Gå til innhold

EU-debatten


Gjest Eu-vingler

Anbefalte innlegg

Gjest Eu-vingler

I forbindelse med Venstres landsmøte, blusser debatten om EU opp i media igjen, og igjen kommer argumentet om medbestemmelsesrett. Medbestemmelse? Hallo???? Det er så typisk maktkåte politikere å snakke om medbestemmelse. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har jævlig lite medbestemmelse. Hverken på kommunalt (oslo-boer) eller på statlig plan. Og stemmen min kommer til å ha fint lite å si i EU.

Nope, det som avgjør for/imot EU for min del, er INTERESSENE MINE. Hvordan sammenfaller de med avgjørelsene som fattes i EU kontra avgjørelsene som fattes på nasjonalt plan. Idiotpolitikerene på nei-siden framstiller dette som om det er VÅR autonomi kontra EU-underdanighet, og ja-idiotene framstiller dette som om det er VÅR medbestemmelsesrett det handler om. Men dette er tull. I dagens samfunn er det tydeligere enn noen gang at interessene er fragmenterte. Det er vanskeligere å finne samlingspunkter om fellesinteresser.

Og derfor hadde det vært så jævlig mye mer interessant å høre en diskusjon som går på HVEM som tjener og hvem som taper på EU. Det er på mange måter et lite paradoks at kontrollfrikene i Ap er så jævlig EU-kåte, for EU er drivkraft mot friere markeder, og fri bytting av tjenester, som minker mulighetene staten har for å gripe inn og forfordele noen aktører framfor andre. Om det er dårlig? Kommer an på hvem du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og derfor hadde det vært så jævlig mye mer interessant å høre en diskusjon som går på HVEM som tjener og hvem som taper på EU.

Så er vi der igjen...

...vi kan da ikke sitte å finregne på om EU "lønner seg"? EU-tanken, visjonen, er så veldig mye mer enn økonomi og konkurransefremmende systemer.

EU handler vel så mye om fred i en verdensdel som ikke har gjort noe annet enn å krige mot hverandre.

EU er en også slags "dugnad" for et godt Europa, men den dugnaden skal det ekle egoistiske norske folk altså ikke delta i sammen med våre nærmeste naboer. Det er stor skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i selveste EU, i Sverige.

Det innebærer mange fordeler å bo i EU.

Vi har virkelig dårlig mat! Jeg mener det, virkelig dårlig mat! Men, vi har godt vann...

Vi blir relativt styrt fra Brüssel. Så får vi betale mye for at andre i EU skal ha det bra...

Nei til EU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i selveste EU, i Sverige.

Det innebærer mange fordeler å bo i EU.

Vi har virkelig dårlig mat! Jeg mener det, virkelig dårlig mat! Men, vi har godt vann...

Vi blir relativt styrt fra Brüssel. Så får vi betale mye for at andre i EU skal ha det bra...

Nei til EU!

Jeg bor i selveste Norge, i Meldal.

Det innebærer mange fordeler å bo i Norge.

Vi har virkelig dårlig mat! Jeg mener det, virkelig dårlig mat! Men, vi har godt vann...

Vi blir relativt styrt fra Oslo. Så får vi betale mye for at andre i EU skal ha det bra...

Nei til Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i selveste Norge, i Meldal.

Det innebærer mange fordeler å bo i Norge.

Vi har virkelig dårlig mat! Jeg mener det, virkelig dårlig mat! Men, vi har godt vann...

Vi blir relativt styrt fra Oslo. Så får vi betale mye for at andre i EU skal ha det bra...

Nei til Norge!

"andre i Norge", mente jeg selvfølgelig, hvis ironien skal være komplett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også ironisk.

Jeg er ingen tilhenger av EU, men i mitt innlegg var jeg ironisk.

Hyggelig at du fikk være ironisk på mine vegne.

Gjester er ofte det.

:glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EU er en også slags "dugnad" for et godt Europa, men den dugnaden skal det ekle egoistiske norske folk altså ikke delta i sammen med våre nærmeste naboer. Det er stor skam!

Den norske Nei-sidens holdninger er faktisk ganske ekle og egostiske.

Hva er det som frambringer denne skamfulle siden hos folk? Når vi vet at våre nære naboer, EU-landet Sverige, i en fersk meningsmåling kun har 26 % motstandere av EU, et tall som har sunket sakte og sikkert for hvert år de har vært EU-medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to absurde leire på Nei-siden. Den ene leiren oppfører seg som om verden rundt dem ikke eksisterer, og den andre leiren oppfører seg om om verden rundt riktignok eksisterer, men de er paranoide i forhold til disse naboene, for de vil oss vondt.

Sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo pålagte å følge alle EUs regler men vi kan ikke bestemme noe selv fordi vi ikke er medlem - er det ikke absolutt mye bedre å melde oss inn da, slik at vi også har noe vi skal ha sagt!

Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo pålagte å følge alle EUs regler men vi kan ikke bestemme noe selv fordi vi ikke er medlem - er det ikke absolutt mye bedre å melde oss inn da, slik at vi også har noe vi skal ha sagt!

Stemmer ikke det?

Hvem er det som bestemmer at vi må følge disse reglene?

Hvem sier at vi ikke kan bestemme selv?

Hvor stor reel medbestemmelse får norge hvis vi blir medlem?

Henger meg med på spørsmålene til Silmarill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ihvertfall for meg at et mye større byråkrati kommer til å verne om de avgjørelser som blir tatt, både på godt og vondt. De som allerede klager over et tungvint og tregt byråkrati her til lands vil med andre ord ha lite å se fram til ved et eventuelt EU-medlemsskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som bestemmer at vi må følge disse reglene?

