Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Barnas far skal flytte ca 20 mil fra der barna bor, de har ikke bodd sammen med far på noen år. Jeg har ikke fått beskjed fra ham om at de skal flytte, men har fått dette formiddlet gjennom våre felles barn. Samværs avt vi har nå er de er hos ham annen hver helg, og feie + en dag i uken. Den ene dagen i uken utgår selvfølgelig pga lang reisevei. Så til det jeg lurer på. Hvem har ansvaret for å hente og bringe barna tilbake hjemmet? Han har fortalt til barna at de skal ta tog alene, noe som ikke blir aktuelt. Barna er for små til dette enda, og pga sykdom hos et av barna utelukker dette. Jeg har ikke tenkt å hverken kjøre barna til ham, eller hente dem. Han flytter, da burde det være hans oppgave og hente ungene når han skal ha de? Og hvordan blir det med reise utgifter, skal vi bet hver vår del, og hvem regulerer i såfall dette? Trekk i banebidrag?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 Tror det blir delt likt, både utgiftene og den praktiske biten (f.eks. kjøring)
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Logisk sett burde det være han,da det er han som flytter. Men lurer på i følge regelverket at dette faktisk blir din oppgave.Syns jeg har hørt om sånne tvister før....noen andre som vet sikkert? Men du kan vel kansje prate med barnefaren og bli enige om hvordan dette skal gjøres?
Gjest regine ii Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Ihht. loven er det samværsforelders ansvar å ordne det praktiske med henting/bringing, men reiseutgiftene skal deles. Dere kan avtale hvordan dere skal gjøre det, men dette er det som gjelder hvis man skal følge loven slavisk. Søk opp barneloven på lovdata, mener faktisk at dette står i en § i den.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Regine har rett, men jeg tror ikke det står eksplisitt i loven. Det står derimot i Barne- og familiedepartementets brosjyre om reiseutgifter, man kan finne den ved å google litt. Utgiftene skal deles i henhold til inntekt. Samværsforelder skal gjøre jobben. Og merk at det er faktiske utgifter som skal deles, jeg har hørt om samværsforeldre som kommer og krever "statens satser" for bilkjøring. Det som skal dekkes ved kjøring er bensin, bompenger og fergebilletter. Ikke noe mer. Før var det også kun ledsagers reise sammen med barna som ble delt, ikke ledsagers reise for å hente barna, og tilbake etter levering, men det er mulig at dette er endret. Og dette gjelder uansett hvem som flytter.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Nå så jeg det siste spørsmålet. Reiseutgifter blir ikke motregnet mot barnebidraget. Dere må gjøre opp dere imellom. Hvis dere avtaler å dele på noe av kjøringen, så avtal for all del at du skal hente. Ellers risikerer du å levere barna, for så å få en telefon på søndagen om at du må hente dem også, for han har ikke anledning til å kjøre dem. Da sitter du i klisteret.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Og her er brosjyren: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Samvæ...ader%202009.pdf Se avsnitt "praktisering av bestemmelsen". Det er annen nyttig informasjon her også.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Selv om far flytter langt unna, syns jeg det er dårlig gjort av deg og legge an til "da blir det hans problem"-holdningen. Barna har rett til samvær med ham også, og da må begge samarbeide for å få det til. Omtrent alle foreldre som skiller seg glemmer hva barna har krav på i en slik situasjon.
Gjest Gjest_lilla_* Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/r....html?id=108865 Her fant jeg det:) Barnefar mener at det har kommet en ny lov som sier at jeg skal dele på dette? Noen som vet? Han har også bedt meg gå til advokat, fordi han har loven på sin side. Jeg gjør ikke det, har bare opplyst han om at jeg ikke kommer til å stille opp i forbindlese med kjøring Jeg vet det blir full krig pga dette, fordi han mener at jeg skal være med på å kjøre. Ungene vil gjene til ham, så jeg vil ikke på noen måte sabbotere deres samvær med barnefar,
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/r....html?id=108865 Her fant jeg det:) Barnefar mener at det har kommet en ny lov som sier at jeg skal dele på dette? Noen som vet? Han har også bedt meg gå til advokat, fordi han har loven på sin side. Jeg gjør ikke det, har bare opplyst han om at jeg ikke kommer til å stille opp i forbindlese med kjøring Jeg vet det blir full krig pga dette, fordi han mener at jeg skal være med på å kjøre. Ungene vil gjene til ham, så jeg vil ikke på noen måte sabbotere deres samvær med barnefar, Lovendringen som er kommet nylig gjelder hans reise for å hente barna, og tilbake etterpå. Dere må dele den også. Det er ikke kommet noen endring av hvem som har ansvar for jobben. Siden han påstår det, må det være opp til ham å bevise det, ved å vise deg den loven som visstnok skal være på hans side. Det er ikke du som skal gå til advokat og få utgifter for å sjekke om det stemmer. Han må bevise at han har rett. Og ikke gi deg. Det er så lett å gi seg for husfredens skyld og vi kvinner er kjempeflinke til det. Men det er faktisk hans ansvar å ta følgene av hans eget valg. Du får en ekstraregning, det får sannelig holde.
Gjest Gjest_lilla_* Skrevet 24. april 2009 #11 Skrevet 24. april 2009 Selv om far flytter langt unna, syns jeg det er dårlig gjort av deg og legge an til "da blir det hans problem"-holdningen. Barna har rett til samvær med ham også, og da må begge samarbeide for å få det til. Omtrent alle foreldre som skiller seg glemmer hva barna har krav på i en slik situasjon. Jeg har på ingen måte lyst til å sabbotere deres samvær med far, men jeg har heller ingen muligheter for å kjøre de denne veien. Han velger å flytte, så da bør han også medberegne hente og kjøre ordning selv. Hadde jeg flytet, så ville jeg selvsagt ikke sett slik på det
absinthia Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 (endret) Vi deler likt i forhold til inntekt, og tar ansvar for å møtes et sted mellom våre hjem når vi både henter og bringer. Jeg drar 33,334 % av veien og han 66,334% Fordi han tjener dobbelt så mye som meg. (Vi teller ikke meterne så veldig nøye da, men treffes på et sted der vi kan snakke, ta pause og eventuelt ta oss en kopp kaffe) Du har mulighet til å bringe dem noe av veien om du tar buss, båt eller tog - det gjør jeg. Endret 24. april 2009 av absinthia
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #13 Skrevet 24. april 2009 Du har mulighet til å bringe dem noe av veien om du tar buss, båt eller tog - det gjør jeg. Men hvorfor skal hun gjøre det? Ingen lov pålegger det. Og når det gjelder å være rimelig - det er far som flytter. Han påfører henne dermed kostnader til transport, og hun får mindre avlastning fordi midtukesamværet faller bort. Da synes jeg det er ganske urimelig å forlange at hun skal kjøre også.
Gjest Gjest_lilla_* Skrevet 24. april 2009 #14 Skrevet 24. april 2009 Vi deler likt i forhold til inntekt, og tar ansvar for å møtes et sted mellom våre hjem når vi både henter og bringer. Jeg drar 33,334 % av veien og han 66,334% Fordi han tjener dobbelt så mye som meg. (Vi teller ikke meterne så veldig nøye da, men treffes på et sted der vi kan snakke, ta pause og eventuelt ta oss en kopp kaffe) Du har mulighet til å bringe dem noe av veien om du tar buss, båt eller tog - det gjør jeg. Jeg forstår heller ikke hvorfor jeg skal gjøre dette? Han ekskluderer sitt samvær med barna i ukedagene pga flyttingen. Ergo så får han mer tid til jobb i ukedagene. Jeg har ikke den muligheten, jeg må planlegge mye mer av min arbeidstid for å få ting til å gå rundt. Da gidder jeg faktisk ikke å hjelpe han med hverken kjøring eller bringing. Som også vil gå mye utover min alenetid. Jeg tenker at det er greit å opplyse han om hvordan jeg vil forholde meg til det praktiske, slik at han får tid til å forberede seg
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #15 Skrevet 24. april 2009 Dersom barna reiser til ham, skal dele spleise på alle utgifter i forbindelse med reise. Altså både barnas og reisefølgets. Dersom han reiser for å besøke barna (altså ha samvær med dem der de bor, f.eks. om han har slekt eller venner der hvor han kan være sammen med dem), plikter ikke du å spleise på hans reise.
Gjest Gjestehei Skrevet 24. april 2009 #16 Skrevet 24. april 2009 Men er det nå så sikkert at far flytter utelukkende for å gjøre alt vanskeligere for deg og barna? Jeg syns Absinhtias løsning er god, og uansett hvor uenige dere er om noe som helst, er det denne som er mest rettferdig for alle. Slipp nå de negative tankene, og tenk på barna!
absinthia Skrevet 24. april 2009 #17 Skrevet 24. april 2009 Men hvorfor skal hun gjøre det? Ingen lov pålegger det. Og når det gjelder å være rimelig - det er far som flytter. Han påfører henne dermed kostnader til transport, og hun får mindre avlastning fordi midtukesamværet faller bort. Da synes jeg det er ganske urimelig å forlange at hun skal kjøre også. Det er barna dette dreier seg om - ikke de voksne. Barn har ikke samvær med far for at mor skal få avlastning, de har samvær fordi de også trenger sin far.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #18 Skrevet 24. april 2009 Men er det nå så sikkert at far flytter utelukkende for å gjøre alt vanskeligere for deg og barna? Jeg syns Absinhtias løsning er god, og uansett hvor uenige dere er om noe som helst, er det denne som er mest rettferdig for alle. Slipp nå de negative tankene, og tenk på barna! Det er da ingen som påstår at han gjør det for å gjøre alt vanskeligere! Men det blir vanskeligere. Og jeg skjønner ikke hvorfor Absinthias løsning er den rettferdige - hvorfor skal de begge bære byrden likt, for noe som er hans valg alene? Det er han som burde tenkt på barna. Før han valgte å flytte.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #19 Skrevet 24. april 2009 Det er barna dette dreier seg om - ikke de voksne. Barn har ikke samvær med far for at mor skal få avlastning, de har samvær fordi de også trenger sin far. Selvsagt. Men det er ingen som sier at hun skal nekte samvær. Jeg sier bare at det er urimelig å forlange at hun skal ta belastningen med hans valg. Den får han ta selv. Og gjør han det, blir samværet det samme, og situasjonen for barna påvirkes ikke. Ut over at de mister tiden midt i uken med faren, men det er jo ikke noe mor kan endre på.
absinthia Skrevet 24. april 2009 #20 Skrevet 24. april 2009 (endret) Det er da ingen som påstår at han gjør det for å gjøre alt vanskeligere! Men det blir vanskeligere. Og jeg skjønner ikke hvorfor Absinthias løsning er den rettferdige - hvorfor skal de begge bære byrden likt, for noe som er hans valg alene? Det er han som burde tenkt på barna. Før han valgte å flytte. Dette er vel egentlig ingen stor byrde, 20 mil unna hverandre blir 10 mils frakt hver vei, og dette er overkommelige utgifter. Kjører man bil blir det 1,5 timer frem og tilbake - det er heller ikke noen tid å rope om seg for. Det føles kanskje urettferdig, men har ikke så store konsekvenser at det er noe å snakke om. Når det gjelder det tapte samværet kan foreldrene avtale at barna er der en langhelg iblant for å kompensere for de tapte ukedagene. Det handler om å gi litt og ta litt. Endret 24. april 2009 av absinthia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå