Gå til innhold

LilleRamona har fått en gutt! :)

LilleRamona

Anbefalte innlegg

Godt å høre at formen er litt bedre i alle fall.. Nå som "alle" vet at jeg er gravid har jeg også bare sluppet ut magen.... er så mye mer behagelig!

I følge legen så bør du opp 12 kg uansett - dette er det ungen + fostevann+morkake etc veier.... så dersom du går opp til ca 65 kg så har du i grunn ikke gått opp noe mer enn det du strengt tatt må.

Jeg veier heller ikke noe mer enn før jeg ble gravid...... men regner med jeg går oppover litt etterhvert nå snart.. i alle fall hvis jeg fortsetter å spise så mye som jeg har gjort den siste uka.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hyggelig at dere stikker innom av og til selv om ikke det skjer så mye her... :)

I dag er jeg 14 uker på vei, det er mandag og tid for veiing igjen. Og tro det eller ei, ned enda bittelitt, i dag stoppa den på 50.4 kg... Sånn ser det ut:

5 uker: 51.6

6 uker: 52.0

7 uker: 51.8

8 uker: 51.6

9 uker: 51.3

10 uker: 51.9

11 uker: 51.2

12 uker: 50.8

13 uker: 50.6

14 uker: 50.4

Og jeg har virkelig prøvd å spise altså! :spise: Jeg spiser hver gang jeg får lyst på noe, og jeg føler egentlig at jeg har fått i meg greit med mat den siste uka. Men vekt-utviklingen snur vel snart...?

På fredag hadde jeg en tur til byen og kjøpte litt "mammaklær light", altså klær som egentlig ikke er mammaklær, men som kan fungere veldig fint som det. Bukser med strikk i stedet for smekk og topper og kjoler med god plass til mage, men gjerne stramme både under puppene og under magen(man vil jo ikke se ut som et telt?). For på tross av den synkende vekta, så står magen min mer og mer ut, det er jo litt betryggende hvertfall! Magen er ganske flat om morran, men bare etter frokosten begynner den å stå ut sånn som den vanligvis gjør etter en stor middag, så jeg har resignert og lagt vekk de vanlige dongeribuksene mine. Min kjære har da også fått det for seg at det ikke er bra for babyen at jeg holder inne magen :ler: , så jeg har hans velsignelse til å ikle meg mindre lekre haremsbukser med slapt strikk i livet. :sjarmor:

Jeg har for lengst bestemt meg for at jeg ikke skal tilbringe fem-seks måneder i joggebukse, og syns jeg har funnet en ganske grei garderobe nå. Jeg har kjøpt en sånn haremsbukse, jeg syns den er gyselig, men såå god, så den skal jeg bare gå med hjemme, aller helst når jeg er alene hjemme. :fnise:

Men tights og strømpebukser, det funker jo kjempefint uansett hvor stor magen blir, og det finnes masse fine kjoler og lange topper som passer fint på en stor mage, jeg har en del allerede og kommer til å kjøpe mer. Og når magen blir enda større skal jeg kjøpe en sånn ordentlig mamma-dongeribukse som jeg har sett på. Syns egentlig det er litt moro å planlegge ny garderobe jeg! :)

Nå er formen på bedringens vei, det går stadig lengre tid mellom kvalme-anfallene, og det er lettere å tenke på svangerskapet slik jeg tenkte på det i begynnelsen, som en utfordring som jeg skal gjøre det beste utav. Jeg skal prøve å trene mest mulig, spise så sunt som mulig og kle meg så bra som mulig. :nigo:

Endret av LilleRamona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at formen er bedre! Då veit eg at det er håp for meg også. Eg har som sagt ikkje heller lagt på meg noko. No er eg redd at eg kan ha godt ned. Magen min står allerde masse ut føler eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at formen er bedre! Då veit eg at det er håp for meg også. Eg har som sagt ikkje heller lagt på meg noko. No er eg redd at eg kan ha godt ned. Magen min står allerde masse ut føler eg.

Tror ikke det er så farlig om vi går litt ned i begynnelsen. Det vil jo ta seg opp igjen når kvalmen går over antakeligvis! :) Det er håp ja, men når det vet jeg ikke, for nå kjenner jeg det kommer igjen... Ikke mist motet da, du blir sikkert kvitt kvalmen før meg! De fleste slipper jo unna det rundt uke 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 uker!!

