhver helg. Kanskje du kan slutte litt tidligere på jobb de fredagene hun skal hentes, slik at dere får mer tid sammen de helgene hun er hos deg?

Dette går rett til helvete... skulle hente barnet idag og mor kom som avtalt. barnet var blidt g løp til meg og ropte pappa.

Når jeg har satt barnet i bilen og vi snakker om løst og fast bl økonomi, jeg setter bilen i gir og sier da får vi dra en tur . Mor oppfatter dette som at jeg vil dra til mitt hjemsted og river opp døra og hopper inn i bilen og klamrer seg fast til barnet. Resultatet er et skrikende barn og en hylende mor. Jeg blir forbannet og hiver mor ut av bilen ,men innser at det beste er at mor /barn er sammen litt nå. Mor går inn med barnet og etter mye om og men kommer barnet og svigerfar ut igjen .Barnet er da blidt igjen og kommer rett bort og vil være sammen med pappa...

Hva er lurt å gjøre nå ?

Gjest snart 2 barnsmor
Skrevet
Dette går rett til helvete... skulle hente barnet idag og mor kom som avtalt. barnet var blidt g løp til meg og ropte pappa.

Når jeg har satt barnet i bilen og vi snakker om løst og fast bl økonomi, jeg setter bilen i gir og sier da får vi dra en tur . Mor oppfatter dette som at jeg vil dra til mitt hjemsted og river opp døra og hopper inn i bilen og klamrer seg fast til barnet. Resultatet er et skrikende barn og en hylende mor. Jeg blir forbannet og hiver mor ut av bilen ,men innser at det beste er at mor /barn er sammen litt nå. Mor går inn med barnet og etter mye om og men kommer barnet og svigerfar ut igjen .Barnet er da blidt igjen og kommer rett bort og vil være sammen med pappa...

Hva er lurt å gjøre nå ?

Jeg ville krevd full omsorgsrett for barnet om jeg var deg. Mor virker meget ustabil! Kontakt familievernkontoret i morgen og fortell om historiene du har erfart. Dette er skadelig for barnet!!

Mitt barn er 20 mnd, og hvis far og jeg hadde gått fra hverandre nå hadde det ikke vært noe problem for noen av oss å ha barnet på overnattingsbesøk. Han er like knyttet til oss begge to.

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst må dere bli enige om samværet, som de andre her har sagt.

Skriv ned alle disse hendelsene, med dato, i en bok (En logg). Ingen synsing, men hendelsesforløpet. Ikke overdriv. Denne informasjonen kan du få bruk for senere.

At mor hyler, griner og klamrer seg til barnet når det skal dra er ikke bra for barnet! Barnet får da en opplevelse av at det er noe galt og det skaper frykt hos barnet. Kanskje du og mor kan avtale at noen andre leverer barnet til deg istedenfor henne? Det vil være bedre for alle parter.

Lykke til!

Skrevet

Som gjest ovenfor skriver finnes det dessverre mødre som ikke tar hensyn til andre enn seg selv i tiden under/etter bruddet. At gjest skriver at di "ikke kan påregne at moren kan tilpasse sin aktivitet" viser hvilken manglende samarabeidsvilje som finnes hos en del mødre. Gjest ber deg også inngå en "fast avtale", samtidig som de avtale dere allerede har mht henting tydeligvis kan brytes om mor ønsker å bryte avtalen.

Så fort du har fått frem en samværsavtale på familievernkontoret må du som far registere alle brudd på denne slik andre sier. Dessverre er det slik at bostedsforeldre i praksis kan bryte samværsavtaler en lengre periode uten at det blir konsekvenser. Som samværsforelder opplevde jeg det TS beskriver veldig ofte

Registrering av brudd på en vanlig samværsavtale inngått på familievernkontoret kan ikke "anmeldes" til politiet. Men du kan be politiet "logge" din henvendelse i den daglige loggen. Om det ender med at du senere kommer til rettsak for gjenntatte brudd på samværsavtalen kan du benytte utskrift fra politiets logg som dokumentasjon.

Ettersom du for tiden er i et konfliktfyllt forhold bør du få en avtale som tilsier at du henter/bringer fra og til barnehage/SFO/skole. Dermed slipper barnet (og dere voksne) opprivende scener og konflikter hver eneste gang. Dessuten vil i samtale med barnehagepersonalet få viktig informasjon hver gang om ønskelig, og du vil få et innblikk i barnets hverdag i barnehagen, noe som er viktig når du snakker med barnet om hva som har skjedd iløpet av dagen.

Samværsavtalen bør også inneholde et punkt som sier at du skal spørres først om mor trenger barnevakt eller avlastning. Avtalen bør også være spesifikk mht deling av julehelg, myttårshelg, vinterferie, påske, 17.mai, sommerferie, bursdager, høstferie, etc, etc samt evt andre høytidsdager i din familie. Den bør også spesifisere henting og levering med en nøyaktighet ned på timenivå (+/- 1/2 time ?).

Du bør også ha med i avtalen at du KAN treffe barnet i barnets hjemmemiljø utem ovtale om du ringer og avtaler dette på forhånd.

En slik samværsavtale vil sansynligvis gi deg ca 40-45% samvær fra barnet er 4-5 år og ca 30% samvær frem til barnet er 4-5 år.

Lykke til.

Ftt

Skrevet
Som gjest ovenfor skriver finnes det dessverre mødre som ikke tar hensyn til andre enn seg selv i tiden under/etter bruddet. At gjest skriver at di "ikke kan påregne at moren kan tilpasse sin aktivitet" viser hvilken manglende samarabeidsvilje som finnes hos en del mødre. Gjest ber deg også inngå en "fast avtale", samtidig som de avtale dere allerede har mht henting tydeligvis kan brytes om mor ønsker å bryte avtalen.

Så fort du har fått frem en samværsavtale på familievernkontoret må du som far registere alle brudd på denne slik andre sier. Dessverre er det slik at bostedsforeldre i praksis kan bryte samværsavtaler en lengre periode uten at det blir konsekvenser. Som samværsforelder opplevde jeg det TS beskriver veldig ofte

Registrering av brudd på en vanlig samværsavtale inngått på familievernkontoret kan ikke "anmeldes" til politiet. Men du kan be politiet "logge" din henvendelse i den daglige loggen. Om det ender med at du senere kommer til rettsak for gjenntatte brudd på samværsavtalen kan du benytte utskrift fra politiets logg som dokumentasjon.

Ettersom du for tiden er i et konfliktfyllt forhold bør du få en avtale som tilsier at du henter/bringer fra og til barnehage/SFO/skole. Dermed slipper barnet (og dere voksne) opprivende scener og konflikter hver eneste gang. Dessuten vil i samtale med barnehagepersonalet få viktig informasjon hver gang om ønskelig, og du vil få et innblikk i barnets hverdag i barnehagen, noe som er viktig når du snakker med barnet om hva som har skjedd iløpet av dagen.

Samværsavtalen bør også inneholde et punkt som sier at du skal spørres først om mor trenger barnevakt eller avlastning. Avtalen bør også være spesifikk mht deling av julehelg, myttårshelg, vinterferie, påske, 17.mai, sommerferie, bursdager, høstferie, etc, etc samt evt andre høytidsdager i din familie. Den bør også spesifisere henting og levering med en nøyaktighet ned på timenivå (+/- 1/2 time ?).

Du bør også ha med i avtalen at du KAN treffe barnet i barnets hjemmemiljø utem ovtale om du ringer og avtaler dette på forhånd.

En slik samværsavtale vil sansynligvis gi deg ca 40-45% samvær fra barnet er 4-5 år og ca 30% samvær frem til barnet er 4-5 år.

Lykke til.

Ftt

Må bare kommentere et par ting.

Jeg tviler på at han kan ringe politiet og beklage seg over samværssabotasje og deretter bruke politiloggen som bevis i en evt. rettsak. Både fordi dette ikke er en sak for politiet, og fordi man normalt ikke kan få utskrift av politidokumenter. Politiet vil sannsynligvis be han ta kontakt med en advokat. Barnefordeling er en sivil sak. Kun i helt ekstreme tilfeller kan politiet involveres. Da gjelder det barnemishandling eller grov omsorgssvikt og det skjer da i samarbeid med barnevernet. Slik jeg ser det er ikke dette en slik sak.

Jeg tviler også på at 40-45% samvær er realistisk hvis faren bor 15 mil unna barnets faste bosted. Jeg mener annenhver helg er mer realistisk. Han kan da hente barnet i barnehagen fredag morgen og levere barnet hos moren søndag kveld, eller evt. levere i barnehagen mandag morgen. Kanskje han kan slutte tidligere på jobb på fredag og begynne senere på mandag?

Forøvrig enig i at samværsavtalen bør være detaljert i forhold til klokkeslett for henting/levering og i forhold til feriesamvær (nøyaktig hvor mange dager/uker, annet hvert år jul/påske, velge tidspunkt for sommerferie annet hvert år og tidsfrist for dette f.eks 1 april...)

Har dere blitt enige om noe som helst på familievernkontoret? Har dere muntlige avtaler om samvær? Har allerede en skriftlig samværsavtale?

Skrevet

Politiet? De har da overhodet ingenting med dette å gjøre.

Politiet håndhever straffeloven. Dette er privatrettslig. Privatrettslige saker løses med privat rettssak, ikke med å rope på politiet.

Trådstarter, bestill time hos familievernkontoret. Få hjelp til å lage en samværsavtale, og til å forklare moren hvordan dette går ut over barnet. Muligens bør det en tredjeperson inn her for å hjelpe til under overlevering.

Et nitten måneder gammelt barn som kjenner faren sin kan absolutt ha overnattingssamvær. Det virker som mor er irrasjonelt redd her, dere trenger hjelp til å kommunisere bedre slik at hun skjønner at det ikke er noe å være redd for.

Og en ting til: Ikke diskuter økonomi under overlevering. Ok, barnet er bare 19 måneder, men det vokser, og forstår mer, og stemningen plukker det opp allerede nå. Start nå med å lage en god vane, ikke diskuter "voksne" temaer i forbindelse med samværet. Ta det utenom.

Skrevet
Politiet? De har da overhodet ingenting med dette å gjøre.

Politiet håndhever straffeloven. Dette er privatrettslig. Privatrettslige saker løses med privat rettssak, ikke med å rope på politiet.

Trådstarter, bestill time hos familievernkontoret. Få hjelp til å lage en samværsavtale, og til å forklare moren hvordan dette går ut over barnet. Muligens bør det en tredjeperson inn her for å hjelpe til under overlevering.

Et nitten måneder gammelt barn som kjenner faren sin kan absolutt ha overnattingssamvær. Det virker som mor er irrasjonelt redd her, dere trenger hjelp til å kommunisere bedre slik at hun skjønner at det ikke er noe å være redd for.

Og en ting til: Ikke diskuter økonomi under overlevering. Ok, barnet er bare 19 måneder, men det vokser, og forstår mer, og stemningen plukker det opp allerede nå. Start nå med å lage en god vane, ikke diskuter "voksne" temaer i forbindelse med samværet. Ta det utenom.

Er pr definisjon gift ennå . papirene er ikke levert inn ennå. Har vært på mekling ,men klarte ikke å få til en avtale. Jeg har nå skaffet meg en leilighet /hybel i barnets nærområde ( 7km) fra mor. Mor tilbyr meg en dag pr uke og kun på dagtid . dette synes jeg er alt for lite . Jeg og mor har fortsatt felles adresse. Jeg har anledning til å gå ned i halv jobb for å ha samvær med barnet.

Vil min anskaffelse av bosted og at jeg går ned i halv jobb gjøre til at barnet vil få mer samvær medmeg i en evt rettsak ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...