Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke andre jobber en lærer kan en med allmennlærerutdannelse få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På voksenopplæringa for fag fra grunnskolen, på anstalter og institusjoner, i kommunen, skolerådgiver, i ledelsen på skolen, f.eks.

Merk at man gjerne har videreutdanning i mange av ovennevnte stillinger.

:)

Skrevet

Jeg tror det varierer veldig, men det finnes flere jobber bl.a. i næringslivet der det er ønskelig med pedagogikk. For eksempel innen kursvirksomhet eller lignende. Det er vel bare å tråle stillingsannonsene og se hva du finner, for dette er det eneste jeg kan komme på. Selv har jeg pedagogikk sammen med økonomisk utdannelse og jeg har fått en del positive tilbakemeldinger på det.

Gjest Musicman
Skrevet
Hvilke andre jobber en lærer kan en med allmennlærerutdannelse få?

Du kan jobbe i helsevesenet i kommunal sektor. Får mye bedre lønn enn ufaglærte iallfall.

Skrevet
Du kan jobbe i helsevesenet i kommunal sektor. Får mye bedre lønn enn ufaglærte iallfall.

Tull og tøys. En lærer er ikke kvalifisert til å jobbe i helsevesenet. Og lønningene til lærerne er like god som og bedre enn sykepleiernes. Lærere er også ansatt i kommunal sektor.

Lærere og sykepleiere må slutte å syte og klage over lønningene sine! Dere jobber begge to i kommunal sektor, har haugevis med tillegg (ettermiddag, kveld, natt, helg, dobbeltvakter, etc.: spesielt for sykepleierne!) Begge to har avspasering og lange ferier. Begge har meget gode pensjons- og forsikringsordninger. Lærerne har meget bekvemme arbeidstider! Og: lønningene deres er meget gode!

Så over til TS' spørsmål:

En lærer kan fint jobbe innen andre yrker. Sikkert flere enn dette, og avhengig av kompetansen, men nevner noen som jeg kjenenr som har omstilt seg til dette:

- Sekretær ved skolens administrasjon

- Sekretær/konsulent i kommune/fylke

- Sekretær/konsulent i Utdanningsdirektoratet

- Telefonselger (bedriftsprodukter)

- Annonseselger/kundekontakt i lokalaviser

- Barnehagetante

- SFO-assistent

- Kassadame

- Reisebyråkonsulent

- Skrankedame i Posten

- Kundebehandler bankskranke

Skrevet
Tull og tøys. En lærer er ikke kvalifisert til å jobbe i helsevesenet. Og lønningene til lærerne er like god som og bedre enn sykepleiernes. Lærere er også ansatt i kommunal sektor.

Lærere og sykepleiere må slutte å syte og klage over lønningene sine! Dere jobber begge to i kommunal sektor, har haugevis med tillegg (ettermiddag, kveld, natt, helg, dobbeltvakter, etc.: spesielt for sykepleierne!) Begge to har avspasering og lange ferier. Begge har meget gode pensjons- og forsikringsordninger. Lærerne har meget bekvemme arbeidstider! Og: lønningene deres er meget gode!

Det så et øyeblikk ut som om tråden ville holdt seg til sitt opprinnelige tema, men nei! Selv her får lærere kjeft for syting om lønn når spørsmålet i utgangspunktet ikke dreide seg om dette i det hele tatt. Syting sier du? Ja, særlig når man må forholde seg til idioter som deg!

Skrevet

Jeg er imponert over nestsiste taler (Musicman) som kjenner så mange lærere som har tatt seg jobb i de opplistede yrkene. Noen av dem er yrker man kan få rett etter videregående skole og med tilsvarende betaling. Andre ("barnehagetante"- men velger å tro at du mener førskolelærer?) trenger man egen utdanning til.

Konsulent i kommmune/fylke/Utdanningsdirektoratet er vel egentlig det eneste som er relevant her.

Og samtlige av de opplistede yrkene, med et mulig unntak for konsulent og bank, har lønninger som ligger til dels himmelhøyt under en lærer. (går det forresten an å si "himmelhøyt under" ...)

En utdanning på en lærerhøgskole er jo en profesjonsutdanning som i utgangspunktet kun kvalifiserer til å jobbe som lærer. Jeg kjenner likevel helt konkret en allmenlærer som fikk jobb i næringslivet med kursvirksomhet. Hun hadde erfaring fra frivillig organisasjonsliv, ellers hadde hun vel neppe klart det. Dette er noen år siden, hun har hatt andre jobber (i næringslivet) i mellomtiden og sitter i dag i en feit stilling innenfor personalområdet i en landsomfattende privat virksomhet. Så det går an, men det er ikke gitt for alle å klare det samme.

Men ellers er det bare til å følge med i stillingsannonser og legge inn søknader på jobber som kan touche ditt interesse- og utdanningsfelt. Man vet aldri!

Og i mens, for å tjene til livets opphold, tar du selvsagt hva som helst av jobb, f.eks. noe fra listen til musicman.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...