Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboern min sine foreldre er øst-europeiske, så samboern min har selfølgelig et navn deretter. Jeg derimot har et helnorsk etternavn.

Synes dere det hadde vært rart med to etternavn som man hører har to forkjellige nasjonaliteter?

Også kommer det til det å døpe barnet vårt da, vi er litt uenige om vi skal døpe barnet katolsk eller kristent. Noen som har vært i samme situasjon?

Takker for all hjelp. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det katolsk eller protestansisk du mener? Katolikkene er kristne de også ;)

Skrevet

jeg har et erkenorskt og et utenlandsk etternavn og er bare glad for det. det sier jo noe om hvem jeg er og min bakgrunn. så nei, det syns jeg ikke er rart i det hele tatt.

Skrevet
Er det katolsk eller protestansisk du mener? Katolikkene er kristne de også ;)

Åja! Hehe :) Vel, de er katolske og vi er protestantiske.

Skrevet
jeg har et erkenorskt og et utenlandsk etternavn og er bare glad for det. det sier jo noe om hvem jeg er og min bakgrunn. så nei, det syns jeg ikke er rart i det hele tatt.

Godt å vite. :) Egentlig har jeg alltid tenkt å kun ha et etternavn, men min samboer forteller at han slet litt med å ha et utanlandsk etternavn som barn og på ungdomskolen, og at folk alltid spør hvor han er ifra. Derfor ønsker han å bruke begge etternavnene. Det blir en spesiell blanding.

Skrevet

Jeg er norsk, og min forlovede er fra et katolsk land. Vi gifter oss i den norske kirke og barna skal også døpes der. Min svigermor var tydelig på at slik burde det være ettersom barn skal følge mors religion iflg. katolsk tradisjon.

Apropos det med etternavn, så skifter vi begge til navnet på stedet hvor vi bor. Det faller seg slik naturlig.

Skrevet
Jeg er norsk, og min forlovede er fra et katolsk land. Vi gifter oss i den norske kirke og barna skal også døpes der. Min svigermor var tydelig på at slik burde det være ettersom barn skal følge mors religion iflg. katolsk tradisjon.

Apropos det med etternavn, så skifter vi begge til navnet på stedet hvor vi bor. Det faller seg slik naturlig.

Så ifølge katolsk tradisjon skal barnet få samme religion som meg? Da vil iallefall ikke svigers stride imot at barnet skal døpes kristent. :)

Skrevet
Åja! Hehe :) Vel, de er katolske og vi er protestantiske.

Sier man ikke bare protestanter? :klø:

Gjest *Frida*
Skrevet

Ang. religion har eg ikkje sterke meiningar, anna enn at de bør døypa barnet i den religionen de som familie vil tilhøyre/følge, eller ikkje døype barnet.

Sjølv synest eg generelt at ett etternavn er nok (me har gitt jenta vårt kun faren sitt etternavn). Men i ditt tilfelle vil det å bruke både ditt og faren sitt etternavn fortelje litt om anene til barnet, og det trur eg vil vere fint.

Hugs at de berre kan ha _eitt_ etternavn, men kan ha mellomnavn i tillegg. Eventuelt lage bindestreks-etternavn, for eksempel Bang-Hansen.

Skrevet
Sier man ikke bare protestanter? :klø:

Det kan godt hende! Jeg er ikke akkurat ekspert på dette område, selv om jeg burde kansje vite dette. :P

Skrevet
Ang. religion har eg ikkje sterke meiningar, anna enn at de bør døypa barnet i den religionen de som familie vil tilhøyre/følge, eller ikkje døype barnet.

Sjølv synest eg generelt at ett etternavn er nok (me har gitt jenta vårt kun faren sitt etternavn). Men i ditt tilfelle vil det å bruke både ditt og faren sitt etternavn fortelje litt om anene til barnet, og det trur eg vil vere fint.

Hugs at de berre kan ha _eitt_ etternavn, men kan ha mellomnavn i tillegg. Eventuelt lage bindestreks-etternavn, for eksempel Bang-Hansen.

Jepp! Mener mellomnavn og etternavn. F.eks Ingrid Bang Hansen

:)

Skrevet

Naboen min har et kurdisk og et norsk etternavn på sitt barn, og har valgt et fornavn som er både kan brukes i Norge og hans hjemland. Foreldrene har begge samme etternavn som barnet.

Skrevet
Det kan godt hende! Jeg er ikke akkurat ekspert på dette område, selv om jeg burde kansje vite dette. :P

Kanskje?

Jeg er litt forvirret..

Da vil iallefall ikke svigers stride imot at barnet skal døpes kristent.

Så, faren til barnet ikke kristen? Eller mener du stride imot at barnet skal døpes i den protestantiske kirke? :vetikke:

Skrevet
Kanskje?

Jeg er litt forvirret..

Så, faren til barnet ikke kristen? Eller mener du stride imot at barnet skal døpes i den protestantiske kirke? :vetikke:

Nei, han er katolsk. Trur familien hans hadde foretrukket at barnet ble døpt katolsk og ikke protestantisk.