I dag er babyen 12 cm lang og veier 100 gram. Har dobla vekta si siden forrige mandag! Og det er ganske rart, for jeg har gått ned en hel kilo i samme periode.

Veier i dag 49.4 kg, og nå begynner jeg å bli bekymra... :sukk:

Har hatt ei "helvetesuke", formen har vært miserabel. Jeg orker sjeldent mat, og når jeg spiser så hjelper ikke kvalmen med en gang slik som før, neida, nå får jeg gjerne en økning av kvalmen rett etter jeg har spist, noe som gjør matlysten enda mindre. :spy: I tillegg, eller kanskje heller som et resultat av dette, er jeg så slapp at jeg ikke orker å stå oppreist i mer enn noen sekunder av gangen, jeg setter meg ned samma søren hvor jeg er hen, om det så er i en veikant eller på gulvet i en butikk.

Og som om ikke det var nok har jeg begynt å stadig få vondt i hodet! Normalt har jeg hodeverk 1-2 ganger i året, nå har jeg hatt det 3-4 ganger på en uke...

Det blir mye syting i boka her for tida, men "it`s my party and I cry if I want to!"... :fnise: Og det er faktisk ikke så forbanna mye å juble over når man ligger kvalm, utmagra og utmatta med skallebank på sofaen mens man sakte men sikkert tvinger i seg en banan og nipper til et glass vann, og kikker ut av vinduet på naboene som koser seg med en is i sola ved kanten av bassenget sitt. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg faktisk littegrann bedre! :jepp:

Nådde nettopp bunnen her, jeg skulle ut og lage meg ei brødskive for å prøve å få i meg noe, men før jeg kom så langt ble jeg så kvalm at jeg måtte legge meg rett ned på kjøkkengulvet, og der lå jeg en stund og grein så jeg rista fordi jeg bare var så sliten og dårlig og lei av alt, og så kjente jeg plutselig at jeg måtte :spy: Rakk å tømme innholdet ut av en plastikkpose som lå i nærheten så jeg fikk spydd i den, og da jeg var ferdig satt jeg en stund og bare skalv.

Men så begynte det å bli bedre, og nå har jeg fått smurt ei skive og tatt to bit, så nå skal jeg gå i dusjen mens jeg fortsatt har litt krefter, kanskje jeg til og med orker å stå oppe i dusjen i dag! Små gleder i disse gravidtider... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da - kanskje du skulle tatt en prat med legen? Må i alle fall passe på at du ikke får så lite næring at du blir helt utslitt. Tror nok babyen tar det den skal ha, men det går jo tydeligvis på bekostning av deg!

På apoteket finnes det en del ting som du kan drikke som det er masse ekstra næring i.. disse gis ofte til pasienter som har hatt operasjoner og ikke kan spise så mye, og gamle mennesker som ikke spiser.... hvis du kunne klart å få ned en sånnen en gang i blant.... så er det i alle fall en energi bombe!

Håper du føler deg bedre og at du får i deg noe næring. Sats på karbohydrat mat når du først skal spise - slik at du får brukt det godt.

God bedring =) :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd thumbalina! :)

Jeg har ikke tenkt på at man kan finne sånt på apoteket, har liksom vært litt omtåka.

Tror jeg skal ta en tur innom et apotek etterpå, skal likevel ut en tur for å besøke søstra mi. For jeg kan virkelig ikke holde på sånn stort lenger... Til helga begynner min kjære ferie også og vi skal dra på tur, kanskje greit å ha litt energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd thumbalina! :)

Jeg har ikke tenkt på at man kan finne sånt på apoteket, har liksom vært litt omtåka.

Tror jeg skal ta en tur innom et apotek etterpå, skal likevel ut en tur for å besøke søstra mi. For jeg kan virkelig ikke holde på sånn stort lenger... Til helga begynner min kjære ferie også og vi skal dra på tur, kanskje greit å ha litt energi?

Her har du litt infoernæringsdrikk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffa meg! Stakkars Lille Ramona! Jeg får skikkelig vondt av å lese hvor vondt du har det! :kose: Jeg skal ikke klage igjen.Holder med Thumbalina om at en tur til legen kanskje ikke er så dumt... Du kan da ikke holde på sånn, stakkars menneske!

Dagboka er til for å syte den! En må få skrive akkurat det en vil!

:klem:

Ønsker deg masse god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Missiw, hyggelig at du stikker innom, og takk for medlidenheten... :klem:

Og thumbalina, nå har jeg prøvd en sånn drikk fra apoteket, den heter nutridrink, så den var på den lista du sendte link til. Den lukter og smaker vitaminpiller, og jeg piner i meg litt om gangen. ;) Håper det hjelper...

I dag har jeg ringt til legen. Og det var ikke mye hjelp i, for der ble jeg møtt av en telefonsvarerstemme: "Abonnentens personsvar er full." De har antakelig ferie, men når ikke det lå noen melding der vet jeg jo ikke hvem som er vikar... Så jeg ringte de som jeg vet var vikarer for to år siden, og der fikk jeg melding om at de hadde ferie. Så da prøvde jeg et legekontor som er rett i nærheten her og som var fastlegen min før, og der prata jeg med en dame som sa at de hadde bare turnuslege og vikarlege og de hadde ikke tid til å hjelpe meg. Men jeg kunne prøve legevakten. :forvirret:

Tungvint. Og er det ikke litt dramatisk å dra på legevakten for å spørre om det er noe de kan gjøre for å hjelpe en kvalm og utslitt gravid?

I dag har jeg spist et halvt eple, en hel banan og sitter nå og nipper til min deilige nutridrink med "jordbærsmak". (Anførselstegna fordi de kunne tilsatt hvilken smak som helst, alt det smaker er vitaminpille :ler:)

Er kvalm, men har foreløpig ikke vondt i hodet, så en liten :danser: for det!

I dag skal svigermor komme på besøk for første gang siden hun fikk vite om barnebarnet som er i anmarsj. Min kjære rydda og vaska for harde livet her i går, så jeg trenger ikke å tenke på noe annet en å få tatt en dusj i løpet av dagen.

Det er jo bra!

Jeg prøver virkelig å tenke positivt om dagen. Jeg hadde en liten utblåsning på søndag etter nok en superkjip dag og det er vel en liten mulighet for at jeg sa ting som at dette er ikke verdt det og at livet mitt suger og andre veldig modne og gjennomtenkte uttalelser i samme leia :sjarmor:. Så stakkars mannen min som gjør alt han kan for at jeg skal ha det bra :rødme: , sa i går (da hadde han tenkt på det et døgn) at han syns det var litt dumt at jeg ikke syns det var verdt det, for vi kom jo til å få en liten baby utav det her.

Han så så lei seg ut da han sa det at jeg fikk litt dårlig samvittighet, men jeg forklarte ham at når man har følt seg skikkelig dårlig i flere uker på rad, og ikke ser enden på det, så er det ikke alltid lett å tenke positivt. Jeg sa at jeg ikke mente at det ikke var verdt det, men at når alt kommer på en gang, med kvalmen på sitt verste, fullstendig utmattelse og intens skallebank i tillegg, så renner det litt over av og til. Og at jeg ikke alltid mener det så sterkt, jeg bare må ha ut litt frustrasjon av og til. Da var det greit... :)

Nå har jeg snart drukket halve nutridrinken! Har funnet ut at det går bedre hvis jeg lar være å trekke inn luft gjennom nesa akkurat i det jeg drikker, for da får jeg bare smaken og ikke lukta i tillegg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du får i deg noe med næring i!!! Syns du er flink jeg! Jeg syns det er slitsomt nok slik som jeg har det - og det er jo ingenting i forhold til deg stakkars. Godt du fikk forklart deg litt for mannen da, så han ikke tror det har tippet over for deg.. men kan nok være greit å ha en utblåsning av og til. Så ikke det faktisk tipper over for deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mannen din var litt søt jeg da! Det er ikke like greit for dem.

Bra at du begynner å begynner å få i deg litt næring. Håper at det hjelper på formen og at du slipper legevakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du får i deg noe med næring i!!! Syns du er flink jeg! Jeg syns det er slitsomt nok slik som jeg har det - og det er jo ingenting i forhold til deg stakkars. Godt du fikk forklart deg litt for mannen da, så han ikke tror det har tippet over for deg.. men kan nok være greit å ha en utblåsning av og til. Så ikke det faktisk tipper over for deg =)

Ja, det er nok bra å få det ut litt! :)

Jeg drakk ikke opp resten av nutridrinken i går... Etter å ha gått noen timer og gulpa den smaken klarte jeg bare ikke mer. Men jeg tror det hjalp, for jeg var oppegående en times tid i går og jeg hadde heller ikke vondt i hodet! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Synes mannen din var litt søt jeg da! Det er ikke like greit for dem.

