Gå til innhold

Når far flytter

Fremhevede innlegg

Gjest regine ii
Skrevet
Etter det jeg kan se, kan du dessverre bli pålagt å hjelpe til ved samvær. Har sett litt på lovverket, og finner ingen steder hvor det står at det er samværs forelders plikt å hente og bringe. Men jeg finner at begge plikter å hjelpe til så samvær blir mulig...

Det står forøvrig og i rundskrivet en viste til tidligere i tråden...

Begge plikter å legge til rette for samvær, men der ikke annet er avtalt er det samværsforelders plikt å stå for det praktiske v. henting og bringing.

Et ps til alle som ikke liker regelen om deling av reisekostnadder... Hadde ikke kvinner selv gjort det vanskelig for fedre å ha samvær med å flytte langt unna, så hadde ikke regelen kommet...

Reinspikka tullball. Det finnes ikke EN statistikk som viser at mor flytter oftere eller lengre enn far. Dette er kun en konsekvens av at det fortsatt er helt legitimt å se ned på alenemødre og framstille de som egositer som kun tenker på seg selv. I den grad det finnes statistikk så viser det seg at fedre - som i trådstarters tilfelle - er minst like aktive mht. å flytte bort fra sine barn som at mødre flytter barna bort fra far.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesten du siterer
Skrevet
Begge plikter å legge til rette for samvær, men der ikke annet er avtalt er det samværsforelders plikt å stå for det praktiske v. henting og bringing.

Reinspikka tullball. Det finnes ikke EN statistikk som viser at mor flytter oftere eller lengre enn far. Dette er kun en konsekvens av at det fortsatt er helt legitimt å se ned på alenemødre og framstille de som egositer som kun tenker på seg selv. I den grad det finnes statistikk så viser det seg at fedre - som i trådstarters tilfelle - er minst like aktive mht. å flytte bort fra sine barn som at mødre flytter barna bort fra far.

Kan du vise til spesifik paragraf i barneloven hvor det står at samværsforelder er pliktig til å stå for henting og bringing? Jeg fant ikke det... Som sagt, fant kun at begge måtte være med å legge til rette.

Burde nok formulert meg litt anderledes. Det at noen har motarbeidet samvær med å flytte for langt unna til at den andre parten har råd til samvær, kan ha vært med på å lage reglene... Jeg siktet ikke til den vanlige mor eller far.

Skrevet
Kan du vise til spesifik paragraf i barneloven hvor det står at samværsforelder er pliktig til å stå for henting og bringing? Jeg fant ikke det... Som sagt, fant kun at begge måtte være med å legge til rette.

Det er ikke alt som står i loven, det gjelder alle lover. Det er forarbeider, rettspraksis, tolkning...

Brosjyren fra Barne- og familiedepartementet som det linkes til lenger opp er klinkende klar på dette punktet. Der ikke annet er avtalt, er det samværsforelder som henter og leverer.

Grunnen til at det ikke står noe, regner jeg med er at det "alltid" har vært slik at alt det praktiske rundt samvær er samværsforelders ansvar. For noen år side ble så loven endret, slik at utgiftene skulle deles. Når det ikke står noe eksplisitt om selve transporteringen, er det fordi praksis der ikke ble endret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...