Skrevet (endret)

Hva er vitsen i å henge seg opp i detaljer og til tider feil bruk av uttrykk? Vi skjønner vel hva ts mener, gjør vi ikke? :roll:

Synes det bare er fint med ett norskt og ett utenlandsk navn, selv om det kanskje blir lange navn eller en rar kombinasjon. Som noen sier, så viser det litt av bakgrunnen til barnet.

Mtp. religion synes jeg det er naturlig at barnet blir døpt innen den religionen det føles mest naturlig. Bor dere i Norge, f.eks., så er det jo kanskje enklest at barnet døpes i den norske statskirken, og det samme gjelder jo om katolikkene har det synet at et barn tilhører sin mors religion. Da vil jo sannsynligvis ikke den katolske svigerfamilien ha noen innvendinger heller. :)

Men siden du kanskje ikke virker så veldig religiøs (???), så har det kanskje ikke så mye å si for deg? Jeg vet jo ikke.

(Gratulerer med snart baby, forresten. ;) )

Endret av Wind
Skrevet
Naboen min har et kurdisk og et norsk etternavn på sitt barn, og har valgt et fornavn som er både kan brukes i Norge og hans hjemland. Foreldrene har begge samme etternavn som barnet.

Med oss blir det da norsk fornavn, så et norsk etternavn og et utenlandsk. (mellomnavn og et etternavn)

Jeg ser helst at barnet får et navn alle kan si, men slik blir det nok ikke med det utenlandske etternavnet.

Men fint blir det nok likevel. :) Kansje litt rart, sånn type Pawelyzcki Dahl (helt tilfeldig valgt). Men det funker vel!

Skrevet
Hva er vitsen i å henge seg opp i detaljer og til tider feil bruk av uttrykk? Vi skjønner vel hva ts mener, gjør vi ikke? :roll:

Synes det bare er fint med ett norskt og ett utenlandsk navn, selv om det kanskje blir lange navn eller en rar kombinasjon. Som noen sier, så viser det litt av bakgrunnen til barnet. Mtp. religion synes jeg det er naturlig at barnet blir døpt innen den religionen det føles mest naturlig. Bor dere i Norge, f.eks., så er det jo kanskje enklest at barnet døpes i den norske statskirken, og det samme gjelder jo om katolikkene har det synet at et barn tilhører sin mors religion. Da vil jo sannsynligvis ikke den katolske svigerfamilien ha noen innvendinger heller. :)

(Gratulerer med snart baby, forresten. ;) )

Takk for det! :)

Jo, hehe, jeg føler iallefall at det er mest naturlig å døpe babyen inn i den norske statskirken, men jeg skal prøve å ta hensyn til barnefarens ønsker fordi. Man kan jo gå i messer i den katolske kirken selvom man ikke er katolsk siden barnefar er det. Jeg vet forøvrig veeeeldig lite om katolismen, bortsett fra at det er strengere enn protestant-kristendommen. :)

Skrevet

Vi sliter litt selv med valg av mellomnavn/etternavn. Jeg har to ganske uvanlige (men absolutt norske) mellom og etternavn, mens mannen har et URNORSK og veldig vanlig etternavn. Han sier han ikke bryr seg så mye om at vi ikke bruker hans etternavn, men jeg syns jo det er litt fælt...+ at jeg syns det er vanskelig å velge bort ett av mine navn.... og f.eks bruke hans + ett av mine. Tre navn vil vi ikke ha...

Ts, hvis dere har to etternavn (ett fra deg og ett fra mannen) ville jeg brukt begge - fint å "blande" navn:)

Apropos religion og dåp - jeg er "kristen" - men meldt meg ut av statskirka og mannen er oppdratt som Jehovas Vitne, så vi kommer ikke til å døpe babyen vår...det kan jo også være en løsning ts??

Skrevet (endret)
Apropos religion og dåp - jeg er "kristen" - men meldt meg ut av statskirka og mannen er oppdratt som Jehovas Vitne, så vi kommer ikke til å døpe babyen vår...det kan jo også være en løsning ts??

Enig. Så kan selv barnet velge når det har blitt større.

Endret av Wind
Skrevet
Vi sliter litt selv med valg av mellomnavn/etternavn. Jeg har to ganske uvanlige (men absolutt norske) mellom og etternavn, mens mannen har et URNORSK og veldig vanlig etternavn. Han sier han ikke bryr seg så mye om at vi ikke bruker hans etternavn, men jeg syns jo det er litt fælt...+ at jeg syns det er vanskelig å velge bort ett av mine navn.... og f.eks bruke hans + ett av mine. Tre navn vil vi ikke ha...

Ts, hvis dere har to etternavn (ett fra deg og ett fra mannen) ville jeg brukt begge - fint å "blande" navn:)

Trur kansje det blir kristen dåp! Men det var absolutt et fornuftig forslag :) takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...