Gjest Gjest_Cath_* Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Igår skulle jeg bake boller vettu. Brukte oppskrift på baksiden av pakken med tørrgjær for søte deiger. I tillegg hadde jeg i en ts bakepulver, for har hørt at det skal gi luftige boller. Det eneste jeg gjorde feil var at jeg glemte å piske eggene og sukkeret lett. Jeg hadde oppi sukkeret uten å tenke meg om, derfor pisket jeg bare eggene lett for seg selv før jeg tilsatte det i deigen. Jeg var nøye med at tempen på melken og smøret var ca 40 grader. Ellers så eltet jeg og eltet som bare det. Deigen var passe klissete (ikke for mye mel). Stekte de på 250 grader ca 9 minutter. Bollene hevet seg, men ble ikke super luftige. Det største problemet var konsistensen på bollene. Minnet meg nesten litt om konsistensen på kakemenn. Smaken er grei, men bollene virket liksom ikke ferske når jeg smakte på de ca 5 timer etter at de var ferdige. Jeg har så lyst å få til gode boller! Noen som har noen tips??
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Du skriver ikke noe som helst om heving -før- du satte dem i ovnen? La deigen heve før du triller bollene, og deretter heve etter du har trillet dem, før du setter dem i ovnen.
Gjest Gjest_Cath_* Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Joda jeg hevet bollene 30 min før utrilling og 45 min etter.
krusedull Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Jeg fikk ikke til å lage gode, luftige boller før jeg prøvde denne oppskriften fra klikk.no Perfekte boller. Dessuten blir deigen ofte bedre med fersk gjær, og det er ikke så vanskelig som mange tror.. Bare vær litt ekstra forsiktig med tempen på væsken.. Lykke til!
Gjest Gjest_Cath_* Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Takk, da skal jeg prøve den oppskriften neste gang
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 I oppskriften over står det at smøret skal smuldres sammen med melet, blir ikke det litt pes? Jeg pleier alltid å smelte det...
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Pass på at gjærdeigen ikke får trekk på seg, det liker den ikke. Det kan være nok at du åpner døra til komfyren mens de står inni der... Når du hever deigen kan det være lurt å sette bakebollen i varmt vann i vasken (vannbad) med et håndkle eller lokk over. Moren min hevet alltid gjærdeig i en stor Tupperware-bolle med lokk som satt fast, i vannbad, til lokket slapp taket i bollen (vi hørte en liten lyd "pop").
Lyra Skrevet 16. april 2009 #8 Skrevet 16. april 2009 Jeg vet ikke, men jeg tipper at bakepulveret gjorde at du fikk den konsistensen. Jeg har fått boller med bakepulver istedenfor gjær før, og de hadde med kakemennkonsistens enn hveteboller....
Gjest SmallTalk Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 Bruke du vann eller melk i deigen? Min erfaring er at boller som lages med melk gjerne blir mer kompakte enn de som lages kun med vann.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #10 Skrevet 16. april 2009 Jeg har bakt boller etter en oppskrift som antagelig likner (Ingrid Espelid) - med både gjær og bakepulver, og de pleier å bli velykket. Kan være tilfeldig at de ikke ble så bra som du håpet. Dessuten synes jeg hjemmebakte boller er best akkurat når de er nybakt, litt kjedeligere etter noen timer...
Gjest Gjest_Cath_* Skrevet 16. april 2009 #11 Skrevet 16. april 2009 Takk for tips. Jeg gløttet på ovnsdøren noen ganger for å se om bollene var ferdige, men skulle ikke tro det hadde noe å si. Jeg har en mistanke om at det var bakepulveret som gjorde det. Det sto ikke i oppskriften, men jeg hadde det oppi da jeg hadde hørt at det skulle gjøre bollene ekstra luftige. Og ja, oppskriften var med melk.
desperate Skrevet 16. april 2009 #12 Skrevet 16. april 2009 Er det ikke lurere å steike bollene på en litt lavere temperatur, litt lengre?
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #13 Skrevet 16. april 2009 Vet du hva, jeg lager boller uten å lese eller kunne noen som helst oppskrift hele tiden. Jeg laget mange i dag og de ble perfekte som vanlig. Ganske enkelt. Det eneste du må ha i hodet er: Varmen på væsken ikke er for varm eller kald, må heves i ca en time eller dobbel så stor deig, 250 grader, midterste rille i ca 10-13 minutter. Forstår ikke at det er noe problem, så lenge du har en OK ovn.
Gjest *Mim* Skrevet 16. april 2009 #14 Skrevet 16. april 2009 Tror ikke en ts bakepulver gjør noe stort utslag. Men piske egg og sukker? Har jeg aldri gjort. Ser at du heller ikke har gjort det, men hvor mange egg hadde du i? Jeg steker bollene på 225 grader i omtrent 10 minutter. Mitt råtips er å la dem etterheve lenge, mellom 60 og 90 minutter. Du kan også bruke fersk gjær eller ha dobbel mengde tørrgjær.
skrue Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Joda jeg hevet bollene 30 min før utrilling og 45 min etter. Hevetiden er egentlig ikke av betydning. Det viktige er at deigen hever nok. Setter du deigen f.eks i kjøleskapet kan det ta et døgn, setter du den på oppvarmet badegulv kan det ta en time. Dobbel størrelse er det som gjelder. Jeg setter den ett sted der det er lunt (noen ggr inn i stekeovnen som jeg varmer opp i noen få sekunder rett før), men tiden varierer avh av temperatur. Husk også å kna ut deigen skikkelig etter første hevning. Knaingen tilfører luft i deigen og det er en av de tingene gjærcellene trenger for god andre gangs heving. Og jeg er enig i de som sier bruk fersk gjær.
Gjest Gjest_Cath_* Skrevet 17. april 2009 #17 Skrevet 17. april 2009 Jeg hadde i 2 egg. Eltet ikke deigen etter 1 gangs heving, kanskje det var det som gjorde utslaget. Jaja...eller kanskje det bare var tilfeldigheter, jeg får bare ønske meg selv bedre lykke neste gang Øvelse gjør mester
Aurela Skrevet 17. april 2009 #18 Skrevet 17. april 2009 Jeg hadde i 2 egg. Eltet ikke deigen etter 1 gangs heving, kanskje det var det som gjorde utslaget. Jaja...eller kanskje det bare var tilfeldigheter, jeg får bare ønske meg selv bedre lykke neste gang Øvelse gjør mester Jeg tror ikke det.. Jeg lagde nemlig også boller i går, og et tips jeg fant var at man ikke skal elte så mye etter første heving. For å elte/rulle minst på deigen kunne man også trykke ut bollene ved hjelp av et kjøkkenglass.. Mine boller ble derfor knapt rørt etter etterhevingen, før jeg trykket dem ut og la dem på plata. (Dette var vistnok for å bevare luften etter hevingen). Bollene ble gode de, men jeg er ikke overbevist om at dette skal gjøre dem enda mer luftige (samt at noen av dem fikk litt spesielle former av glasset). Konklusjon: jeg knadde nesten ikke etter etterheving, men fikk luftige, gode boller.
krusedull Skrevet 17. april 2009 #19 Skrevet 17. april 2009 I oppskriften over står det at smøret skal smuldres sammen med melet, blir ikke det litt pes? Jeg pleier alltid å smelte det... Jeg syns ikke det er mer pes.. (Og de bollene ble veldig gode)..
Gjest Tor Erik Skrevet 20. april 2009 #20 Skrevet 20. april 2009 (endret) Forøvrig, kompaktheten som kommer av melk kan fikses ved å koke melken før man putter den i bakverket. Det er noe i melken som kan innvirke på gjæren, men som forsvinner ved koking. Som du ser i bolleoppskriften her, er koking en del av fremgangsmåten. Innlegget er endret iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 1. juni 2009 av mrs_bond
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå