Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en av de som er litt opptatt av lønn. Vil ha minimum lønn på 500 k i året ca. Så til dere som tjener rundt dette eller en del over.

Hvilke utdannelse har dere tatt og hvilke jobb har dere nå? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg er en av de som er litt opptatt av lønn. Vil ha minimum lønn på 500 k i året ca. Så til dere som tjener rundt dette eller en del over.

Da er nok lege eller advokat noe å satse på :)

Skrevet

Tja, jeg har 0 utdannelse og jobber i industrien. Hadde i fjor 530 000 ink skift tillegg og overtid.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

2 år it

3 år økonomi

1 år design

Skrevet
Tja, jeg har 0 utdannelse og jobber i industrien. Hadde i fjor 530 000 ink skift tillegg og overtid.

hvordan industri er dette snakk om?

Skrevet

min samboer har to år siv.øk, men fikk tilbud om jobb.

nå jobber han som produsent innen event.

lønn over 500. og det er dårlig lønn i forhold til arbeidsmengde og tid.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Faren min er høyskolelektor og har laaaang utdanning. Han har jobbet i barnehage ( startet en barnehage i alta faktisk ), barneskole, ungdomsskole etc etc. Han har holdt på lenge for å komme dit han er nå.

Skrevet
Da er nok lege eller advokat noe å satse på :)

Langt ifra. :)

Samboeren min er IT-konsulent, uten høyskoleutdanning. (Har en rekke sertifiseringer og kurs, er ellers selvlært) Han tjener 420.000 i året. Han kjenner andre som har svakere kvalifikasjoner enn han og mindre erfaring, og som har fått langt over 500.000 i årslønn fordi de søkte jobb på rett sted til rett tid. Så man trenger ikke 7 år på universitetet for å komme over millionen.

Et tips til ts: Få deg en jobb der du har mulighet til å jobbe overtid og få betalt for det. Jeg er ansatt i kommunal sektor og betalt overtid er et ukjent fenomen i min yrkesgruppe. Her får vi i beste fall lov til å jobbe litt overtid mot avspasering, men det er ingen muligheter for å tjene litt ekstra i perioder. Den muligheten savner jeg!

Skrevet

L*: For å være siv.øk. må man vel strengt tatt gå 5 års høyere utdannelse på NHH el. lignende? (4 tidligere).

For å svare på spørsmålet ditt, TS: Jeg er fortsatt under utdanning, men de jeg kjenner som tjener over 500 000 i året er bl.a: dataingeniør, byggingeniør (andre typer ingeniører tjener nok også godt) advokat, lege, kranfører i Nordsjøen (også andre Nordsjø-jobber er jo meget godt betalt), siviløkonom, statsaut. revisor.

Nordsjøen er vel kanskje der du har størst mulighet til å tjene fett uten noen særlig utdannelse. Ellers har jo andre her kommet med eksempler på at man ikke nødvendigvis må ha utdannelse for å tjene bra, men tror det blir viktigere og viktigere å ha en utdannelse. Jeg kjenner selv en som er selvlært innen data og som ikke en gang fullførte videregående før han ble snappet opp i næringslivet, og han tjener godt i forhold til at han har 0 utdannelse, men ikke over 500 000.

Jeg er enig i at det er viktig at man kan tjene godt på jobben, men husk å tenke litt på hva du interesserer deg for og om du får en sikker jobb også :)

Skrevet

Ingeniør i oljeindustrien. Har studert prosess og gassteknologi.

Skrevet

Hei.

Takk for svar :)

Grunnen til jeg spør er fordi jeg ikke har peiling på hva jeg vil studere til høsten så da tenker jeg at jeg like godt kan studere noe som jeg tjener godt på. (og såklart at jeg har litt interesse for d)

Vil gjerne høre fra flere!=)

Skrevet

Psykolog. Interessant studie med en del gøyale krumspring underveis og godt betalt etterpå med mange muligheter. Eks: klinisk, forskning, privat sektor, organisasjon og ledelse etc.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har 580' i lønnsinntekt og rundt 100' i næringsinntekt, og jeg er utdannet høgskolekandidat i akadm (2-årig), og tok en bachelor i markedsføring som tredje år.

Men, samme hvilken utdannelse du har, så er det lite trolig at du klokker inn på >500' i år 1. Greit nok så kan du sikkert som lege, IT-konsulent elns ramle innom et sted med bøttevis av betalt overtid; men hvis målet ditt er å jobbe deg ihjel så tror jeg du skal revurdere først som sist.

Det viktige er å finne noe du kan trives i, og som du er god i - da kommer høy lønn av seg selv etterhvert som man stiger i gradene.

Skrevet

Ingeniørjobb med utstrakt reisevirksomhet worlwide. Da er jobben livet ditt, men du tjener millionen fra første år.

Gjest LanaLane
Skrevet (endret)

Ikke meg, men faren min har master i markedsøkonomi og ledelse fra BI, tjener 900 000 i året + firmabil og bonus, så i alt litt over en mill. Jobber i privat bedrift som regionssjef.

Men nå skal det sies at han er rasende dyktig i det han gjør, så det er ikke kun utdannelsen som har fått ham dit.

Stemoren min er salgssjef i en privat bedrift og tjener vel rett over 500 000, hun har bachelor i markedskommunikasjon fra BI men fikk bra jobb pga gode kontakter.

Endret av LanaLane
Skrevet (endret)

-

Endret av Wunderbarbara
Skrevet

Mannen min tjener rett under 800000 i året, som senior systemarkitekt i et større IT-selskap. Han har toårig høyskole, ikke mer enn det. Men- det har ikke kommet rekende på ei fjøl... jeg har aldri møtt noen som jobber så mye, og leser så mye, og oppdaterer seg så mye, som det han gjør. Aldri snakk om å ta det rolig, det er stadig nye sertifiseringer, kurs og reiser. Jeg tror ikke det hadde vært mulig for ham å nå så langt om han ikke hadde vært brennende interessert i temaet, og beredt til å ofre både fritid og familietid.

Jeg synes jeg har en mye mer behagelig jobb... jobber i fagforening og har mange spennende arbeidsoppgaver. Kortere arbeidstid og ekstra ferieuke. Men tjener "bare" drøyt 400000. Kanskje 425000 med overtid og tillegg?

Vi er begge veldig fornøyde og ville ikke byttet med hverken noen andre eller med hverandre :)

Skrevet (endret)

Forresten så kjenner jeg flere som tjener bra uten å ha all verdens med utdannelse. Har en kompis som startet med å vaske for et byrå ved siden av skolen. Nå jobber han som leder i samme byrå og tjener litt over 500.000.

Har også en venninne som er utdannet hjelpepleier som startet sin egen butikk og håver inn nesten en million i året :)

Det er nok like viktig å jobbe hardt, være flink, holde seg oppdatert og brenne for det man gjør, som å ha masse utdannelse.

Endret av Wunderbarbara
Skrevet
Hei!

ungdomsskole og har 500.000

Gjest strykebrett
Skrevet

Utdannelser som gir deg høy lønn når du kommer ut som jeg vet om er i alle fall ind. øk. og marintek, alle de har jobb lenge før de er ferdigstudert og tjener ganske så fett har jeg intrykk av. Mye av det samme på industriell design på NTNU.

Skjønner at du ikke har lyst til å utdanne deg til å bli fattig, men ta med litt andre faktorer enn lønn og kanskje?

Vel, nå er jo fristen gått ut, hva bestemte du deg for??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...