Gjest Gjest_mille_* Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 har blomstermedisin noe for seg?
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Er det basert på samme prinsipper som homeopatisk medisin?
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Er det basert på samme prinsipper som homeopatisk medisin? Jeg er ikke helt sikker, leste noe om det på nettet-er noen slags essenser som man blander ut med vann, er jo planter i denne essensen. Flere som vet, erfaringer? Det er vel noen der ute som har prøvd?
Flua Skrevet 11. april 2009 #5 Skrevet 11. april 2009 (endret) Jeg regner med det er Bachs Blomstermedisin du mener? Blomstermedisin Bach senteret Jeg har brukt dette med ugjevne mellomrom i 20 år, med meget godt reslultat. Rescue Remedy brukes flittig her i huset til div plager. Jeg anbefaler det gjerne, det har hjulpet meg i forskjellige "livskriser" ihvertfall. Endret 11. april 2009 av Flua
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Har prøvd det en gang.. Følte meg helt jævlig, hadde kjempevondt i magen av ukjente grunner. tok blomstermedisinen og det gikk fort over.. men vet jo ikke om det ville vært borte dagen etter uansett.. men men..
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 ja, det er Bachs blomstermedisin jeg mente;) Er nysgjerrig på å prøve dette. Leser jo at to her har prøvd det og vært fornøyd:)
Pingting Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Jeg har prøvd det, og kunne like gjerne drukket vann. Det smaker bedre ihvertfall! :gjeiper: Har lest litt rundt det i etterkant, og det er ingen ting som tyder på at disse produktene har noen form for dokumentert effekt. Det har blitt utført tester, og disse konkluderte med at det kun er placeboeffekt (pluss at det er endel alkohol i det, noe som virker beroligende i små mengder). Selve ideen går ut på at blomstene at en "spirituell energi" som kan overføres til vann (dugg eller vann som blomstene er kokt i) og så har en effekt på menneskers "sjeleenergi" om dette vannet inntas. Dette er altså snakk om noen dråper vann fra en blomst som vannes ut, og så tilsettes litt alkohol (husker ikke hvorfor). Med andre ord: vann + vann + sprit, "blomsteressensen" er ikke en gang så mye som en hundredels dråpe per liter vann/sprit. Jeg slapper bedre av med et glass whisky og en tur i en blomstereng
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Jeg har brukt "rescure remedy" dann og vann. Hev den oppi når jeg handlet på iherb, og lette etter noe lite og lett som passet oppi under 200 grensen. Men tja, jeg synes det fungerer egentlig. Men det er svindyrt i Norge. Så om du tenker på å prøve så kan iherb være et greit alternativ, spesielt om du ikke har bestilt der før og kan bruke rabattkode (RID044 var den jeg brukte). Da kommer en flaske på 30 kr eller noe slikt, i stedet for 100-200 som det er i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Intressant dette. Så innom iherb og så de hadde noe som skulle virke for søvnen ( denne ). Har noen prøvd? Ser de ulike Bach produktene får ganske gode karakterer, så kanskje det har noe for seg... Ufarlig og billig er det i det minste.
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 ja, flere? Noen her som sier at det bare er blomstervann(det er jo det men;), grønn te for eksempel er jo "bare grønne blader" og er jo sunt for både ditt og datt
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 ja, flere? Noen her som sier at det bare er blomstervann(det er jo det men;), grønn te for eksempel er jo "bare grønne blader" og er jo sunt for både ditt og datt Nå er det endel forskjell på te og homeopati og liknende Veldig enkelt sammenliknet kan du si at du kan lage homopatmdisin av saft fra et grønt te-blad, som ristes, og fortynnes, noe ekstremt. Fortynningen kan tilsvare en dråpe i et badebasseng +++. Men det merkelige er at jeg har vært borti at det fungerer, både på meg selv, familiemedlemmer, dyr, og spedbarn. Så strengt tatt bryr det meg lite om det er placebo eller ei, så lenge kroppen reagerer som jeg vil.
GodsChild Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Har brukt det en gang for mange aar siden, og det funket faktisk.
Pingting Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 Noen her som sier at det bare er blomstervann(det er jo det men;), grønn te for eksempel er jo "bare grønne blader" og er jo sunt for både ditt og datt Det er ikke blomstervann, der er vann (og litt sprit). Te er noen hundretusener eller millioner ganger sterkere. Te er blader som trekkes i vann i noen minutter, i motsetning til blomstermedisin som er vann som har vært i nærheten av blomster og så vannes ut videre. I te er det dermed virkestoffer, mens blomstermedisin er vann og sprit. Te har virkestoffer som kan defineres som "vitaminer", "antioksidanter" og "koffein", og deres effekt kan testes og dokumenteres. Blomstermedisin kan kanskje ha spor av noen vitaminer eller noe slikt, men i så små mengder at de umulig kan ha noen effekt. I tillegg hevder produsenten at det som gjør medisinen effektiv ikke er noe slikt, men en slags energi eller "personlighet" som overføres fra blomst til menneske gjennom vann og sprit. Det finnes ikke en eneste studie som tyder på at noe slikt kan ha noen form for effekt. Det blir dermed ikke en riktig sammenligning. Det er heller ikke så enkelt som at "te er bra". Som du sier er det indikasjoner på at grønn te har positive efekter, men de er diskutert. Det er også indikasjoner på negative effekter.
golda Skrevet 17. april 2009 #15 Skrevet 17. april 2009 Jeg har enda ikke hatt noen plager der det har vært nødvendig å bruke Bach eller andre varianter av blomstermedisin - men, jeg kjenner da tre som har brukt slik naturmedisin og de har hatt veldig god hjelp av dette. Best virket denne medisinen på en hest - jeg tror ikke hesten skjønner placebo :-)
Pingting Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Best virket denne medisinen på en hest - jeg tror ikke hesten skjønner placebo :-) Akkurat det der er diskutert, og effekt på dyr (og mennesker selvfølgelig!) kan klart være en indikasjon på at noe er effektivt. I så tilfelle blir det gjort tester av det, og om det er en effektiv behandling vil det vises i testene. Jeg har ikke sett noen tester av blomstermedisin på dyr, men det går i mot all kunnskap vi har om biologi og kjemi at hesten har blitt frisk av vann tilsatt sprit. Man kan sammenligne dette med homeopatisk behandling av dyr, som mange også hevder at fungerer. Dette er derimot kun anekdotisk bevis, jeg har så langt ikke sett noe slags forskning som støtter dette - selv hos dyr og små barn. Mulige forklaringer på at dyr/barn tilsynelatende blir friske av slik behandling går ut på at de reagerer på at eieren/foreldrene blir roligere og gir dem mer oppmerksomhet og pleie - som igjen fører til at dyret/barnet blir roligere og tryggere. I tillegg ønsker man gjerne ved enhver behandling å se bedringer, og det er sannsynlig at eieren/foreldrene tolker mange tegn mer positivt enn de vanligvis ville. I tillegg varierer mange sykdommer/tilstander i styrke eller blir bedre av seg selv, slik at behandling som sammenfaller med gode perioder lett kan tolkes som årsaken til forbedringen selv om den egentlig ikke hadde noe med det å gjøre. Alt dette gjelder selvfølgelig i veldig stor grad for vanlig skolemedisin også, og det er alltid et nivå av placeboeffekt ved enhver behandling. Da er det viktig å skille faktisk virkning fra placebo ved å gjennomføre tester med kontrollgrupper.
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 18. april 2009 #17 Skrevet 18. april 2009 jeg skjønner ikke dette jeg, er ikke blomstermedisinen laget av ekstrakt fra blomstene? Fant dette sitatet, men ble egentlig ikke så mye klokere... Fremstillingen av remediene gjøres på 2 ulike måter, ved sol-metoden (legge bladene i vann i sol) og kokemetoden. Den ferdige essensen lagres på essensflasker med alkohol.
Pingting Skrevet 18. april 2009 #18 Skrevet 18. april 2009 Jeg sakset dette fra Wikipediasiden om Bach Flower Remedies: Edward Bach thought that dew collected from the flowers of plants contains some of the properties of the plant, and that it was more potent on flowers grown in the sun. As it was impractical to collect dew in quantity, he decided to pick flowers and steep them in a bowl of water under sunlight. If this was impractical due to lack of sunlight or other reasons, he decided the flowers may be boiled. Så det er enten dugg, blomster som ligger i en bøtte vann i solen eller kokende vann om det ikke er sol (han bodde jo i England... ). Og så blir dette vannet igjen tilsatt mer vann, og sprit. Det er nok litt stoffer som går fra blomstene til vannet ville jeg tro, særlig ved koking - det blir jo med te som du sier. Problemet er vel at det blir vannet ut noe voldsomt mye.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #19 Skrevet 18. april 2009 Jeg tror kanskje sånne ting virker på samme måte som f eks chakrameditasjon og steiner i ulike farger/med ulike "egenskaper". Man har fokus på noe konkret/billedlig som skal virke for bestemte tilstander, noe som gjør det enklere for hjernen/bevisst- og underbevisstheten å bearbeide ting og jobbe i en bestemt retning enn om man må ta tak i de enkelte tankene og problemene som var årsak til at man ble syk. Jeg tviler egentlig ikke på at dette kan være nyttig, men er mer usikker på om det er egenskaper hos vannet eller steinene eller chakraene i seg selv som gjør det. Det er litt som med et mantra eller en bønn man gjentar, som man vet betyr at man ber om syndsforlatelse/bedre medmenneskelige egenskaper osv. Eller hypnose for den saks skyld. Man går lettere inn i underbevisstheten og får et bedre fokus enn om man jobber mer overflatisk eller intellektuelt med samme problemstilling. Det virker.
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 18. april 2009 #20 Skrevet 18. april 2009 Jeg tror kanskje sånne ting virker på samme måte som f eks chakrameditasjon og steiner i ulike farger/med ulike "egenskaper". Man har fokus på noe konkret/billedlig som skal virke for bestemte tilstander, noe som gjør det enklere for hjernen/bevisst- og underbevisstheten å bearbeide ting og jobbe i en bestemt retning enn om man må ta tak i de enkelte tankene og problemene som var årsak til at man ble syk. Jeg tviler egentlig ikke på at dette kan være nyttig, men er mer usikker på om det er egenskaper hos vannet eller steinene eller chakraene i seg selv som gjør det. Det er litt som med et mantra eller en bønn man gjentar, som man vet betyr at man ber om syndsforlatelse/bedre medmenneskelige egenskaper osv. Eller hypnose for den saks skyld. Man går lettere inn i underbevisstheten og får et bedre fokus enn om man jobber mer overflatisk eller intellektuelt med samme problemstilling. Det virker. hm,,ja. dette synes jeg høres fornuftig ut, det kan nok være slik det henger sammen ja;) Er usikker på om jeg skal prøve jeg da, er unektelig nysgjerrig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå