Gå til innhold

I den siste time

mysan

Anbefalte innlegg

Hva skjer når vi dør? Hva er disse opplevelsene noen forteller om?

Det finnes forskere i UK som nå skal bruke en tre års tid på å prøve og finne ut av dette. Link

Morsomt å lese kommentarene under artikkelen også - der sitter jamen Ola Dunk og broren hans og påstår at de vet hva som skjer. De har faktisk svaret. De burde ringe og gjøre disse forskerne oppmerksomme på at de kaster bort tiden sin. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Jeg syns det høres ut som et spennende prosjekt. På denne måten kan man kanskje komme litt nærmere et svar på spørsmålet om det er hjernens "dødskramper" som fremkaller hallusinasjoner, eller om det faktisk er mulig at en del av det som er mennesket kan gå ut av kroppen og sanse ting som ikke kan sanses fra der man ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs da, om de i løpet av en såpass kort periode som tre år, faktisk vil få inn nok pasienter som vil kunne huske eventuelle opplevelser mens de ligger der og er "døde" til at det kan dannes noe bilde av hva som skjer. Men en begynnelse er det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Ja, et endelig svar er det vel tvilsom om de får på den tiden. Men kanskje noen nye fakta.

Det var jo en morsom ide dette med bilder oppå hyller oppunder taket da. :)

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spennende i forhold til at man kanskje må ta i bruk metoder for å måle hjerneaktiviteten dypere i hjernen også før man kaller folk for hjernedøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskere i UK som nå skal bruke en tre års tid på å prøve og finne ut av dette. Link

Morsomt å lese kommentarene under artikkelen også - der sitter jamen Ola Dunk og broren hans og påstår at de vet hva som skjer. De har faktisk svaret. De burde ringe og gjøre disse forskerne oppmerksomme på at de kaster bort tiden sin. :fnise:

Veldig interessant. Grensene for når man kan erklæres for død, flyttes stadig. Det er av stor verdi å finne sikrere indikasjoner for når man er ugjenkallelig død, ettersom det jo skjer rett som det er at folk flatliner, og likevel levner til igjen.

Når det gjelder skiltene under taket, så tror jeg ikke at de vil få noen gode responser på noen av dem, men det vil i seg selv være ganske informativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke være helt seg sjøl etter en slik opplevelse? Tenk å ha en nærdøden på sjukehus så i stedet for å prøve å vekke deg til livet igjen så ser man at legene fjerner organene dine for transplantasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legene fjerner organene dine så kommer du jo ikke tilbake til livet, og i såfall er vel alt ok. De fleste som forteller om slike nær-døden opplevelser vil jo ikke tilbake til kroppen sin uansett, fordi de har det så fint der de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på de uante muligheter slikt kan medføre! At synet vårt fristilles øynene våre (pluss nerver og hjerne), altså. For det må jo være pussig at det kun er når vi nærmer oss døden vi kan se uten øyne, og ikke minst se fra en annen plassering enn hvor øynene vår er.

Kanskje slik forskning vil føre til at vi kan forstå hvordan vi kan få øyne i nakken, og mulighet til å se rundt hjørner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt! Jeg er vel ikke akkurat overbevist om et liv etter doeden selv, men naer-doeden-opplevelser er et veldig fascinerende fenomen!

Kommentarene under var bare irriterende aa lese, jeg holder paa med et saakalt "unyttig" fag selv (arkeologi), og blir litt oppgitt over de boettene som mener at det kun er verdifult aa forske paa "nyttighe" ting...hmpf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på de uante muligheter slikt kan medføre! At synet vårt fristilles øynene våre (pluss nerver og hjerne), altså. For det må jo være pussig at det kun er når vi nærmer oss døden vi kan se uten øyne, og ikke minst se fra en annen plassering enn hvor øynene vår er.

Kanskje slik forskning vil føre til at vi kan forstå hvordan vi kan få øyne i nakken, og mulighet til å se rundt hjørner.

Det forskes på ut-av-kroppen-opplevelser også - av seriøse mennesker med utdannelser innen psykiatri bl.a. så du trenger ikke være arrogant og bedrevitende - det er ingen grunn i verden til å tro at du vet noe mer enn dem.

Spennende prosjekt! Jeg er vel ikke akkurat overbevist om et liv etter doeden selv, men naer-doeden-opplevelser er et veldig fascinerende fenomen!

Kommentarene under var bare irriterende aa lese, jeg holder paa med et saakalt "unyttig" fag selv (arkeologi), og blir litt oppgitt over de boettene som mener at det kun er verdifult aa forske paa "nyttighe" ting...hmpf!

Hva, er arkeologi unyttig? Det er det dummeste jeg har hørt - bare si det til dem. Hva lærer vi om historie uten arkeologi da? Jeg skal bli arkeolog i mitt neste liv, tenkte jeg. Da jeg var ung i dette livet syntes jeg ikke historie var noe spennende, men nå har jeg blitt vis :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være arkeolog må vel være noe av det mest spennende og interessante yrket jeg kan tenke seg. Det er vel ikkeno unyttig i det å lære fortiden å kjenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, er arkeologi unyttig? Det er det dummeste jeg har hørt - bare si det til dem. Hva lærer vi om historie uten arkeologi da? Jeg skal bli arkeolog i mitt neste liv, tenkte jeg. Da jeg var ung i dette livet syntes jeg ikke historie var noe spennende, men nå har jeg blitt vis :Nikke:

:fnise: Jeg har proevd aa si det til dem, men de vil jo ikke hoere paa meg!

Desverre er det vel en relativt vanlig oppfatning at "skattepengene" kun skal brukes paa livsnyttige ting, og ikke andre greier som annen forskning (og saerlig humanistiske og sammfunnsvitenskaplige fag!), kultur og slikt. Historie er jo bare tull. Huff, en trist tankegang egentlig, tenk om alt det skulle forskes paa var medisiner? Ikke mer kulturstuder, astronomi, biologi, psykologi eller historie? Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være arkeolog må vel være noe av det mest spennende og interessante yrket jeg kan tenke seg. Det er vel ikkeno unyttig i det å lære fortiden å kjenne?

Nei, det synes ikke jeg heller. ;) Det er da ikke bare dne kunnskapen som redder liv som er viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har proevd aa si det til dem, men de vil jo ikke hoere paa meg!

Desverre er det vel en relativt vanlig oppfatning at "skattepengene" kun skal brukes paa livsnyttige ting, og ikke andre greier som annen forskning (og saerlig humanistiske og sammfunnsvitenskaplige fag!), kultur og slikt. Historie er jo bare tull. Huff, en trist tankegang egentlig, tenk om alt det skulle forskes paa var medisiner? Ikke mer kulturstuder, astronomi, biologi, psykologi eller historie? Trist.

Jeg mener at det er historien vår som forteller oss hvem vi er... medisiner er bare et nødvendig onde, ikke det minste spennende i sammenlikning.

Men det er vel pengene som rår, der som overalt ellers - penger og status vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Det forskes på ut-av-kroppen-opplevelser også - av seriøse mennesker med utdannelser innen psykiatri bl.a. så du trenger ikke være arrogant og bedrevitende - det er ingen grunn i verden til å tro at du vet noe mer enn dem.

Fælt så fordomsfull vi skulle være da. Kom bare med forslag til hva dette kan brukes til. Hvis det viser seg at vi bare kan se uten øyne når vi nærmer oss døden er det lite vi kan bruke dette til. Men kanskje det ka n brukes til spionasje? Må jo være kjekt hvis vi kan se gjennom vegger, eller kanskje flytte synet over lange distanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har det vært forsket på remote viewing, men uten de helt store resultatene bruksmessig.

US Army var det vel som i en periode forsøkte å nyttiggjøre seg dette, men altså til liten nytte. Remote viewing høres ut som omtrent det samme som ut-av-kroppen-turer, selv om det kanskje ikke er helt det samme.

Hva det kan brukes til? Jeg er ganske sikker på at dersom det faktisk forekommer, at folk kan kontrollere det slik at det faktisk kan brukes, så vil det sikkert brukes i krigføring.

Ellers har jeg blitt fortalt om en takstmann som ved hjelp av remote viewing har kunnet gå inn i veggene i bygninger og oppdaget sopp og råte. Om han som fortalte meg det kjenner personen personlig, eller om det er noe han har hørt selv på et kurs, aner jeg ikke, derfor vet jeg ikke noe mer om det heller.

Men altså, jeg tenker slik at man først må undersøke fenomener folk forteller om, før man kan avskrive dem eller finne ut hva de går ut på, og deretter kan man finne ut om det kan brukes til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...