mysan Skrevet 13. april 2009 #1 Del Skrevet 13. april 2009 Er det ikke egentlig naturlig etter en eksplosjon, at delene av det som eksploderte sakner farten utover etter en stund? Jeg forstår ikke helt dette med at universets ekspansjon faktisk aksellererer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 13. april 2009 Forfatter #2 Del Skrevet 13. april 2009 Never mind. Fant svaret her. Det er lenge blitt sagt at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner, og når vi ser mot himmelen ser vi altså bare en tjuefemdel av det som egentlig finnes. Spørsmålet er om det finnes mer enn vi noen gang kan forestille oss? ...tja, si det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 13. april 2009 #3 Del Skrevet 13. april 2009 Flott side du linket til Mysan - har lagret den på "mine favoritter" Når det gjelder Big Bang lurer jeg på hva som fantes FØR det store smellet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #4 Del Skrevet 13. april 2009 Når det gjelder Big Bang lurer jeg på hva som fantes FØR det store smellet? Begrepet tid gir ingen mening uten et rom å måle den mot, og det oppsto først med big bang. Uten fysiske forandringer kan ikke det ene øyeblikket skjelnes fra det andre. Uten en sol som vandrer over himmelen, finnes det ingen målestokk å måle tid med. Vitenskapen har ikke noe fyllestgjørende svar på hva tid er. Men hvis det forholder seg slik at tiden oppsto sammen med rommet, må spørsmålet om hva som fantes før big bang, besvares med "ingenting". En ironisk kosmolog ville muligens påpeke det selvmotsigende i spørsmålet ved å spørre: "Hvor mye var klokken før tidens begynnelse?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 13. april 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 13. april 2009 Det finnes ikke noe svar, Silmarill. Man kan ikke 'se' lenger tilbake enn 13,7 milliarder år, det er den avstanden i lyssår de galaksene som ligger lengst unna oss befinner seg. I forhold til det har vitenskapen bestemt at universet er så gammelt, uten å ta høyde for at eventuelle galakser som ligger ennå lenger unna altså ikke har hatt tid til å sende lyset sitt helt hit ennå Det eneste svaret jeg noen gang har fått på det spørsmålet, er det som gjest over her skriver: Før det tidspunktet de mener at big bang skjedde, var det ingen ting for da eksisterte ikke tiden. Men det vet de altså ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå