Gå til innhold

Noen som her bodd på bygda?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en drøm om å flytte ut av storbyen, kanskje ut på bygda, men jeg vet svært lite om hvordan det er å bo der og hvilke plasser som er bra. Kanskje noen har noen erfaringer å dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i ei lita fiskebygd i Lofoten i ett år. Ønsker meg ikke tilbake.

Det positive: Lett å få jobb, vakker natur, "pause" fra kjas og mas og trivialiteter, her er det de store tingene som betyr noe.

Det negative: Bygdedyret (ganske uvant for noen som er vant til storbylivets anonymitet å forholde seg til). Uansett hva man gjør, og om man prøver å være venn med alle, så støter man noen. Krangel om arv av bygdas nøkkelbedrift splittet samfunnet (uoffisielt) i to, og hvis du pratet med noen på "feil" side, var du plutselig ikke velkommen lenger hos de du ble kjent med først, og så videre. Ble alt for komplisert for meg, pluss at jeg savnet storbyens fasiliteter.

Men det anbefales veldig for en kortere tid, å bare prøve, flytte på bygda men ikke brenne alle broer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i ei lite bygd på indre Østland, og grøss og gru - aldri om jeg flytter til et lite samfunn igjen. Fin natur, rent, pent og trygt, men det forbannete bygdedyret som gjest over her nevner, sammen med Janteloven, overskygget alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil då heilt variere om du meiner ei bygd i størrelsen 40 innbyggarar eller ei med 6-7000 innbyggarar...

Etter erfaringar frå begge deler, og fleire som er midt i mellom, så er bygdedyret noko ein ikkje skal kimse av i alle tilfeller, men det er på sett og vis større jo mindre plassen er. Bur no i Bergen og det finnast her og :)

Men det er umulig å vite hvilke plasser som er "bra", uten å vite kva du er ute etter.

Er det katt og kaniner, og ei eng med løvetann som er greia, så trenger du strengt tatt ikkje langt fra ein by for å få det heller.

Du kan jo sjekke om det finnast eit eller anna vikariat kring i landet. Om du tek utgangspunkt i ein jobb som virker ok, og ikkje binder deg for lange tider i gangen, så er det absolutt verdt eit forsøk å flytta fra eine enden av Noreg til hin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt over ett år siden flyttet jeg og samboer med unger fra Oslos store blokker til en enebolig ¨på bygda.

Vi flyttet til ett lite sted,ikke noen by i kommunen..med kun en matbutikk.

Det er fjell,jordere,bondegårder,vann..Helt herlig for oss med barn!!!!

Ca 15 min kjøring kommer vi til nærmeste by. Helt perfekt!

Er til å anbefalle om man ikke bruker sentrum så mye, og er glad i natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flyttet fra Oslo til Siljan. Kjente ingen her fra før. Vi stortrives!!! Ikke opplevd det negative Bygdedyret..

Litt om stedet...

Om Siljan

Siljan kommune ligger i sør-østre del av Telemark, og kan tilby deg et variert friluftsliv. Her er lysløype og skiløyper, alpinanlegg, naturstier, sykkelruter, samt fiskemuligheter i mer enn 80 vann og mange badeplasser.

Riksveien som går fra Skien og Oslo passerer kommunen, og avstanden til Oslo er 120 km. I kommunen finnes et rikt organisasjonsliv med lag og organisasjoner, som gir gode tilbud til voksne og barn.

Innbyggertallet i kommunen er 2.400. Det er mange som velger å bo i Siljan og jobbe i nabokommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg vokst opp i en kommune med 8000 innbyggere og vi bodde i en gårdskrok med kanskje 50 innbyggere. Ja det er da intriger der som alle andre steder men fortell meg om en bygård i oslo hvor det ikke fins da? Jeg savner bygda. Jeg og samboer skal flytte til Mysen ca 20 min unna mitt barndoms hjem og vi flytter til boligfelt. Eneste grunnen til at vi ikke går til innkjøp av et småbruk er fordi han er allergiker. Om man liker bygda eller ikke kommer helt ann på personen og de som bor der og hvor mange som bor der. Hos mamma har vi nabofester og koser oss med alle naboene unatt en person. Han flyttet inn med holdningen av at på landet er det ikke dyr og bråk. Vel der tok han grundig feil og nekter nå å snakke med de andre naboene fordi de har bråkete traktorer og hester som driter (han skal være jævli glad det ikke er kuer og griser i bygda) Hvis du er nyskjerrig på hvordan det er i bygda, lei et sommerhus! :) Som sagt jeg savner bygda, men det kommer jo ann på personen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt over ett år siden flyttet jeg og samboer med unger fra Oslos store blokker til en enebolig ¨på bygda.

Vi flyttet til ett lite sted,ikke noen by i kommunen..med kun en matbutikk.

Det er fjell,jordere,bondegårder,vann..Helt herlig for oss med barn!!!!

Ca 15 min kjøring kommer vi til nærmeste by. Helt perfekt!

Er til å anbefalle om man ikke bruker sentrum så mye, og er glad i natur.

Men bor det mange rundt dere da? eller er det slik at en neste ikke ser andre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp et sted med 250 innbyggere, koselig nok det, men litt i overkant sladder og du kommer ikke utenom en time i bilen for å komme til nærmeste by.

Bor nå i utkanten av en by i en enebolig på landet femten minutter fra en by med 25000 innbyggere.

Det er helt utmerket for barn og veldig bra for par og andre som ikke er avhengig av å ha gåavstand til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bor det mange rundt dere da? eller er det slik at en neste ikke ser andre mennesker?

Joda,bor flere her! Ca 2000 eller noe. Man kan velge ett hus hvor det er ingen naboer, eller velge ett felt.. Vi bor i lite felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til sladderen er det for meg et problem at det er så få jobber som krever høyere utdanning på bygda. Hva fører dette til? Jo, at folkene som bor der generelt har langt lavere utdanning enn folk som bor i Oslo eller andre store byer.

Det får høres så snobbete ut det bare vil, men for meg som har seks år høyere utdanning er det faktisk fint å kunne omgås folk med en litt mer spennende bakgrunn enn frisørdame eller barnehageassistent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til sladderen er det for meg et problem at det er så få jobber som krever høyere utdanning på bygda. Hva fører dette til? Jo, at folkene som bor der generelt har langt lavere utdanning enn folk som bor i Oslo eller andre store byer.

Det får høres så snobbete ut det bare vil, men for meg som har seks år høyere utdanning er det faktisk fint å kunne omgås folk med en litt mer spennende bakgrunn enn frisørdame eller barnehageassistent.

Mener du at en barnehageassistent/frisør/kassadame el IKKE har spennende ting å snakke om??? Tror du ikke de kan mye om de store verdensspørsmålene de å?

Det var ikke bare snobbete sagt, men også utrolig frekt!!!

Jeg kjenner mange her på bygda som har mye mere utdanning en 6 års studie!! Jeg kjenner flere med det, som er leger,ingeniører,biologer,masse innen vitenskap... Ja,det meste.

Så tror kanskje ikke OH STORE hovedstad er så mye å skryte av!!!

Jeg har selv bodd der i mange år, og er flere med lavere utdanning der enn med høy...som alle andre steder!! Men folk med lav utdanning er da ikke noe mindre smarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdedyret

Hallo, hvorfor snakker alle stygt om meg? :kjefte:

:fnise:

Bygda og bygda kan være mye forskjellig det, kommer helt an på størrelsen og hvor i landet det ligger. Bygda ved sjøen kan være annerledes enn bygda inni landet.

Jeg har bodd på bygda som tenåring, da kom jeg fra byen og ble uglesett som alle byboere ble. All faenskap kom fra byen. :) Bygda var forholdsvis stor, innlandet og nå er den enda større etter mange år med utbygging - noe som har gjort bygda mer tolerant. Denne bygda er 30 minutter fra en av landets større byer, kollektivtilbudet er en vits, toget stopper ikke der lenger og ærend i byen etter kl. 21 bør man ikke ha, så man er avhengig av bil. Jeg flyttet derfra da jeg var 18, og lengter ikke tilbake.

Jeg bor i en bygd nå også, tretti minutter unna en annen stor by men der er kollektivtilbudet er en drøm. En helt annen type bygd, og nærheten til byen og at jeg kan klare meg uten bil gjør at jeg trives der. Den ligger også ved sjøen og det trives jeg veldig godt med. Noe innlandsmenneske er jeg ikke og ingen gårdkjerring, møkkajobben og dyrene kunne jeg taklet men jeg trenger folk rundt meg.

Du må tenke over hva slags type bygd du kan tenke deg å bo i, ta en tur rundt omkring og kikke på hva som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sissilynn

Min samboer kommer fra ei lita bygd tyve min fra byen og han har veldig lyst til å flytte hjem for å overta etter foreldrene.

Det samme har alle hans kompiser som kommer fra samme plassen og jeg liker damene til alle hans kompiser så det blir riktig så spennende hvis alle velger å flytte til bygda, hive vekk den eldre generasjonen og starte opp med det man har lyst til å starte opp med enten det er kyr, verksted eller noe annet.. og det er heller ingen stress å kjøre til byen, alle har jobb der og alle er vant med å pendle.

Hive vekk den eldre generasjonen hørtes slemt ut, men foreldrene til disse karane er klare for å flytte til noe enklere eller en annen del av landet så alle er fornøyde :)

Og vi er alle mellom 20 og 27 år :D

Spennende, spennende

Og jeg som trodde det ville bli kjedelig på byda med bare ukjente gamilnger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fra lita øy

-Tror jeg ville prøvd meg fram hvis jeg var deg, og ikke brent alle broer. Det er jo tross alt forskjell på bygder også da. Og satt opp en liste over de tingene jeg prioriterer mest. Kort vei til jobb? Billig hus? Reisetid til sentrum?

Selv vokste jeg opp i et øysamfunn med ca 1200 mennesker, der folk levde av fiske og jordbruk. En butikk og en grunnskole.

Jeg sier "levde" for idag er befolkningen stort sett pensjonister og en del nyinnflyttede barnefamilier, som pendler til jobben. Noen jobber også i oljebransjen.

Det tar ca 20 min å kjøre til nærmeste tettsted med kjøpesenter, kafe, kino, bibliotek og lignende. Og en times tid til nærmeste flyplass.

Og mitt inntrykk er at det såkalte bygdedyret er i ferd med å utvannes, man kan ikke lenger holde rede på alle folk og hva de driver med, gudskjelov.

Så på sikt ser jeg at jeg muligens kan tenke meg å flytte tilbake dit. Spesielt tanken på mye fin natur, fredelige omgivelser og knallbillige hus, er fristende.

Og det er litt av noen hus man har bygget der i senere tid, så slik sett kan man gjøre kupp. Hvis man prioriterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Det får høres så snobbete ut det bare vil, men for meg som har seks år høyere utdanning er det faktisk fint å kunne omgås folk med en litt mer spennende bakgrunn enn frisørdame eller barnehageassistent.

Med en slik holdning blir neppe oppholdet på bygda særlig trivelig for deg.

Mener du at en barnehageassistent/frisør/kassadame el IKKE har spennende ting å snakke om??? Tror du ikke de kan mye om de store verdensspørsmålene de å?

Det var ikke bare snobbete sagt, men også utrolig frekt!!!

Jeg kjenner mange her på bygda som har mye mere utdanning en 6 års studie!! Jeg kjenner flere med det, som er leger,ingeniører,biologer,masse innen vitenskap... Ja,det meste.

Så tror kanskje ikke OH STORE hovedstad er så mye å skryte av!!!

Jeg har selv bodd der i mange år, og er flere med lavere utdanning der enn med høy...som alle andre steder!! Men folk med lav utdanning er da ikke noe mindre smarte!

Din reaksjon er bare helt utrolig betegnende for hvordan mange på bygda reagerer når noen våger å påpeke helt åpenbart negative aspekter ved bygdeliv. Svaret er minst like arrogant som innlegget det besvarer, og bidrar til å skremme vekk flere enn det kan lokke til bygda, ved å fornekte helt elementære ting.

Det er da hevet over enhver tvil at gjennomsnittlig utdanningsnivå er lavere på bygdene enn i Oslo. Det er vel heller ingen tvil om at enkelte personer vil kunne savne intellektuell stimulans i enkelte bygder. En kan tross alt ikke løpe til legen hver gang en har behov for å snakke med noen som har gått mer enn yrkesskolen.

Jeg bor selv i et tettsted nær en større by, og synes det gir det beste fra flere verdner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En bygd er jo ikke en bygd, for å si det sånn. Jeg flytter ut på landet til høsten, og det er skikkelig på landet- man kan se tre gårder/hus fra gården, selv om det er noen flere i nærheten. Det er allikevel mange som bor i kommunen, noen i små felt, andre på gårder eller store eneboliger rundt omkring. En skole, med 1-10, kulturskole og så videre. Dette er på Sørlandet, så kirken og menigheten/bedehuset har en stor plass i kommunen. MEN- det er bare en drøy halvtime til nærmeste store by, med flyplass og alt man kan ønske seg. Sånn sett synes jeg det er en drømmesituasjon; lite nok til at man kan sole seg naken i hagen, eller spille musikk så høyt man vil, drive med hest og hund, eller hva man nå skulle ønske. Samtidig kan man fint jobbe i en større by, og ha et sosialt miljø og få påvirkninger utenifra. For meg er det mye mer ideelt enn å kanskje ha folk nokså nært rundt deg, men være mer isolert ift arbeidsplass og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Jeg har bodd ett år på ei av Norges vestlige små øyer, og skal ALDRI tilbake!

Ingen å være sammen med, nærmeste butikk hadde kun det nødvendigste og neste butikk lå halv time med bil unna, måtte pendle 3 timer til skole.

Naturen var veldig fin, men jeg skjønner at jeg fikk forlovede på nervene, det var jo ingen andre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer kommer fra ei lita bygd tyve min fra byen og han har veldig lyst til å flytte hjem for å overta etter foreldrene.

Det samme har alle hans kompiser som kommer fra samme plassen og jeg liker damene til alle hans kompiser så det blir riktig så spennende hvis alle velger å flytte til bygda, hive vekk den eldre generasjonen og starte opp med det man har lyst til å starte opp med enten det er kyr, verksted eller noe annet.. og det er heller ingen stress å kjøre til byen, alle har jobb der og alle er vant med å pendle.

Hive vekk den eldre generasjonen hørtes slemt ut, men foreldrene til disse karane er klare for å flytte til noe enklere eller en annen del av landet så alle er fornøyde :)

Og vi er alle mellom 20 og 27 år :D

Spennende, spennende

Og jeg som trodde det ville bli kjedelig på byda med bare ukjente gamilnger :P

Her snakker vi ja! Hvor er dette? Jeg kommer jeg også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på landet i ca fem år nå, og det er veldig mye bra med det stedet jeg bor; det er ganske nær en større by slik at man i teorien kan pendle til en arbeidsplass man er kvalifisert for hvis man har en utdanning som ikke trengs i bygda, stedet jeg bor er ikke så lite at det er helt folketomt eller at det ikke er grunnlag for ok nærbutikker (selv om dessverre (?) mye av handelen mistes til byen og kjøpesentre mellom byen og tettstedet), det er bra skole- og barnehagetilbud, ok boligpriser og mye fin natur.

Jeg trives godt med mye her, men personlig har jeg slitt med å finne relevant jobb, endte med å jobbe hjemmefra og ble dermed ikke kjent med særlig mange og veldig avhengig av samboern min for sosiale ting. Dersom jeg kunne fått jobb "blant folk" ville det nok vært lettere å tenke på dette som et blivende sted, og det kan hende vi flytter tilbake etter hvert, men først skal vi noen år i mer sentrale strøk.

Bygder og tettsteder i Norge er veldig forskjellige seg i mellom, noen steder er det svært få arbeidsplasser, noen steder er det "bare" gårdsbruk og noe grunnleggende helse- og skoletilbud, noen steder er det utrolig lite som skjer av samlende sosiale aktiviteter mens andre har godt fungerende samlingspunkter, noen har mest industri, noen har distriktshøyskoler eller mulighet for å pendle til arbeidsplasser som sykehus, høyskole, store bedrifter osv... der familien til samboern har hytte er det f eks så utrolig fin natur og fin bebyggelse at jeg godt kunne tenkt meg å bo der - men så er det ca 100 fastboende der om vintern, så det frister ikke så veldig likevel. Man må nok nesten se an det enkelte stedet og sine egne behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...