Gå til innhold

Andre aborten på kort tid

Fremhevede innlegg

Skrevet
Med tanke på hvor mange som tar både 3 og flere aborter går det stort sett bra virker det som. Men klart, det kan være at de ikke hadde klart å bære lengre ute i svangerskapet. i

Hvor mange kjenner du som har tatt tre eller flere aborter? Jeg kjenner ingen, og tror heller ikke det er så mange.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
^Joda, p-ring er tilgjengelig som prevensjon i Norge også.

Og til ts: Synes faktisk ikke det "Allprakka" skrev var så ille, jeg. Du spurte, og du fikk et svar. Selv om det tydeligvis ikke var det svaret du ville ha.

Ingen av oss her inne kunne vite noe om alderen din, ei heller at du gikk på Cerazette, og det er faktisk ikke noen grunn til å bli fornærmet selv om noen faktisk sier sin egen mening om det du spør om.

Hun spurte jo faktisk bare om hvordan legen kom til å reagere. Hun spurte ikke hva hun skulle gjøre med eksen sin, eller hvilket prevensjonsmiddel hun burde prøve, eller hvordan en kondom fungerer.

Allmennpraktikeren burde gå ut i fra at folk er oppegående, i stedet for å regne med at hun var dum og hjelpesløs.

Skrevet
Hvor mange kjenner du som har tatt tre eller flere aborter? Jeg kjenner ingen, og tror heller ikke det er så mange.

Jeg vet faktisk ikke om noen, men statistisk sett er det visst endel.

Leste et innlegg et sted (kan ha vært her på KG, men husker ikke) som jeg har klippet ut et avsnitt fra og klistret inn i notepad:

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200303/07/ “Gjentatte aborter er ikke svært utbredt. Av dem som tok abort i 2001 var det 34,1 prosent som hadde gjennomgått en eller flere aborter tidligere. Dette er noe høyere enn for drøye 10 år siden (i 1989 var andelen 28,9 prosent). Av dem som hadde tatt abort tidligere, var det 70 prosent som kun hadde gjennomført en abort tidligere.”

Så om jeg forstår det rett, 34,1 % tok abort nr to eller mer i 2001. Det tilsvarer at 4736 av 13 887 var abort nr to eller mer. Av de 4736 abortene var 1421 tredjegangsaborter eller høyere. Altså om jeg har kalkulert korrekt her, i underkant av 10 % av alle aborter er den tredje kvinnen får utført.

Jeg er desverre ikke god nok i matte til å kontrollere tallene, men det ser realisisk ut.

Antar det er store forskjeller mellom ulike grupper, og at det er svært få som snakker åpent om det.

Skrevet
Hun spurte jo faktisk bare om hvordan legen kom til å reagere. Hun spurte ikke hva hun skulle gjøre med eksen sin, eller hvilket prevensjonsmiddel hun burde prøve, eller hvordan en kondom fungerer.

Allmennpraktikeren burde gå ut i fra at folk er oppegående, i stedet for å regne med at hun var dum og hjelpesløs.

Noen som bruker hormonprevensjon, og ikke vet hvordan den virker ("var utenfor den tiden jeg bruker å ha eggløsning") håper jeg får bedre oppfølging/opplæring enn har vært tilfelle til nå. Test for å se om hormonene i det hele tatt blir tatt opp vil jeg også håpe er vurdert.

Og nei, det er ikke ment som fordømmelse. Om jeg irriterer meg over noen her så er det av legen som muligens kunne ha fulgt bedre opp.

Skrevet (endret)

Det er ikke sikkert at innlegget til allmennlegen var ment nedlatende, men jeg skjønner at TS oppfattet det sånn. Noen ganger kan man være nedlatende uten å vite det selv.

Det er abort som er temaet, så TS er sikkert ikke i tipp-topp humør. Husk på det før dere slenger ut alskens kommentarer. Hun er kanskje nærtagende, men er det så rart da?

Endret av Wunderbarbara
Skrevet

Hvorfor det?

Allmennpraktikere treffer jevnlig på folk som ikke klarer å følge opp medisineringen sin, selv om de får det inn med teskje, hvorfor de skal ta medisinen og hvor mye. Det fins statistikk som forteller hvor stor sannsynligheten er for at du ikke tar pillene dine, avhengig av hvor mange piller du blir bedt om å svelge per dag. Blant annet. Derfor er det mange leger som per default snakker litt i overkant mye om selvsagte ting, akkurat som det fins arrogante leger som ikke snakker om mye i det hele tatt, og vips er du ute av kontoret.

I tillegg er det et generelt trekk at folk gjerne også kommer med synspunkter du ikke har bedt om. Ja, seff, det kan også tas opp som en anklage om at du er dum og ikke ha peiling, men det trenger ikke være personlig i det hele tatt, det er også en rein ryggmargsrefleks.

Skrevet

Tråden er ryddet i henhold til reglene

Pasha mod

Gjest Gjest_Cille_*
Skrevet
Hvorfor det?

Allmennpraktikere treffer jevnlig på folk som ikke klarer å følge opp medisineringen sin, selv om de får det inn med teskje, hvorfor de skal ta medisinen og hvor mye.

:enig: Jeg jobber på legevakt, og der skjer av og til at det kommer inn jenter med magesmerter som viser seg å være gravide. Disse står gjerne på p-piller, og hvis du spør om de kan ha glemt å ta en pille er svaret nesten utelukkende "kanskje en dag eller to, men det er vel ikke så farlig?"

Og der er grunnen til at man ikke automatisk kan anta at folk faktisk TAR medisinene sine...

Skrevet
:enig: Jeg jobber på legevakt, og der skjer av og til at det kommer inn jenter med magesmerter som viser seg å være gravide. Disse står gjerne på p-piller, og hvis du spør om de kan ha glemt å ta en pille er svaret nesten utelukkende "kanskje en dag eller to, men det er vel ikke så farlig?"

Og der er grunnen til at man ikke automatisk kan anta at folk faktisk TAR medisinene sine...

...og derfor brukte TS kondom i tillegg.

Gjest Allprakka
Skrevet

Kjære TS :

Ser mitt innlegg ble tatt ille opp. La meg derfor forsikre om at det overhodet ikke var ment å være hverken nedlatende eller belærende. Jeg valgte å svare på innlegget, fordi jeg forstod problemstillingen din, og ønsket å gi deg et svar på det du spurte om.

Du oppga ingen alder eller annen info som kunne være relevant for å vite hvilken info du evt. kunne få bruk for i din situasjon. Jeg valgte derfor å gi deg noen velmenende fakta som du kanskje kunne vurdere.

Jeg ser at du tok dette ille opp,TS - og det er jo igrunnen leit. Det at man fremviser en situasjon og kommer med spørsmål, betyr ikke at den "rette besvarelsen" er den du aller mest ønsket deg.

I jobben min opplever jeg å treffe mange mennesker i svært forskjellige situasjoner. Om jeg skulle gi dem svar som de helst skulle ønske seg, ville jeg rett og slett ikke gjort jobben min.

Da har jeg ihvertfall gjort det klart ( håper jeg ) at det på ingen måte var vondt ment.

Jeg forstår at du er i en presset situasjon, men det gir deg ingen rett til / unnskyldning for å reagere såpass kvast på innlegg her som prøver å hjelpe deg. Ha heller litt respekt for at man faktisk tar seg tid til å stoppe opp ved akkurat ditt innlegg og prøver å hjelpe deg i det som selvsagt er en kjedelig situasjon.

Jeg ønsker deg lykke til, og avslutter mine råd til deg med det.

Hilsen

" Allprakka "

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Etter to provoserte aborter? Du bør virkelig lese deg opp på ettervirkninger av abort.

Fikk to barn for flere år siden.Var uforsiktig og tok abort.Ble voldtatt og tok abort.Ble gravid selv etter angrepille og tok abort.Ble gravid pga uvitenhet rundt p-piller og penicillinkur og tok abort.

Har i ettertid fått to nye barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...