Gå til innhold

Noen som har erfaringer med kobber spiral?


Gjest Gjest_meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*

Vurderer sterkt kobber spiral. Hormon stav/spiral er ikke aktuelt siden jeg hadde det før og blødde i 1 år av det.. P-pillere husker jeg aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kopperspiral anbefales kun til kvinner som har fødd barn, ellers kan det gi plager.

Ta en tur til fastlegen. Det finnes i dag mange gode alternativer, som p-ring, p-plaster og p-sprøyte. Sistnevnte er spesielt gunstig for en som er veldig glemsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner som ikke har født barn kan også få satt inn kobberspiral, har hørt om flere som har fått det. Det er ikke sikkert det fungerer, men man kan fint gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har hatt kobberspiral i 11 år nå og er veldig fornøyd med det ;)

Har litt kraftigere mens men blør ikke lenger enn før jeg begynte med den !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, fikk satt inn etter at jeg fikk barn. Fungerer som den skal, men jeg begynner å bli lei av så kraftige mensblødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kobberspiral i 10 år (tåler ikke p-piller). Er godt fornøyd med det (har ikke født barn). Det eneste ulempen for meg er svært kraftig og langvarig (8-10 dager) mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke født og satte inn kobberspiral, men p.g.a store og uregelmessige blødninger ble det til at jeg tok den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopperspiral anbefales kun til kvinner som har fødd barn, ellers kan det gi plager.

Det var i gamle dager, da spiralen bare kom i en størrelse, som passet i livmoren til de som har født barn. Nå får man den i en mindre utgave også, som passer for oss uten barn, i tillegg til at de har større mulighet til å tilpasse den når de setter den inn.

Jeg har ikke barn, og har hatt kobberspiral i tre år nå, og er kjempefornøyd. Alt av hormonprevansjon hadde plagsomme bivirkninger, så er veldig fornøyd med å slippe det. Det gjorde ganske vondt å sette den inn, men jeg synes noen dager med smerte er verdt det for å kunne slippe å tenke på prevensjon i 5-8 år. Og det blir visstnok vesentlig mindre vondt dersom man har født først. Noen får sterkere blødninger og menstruasjonsmerter, men selv har jeg ikke merket noe til det. Og dersom det ikke fungerer er det bare å ta den ut igjen.

Spiral anbefales ikke til de som har mye infeksjoner i underlivet, og ønsker seg barn senere, pga den kan lede infeksjoner opp i livmoren. Av samme grunn abefales det at man har en fast partner, siden hyppige partnerbytter ofte medfører infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kobberspiral etter første fødsel, men synes ikke det var noe særlig. Mannen "hilste" på den hver gang vi hadde sex... Merka ikke noe til den til daglig, men syntes det var ekkelt å ha sex med den inni der. Følte med "spidda". Sikkert ganske urasjonelt men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To venninner av meg har spurt legen om å få satt inn spiral før de har født barn. Hun ene gikk det greit med. På hun andre fikk ikke legen det til. Hun sa at det var dritvondt. Etterpå har man kramper i underlivet i ca. en uke... Som veldig kraftige menssmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Det var i gamle dager, da spiralen bare kom i en størrelse, som passet i livmoren til de som har født barn. Nå får man den i en mindre utgave også, som passer for oss uten barn, i tillegg til at de har større mulighet til å tilpasse den når de setter den inn.

Hei du! Vet du hva denne mindre utgaven av spiral heter? Fastlegen min hadde aldri hørt om at den fantes i en mindre utgave... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kobberspiral og ikke født noen barn.

Har fått mye kraftigere menstruasjon og fler pms plager - men dette har vi endelig funnet ut av at ikke kommer av spiralen, men andre plager jeg sliter med.

Syns det gjorde litt vondt når jeg satte den inn, men med tanke på at man kan ha den i opp til 5 år uten å tenke på det, så er det en liten pris å betale.

Snakker om pris, så koster den jo egentlig ikke så mye heller med tanke på hvor lenge den "varer". Mener jeg betalte rett under 1500kr for spiralen og innsettelsen.

Til deg som har en kjæreste som "hilser" på spiralen under sex - det går jo ann å få legen til å klippe tråden litt slik at den ikke er så langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg betalte rett under 1500kr for spiralen og innsettelsen.

1500kr, er ikke det ganske mye for en kobberspiral? Ser at det anbefales å sette det inn hos gynekolog, men min fastlege sier at hun kan sette den inn selv. Jeg har ikke født barn. Satte du den inn hos gynekolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satte den inn på sykehuset - vet ikke om hun var gynokolog eller ikke.

Vet ikke om det er dyrt eller ikke - for meg var det iallefall ikke dyrt med tanke på hvor mange år den varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500kr, er ikke det ganske mye for en kobberspiral? Ser at det anbefales å sette det inn hos gynekolog, men min fastlege sier at hun kan sette den inn selv. Jeg har ikke født barn. Satte du den inn hos gynekolog?

Ikke alle fastleger som gjør det, min fastlege gjorde det ikke, men satte opp en time for meg hos en annen lege på samme senter. Og det gikk helt fint, så hvis fastlegen din gjør dette kan du like gjerne gjøre det der.

Jeg betalte ca 800 for selve spiralen, og vanlig pris for legetimen, men husker ikke hva den het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med p-ring? Tas ut etter 3 uker, du går 1 uke uten også setter du inn ny ring. Funker kjempebra for meg, jeg hadde heller aldri huska piller, men jeg har alarm på mobilen som forteller meg når jeg skal ta ut ringen :) Beste prevensjonsmiddelet jeg har prøvd, dessuten slipper det ut bra ca. halvparten av hormonene en vanlig pille slipper ut, og det virker lokalt, akkurat som spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med p-ring? Tas ut etter 3 uker, du går 1 uke uten også setter du inn ny ring. Funker kjempebra for meg, jeg hadde heller aldri huska piller, men jeg har alarm på mobilen som forteller meg når jeg skal ta ut ringen :) Beste prevensjonsmiddelet jeg har prøvd, dessuten slipper det ut bra ca. halvparten av hormonene en vanlig pille slipper ut, og det virker lokalt, akkurat som spiral.

Har hørt det er mange som er fornøyde med p-ring. For min del bør det helst være hormonfritt, da jeg blir et hespetre dersom jeg får i meg noe med hormoner... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd kobberspiral en gang, men blødde utrolig mye, og da jeg etter tre-fire måneder fikk den fjernet hadde jeg veldig lav blodprosent :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kobberspiral nå i 1,5 år, er kjempefornøyd. Ingen plager som store mensblødninger el.

Av p-piller blir jeg grinete og hormonell, samme med p-strøyte (+blødninger), p-ring fikk jeg sopp-infeksjoner av.

Kobberspiral er av egen erfaring det eneste jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med p-ring? Tas ut etter 3 uker, du går 1 uke uten også setter du inn ny ring. Funker kjempebra for meg, jeg hadde heller aldri huska piller, men jeg har alarm på mobilen som forteller meg når jeg skal ta ut ringen :) Beste prevensjonsmiddelet jeg har prøvd, dessuten slipper det ut bra ca. halvparten av hormonene en vanlig pille slipper ut, og det virker lokalt, akkurat som spiral.

P-ringen virker ikke lokalt, det er en misforståelse. Den avgir østrogen og gestagen (som en p-pille) gradvis til blodet, men mengden hormoner er mindre enn i en p-pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...