Gjest ts Skrevet 24. april 2009 #21 Skrevet 24. april 2009 Utdannelser som gir deg høy lønn når du kommer ut som jeg vet om er i alle fall ind. øk. og marintek, alle de har jobb lenge før de er ferdigstudert og tjener ganske så fett har jeg intrykk av. Mye av det samme på industriell design på NTNU. Skjønner at du ikke har lyst til å utdanne deg til å bli fattig, men ta med litt andre faktorer enn lønn og kanskje? Vel, nå er jo fristen gått ut, hva bestemte du deg for?? Jeg har søkt på litt forskjellig, men sliter med hva jeg skal ta på første valget. For øyeblikket har jeg arbeids og organisasjonspsykologi, men er redd arbeidsmarkede ikke er så god for en slik utdannelse? Har tatt med litt forskjellig på de 10 valgene siden jeg ikke vet hva jeg vil, alt utenom økonomi, det vet jeg at jeg ikke ville likt
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #22 Skrevet 24. april 2009 - Elektriker - Rørlegger - Entrepenør - Ingeniør - Drive egen frisørsalong - Lege - Advokat - Sivilingeniør - Statsviter i privat sektor - Arkitekt privat sektor - Siviløkonom privat sektor
Gjest Bond Skrevet 24. april 2009 #23 Skrevet 24. april 2009 Viktigste er å være veldig flink. Dvs - du kan gjerne ta økonomi, men hvis du ikke er særlig flink, kommer ikke lønnen til å øke heller. De færreste får over 500K som startlønn, man må jobbe seg oppover. Det betyr at man må være flink, og ha interesse for det man driver med for å forhandle bedre lønn etter hvert. Derfor er det nok lurest å velge det man faktisk liker best. Vanskelig å gjøre noe veldig bra, og bruke veldig mye tid på noe dersom man ikke egentlig liker det så godt. Så jeg anbefaler sterkt å tenke godt hva du faktisk liker, og ikke velge pga lønn. Det kan fort bety at man må bytte yrke etterpå
Gjest Fargerik Skrevet 24. april 2009 #24 Skrevet 24. april 2009 Som andre sier her, det viktigste for å tjene mye penger er å være spesielt dyktig i det du gjør, og jobbe mye. Spisse kompetansen din, og tørre å satse. Det er det ikke så lett å få til hvis man mer eller mindre tilfeldig velger studium. Det finnes både jurister og arkitekter med lav lønn og det finnes snekkere med millionlønn. Vilje og personlighet er viktigere enn bransje. Jeg er utdannet psykolog men har startet for meg selv i en annen bransje og tjener nå rett oppunder 3 millioner i året, etter snart 9 år. De første tre årene gikk det meste inn i firmaet igjen, og det hele gikk på ren vilje og beinhard innsats. Jeg ofret mye sosialt, ellers hadde det ikke gått. Har du ikke fokus og disiplin er det vanskelig å lykkes, samme hva det er. Det er min mening. Og man må selvfølgelig ha sunn fornuft og vite hva man driver med. Lykke til! Det er lov å ønske seg økonomisk trygghet. Og det er fullt mulig å tjene penger i dette landet. For noen er det verdt det, for andre er det helt uinteressant.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #25 Skrevet 24. april 2009 Jeg er utdannet psykolog men har startet for meg selv i en annen bransje/quote] Pasient, institusjon- og medisin-bransjen? Psykolog er jo et litt spesielt og noe suspekt yrke?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #26 Skrevet 24. april 2009 Pasient, institusjon- og medisin-bransjen? Psykolog er jo et litt spesielt og noe suspekt yrke?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #27 Skrevet 24. april 2009 Pasient, institusjon- og medisin-bransjen? Psykolog er jo et litt spesielt og noe suspekt yrke? Suspekt yrke? Det var en litt spesiell uttalelse.... Med det menes det vel at yrket tradisjonelt opererer i Snåsamannens territorium...og ikke så mye vitenskapens. Jung og andre store høres jo bare triste ut når vi ser på historien deres. Ødipus osv. Mange psykologer er selv "noe forstyrret". Kanskje det bare hører med til yrket - en aldri så liten yrkesskade eller noe? Mange psykologer har kontorer som ligger bortgjemt i øde områder, med små diskret skilt; som om de holdt på med noe skamfullt. Men tilbake til tråden: psykologer tjener sikkert kjempebra!
Chiquita Skrevet 24. april 2009 #28 Skrevet 24. april 2009 Har en mann som er elektriker, og som tjener rundt 500 000. Dette inkluderer litt overtid og vaktgodtgjørelse og slike ting. Men uten familie slik at han hadde "kunnet" jobbe mer overtid, så hadde han fint kunne passert 600 også
Larsern Skrevet 24. april 2009 #29 Skrevet 24. april 2009 Sukk.. De fleste ingeniøryrker gir en lønn på over 500 000 i løpet av 2-4 arbeidsår. Ironisk nok så har jeg til gode å arbeide med en ingeniør som tjener godt fordi han valgte yrket for pengene sin del. Mitt beste tips er å ikke velge et yrke pga lønna, men velg et som du vet at du har potensiale i. Hvis du trives blir du dyktig, er du dyktig så blir du betalt, enkelt og greit. Du vil også finne en større glede når du vet at du blir betalt fordi du er dyktig, og ikke nødvendigvis har et yrke som strør penger.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #30 Skrevet 25. april 2009 Kvinns: bli ingenilører, så blir pengene kastet etter dere!!
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #31 Skrevet 25. april 2009 Har fagbrev som prosessoperatør og jobber døgnkontinuerlig. Tjente 500.000 fra første året med bare litt overtid i form av møter og kurs.
Gjest Fargerik Skrevet 25. april 2009 #32 Skrevet 25. april 2009 Med det menes det vel at yrket tradisjonelt opererer i Snåsamannens territorium...og ikke så mye vitenskapens. Jung og andre store høres jo bare triste ut når vi ser på historien deres. Ødipus osv. Mange psykologer er selv "noe forstyrret". Kanskje det bare hører med til yrket - en aldri så liten yrkesskade eller noe? Mange psykologer har kontorer som ligger bortgjemt i øde områder, med små diskret skilt; som om de holdt på med noe skamfullt. Men tilbake til tråden: psykologer tjener sikkert kjempebra! Psykologi er en vitenskap med mange grener. Parapsykologi o.l. er ikke en gren som faller innenfor universitetsutdannelsen vår. At psykologi er en vitenskap betyr at det man praktiserer som psykolog er testet med vitenskapelig metode, dette er ikke noen form for "alternativ behandling". Hvem som helst kan ikke kalle seg psykolog. Du bør sette deg litt inn i det du mener noe om, ellers blir du lett en som ødelegger meningsfulle debatter. Dem er det jo mange nok av på internett fra før. Jeg jobber nå i en annen bransje. Interiør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå