Gå til innhold

Chilikakao

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er VELDIG uenige her. Hva mener dere??

Passer mørk sjokolade sammen med chili??

Kunne du tenkt deg en kopp chilikakao??

Har du smakt eller hørt om det før??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ja

2. Ja

3. Ja

Gjest _Leela_
Skrevet

Ja, det passer og jeg synes det er godt. Tror en av de første gangene jeg hørte om det var i filmen "Sjokolade".

Den jeg kjenner best til er "Zotter" sin, østerrisk sjokoladeprodusent, de har en drikkesjokolade med chili som skal løses opp i varm melk. Veldig godt, kunne tenkt meg å smake den igjen, lenge siden sist nå.

Skrevet

3 ganger ja :). Noe annet i samme sjangeren som er veldig godt er chilitrøfler.

Skrevet
1. Ja

2. Ja

3. Ja

Signerer

Jeg fikk en gang servert kakao med stjerneanis, chilli, nellik, pepper, kardemomme, kanel, ingefær og muskatblomme. Det var godt, det!

Skrevet

Sjokolade med chili er helt nydelig. Nettopp spist opp en plate jeg fikk av foreldrene mine da de kom fra tyskland. Husker ikke hvilket merke det var, men håper å finne den igjen her hjemme. Orker ikke å spise så mye om gangen, men noen biter til kaffen er nam nam. Må selvsagt være mørk sjokolade. Ei venninne lager trøfler med chili, det er bare så godt. Var det eneste jeg ønsket meg til jul og fikk ett glass med hjemmelagde chilitrøfler av henne. Har aldri smakt kakao med chili, men er helt sikker på at også det er godt. Ser for meg litt hytte/vinterdrikk - varmer nok godt. Åh, nå fikk jeg lyst på chilisjokolade..

Skrevet

noen som syns dette høres helt merkelig ut?? er det noe sted i verden hvor chili og mørk sjokolade er vanlig sammen??

Skrevet
noen som syns dette høres helt merkelig ut?? er det noe sted i verden hvor chili og mørk sjokolade er vanlig sammen??

"According to the food historians, the Ancient Aztecs used many substances to flavor their chocolate drink. In fact? Drinking chocolate without adding flavorings, spices and other additions was almost unheard of. One of the most popular additions was powdered chilli (Capsicum annum). "

http://www.foodtimeline.org/foodmaya.html

Chili og sjokolade er nydelig sammen, synes ikke det er noe rart med det?

Skrevet

Ush.. Jeg har dårlige erfaringer men de er min egen feil. Laget Chilli kakao etter en oppskrift og den ble bare super sterk. helt forferdelig! hehe

Skrevet

Hadde aldri høyrt om denne kombinasjonen før eg budde i Trondheim. Der kan ein få chilikakao nesten på kvar einaste kaffibar, og det er verkeleg veldig godt når ein har venna seg til det! Første gongen måtte eg ha eit glas vatn ved siden av, då. :) Hm, fekk lyst til å prøve å lage sjølv no!

Skrevet

Hvem har en god oppskrift på dette?? Tips og triks??

Skrevet
Hvem har en god oppskrift på dette?? Tips og triks??

Den "ordentlige", og den enkle: 1 ts kakao og 1 ts sukker per dl melk, en liten dæsj vaniljesukker, og en liten dæsj chilipulver.

Skrevet
Her er forresten en oppskrift med melk også, hvis du vil ha det. :)
Skrevet
Den "ordentlige", og den enkle: 1 ts kakao og 1 ts sukker per dl melk, en liten dæsj vaniljesukker, og en liten dæsj chilipulver.

Takk :) Men chilipulver?? hvor får man kjøpt det? Tror kanskje jeg skal prøve meg med fersk chili. Håper ikke den blir ekstremt sterk da. Noen som har prøvd å lage "den ordentlige"?? Blir den VELDIG strek??

Skrevet

Chilipulver finner du i krydderhylla i en hver matbutikk.

Skrevet
Chilipulver finner du i krydderhylla i en hver matbutikk.

Åja , kunne jeg egentlig tenkt meg selv, om jeg hadde brukt hue.. haha

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Ikke meninga å pirke, men jeg irriterer meg ihjel LillAmalie... Kan du bruke ET spørsmålstegn?

Skrevet
Ikke meninga å pirke, men jeg irriterer meg ihjel LillAmalie... Kan du bruke ET spørsmålstegn?

Er du seriøs??

Skrevet
Signerer

Jeg fikk en gang servert kakao med stjerneanis, chilli, nellik, pepper, kardemomme, kanel, ingefær og muskatblomme. Det var godt, det!

NAM, dette hørtes godt ut. Bortsett fra stjerneanis, er ikke så begeistret for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...