Gå til innhold

Hva slags blodtype

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og bare 6% av Norges befolkning har universalblod sånn som oss - så de bør egentlig stelle veldig pent med oss. :sjenert:

Håh!

Det var det jeg visste jeg - vi er spesialfolk :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Håh!

Det var det jeg visste jeg - vi er spesialfolk :nigo:

:Nikke:

:lur:

Gjest Eurodice
Skrevet
Og bare 6% av Norges befolkning har universalblod sånn som oss - så de bør egentlig stelle veldig pent med oss. :sjenert:

Vi som har 0- er svært ettertraktet som blodgivere :) .

Skrevet

Vet ikke, men har i hvert fall den vanligste rhesus-typen. Vurderer å bli blodgiver, men har trengt å komme meg litt opp i form og vekt før jeg melder meg, ellers hadde jeg vel bare svimt av.

Gjest Wacmoc
Skrevet (endret)

Jeg er så heldig at jeg kan blod av hvem som helst :D Hoho. Så om jeg holder på å dø, er det ett fett hva slags blod jeg får :)

Og er 4% av befolkningen som har det :)

Endret av Wacmoc
Skrevet
Ja, A er vanligst i Norge, mens 0 er vanligst utenfor Norges landegrenser.

Stemmer det, ja.

0 er imidlertid mest vanlig på Vestlandet.

Jeg har også hørt at alle med blodtype 0 (i Norge) har arvet blodtypen fra en som har fått den fra et oversjøisk land.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at folk sør for ekvator har for det meste 0-blod. Har 0 selv, 0+ tror jeg. Er ikke det sånn at da kan jeg donere til veldig mange forskjellige (veit ikke forskjellen på + og -), men bare få blod fra andre 0-donorer?

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Eurodice
Skrevet
B-, så jeg er ettertraktet som blodgiver :)

Det tror jeg sikkert du er. Det er bare det at ditt blod ikke kan gis til andre enn dem som også har blodtype B. I så måte er blodtype 0- svært anvendelig, idet alle kan motta det. På den annen side må vi som er 0-, få bare 0-blod.

Gjest Eurodice
Skrevet
Jeg er så heldig at jeg kan blod av hvem som helst :D Hoho. Så om jeg holder på å dø, er det ett fett hva slags blod jeg får :)

Og er 4% av befolkningen som har det :)

Du har AB- du, da?

Gjest Eurodice
Skrevet
AB+

Jeg kom på det etterpå, du skriver det i ditt åpningsinnlegg :-).

Gjest Wacmoc
Skrevet
Jeg kom på det etterpå, du skriver det i ditt åpningsinnlegg :-).

Japp :)

Skrevet

Jeg har 0, og en slags merkelig rhesustype som gjør at jeg er 0+ som blodgiver og 0- som gravid/hvis jeg trenger blod.

Skrevet
0 -

Det betyr at jeg kan brukes som blodgiver til alle typer blod (mener jeg å ha lest...)

samme her=)

Skrevet

Null minus.

Universalblodgiver, jeg også. :)

Samme er begge mine foreldre og min samboer (bare synd ingen av oss gir blod...satser på å begynne med det når jeg blir frisk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...