LillAmalie Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Vi er VELDIG uenige her. Hva mener dere?? Passer mørk sjokolade sammen med chili?? Kunne du tenkt deg en kopp chilikakao?? Har du smakt eller hørt om det før??
Gjest _Leela_ Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Ja, det passer og jeg synes det er godt. Tror en av de første gangene jeg hørte om det var i filmen "Sjokolade". Den jeg kjenner best til er "Zotter" sin, østerrisk sjokoladeprodusent, de har en drikkesjokolade med chili som skal løses opp i varm melk. Veldig godt, kunne tenkt meg å smake den igjen, lenge siden sist nå.
ringblomst Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 3 ganger ja . Noe annet i samme sjangeren som er veldig godt er chilitrøfler.
Markjordbær Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 1. Ja 2. Ja 3. Ja Signerer Jeg fikk en gang servert kakao med stjerneanis, chilli, nellik, pepper, kardemomme, kanel, ingefær og muskatblomme. Det var godt, det!
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Sjokolade med chili er helt nydelig. Nettopp spist opp en plate jeg fikk av foreldrene mine da de kom fra tyskland. Husker ikke hvilket merke det var, men håper å finne den igjen her hjemme. Orker ikke å spise så mye om gangen, men noen biter til kaffen er nam nam. Må selvsagt være mørk sjokolade. Ei venninne lager trøfler med chili, det er bare så godt. Var det eneste jeg ønsket meg til jul og fikk ett glass med hjemmelagde chilitrøfler av henne. Har aldri smakt kakao med chili, men er helt sikker på at også det er godt. Ser for meg litt hytte/vinterdrikk - varmer nok godt. Åh, nå fikk jeg lyst på chilisjokolade..
LillAmalie Skrevet 12. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2009 noen som syns dette høres helt merkelig ut?? er det noe sted i verden hvor chili og mørk sjokolade er vanlig sammen??
GodsChild Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 noen som syns dette høres helt merkelig ut?? er det noe sted i verden hvor chili og mørk sjokolade er vanlig sammen?? "According to the food historians, the Ancient Aztecs used many substances to flavor their chocolate drink. In fact? Drinking chocolate without adding flavorings, spices and other additions was almost unheard of. One of the most popular additions was powdered chilli (Capsicum annum). " http://www.foodtimeline.org/foodmaya.html Chili og sjokolade er nydelig sammen, synes ikke det er noe rart med det?
Afea Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Ush.. Jeg har dårlige erfaringer men de er min egen feil. Laget Chilli kakao etter en oppskrift og den ble bare super sterk. helt forferdelig! hehe
Alsana Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 Hadde aldri høyrt om denne kombinasjonen før eg budde i Trondheim. Der kan ein få chilikakao nesten på kvar einaste kaffibar, og det er verkeleg veldig godt når ein har venna seg til det! Første gongen måtte eg ha eit glas vatn ved siden av, då. Hm, fekk lyst til å prøve å lage sjølv no!
LillAmalie Skrevet 13. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2009 Hvem har en god oppskrift på dette?? Tips og triks??
Miel Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Hvem har en god oppskrift på dette?? Tips og triks?? Den "ordentlige", og den enkle: 1 ts kakao og 1 ts sukker per dl melk, en liten dæsj vaniljesukker, og en liten dæsj chilipulver.
Miel Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Her er forresten en oppskrift med melk også, hvis du vil ha det.
LillAmalie Skrevet 13. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 13. april 2009 Den "ordentlige", og den enkle: 1 ts kakao og 1 ts sukker per dl melk, en liten dæsj vaniljesukker, og en liten dæsj chilipulver. Takk Men chilipulver?? hvor får man kjøpt det? Tror kanskje jeg skal prøve meg med fersk chili. Håper ikke den blir ekstremt sterk da. Noen som har prøvd å lage "den ordentlige"?? Blir den VELDIG strek??
Miel Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 Chilipulver finner du i krydderhylla i en hver matbutikk.
LillAmalie Skrevet 13. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 13. april 2009 Chilipulver finner du i krydderhylla i en hver matbutikk. Åja , kunne jeg egentlig tenkt meg selv, om jeg hadde brukt hue.. haha
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Ikke meninga å pirke, men jeg irriterer meg ihjel LillAmalie... Kan du bruke ET spørsmålstegn?
LillAmalie Skrevet 13. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 13. april 2009 Ikke meninga å pirke, men jeg irriterer meg ihjel LillAmalie... Kan du bruke ET spørsmålstegn? Er du seriøs??
LillAmalie Skrevet 13. april 2009 Forfatter #20 Skrevet 13. april 2009 Signerer Jeg fikk en gang servert kakao med stjerneanis, chilli, nellik, pepper, kardemomme, kanel, ingefær og muskatblomme. Det var godt, det! NAM, dette hørtes godt ut. Bortsett fra stjerneanis, er ikke så begeistret for det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå