Gå til innhold

Er kunstige planter überharry?


Gjest Micki

Anbefalte innlegg

Jeg er så håpløst dårlig med planter at jeg er like ved å gi opp hele greia. Når jeg kjøper planter i butikken så ber jeg alltid om de som er enklest å stelle, og får beskjed om at "denne er perfekt for deg, den er nesten umulig å ta knekken på". NESTEN, ja... Jeg klarer ikke å holde liv i noe over lengre tid jeg. Ja, jeg innrømmer det: Det handler om mangel på interesse. Jeg er ikke den som prater med plantene og småpjusker med dem. Jeg vil bare at de skal stå pent og pyntelig der jeg har satt dem og ikke by på mer trøbbel. Derfor ender det ofte med at jeg glemmer å vanne. Eller jeg glemmer at jeg vannet dem for to dager siden, og så får de altfor mye vann. Alt som har med plantestell å gjøre er et ork for meg, og derfor nytter det ikke hvor mye folk forklarer hvor enkelt det er, for det fester seg ikke i hodet mitt.

Nå lurer jeg litt på å gå over til kunstige planter. For jeg liker jo å ha noe grønt i stua! Og så synes jeg det har kommet mange fine kunstige planter på markedet. Jeg ser i hvertfall ikke at de er kunstige ved første øyekast, og jeg regner ikke med at gjester skal studere plantene mine altfor nærgående. ;)

Men så lurer jeg på. Er det überharry med kunstige planter? Hvordan reagerer du/hva tenker du om du kommer hjem til noen som har kunstige planter?

NB: Tenk da på enkle kunstige planter som ser ekte ut, ikke på store fargesprakende roser som skriker plaaaaast lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunstige planter er bare harry hvis de er dekket av et tykt lag støv:P

(og ser veldig falske ut) - jeg har selv to grønne fra ikea og en sånn grønn ball oppi en potte så halve vises. Folk synes de ser fine ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstige planter er bare harry hvis de er dekket av et tykt lag støv:P

(og ser veldig falske ut) - jeg har selv to grønne fra ikea og en sånn grønn ball oppi en potte så halve vises. Folk synes de ser fine ut:)

Høres bra ut! Jeg tror ikke jeg orker å kaste bort mer tid, penger og frustrasjon på ekte planter.

Hva slags planter er lurt å kjøpe da? Jeg har sett noen i et slags materiale som suger til seg støv, og det går knapt an å få støvet bort. Hva slags materiale bør jeg se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falske planter som har stått i sola er heller ikke særlig stilig da, uansett om de er støvfrie. Når de grønne bladene er blitt turkisblå på den siden som vender ut mot solaburde de ha vært byttet ut for lengst.

Og med billige planter skjer det ganske så fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er harry så lenge plantene ser ekte ut og, som de andre skriver, ikke er nedstøvet eller falmet.

Jeg har selv lurt litt på om jeg skal skaffe meg noen falske.

Jeg sliter med det samme som deg. Jeg klarer bare ikke å holde liv i en plante. Eller jo, jeg har en kaktus jeg har klart å holde liv i. Den har jeg hatt i et år og vannet 2 ganger. Det er den første planten jeg har klart :fnise:

Du får komme med tips om du finner noen som ser ok ut så får jeg også handle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt konsekvensen av mine manglende grønne fingre, og har nå stort sett bare kunstige planter i huset. Helt utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg synes ikke kunstige planter er fint, uansett hvor ekte de ser ut.

Hva med en bukett avskårne blomster i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*

Hei!

Jeg syntes det går helt fint med falske planter. Dvs. PLANTER, GREINER o.l. Ikke falske blomster....

På badet har jeg en grønn plante. Får mye skryt for denne, og denne skal helt klart med når vi flytter.

Har også greiner stående i stuen, og de passer perfekt inn.

På kjøkkenet har jeg et par små buske-lignende-greier i potter. Fungerer også veldig bra syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De er overharry.

Svinesundbodene og Nordby kjøpesenter selger masse av dete til Østfoldingene som reiser over grensen etter billig bacon og øl hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, ja. Dvs, jeg synes det er.. vel om ikke harry, da i hvert fall ikke fint, uansett hvordan de ser ut.

Man kan jo finne mye annet fint pynt å friske opp rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til dags dato ikke sett noen pene plastikkplanter noe sted...

Synes nok at de er ganske harry, men man trenger jo ikke ha planter.

Jeg har bare 1 orkidé i leiligheten og den trengs egentlig ikke.

Mange andre pene ting vettu!

Ellers så kan jo en kaktus være et alternativ, eventuelt kjøpe avskåret fra tid til annen(trenger ikke en hel butikk, enkeltblomster kan være lekkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plastikkplanter er ikke pent. Som flere over sier: Man ikke ha planter. Velg avskårne blomster, eller lag et system som gjør at du får oversikten over hvor ofte du har vannet/skal vanne planten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kunstige planter er fint, uansett hvor ekte de ser ut.

Hva med en bukett avskårne blomster i stedet?

En bukett varer i max en uke. Man får en bukett for kanskje 70-80 kroner. Å bruke 70-80 kroner UKEN på blomster, er særdeles lite aktuellt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke poenget med kunstige planter. Hele vitsen med planter er jo å bringe litt liv inn i huset, det er jo det at de dufter godt, vokser og endrer seg som gjør dem vakre. Hva med et fruktfat med grønne epler eller annen frukt du liker, men ikke plastikkfrukt, det er virkelig überharry. Dersom plantene eller blomstene (eller frukten) er av plast så kan man like gjerne ha annen dekorasjon. Hvis grønt er en favorittfarge finnes det jo duker, lys, lamper, bilder, fat, vaser som kommer i grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Sånn et forslag når det gjelder levende planter, hva med å finne noen planter som kun skal vannes en dag i uka, f.eks. en orkide. Hvis man har en fast dag, så er det kanskje lettere å huske på at man må vanne og når man vannet sist.

Ellers må man selv finne ut hva som passer inn i sitt eget hjem, og ikke minst hva man selv synes om kunstige planter. Jeg vet min bestemor hadde noen kunstige grønnplanter den siste tiden hun levde, og jeg kunne ikke se at de var kunstige med mindre jeg kom helt inn på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Jeg skjønner ikke poenget med kunstige planter. Hele vitsen med planter er jo å bringe litt liv inn i huset, det er jo det at de dufter godt, vokser og endrer seg som gjør dem vakre. Hva med et fruktfat med grønne epler eller annen frukt du liker, men ikke plastikkfrukt, det er virkelig überharry. Dersom plantene eller blomstene (eller frukten) er av plast så kan man like gjerne ha annen dekorasjon. Hvis grønt er en favorittfarge finnes det jo duker, lys, lamper, bilder, fat, vaser som kommer i grønt.

Helt enig. :)

Fat med frukt som alternativ til levende planter, var et godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkideer er ikke spesielt lette å holde liv i. Jeg dreper planter med blomster i hytt og pine, men Kalanchoe (kan ikke noe annet navn på det, men vet det fins) er en plante som holder seg i live uansett hvor dårlig jeg er på å passe på den. Den eneste gangen den døde var når jeg var bortreist i 3 uker :)..

Jeg har noen plastikkblomster, og mange lurer på hvor jeg har kjøpt den, de ser ekte ut, men helt grønne planter er ekte i dette huset :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...