Gå til innhold

Pollen-allergi

Fredrikke

Anbefalte innlegg

Jeg har pollen-allergi, men har aldri vært hos lege for å få dokumentert dette. Til nå har jeg kjøpt allergi-tabletter på apoteket, når det har stått på som verst, noe som er fryktelig dyrt.

Har hørt at man må ta div. dyre tester hos legen for å få konstatert allergi. Noen som har vært hos lege og fått medisinen på blå-resept UTEN å ta disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tester trenger du ikke ta nei. Forklarer du problemet kan du få blå resept, men for å få spesialmedisiner mot en spesiell type allergi må du nok ta en del tester. Men skal du kun ha de vanlige allergitablettene skal det nok gå bra. Hvorfor ikke ta en telefon til legen for å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollenallergi finner du på en enkel test, ikke dyrt og fort gjort. Da får du jo også resept på medisin som er litt mer effektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass bare på at du får ført opp egenandeler for lege og medisiner på egenandelskortet. Skulle det da bli veldig dyrt får du dekket det som kommer over dette kortet.

De testene jeg har tatt hos legen har vært blodprøver og prikktester. Disse kan du få utført på et legekontor, og jeg mener at det ikke skal være så mye mer enn den vanlige egenandelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av allergitestene er ganske dyre, men det er ikke for pasienten de er dyre. Vi betaler bare en liten egenandel av det det koster. Men mange leger vegrer seg for å ta testene, fordi de vet at de er dyre, og fordi det ofte ikke er så mye mere man kan gjøre uansett. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Når du snakker om blodprøve, tar de den da gjennom disse STORE vonde sprøytene og tapper blodet ut?

Eller kan de ta blodprøver fra fingertuppen og sånn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de bruker sprøyter for å ta blodprøve. Det trengs litt blod for å få testet alt. Men det finnes forskjellige tykkelser på nåla, så dersom du synes det er forferdelig kan du jo be dem bruke en tynn nål. Og så kan du jo tenke på at selv om blodprøve er litt vond, så er det fort gjort, og kanskje finner de noe slik at du blir bedre etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt tidliger i tråden så koster det deg ikke noe mere enn egenandelen,testene utføres som regel på sykehuset der du tilhører.

Det er 2 måter å gjøre det på:den ene er å utføre prikktesten,da rispes du i huden,enten på arm eller rygg,det dryppes dråper i rispet og evt.reaksjon avleses etter en liten stund.

Den andre måten er å ta blodprøver.Denne testen har jeg erfart som den sikreste,ting som ikke gjorde utslag på prikktesten,kunne de finne ut på blodprøven at datteren min var allergisk mot.

Veldig greit å få tatt testen så er man klar over hva man reagerer på,og kan ta de forhåndsreglene som er nødvendige.

Du kan også ha kryssallergi,at du ikke reagerer på en ting aleine,men om du kombinere to ,så kan du få en reaksjon.

For.eks.om du ikke vanligvis reagerer hverken på katt eller timian-men de to i samme slengen kan gi utfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...