Gå til innhold

Norges dobbeltmoral


KR-øst

Anbefalte innlegg

I Brennpunkt kl.21,30 i kveld får vi høre mer om hvordan Norge har støttet denne terrororganisasjonen i 25 år, ifølge NRK.

I så fall må dette ha skjedd samtidig som de har drevet som fredsmeglere i Midtøsten. Jeg tenker da spesielt på Oslo-avtalen.

Det skal bli interessant å høre mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Timmelim_*

Hizbollah er ikke en terrororganisasjon, men derimot en milits som bekjempet Israels okkupasjon av Libanon. Da Israel trakk seg ut av Libanon så opphørte også i all hovedsak angrepene fra Hizbollah.

Så kan man selvsagt diskutere deres metoder, men om man skal sette seg på moralens høye hest så må man diskutere dette i hele sin bredde og også belyse f.eks den norske motstandsbevegelses metoder mot den tyske okkupasjon i forrige krig og sammenligne. Man må se hizbollahs metoder opp imot Israels metoder, deres rakettangrep mot nord Israel opp imot Israels bruk av f.eks schmettering cluster, utlegging av plastbaserte miner, og bruk av flechettegranater i sine 202 skyts.

Hizbollahs gisseltaking av Israelske sodater må sees opp imot GSS' bortføring av Hizbollahmistenkte med påføgende tortur i El Khiam.

Om du tillater deg å se dette med objektive øyne så tror jeg du vil se at Hizbollah kommer rimelig godt ut av en slik sammenligning.

Når det så gjelder den norske dobbeltmoral så er den hverken overraskende eller særig oppsiktsvekkende. Norske politikere er selvopptatte, ryggløse kujoner som

kun tjener sine egne agendaer og ellers gir faen i det folket de er satt til å tjene.

Denne fremferden i forhold til midtøsten konflikten er derfor helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hizbollah er ikke en terrororganisasjon, men derimot en milits som bekjempet Israels okkupasjon av Libanon. Da Israel trakk seg ut av Libanon så opphørte også i all hovedsak angrepene fra Hizbollah.

Så kan man selvsagt diskutere deres metoder, men om man skal sette seg på moralens høye hest så må man diskutere dette i hele sin bredde og også belyse f.eks den norske motstandsbevegelses metoder mot den tyske okkupasjon i forrige krig og sammenligne. Man må se hizbollahs metoder opp imot Israels metoder, deres rakettangrep mot nord Israel opp imot Israels bruk av f.eks schmettering cluster, utlegging av plastbaserte miner, og bruk av flechettegranater i sine 202 skyts.

Hizbollahs gisseltaking av Israelske sodater må sees opp imot GSS' bortføring av Hizbollahmistenkte med påføgende tortur i El Khiam.

Om du tillater deg å se dette med objektive øyne så tror jeg du vil se at Hizbollah kommer rimelig godt ut av en slik sammenligning.

Når det så gjelder den norske dobbeltmoral så er den hverken overraskende eller særig oppsiktsvekkende. Norske politikere er selvopptatte, ryggløse kujoner som

kun tjener sine egne agendaer og ellers gir faen i det folket de er satt til å tjene.

Denne fremferden i forhold til midtøsten konflikten er derfor helt naturlig.

Du glemte vel en vesentlig ting her.

Hisbollah har alltid vært i angrep, mens Israel alltid har måttet forsvare seg.

Metodene som blir brukt av Israel blir mindre viktige, idet angriperen selv avgjør om Israel behøver å forsvare seg.

Dessuten kalles de terrorister de som driver terror mot andre.

Og så kommer du med en grov feil, nemlig at Israel okkuperte Libanon.

Det var, og fortsatt er, Hisbollah som okkuperer Libanon.

Israel gikk inn for å få slutt på angrepene fra denne kanten.

Slike avgjørende fakta glemmer dere alltid, dere som er motstandere av de som alltid må kjempe for å overleve.

Men en ting kan du være sikker på, du vil forstå dem bedre i tida framover, da vi også her i landet kommer til å få smake mer av det samme som disse har opplevd i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, nok en gang, KR-øst som er uvitende her, ikke at det overrasker meg spesielt.

Hizbollah er ikke listet som en terrororganisasjon av EU og Israel trakk seg ikke ut av Libanon før i år 2000.

At en fariseer som KR-øst farer med løgn og forbannet vrøvl overrasker ikke lenger, det som overrasker er at han i så stor grad får lov til det.

KR-øst, det er du som er den dobbeltmoralske her og jeg håper din gud vil dømme deg hardt for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte vel en vesentlig ting her.

Hisbollah har alltid vært i angrep, mens Israel alltid har måttet forsvare seg.

Metodene som blir brukt av Israel blir mindre viktige, idet angriperen selv avgjør om Israel behøver å forsvare seg.

Dessuten kalles de terrorister de som driver terror mot andre.

