Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Hva mener dere i forumet om at hjelpepleiere i somatiske sykehus sies opp etter 20 - 30 år ved samme avdeling under dekke av at de mangler formal kompetanse og sparing? Personlig synes jeg det er hjerterått?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 I tillegg tror jeg ikke de sparer så mye penger på det. Pleieoppgavene MÅ gjøres, selv om jeg har inntrykk av at det er dårligere stelt med det nå enn tidligere. Da må personell med høyere faglige kvalifikasjoner, gjøre den jobben hjelpepleierne tidligere gjorde - til en høyere lønn.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 I tillegg tror jeg ikke de sparer så mye penger på det. Pleieoppgavene MÅ gjøres, selv om jeg har inntrykk av at det er dårligere stelt med det nå enn tidligere. Da må personell med høyere faglige kvalifikasjoner, gjøre den jobben hjelpepleierne tidligere gjorde - til en høyere lønn. Sykepleiere og leger bør få utnytte sin spesialkompetanse mye bedre. Derfor er det viktig med hjelpepleiere. Større mangfold til berikelse for alle. Tror ikke de sparer en krone...sørgelig nok.
Gjest Papirkurven Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Vil vel ikke akkurat kalle sparing et dekke og desverre er det de med minst spesialkompetanse som går ført i innsparingstider. Jeg synes det er leit. Nå synes jeg egentlig at det er litt dumt hvis sykepleiere skal sitte på vaktrommet og vente på at en blodprøve skal tas eller et kateter skal settes, og la hjelpepleierne tømme bekken og riste puter, men jeg vet også at på mange avdelinger hadde det vært greit med en hjelpepleier eller to rett og slett fordi sykepleierene ikke har tid til "småting".
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Vil vel ikke akkurat kalle sparing et dekke og desverre er det de med minst spesialkompetanse som går ført i innsparingstider. Jeg synes det er leit. Nå synes jeg egentlig at det er litt dumt hvis sykepleiere skal sitte på vaktrommet og vente på at en blodprøve skal tas eller et kateter skal settes, og la hjelpepleierne tømme bekken og riste puter, men jeg vet også at på mange avdelinger hadde det vært greit med en hjelpepleier eller to rett og slett fordi sykepleierene ikke har tid til "småting". Dette er viktig for meg å si i sakens anledning. Det råder en slags holdning om at alle har lik mulighet i dagens samfunn - virkeligheten er nok mer nyansert enn som så... Med respekt å melde. Hvilken fornuft er det i at hjelpepleiere ved norske sykehus i 50 årene som har lagt ned tiår i pasienters tjeneste skal ta en høyere utdanning. Realkompetanse - javel. Men de må fortsatt ha studiekompetanse. Først skal disse damene få seg studiekompetanse, så fortsette i høyskolesystemet til de blir ferdig sykepleiere når de er pensjonister??? Det må jo være noe rimelighet og fornuft i dette. Dette er såpass grovt og umodent ressonert av mange at det burde være unødvendig av meg å kommentere det, men gjør det fordi i alle debatter kommer dette jevnlig opp. Er det virkelig så lite forstand ute å går blant norske sykepleiere? Trodde ikke det sto så dårlig til..... For å fortelle litt av historien så ble altså hjelpepleierutdanningen opprettet i 1963, etter press fra myndigheter for å imøtekomme det store behovet av faglært arbeidskraft spesielt i sykehusene. Sykepleierne den gang som nå kjempet imot, men måtte gi seg. For å få kontroll med utdanningen gikk de selv inn i alle roller som hadde med opplæring å gjøre, samtidig sørget de for å lede hjelpepleiere i arbeidsfeltet. Siden har de sørget at hjelpepleiere fikk lære mindre og mindre.... Nå anser sykepleiere at hjelpepleiere er omtrent jevngode med ufaglærte, og bruker det som argument for å si opp hjelpepleiere i spesialisthelsetjenesten. Loen vedtaket fra 1989 har forsterket det hele. Historien er på mange måter lik i dag - kanskje verre.... På toppen brukers t.o.m den dårlige sykehusøkonomien mot disse damene. Dette er damer som startet sin yrkeskarriere i 1970 - 80 årene. Man mener altså at disse damene burde tjene mindre enn enn sykepleier på 22 år som starter på sin første arbeidsplass?? Forresten er forskjellen forsvinnende liten. Med dette mener man altså at det er rimelig at disse damene må gå fra sine stillinger, med dårligere utsikter til et bra sosialt liv, at familien og barna til disse damene skal ha en dårligere mulighet enn andre fordi moren burde tjene minimalt fordi hun valgte bli hjelpepleier. Man kan bli rimelig sjokkert over den umodenhet som råder blant sykepleierstanden....og ledere i den.
