Gå til innhold

Forklare barn hvordan man lager babyer!


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Noen som har noen flotte måter å forklare på?

Når eldstesønnen var liten var det aldri noe problem å forklare, han var typen som hørte etter hva som ble sagt, stilte et spørsmål eller tre - og ferdig med det.

Minsten på seks år er litt mer dramatisk av seg. Han spør og graver, han spinner historier og har en meget levende fantasi. Til nå har han, tydeligvis etter kveldens nattiprat, hatt en romantisk forestilling om at bebiser er et lite frø som vokser inni magen. Greit nok det, men hvordan kom frøet inn i magen? Jo, iflg ham så sier de voksne - vi vil ha et barn! - og så kommer barnet. Vil man ha tvillinger si man - to barn, takk.

Føler det er på tide å fortelle gutten litt mer om hvordan dette egentlig hendte, men som sagt han har vilter fantasi.

Noen kloke KG mødre der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en knallkul video, tegnefilm om akkurat det der.

Ungene mine har sett den hundre ganger og de lurer ikke på noen ting!

Den heter Hvordan jeg blir til og Harald Mæhle forteller.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Du garanter at det ikke er Mæhle/Rørlien Saue som står for illustrasjonene ? :wink:

Spøk til side - hvor kjøper jeg den da, bokhandel? På nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Tex, tusen takk for godt tips!!!

Har en femåring som gjerne vil vite ALT om ting, og har lurt veldig på det samme.. (Han skal bli forsker og vitenskapsmann når han blir stor, sier han.)

Hvor får man tak i denne filmen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy Retz!

Jeg lurer jeg også, hvor får man tak i den filmen??? Det høres jo bare megabra ut, jeg som har smågrudd meg litt til den dagen jeg skulle begynne å fortelle.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at jeg kjøpt den gjennom Scandinavian Film Club....

Har lånt den bort til en vordende storebror akkurat nå...

Den er i alle fall norsk, og jeg kjøpte den for rundt fem år siden.

Men det kan da ikke være umulig å få tak i den... skal ringe dama som har den i morgen og høre hva som står bak på....

Kanskje biblioteken har den...?

Forøvrig er "Nurket" en nyyydelig bok som anbefales alle fra fire og opp som skal få lillesøsken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Barn spør når de er klar for det selv. Jeg synes en 6 åring kan få lov til å beholde den gode fantasien sin en liten stund til. Det er ikke noe gale å ha litt fantasi, det er bare vi voksne som er redd for at barna våre ikke skal vite hva som er det riktige.

Ta julenissen, hvor mange behøver egentlig å fortelle barna sine at julenissen ikke finnes? De finner det ut av seg selv veldig mange av dem, eller begynner å sette spørsmål med det, og da svarer en så godt en kan.

Jeg synes det blir feil at en skal "tvinge" sannheten på barnet fordi det er det vi voksne mener er det rette. La barnet beholde fantasien sin en liten stund til før alt skal bli så virkelig, i barnas verden ser en ikke på det på samme måten.

Jeg har selv en sønn som hadde en livlig fantasi til han var rundt 8 års alderen, ingeting gale med det, nå i dag fantaserer han også, men på et annet plan. Læreren er fasinert over hva han får til å gjøre ut av små ting. Min andre sønn er en realist som ikke eier fantasi, han er for alt som det finnes svar på, og ingenting annet gjelder. Viser en han et abstrakt bilde, da klarer han ikke å få noe ut av det, men viser en det samme bilde til min andre sønn, da kan han fortelle både det og det som han ser på bilde.

Barn er ulike og det må vi respektere, en med fantasi må få lov til å utvikle seg i sin takt før realiteten slår inn og tro meg den kommer til å slå inn.

Ikke vær bekymret, men la barnet utvikle seg i sitt eget tempo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg er enig i at man skal la barna beholde fantasiene, og gjerne også la dem ha disse forestillingene om f.eks babylaging og julenissen som du nevner.

Men det kommer en dag når barnet spør på en oppriktig måte som faktisk krever et skikkelig svar. Der føler jeg at vi er med sønnen vår nå. Det samme med julenissen også, stiller de et klart spørsmål på om julenissen faktisk finnes, er det ikke rett å overbevise dem om at han gjør det. (har valgt en mellomting når det gjelder nissefar, forklarer med et så "lurt glimt" i øyet, at barna selv ser at mor tøyser.)

Jeg ønsker å gi sønnen min et skikkelig svar på dette med babyer, men jeg ønsker ikke å skremme ham, han er bare seks år. Har et litt traumatisk minne om nevøen min, han kom rasende hjem fra skolen og konfronterte sin far med dette han hadde gjort med moren. Slemme, slemme pappa!

Jeg syntes seks år er for tidlig for den fulle og hele sannhet, men siden gutten er opptatt av dette nå ønsker jeg altså å gi en forklaring. At mamma hadde et frø i magen er ok, det vi må enes om nå er hvordan frøet kom inn dit. Vi er også enig i at det var pappa som plantet frøet, og jeg vet, av det tankefulle blikket til seksåringen i kveld, at neste spørsmål blir hvordan pappa plantet, og hvor frøet kom ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske latterlig og tro at barn tror på julenissen.

Er helt enig med Retz, hvorfor ikke bare si det som det er??????????

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør ikke barn lære seg biologi allerede som småbarn?

Å vite hvordan planter og fisk formerer seg, kan gjøres ved hjelp av planter og akvariefisk....

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere det er flaut å fortelle hvordan babyer blir til? Moren min fortalte dette til meg da jeg var fem år. Selv er jeg glad hun besvarte alle spørsmål selv uten å sette på en film som skulle gi alle svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Nei, flaut er det ikke. Det handler mer om ordvalg, ønsker å forklare saklig, uten dikke-dikk, men også uten å skremme gutten. Ikke noe stort problem, men ok å lufte tankene litt, dele litt erfaringer med andre.

Når gutten spør skal han få svar, men jeg vet av erfaring at spørsmålene fortsetter å kverne hos seksåringen etter at han sluttet å spørre. DA kan en video være ok. Ikke istedenfor samtalen, men i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gutten spør skal han få svar' date=' men jeg vet av erfaring at spørsmålene fortsetter å kverne hos seksåringen etter at han sluttet å spørre. DA kan en video være ok. Ikke istedenfor samtalen, men i tillegg.[/quote']

OK! Da er jeg enig!

Siden diskusjonen sluttet med en gang Tex nevnte videoen, fikk jeg inntrykk av at den var redningen ut av en pinlig situasjon for foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fortell om hvordan okser og kuer parrer seg.

Hvis han ikke forstår tingene da, er han ikke smart nok til å skjønne det.

Enkelt og greit, forstår ikke hvorfor dere jenter må gjøre alt så vanskelig hele tiden?

Waco

*har lurt på det en stund...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er enig i at man skal la barna beholde fantasiene, og gjerne også la dem ha disse forestillingene om f.eks babylaging og julenissen som du nevner.  

Men det kommer en dag når barnet spør på en oppriktig måte som faktisk krever et skikkelig svar. Der føler jeg at vi er med sønnen vår nå. Det samme med julenissen også, stiller de et klart spørsmål på om julenissen faktisk finnes, er det ikke rett å overbevise dem om at han gjør det. (har valgt en mellomting når det gjelder nissefar, forklarer med et så "lurt glimt" i øyet, at barna selv ser at mor tøyser.)

Jeg ønsker å gi sønnen min et skikkelig svar på dette med babyer, men jeg ønsker ikke å skremme ham, han er bare seks år. Har et litt traumatisk minne om nevøen min, han kom rasende hjem fra skolen og konfronterte sin far med dette han hadde gjort med moren. Slemme, slemme pappa!

Jeg syntes seks år er for tidlig for den fulle og hele sannhet, men siden gutten er opptatt av dette nå ønsker jeg altså å gi en forklaring. At mamma hadde et frø i magen er ok, det vi må enes om nå er hvordan frøet kom inn dit. Vi er også enig i at det var pappa som plantet frøet, og jeg vet, av det tankefulle blikket til seksåringen i kveld, at neste spørsmål blir hvordan pappa plantet, og hvor frøet kom ifra.

Det virket som om det var du som var klar for å fortelle han sannheten i din første melding, og ikke at det var gutten som ville vite. Han brukte fantasien sin, og det virket som om det var det som var problemet. Spør gutten så må han få svar, men fantaserer han uten å spørre deg noe særlig da mener jeg at han må få lov til det.

Ellers er det vel bare å forklare at to personer blir glad i hverandre, og da vil de være god mot hverandre, osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man vente med forklaringer til barna spør? Det er utrolig mye i denne verden som er smart å vite, men som de aller fleste av oss aldri ville komme på å spørre om. Vi forklarer til våre barn hvordan babyer blir til lenge før de kommer på å spørre om det. Akkurat som vi forklarer alt annet i verden omkring dem slik at de skal bli opplyste mennesker. For barn er menneskers forplantning akkurat like naturlig som alt annet i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix, skulle til å svare men så ser jeg du har skrevet omtrent nøyaktig hva jeg ville si..bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...