Hvem sier at vi ikke kan bestemme selv?

Hvor stor reel medbestemmelse får norge hvis vi blir medlem?

Henger meg med på spørsmålene til Silmarill

1. Det er norske myndigheter som gudskjelov har bestemt at vi skal ha en EØS-avtale, som sikrer oss fri adgang til EU-markedet. En avtale vi har bedt kjære vene om å få for å redde norsk næringsliv når et proteksjonistisk, egoistisk og kunnskapsløst flertall sa nei til EU i 1994.

2. Vi kan selvsagt valgt å ikke fremforhandle EØS-avtalen, og "bestemt sjøl", men da ville det fått store konsekvenser for norsk næringslivs tilgang til det tollfrie markedet i Europa.

3. Som medlem vil vi få delta i de organer beslutningene tas. I dag har vi f eks nesten ingen "selvråderett" over forhold som betyr noe for Norge. Det er bare innen landbruket vi har en viss selvråderett, men dette nasjonalegoistiske forholdet kommer heldigvis WTO til å stoppe, slik at vi blir tvunget til å hjelpe den lutfattige delen av verden til å skaffe seg et levedyktig landbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ihvertfall for meg at et mye større byråkrati kommer til å verne om de avgjørelser som blir tatt, både på godt og vondt. De som allerede klager over et tungvint og tregt byråkrati her til lands vil med andre ord ha lite å se fram til ved et eventuelt EU-medlemsskap.

Kunnskapsløst, kaller jeg dette. Alle medlemslandene har folkevalgte representanter i EU-parlamentet. Så du mener at f eks at Sverige, som nå har kun 26 % Nei i befolkningen, opplever det svært vanskelig å være EU-medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunnskapsløst, kaller jeg dette. Alle medlemslandene har folkevalgte representanter i EU-parlamentet. Så du mener at f eks at Sverige, som nå har kun 26 % Nei i befolkningen, opplever det svært vanskelig å være EU-medlem?

Nei, jeg tror ikke at 26% av befolkningen i Sverige opplever det svært vanskelig å være EU-medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske Nei-sidens holdninger er faktisk ganske ekle og egostiske.

Hva er det som frambringer denne skamfulle siden hos folk? Når vi vet at våre nære naboer, EU-landet Sverige, i en fersk meningsmåling kun har 26 % motstandere av EU, et tall som har sunket sakte og sikkert for hvert år de har vært EU-medlem?

Det er to absurde leire på Nei-siden. Den ene leiren oppfører seg som om verden rundt dem ikke eksisterer, og den andre leiren oppfører seg om om verden rundt riktignok eksisterer, men de er paranoide i forhold til disse naboene, for de vil oss vondt.

Sykt.

1. Det er norske myndigheter som gudskjelov har bestemt at vi skal ha en EØS-avtale, som sikrer oss fri adgang til EU-markedet. En avtale vi har bedt kjære vene om å få for å redde norsk næringsliv når et proteksjonistisk, egoistisk og kunnskapsløst flertall sa nei til EU i 1994.

2. Vi kan selvsagt valgt å ikke fremforhandle EØS-avtalen, og "bestemt sjøl", men da ville det fått store konsekvenser for norsk næringslivs tilgang til det tollfrie markedet i Europa.

3. Som medlem vil vi få delta i de organer beslutningene tas. I dag har vi f eks nesten ingen "selvråderett" over forhold som betyr noe for Norge. Det er bare innen landbruket vi har en viss selvråderett, men dette nasjonalegoistiske forholdet kommer heldigvis WTO til å stoppe, slik at vi blir tvunget til å hjelpe den lutfattige delen av verden til å skaffe seg et levedyktig landbruk.

Er virkelig alle eu tilhengere like arogante som dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke at 26% av befolkningen i Sverige opplever det svært vanskelig å være EU-medlem.

Det jeg har uthevet i setnings-sitatet mitt nedenfor her, heter "innskutt bisetning", så mitt spørsmål i siste ledd, gjelder selvfølgelig Sverige som helhet, og ikke 26 % av befolkningen.

"Så du mener at f eks at Sverige, som nå har kun 26 % Nei i befolkningen, opplever det svært vanskelig å være EU-medlem?" sitat slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er virkelig alle eu tilhengere like arogante som dere?

Det er en viss forskjell på arroganse, og en nødvendig klargjøring/presisering av de faktiske forhold overfor folk med en sær spørsmålsteknikk, basert på at de helst vil ta sitt standpunkt uten å sette seg inn i diverse faktiske forhold rundt Norge/EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig alle eu tilhengere like arogante som dere?

Kanskje litt mer fredselskende, åpne og omsorgsfulle overfor våre naboer i Europa enn EU-motstanderne? Derfor kan vi tillate oss en viss arroganse, for de egenskapene bør man ikke i en slik kontekst skamme seg over. Vi finner det lite nyttigt for et så rikt land som vårt, å drive og finregne på "lønnsomheten" med et EU-medlemskap. Vårt omdømme i utlandet betyr jo også en del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to absurde leire på Nei-siden. Den ene leiren oppfører seg som om verden rundt dem ikke eksisterer, og den andre leiren oppfører seg om om verden rundt riktignok eksisterer, men de er paranoide i forhold til disse naboene, for de vil oss vondt.

Sykt.

Nei-siden er nok de som har hode,vett,mot og styrke nok til å takle situasjoner som oppstår, og dermed evnen til å klare seg sjøl.

Ja-siden er nok heller de svake som vil la seg styre av andre.

Her er det ikke snakk om samarbeid, men om diktering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...