Gjest Papirkurven Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Vet ikke helt hvorfor den var retta til meg. Jeg er absolutt enig i at hjelpepleiernes arbeid er like viktig som sykepleierenes, og at man i utgangspunktet bør få lønn for innsats, ikke bare for utdanning. Mamma er utdannet hjelpepleier og jobber mye hardere enn mange sykepleiere på hennes arbeidsplass. Der er det faktisk mange sykepleiere som "ikke gidder" å ta oppdrag, og mener at hjelpepleierene kan gjøre "drittarbeidet". Det er dårlig holdning det!
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Vet ikke helt hvorfor den var retta til meg. Jeg er absolutt enig i at hjelpepleiernes arbeid er like viktig som sykepleierenes, og at man i utgangspunktet bør få lønn for innsats, ikke bare for utdanning. Mamma er utdannet hjelpepleier og jobber mye hardere enn mange sykepleiere på hennes arbeidsplass. Der er det faktisk mange sykepleiere som "ikke gidder" å ta oppdrag, og mener at hjelpepleierene kan gjøre "drittarbeidet". Det er dårlig holdning det! ....det var vel din begrunnelse om økonomi. Ellers så tror jeg absolutt du ikke har disse holdningene, mulig din mamma er årsaken til det. Ellers bruker jeg anledningen til litt folkeopplysning. Det var ikke rettet mot deg spesielt, men tror du vet det er mange nedvurderende holdninger rettet mot hjelpepleiere. Det er trist og nedbrytende.
Gjest Gjest_maria_* Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 På vår avdeling har vi ingen hjelpepleiere, og avdelingen går da rundt for det! Skulle tro på dere at med en gang hjelpepleierne forsvant så gikk avdelingen til helvete, slik er det altså ikke. Vi er to avdelinger som ikke har hjelpepleierstillinger, og de klarer seg fint. Pas får mat, stell, hårkrøll, risting av puten, småprat og sårstell av den grunn. Hos oss er ingen hj.pl blitt sagt opp, men når de slutter blir stillingen omgjort til spl stilling. Altså kan de fortsette å jobbe så lenge de vil, men ingen ny hj.pl blir ansatt når en slutter.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 På vår avdeling har vi ingen hjelpepleiere, og avdelingen går da rundt for det! Skulle tro på dere at med en gang hjelpepleierne forsvant så gikk avdelingen til helvete, slik er det altså ikke. Vi er to avdelinger som ikke har hjelpepleierstillinger, og de klarer seg fint. Pas får mat, stell, hårkrøll, risting av puten, småprat og sårstell av den grunn. Hos oss er ingen hj.pl blitt sagt opp, men når de slutter blir stillingen omgjort til spl stilling. Altså kan de fortsette å jobbe så lenge de vil, men ingen ny hj.pl blir ansatt når en slutter. Det er heller ikke det det er snakk om. Hjelpepleieryrket er ikke mer - utdannes ikke flere. Likevel er det viktig med historien....Er faktisk de hjelpepleiere som mister jobben i 50 årene - de møter et vanskelig arbeidsmarked etter flere tiår i pasienteness tjeneste - og det føles helt greit for deg. Det sier mer om dine etiske holdninger til medmennesker og nære medarbeidere.
Gjest Papirkurven Skrevet 20. april 2009 #10 Skrevet 20. april 2009 ....det var vel din begrunnelse om økonomi. Ellers så tror jeg absolutt du ikke har disse holdningene, mulig din mamma er årsaken til det. Ellers bruker jeg anledningen til litt folkeopplysning. Det var ikke rettet mot deg spesielt, men tror du vet det er mange nedvurderende holdninger rettet mot hjelpepleiere. Det er trist og nedbrytende. Ok, for jeg bare sa at i disse finanskrisedager er det de som går først og at jeg synes det er trist. Og til Maria: Flott at dere har fått dekt behovet deres! Det er det jeg mener er nødvendig, å dekke behovene, ikke nødvendigvis fylle opp eller kutte ned fordi det er politisk korrekt, men å ha de stillingene som trengs.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #11 Skrevet 20. april 2009 Ok, for jeg bare sa at i disse finanskrisedager er det de som går først og at jeg synes det er trist. Og til Maria: Flott at dere har fått dekt behovet deres! Det er det jeg mener er nødvendig, å dekke behovene, ikke nødvendigvis fylle opp eller kutte ned fordi det er politisk korrekt, men å ha de stillingene som trengs. Jaha...jeg vet ikke helt hva finanskrisenn har med det her. Uansett man sier ikke opp fast ansatte damer over 50 år i helsebransje uansett profesjon eller stilling som har lagt ned årevis innsats i pasientens tjeneste. Det er umoralsk og har ikke snev av solidaritet. Jeg må spørre har dere ikke evne til å identifisere dere med kollegaer? Hvor er empatien i det her????
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #12 Skrevet 20. april 2009 Ok, for jeg bare sa at i disse finanskrisedager er det de som går først og at jeg synes det er trist. Og til Maria: Flott at dere har fått dekt behovet deres! Det er det jeg mener er nødvendig, å dekke behovene, ikke nødvendigvis fylle opp eller kutte ned fordi det er politisk korrekt, men å ha de stillingene som trengs. .....må si det gjør inntrykk holdningene en møter her...
Gjest Papirkurven Skrevet 20. april 2009 #13 Skrevet 20. april 2009 (endret) Jaha...jeg vet ikke helt hva finanskrisenn har med det her. Uansett man sier ikke opp fast ansatte damer over 50 år i helsebransje uansett profesjon eller stilling som har lagt ned årevis innsats i pasientens tjeneste. Det er umoralsk og har ikke snev av solidaritet. Jeg må spørre har dere ikke evne til å identifisere dere med kollegaer? Hvor er empatien i det her???? jeg er ikke hjelpepleier, så det har ingenting med kollegiat å gjøre, men empati har jeg absolutt. Skjønner ikke hvorfor du reagerer slik, jeg er jo enig med TS ?! Endret 20. april 2009 av Papirkurven
Gjest Papirkurven Skrevet 20. april 2009 #14 Skrevet 20. april 2009 (endret) .....må si det gjør inntrykk holdningene en møter her... jaha, hva slags holdning leser du ut av det jeg sier? for det virker som om du misforstår og tror at jeg mener dette er greit, noe jeg IKKE gjør... Endret 20. april 2009 av Papirkurven
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #15 Skrevet 20. april 2009 jaha, hva slags holdning leser du ut av det jeg sier, for det virker som om du misforstår... ...likegyldighet...
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #16 Skrevet 20. april 2009 jeg er ikke hjelpepleier, så det har ingenting med kollegiat å gjøre, men empati har jeg absolutt. Skjønner ikke hvorfor du reagerer slik, jeg er jo enig med TS ?! ...regner du ikke hjelpepleiere som kollegaer??
Gjest Papirkurven Skrevet 20. april 2009 #17 Skrevet 20. april 2009 ...regner du ikke hjelpepleiere som kollegaer?? Nei, ikke egentlig. Jeg er tolkestudent...
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #18 Skrevet 20. april 2009 Nei, ikke egentlig. Jeg er tolkestudent... haha....den var litt god da..
Gjest Papirkurven Skrevet 20. april 2009 #19 Skrevet 20. april 2009 ...likegyldighet... da har du isåfall misforstått, eller ikke lest alt jeg har skrevet, for jeg har sagt at jeg er uenig i at hjelpepleiere det er behov for blir sagt opp og at jeg synes den holdningen som TS presenterer er trist, at hjelpepleiere gjør en like viktig jobb som sykepleiere og at de fortjener lønn etter innsats, ikke etter utdanning, og at det i mange tilfeller virkelig er stort behov for hjelpepleiere..... ser ikke hva som er så likegyldig med det...?
Gjest Papirkurven Skrevet 20. april 2009 #20 Skrevet 20. april 2009 haha....den var litt god da.. Mulig det. Kan jo hende jeg blir kolleger med hjelpepleiere etterhvert, når jeg er ferdig utdannet, vet ikke hvor jeg havner men forløpig har jeg bare vært kollega med folk på Narvesen. (Og så er jeg blitt kalt kollega en gang av en av lærerne mine, fordi vi begge drev med tegnspråk)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå