Gå til innhold

Innsekter tåler store fall

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I et lufttomt rom treffer vel alt som slippes samtidig fra samme høyde, bakken samtidig, eller hva?

Og hva med mine to plastballer som jeg har nevnt et par ganger allerede? Samme materiale, samme størrelse og form, men den ene er mye tyngre enn den andre fordi den innholder noe som veier endel.

I mitt hode vil den tomme ballen treffe bakken, sprette og trille vekk, mens den som er full av vann eller sand, vil sprekke - nettopp pga vekta. Ja eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Biolog
I et lufttomt rom treffer vel alt som slippes samtidig fra samme høyde, bakken samtidig, eller hva?

Og hva med mine to plastballer som jeg har nevnt et par ganger allerede? Samme materiale, samme størrelse og form, men den ene er mye tyngre enn den andre fordi den innholder noe som veier endel.

I mitt hode vil den tomme ballen treffe bakken, sprette og trille vekk, mens den som er full av vann eller sand, vil sprekke - nettopp pga vekta. Ja eller nei?

Svaret er ja :)

Den tomme ballen er jo klart mest fleksibel så energien når den treffer bakken blir mer spredt ut. Den tunge ballen er som det eplet jeg snakket om.

Energien som frigjøres når det treffer bakken, vil gå inn i et lite område av den tunge ballen og derfor sprekker også den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er vranglære. Andre enn deg har skrevet det riktige. Vekt og luftmotstand har noe å si på hvordan en gjenstand faller.I vaakum faller det like fort.

Nå har jeg ikke fulgt med i denne debatten, men basert på det du quoter fra "Insekt" så kan jeg ikke se at h*n skriver noe som er galt. Størrelsen på luftmotstanden på et fallende legeme er uavhengig av legemets vekt. Det du sier er også sant, nemlig at både vekt og luftmotstand betyr noe for hvordan et objekt faller. Ditt utsagn utelukker ikke hans/hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den sprekker eller ikke kommer an på hvor fleksibel og bestandig plasten utenpå ballen er. :) Men plasten utsettes helt klart for en mye større påkjenning dersom det er sand/vann e.l. inni enn om det kun var luft inni. Grunnen er ganske enkelt at ballen som inneholder sand/vann veier mye mer enn den som kun inneholder luft. Krafta som virker på ballen fra bakken når treffer bakken må nødvendigvis overføres via overflaten i kontaktpunktet. I og med at tyngdekraften på den tyngre ballen er større, så må krafta som overføres bli større enn hva tilfellet er for den lette ballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fulgt med i denne debatten, men basert på det du quoter fra "Insekt" så kan jeg ikke se at h*n skriver noe som er galt. Størrelsen på luftmotstanden på et fallende legeme er uavhengig av legemets vekt. Det du sier er også sant, nemlig at både vekt og luftmotstand betyr noe for hvordan et objekt faller. Ditt utsagn utelukker ikke hans/hennes.

Det betyr at begge har rett,men noen misforståelser bare.Det er derimot litt rart at gjesten insekt skriver at både Mysan og Silmarill ikke har rett fordi det dem sier stemmer det også.Derfor blir det vranglære av insekt å si at det dem påstår er feil.

Det ene svaret utelukker ikke det andre!

Syntes det er mange bra svar her inkl. dine svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om den sprekker eller ikke kommer an på hvor fleksibel og bestandig plasten utenpå ballen er. :) Men plasten utsettes helt klart for en mye større påkjenning dersom det er sand/vann e.l. inni enn om det kun var luft inni. Grunnen er ganske enkelt at ballen som inneholder sand/vann veier mye mer enn den som kun inneholder luft. Krafta som virker på ballen fra bakken når treffer bakken må nødvendigvis overføres via overflaten i kontaktpunktet. I og med at tyngdekraften på den tyngre ballen er større, så må krafta som overføres bli større enn hva tilfellet er for den lette ballen.

Tusen takk til deg også, du bekrefter det jeg har prøvd å si hele tiden. :bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...