Gå til innhold

enkeltmanns foretak


Gjest Gjest_student_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_student_*

hei håper på litt hjelp

har prøvd å lest om enk. men finner ikke svar på spørsmålene mine...

altså hvordan har det seg at en bedrift som er enk har flere ansatte med normal lønn (ca 300) men eieren står som 0 på inntekt og formue? bør ikke det betales fra eier når det kommer til arbgiv avgift, at evt overskudd står hos skatteteatene etc ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_anonym_*
hei håper på litt hjelp

har prøvd å lest om enk. men finner ikke svar på spørsmålene mine...

altså hvordan har det seg at en bedrift som er enk har flere ansatte med normal lønn (ca 300) men eieren står som 0 på inntekt og formue? bør ikke det betales fra eier når det kommer til arbgiv avgift, at evt overskudd står hos skatteteatene etc ??

Hørt om svart penger? Jeg skal starte firma i Bergen og tok opp dette med et rådgiverer hos de, svaret var..... hemmelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
hei håper på litt hjelp

har prøvd å lest om enk. men finner ikke svar på spørsmålene mine...

altså hvordan har det seg at en bedrift som er enk har flere ansatte med normal lønn (ca 300) men eieren står som 0 på inntekt og formue? bør ikke det betales fra eier når det kommer til arbgiv avgift, at evt overskudd står hos skatteteatene etc ??

Eierens personinntekt skal i utgangspunktet henge sammen med selskapets resultat. At selskapet har flere ansatte med ordinær lønn er jo ikke synnonymt med at selskapet går med overskudd.

Hvis selskapet går i minus, så vil eieren kunne stå med 0 i inntekt, og vil sågar ha et fremførbart underskudd til gode, hvilket betyr at tapet kan trekkes fra på kommende års overskudd.

At eieren kan stå med 0 i inntekt selv om selskapet skuffer inn penger, se det er en helt annen sak. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_student_*

er det da mulig å ta ut evt overskudd - og bruke pengene på utstyr (+div gaver etc)slik at man betaler minst mulig inn til staten, eller er det høyst sannsynlig snakk om svarte penger?

vet folka har jobbet for store firmaer, og kan ikke helt se for meg hvordan de skal kunne klare å få med dem på slikt.... dog, det er jo mye rart :klø: :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en slik bedrift ikke har noe overskudd, så vil heller ikke eier bli registrert med noen inntekt.

Hva som er mulig å trekke fra avgjøres bl.a. av hva slags type virksomhet det dreier seg om.

Og hva er det forresten du studerer? Misunnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_student_*

jeg studerer ikke misunnelse, men økad.

dessuten dater jeg fyren som har enk. og har ikke klart å finne ut av reglene selv, derfor jeg spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_simon_*
Hørt om svart penger? Jeg skal starte firma i Bergen og tok opp dette med et rådgiverer hos de, svaret var..... hemmelig

Aiai, tror ikke jeg hadde spurt de der om råd - helt elendige hjemmesider og inforen deres gir jo iallfall meg null troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...