Og så kommer du med en grov feil, nemlig at Israel okkuperte Libanon.

Det var, og fortsatt er, Hisbollah som okkuperer Libanon.

Israel gikk inn for å få slutt på angrepene fra denne kanten.

Slike avgjørende fakta glemmer dere alltid, dere som er motstandere av de som alltid må kjempe for å overleve.

Men en ting kan du være sikker på, du vil forstå dem bedre i tida framover, da vi også her i landet kommer til å få smake mer av det samme som disse har opplevd i alle år.

For noe vrøvl!

Hizbollah er et produkt av Israels okkupasjon av Libanon. Da Israel gikk inn i Libanon så var det for å bekjempe PLO, drive disse ut av Libanon og etablere en buffer mot fremtidige angrep! Hizbollah hadde ingenting med saken å gjøre. De oppstod som en følge av okkupasjonen, i ikhet med Amal, PLFP, Jumblatt og en rekke andre militsgrupper på grunn av den libanesiske hærs manglende vilje/evne til å forsvare det sørige Libanon.

Hvor i alle dager har du det fra at Hizbollah er okkupanter? Jeg kjenner flere av dem, og hver eneste en er Libanesere! De har bekjempet en fremmed okkupant som til slutt så at prisen ble for høy og stakk med halen mellom bena og overlot sine forræderske medhjelpere i SLA til sin egen skjebne.

Det er forøvrig lenge siden Israel kjempet for sin eksistens. I dag står kampen om posisjonering for å oppnå gunstigst mulige betingelser i en evt. fremtidig fredsavtale.

Resten av innlegget ditt er morsomt, men ikke verdt å kommentere utover det.

Om du tar deg litt tid til å se NRK akkurat nå så kan du informere deg litt..

Endret av Timmelim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe vrøvl!

Hizbollah er et produkt av Israels okkupasjon av Libanon. Da Israel gikk inn i Libanon så var det for å bekjempe PLO, drive disse ut av Libanon og etablere en buffer mot fremtidige angrep! Hizbollah hadde ingenting med saken å gjøre. De oppstod som en følge av okkupasjonen, i ikhet med Amal, PLFP, Jumblatt og en rekke andre militsgrupper på grunn av den libanesiske hærs manglende vilje/evne til å forsvare det sørige Libanon.

Hvor i alle dager har du det fra at Hizbollah er okkupanter? Jeg kjenner flere av dem, og hver eneste en er Libanesere! De har bekjempet en fremmed okkupant som til slutt så at prisen ble for høy og stakk med halen mellom bena og overlot sine forræderske medhjelpere i SLA til sin egen skjebne.

Det er forøvrig lenge siden Israel kjempet for sin eksistens. I dag står kampen om posisjonering for å oppnå gunstigst mulige betingelser i en evt. fremtidig fredsavtale.

Resten av innlegget ditt er morsomt, men ikke verdt å kommentere utover det.

Om du tar deg litt tid til å se NRK akkurat nå så kan du informere deg litt..

Hvis det er slik at Hisbollah ikke er okkupanter, og ikke er terrorister, da kan du kanskje forklare meg hvorfor de skyter på libanesere, og utfører terroraksjoner mot utlendinger i Libanon og inne i Israel?

Jeg synes at det er en tragedie at norske midler skal brukes til denne terrorismen. Men jeg forstår at det er mange her som sympatiserer med terrorister uansett hvor de befinner seg, bare det er israelere de terroriserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er slik at Hisbollah ikke er okkupanter, og ikke er terrorister, da kan du kanskje forklare meg hvorfor de skyter på libanesere, og utfører terroraksjoner mot utlendinger i Libanon og inne i Israel?

Jeg synes at det er en tragedie at norske midler skal brukes til denne terrorismen. Men jeg forstår at det er mange her som sympatiserer med terrorister uansett hvor de befinner seg, bare det er israelere de terroriserer.

Jeg gidder ikke.

Sånn forbannet løgn og fri diktning fortjener ikke å bli tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at Hisbollah ikke er okkupanter, og ikke er terrorister, da kan du kanskje forklare meg hvorfor de skyter på libanesere, og utfører terroraksjoner mot utlendinger i Libanon og inne i Israel?

Jeg synes at det er en tragedie at norske midler skal brukes til denne terrorismen. Men jeg forstår at det er mange her som sympatiserer med terrorister uansett hvor de befinner seg, bare det er israelere de terroriserer.

Følger på og gir opp jeg og.

Makan til kunnskapsløshet, er det eneste som faller meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke.

Sånn forbannet løgn og fri diktning fortjener ikke å bli tatt på alvor.

Følger på og gir opp jeg og.

Makan til kunnskapsløshet, er det eneste som faller meg inn.

Så er vi tre som mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Synes de det høyres positivt ut at Norge har subsidiert Hisbollah? Er Hisbollah et positivt ladd ord i dykkar augo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to kanskje mest diplomatiske landene i midtøsten, Saudi Arabia og Egypt, har kraftig kritisert Hezbollah en rekke ganger for deres fremgangsmåter.

Dere som støtter Hezbollah, ville dere vandret rundt i områdene organisasjonen kontrollerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville dere vandret rundt i områdene organisasjonen kontrollerer?

Jeg har gjort det, og møtte helt utrolig mye gjestfrihet.

Folk stod på som "gale" for å skaffe oss overnatting midt på natta, vi ble vennligt invitert inn på små spisesteder for å smake på det de hadde å servere (gratis og med stoler midt på gulvet som bevis på hvor stor pris de satte på oss)...o.l. - rett og slett generell hjelpsomhet og vennlighet. Og dette var på et av stedene som spesifikt ble nevnt som tilholdssted for Hizbollah i dokumentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de det høyres positivt ut at Norge har subsidiert Hisbollah?

Jeg synes det blir litt feil å si at Norge har sponset Hizbollah. De har forsøkt å hjelpe dem når det gjelder helserelaterte forhold og forsøkt å ha en diplomatisk forbindelse inn mot dem. Jeg synes begge de tingene er helt fornuftige.

Er Hisbollah et positivt ladd ord i dykkar augo?

Dette synes jeg er vanskelig å svare på, for jeg kjenner bare Hizbollah fra nyhetsbildet. Selv om jeg var i et område som ble nevnt i dokumentaren i går (og kun opplevde vennlighet) så har jeg jo overhodet ikke noe grunnlag for å uttale meg positivt eller negativt.

Men jeg vet at sivilbefolkningen i regionen ønsker fred, og i området hvor jeg var (Baalbek) så uttrykte de også håp og tro på fred - og det synes jeg virkelig er et langt steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som støtter Hezbollah, ville dere vandret rundt i områdene organisasjonen kontrollerer?

Ja. Og det har jeg også i lengre perioder gjort.

Hezbollah har forøvrig ikke benyttet noen metoder jeg selv, i en tilsvarende situasjon, ikke ville være villig til å benytte for å oppnå samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt feil å si at Norge har sponset Hizbollah. De har forsøkt å hjelpe dem når det gjelder helserelaterte forhold og forsøkt å ha en diplomatisk forbindelse inn mot dem. Jeg synes begge de tingene er helt fornuftige.

Dette synes jeg er vanskelig å svare på, for jeg kjenner bare Hizbollah fra nyhetsbildet. Selv om jeg var i et område som ble nevnt i dokumentaren i går (og kun opplevde vennlighet) så har jeg jo overhodet ikke noe grunnlag for å uttale meg positivt eller negativt.

Men jeg vet at sivilbefolkningen i regionen ønsker fred, og i området hvor jeg var (Baalbek) så uttrykte de også håp og tro på fred - og det synes jeg virkelig er et langt steg i riktig retning.

Det er en utrolig naivitet fra norsk side, og fra dere, når dere tror at pengestøtten fra Norge går til den fattige befolkningen.

Hisbollah har altså råd til kraftige våpen og massevis av ammunisjon, slik at de til og med stoppet Isrels såkalte enorme krigsmaskin, som denne har vært kalt ved flere anledninger, men de har ikke råd til å hjelpe befolkningen?

De som ikke forstår at norske millioner går samme vei her som på Gaza, nemlig til terrorvirksomhet mot Israel, de vil ikke forstå, fordi dette harmonerer med deres egen vilje. Dette er ikke vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Og det har jeg også i lengre perioder gjort.

Hezbollah har forøvrig ikke benyttet noen metoder jeg selv, i en tilsvarende situasjon, ikke ville være villig til å benytte for å oppnå samme resultat.

Hvorfor skal eksempelvis Hezbolla støtte sjiamuslimenes kamp mot sunniene i Irak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utrolig naivitet fra norsk side, og fra dere, når dere tror at pengestøtten fra Norge går til den fattige befolkningen.

Hisbollah har altså råd til kraftige våpen og massevis av ammunisjon, slik at de til og med stoppet Isrels såkalte enorme krigsmaskin, som denne har vært kalt ved flere anledninger, men de har ikke råd til å hjelpe befolkningen?

De som ikke forstår at norske millioner går samme vei her som på Gaza, nemlig til terrorvirksomhet mot Israel, de vil ikke forstå, fordi dette harmonerer med deres egen vilje. Dette er ikke vanskelig å forstå.

KR-Øst: Skal jeg noen gang i fjern fremtid skal vurdere å ta deg seriøst, så ber jeg det omgående slutte med å tillegge meg synspunkter jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal eksempelvis Hezbolla støtte sjiamuslimenes kamp mot sunniene i Irak?

Og hvorfor i all verdens land og rike skal Hizbollah eksempelvis støtte de italienske sosialdemokratene i deres kamp om å overta GM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...