Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mulig det. Kan jo hende jeg blir kolleger med hjelpepleiere etterhvert, når jeg er ferdig utdannet, vet ikke hvor jeg havner :) men forløpig har jeg bare vært kollega med folk på Narvesen. (Og så er jeg blitt kalt kollega en gang av en av lærerne mine, fordi vi begge drev med tegnspråk)

...du er søt...

Heldig er de som i fremtiden vil jobbe med deg. Tror vi er ganske enige. Jeg misforsto deg kanskje litt....ord er ofte slik - lett å misforstå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På vår avdeling har vi ingen hjelpepleiere, og avdelingen går da rundt for det! Skulle tro på dere at med en gang hjelpepleierne forsvant så gikk avdelingen til helvete, slik er det altså ikke. Vi er to avdelinger som ikke har hjelpepleierstillinger, og de klarer seg fint. Pas får mat, stell, hårkrøll, risting av puten, småprat og sårstell av den grunn.

Hos oss er ingen hj.pl blitt sagt opp, men når de slutter blir stillingen omgjort til spl stilling. Altså kan de fortsette å jobbe så lenge de vil, men ingen ny hj.pl blir ansatt når en slutter.

....naturlig utvikling ser det ut til i dagens samfunn. Høyskole og universitet spyr ut folk i ledighet. Er vel bare sykepleiere og leger det er mangel på, men tror etterhvert at disse også vil merke forandringene. For 20 år siden kunne folk jobbe uten utdannelse der de i dag krever master.....utrolig men sant. Vanlig bachelor er morgendagens laveste grad og nærmer seg ufaglærte om en kan si det slik....

Sykepleiere blir nok fremtidens eksklusive vaskehjelper.....hvis utviklingen holder frem.

Skrevet
....naturlig utvikling ser det ut til i dagens samfunn. Høyskole og universitet spyr ut folk i ledighet. Er vel bare sykepleiere og leger det er mangel på, men tror etterhvert at disse også vil merke forandringene. For 20 år siden kunne folk jobbe uten utdannelse der de i dag krever master.....utrolig men sant. Vanlig bachelor er morgendagens laveste grad og nærmer seg ufaglærte om en kan si det slik....

Sykepleiere blir nok fremtidens eksklusive vaskehjelper.....hvis utviklingen holder frem.

.....og sykepleiere med master i sykepleievitenskap vasker gulv og skifter bleier på sykehjem om 15 år...

Skrevet
.....og sykepleiere med master i sykepleievitenskap vasker gulv og skifter bleier på sykehjem om 15 år...

...og legene går med medisin og blir avdelingsledere/leger i sykehjemmene. Tror vi kan se fremtiden trygt i møte... :-)

Skrevet
...likegyldighet...

Det er trist at folk blir skviset ut av jobben sin, men samtidig så er det vanskelig å engasjere seg i alle triste saker her i landet, da hadde man fått nok å gjøre!

Ja, mange av oss blir nok litt likegyldige til ting som ikke angår oss direkte. Ikke fordi vi driter i våre medmennesker, men fordi vi har begrenset kapasitet til å virkelig bry oss. Jeg for eksempel, har mye prinsippielt å henge fingrene i i mitt eget yrke, med barna mine, mannens jobb, veldedige organisasjoner osv osv. Hjelpepleiere blir utsatt for urettferdighet, men det samme blir en rekke andre yrkesgrupper og menneskegrupper.

Det er prisverdig av dem som vil kjempe disse menneskenes sak, men vær så snill å ikke bli fornærmet eller sint om ikke alle andre synes ditt hjertebarn er like viktig som du selv gjør. Det er sikkert mange ting som er viktig for meg som bryr deg midt i ryggen. Og det er helt ok, for vi kan ikke alle passe på alt.

Gjest Gjest_Randi_*
Skrevet
Hva mener dere i forumet om at hjelpepleiere i somatiske sykehus sies opp etter 20 - 30 år ved samme avdeling under dekke av at de mangler formal kompetanse og sparing?

Personlig synes jeg det er hjerterått?

Utrenskningen av hjelpepleiere i sykehus og i store deler av helsevesenet forøvrig er det mye å si noe om. Og mye er blitt sagt i diverse tråder her i KG.

Det er en kjent sak at NSF og deres sammensvorne ligger bak dette.

NSF har sørget for at hjelpepleierne systematisk er blitt fratatt ansvar og oppgaver. Utdannelsen som de også har hatt kontroll med er blitt stadig dårligere.

At slappe politikere og Fagforbundet har latt dette skje er tragisk.

Mange av hjelpepleierne som er blitt utstøtt, blir utstøtt, får uten tvil en knekk.

Utrenskningen og mobbingen har resultert i mye dårlig helse og uførhet.

Sykepleiernes profesjonskamp har kostet det norske samfunn flesk på alle måter!

Skrevet
Det er heller ikke det det er snakk om. Hjelpepleieryrket er ikke mer - utdannes ikke flere. Likevel er det viktig med historien....Er faktisk de hjelpepleiere som mister jobben i 50 årene - de møter et vanskelig arbeidsmarked etter flere tiår i pasienteness tjeneste - og det føles helt greit for deg. Det sier mer om dine etiske holdninger til medmennesker og nære medarbeidere.

det er ikke slutt på å utd hjelpepleiere................................. på min avd er det flere som tar hjpl, de jobbet tidligere som ass har du en kilde på at det er slutt på utd??

• 2 uker senere...
Skrevet
Etter kunnskapsløftet ble hjelpepleier- og omsorgsarbeiderutdanningene erstattet med helsefagarbeider

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/aktuel....html?id=472773

Utstøtingen av hjelpepleierne i sykehus er både hjerteløs og lite smart.

Har møtt flere av de utstøtte. Metodene som brukes for å få ut hjelpepleierene er sannelig noe som gjør inntrykk. Her er det sannelig ikke mye verdighet, en får ikke en gang slutte" med stil". Det er ikke tvil om at helsevesenet kan være temmelig helsefarlig. Ihvertfall for hjelpepleiere.

Vi kan gratulere Sykepleiererforbundet, de er kommet langt i sin kamp med å fjerne støttepersonell i sykehus og i det øvrige helsevesen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...