Bra at du begynner å begynner å få i deg litt næring. Håper at det hjelper på formen og at du slipper legevakta!

Ja, han er litt søt :ler:

Og det er jo veldig koselig at han tenker på babyen.

Vi satser på at jeg slipper legevakten. Fikk et telefonnummer av en venninne i går til hennes lege, hun mente de var litt greiere med å slippe til folk, så jeg ringer dit eller så kan jeg jo bare ringe legevakta og spørre om de har noen råd, så kanskje jeg ikke trenger å komme inn dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det hjalp litt da! Så håper jeg du klarer å få i deg litt mer etterhvert.. kan jo hende de har andre ting på apoteket som du ikke går å gulper av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig en legetime! Har nettopp kommet hjem nå, har vært der hele dagen. Først var jeg på legekontoret i over en time, for de måtte absolutt ha urinprøve, og jeg fikk det ikke til. Så ordna det seg etter at jeg hadde drukket så mye av det iskalde vannet i automaten der at jeg begynte å skjelve.

Veide 48.9 kg i dag(jeg er 1.70 høy), og legen syns det var grunn til bekymring og sendte meg videre til sykehuset for masse prøver og sjekker. Så da fikk jeg en ekstra ultralyd på kjøpet og fikk nok en gang se en liten vilter krabat som bevegde armer og bein i ett sett :nigo:. Det var en lettelse å se denne gangen, for jeg har jo tenkt på om mitt manglende matinntak kunne gå utover barnet. Alle prøvene var fine, men de spurte om jeg ville legges inn og få næring intravenøst. Jeg sa nei, for vi skal jo på tur i morra, og det var helt greit, de ville bare gi meg tilbudet. Så fikk jeg et kvalmestillende middel og beskjed om å ta multivitaminpiller.

På vei hjem stoppa jeg på et bakeri og kjøpte en baguett med eggerøre og en bolle med vaniljekrem i. Og jeg spiste alt sammen!!! :)

Det var dagens rapport, nå blir det nok stille fra denne kanten en stund, regner med å være tilbake søndag 2 august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig en legetime! Har nettopp kommet hjem nå, har vært der hele dagen. Først var jeg på legekontoret i over en time, for de måtte absolutt ha urinprøve, og jeg fikk det ikke til. Så ordna det seg etter at jeg hadde drukket så mye av det iskalde vannet i automaten der at jeg begynte å skjelve.

Veide 48.9 kg i dag(jeg er 1.70 høy), og legen syns det var grunn til bekymring og sendte meg videre til sykehuset for masse prøver og sjekker. Så da fikk jeg en ekstra ultralyd på kjøpet og fikk nok en gang se en liten vilter krabat som bevegde armer og bein i ett sett :nigo:. Det var en lettelse å se denne gangen, for jeg har jo tenkt på om mitt manglende matinntak kunne gå utover barnet. Alle prøvene var fine, men de spurte om jeg ville legges inn og få næring intravenøst. Jeg sa nei, for vi skal jo på tur i morra, og det var helt greit, de ville bare gi meg tilbudet. Så fikk jeg et kvalmestillende middel og beskjed om å ta multivitaminpiller.

På vei hjem stoppa jeg på et bakeri og kjøpte en baguett med eggerøre og en bolle med vaniljekrem i. Og jeg spiste alt sammen!!! :)

Det var dagens rapport, nå blir det nok stille fra denne kanten en stund, regner med å være tilbake søndag 2 august.

Så bra at du kom deg til legen da! Er nok lurt å kjøre på med multivitaminer ja! jeg tar multivitaminer, kalsium (spiser ingen melkeprodukter) og omega 3 hver kveld. Prøv om du kan å få ned omega 3 kapsler før du legger deg. Er viktig for utviklingen av hjernen til babyen og for at du ikke skal miste for av dine egne reserver. Må nesten regne med at babyen suger deg tom når du får i deg så lite - men kjempebra at du fikk i dag mat i dag !! Kjempeseier over kvalmen! Håper det hjelper slik at du får i deg meg på sikt =)

Vi veier jo likt og jeg er 10 cm lavere enn deg...

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...