Gå til innhold

Hva har dere jenter under bunaden


Gjest Mustang

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vanlig undertøy, tynn nylonstrøpebukse og strømper. Strømpebuksen er for at jeg ikke skal få gnaksår mellom lårene.



Anonymous poster hash: 9e0fe...eba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, under bunad. Jeg vet da vel selv hvilke observasjoner jeg har gjort meg i løpet av årene.

Heldigvis har jeg sett det motsatte da. Ingen med sine fulle fem som frivillig går med hudfarget nylonstrømpebukse under bunad, når det er satt at til f.eks nordlandsbunad skal det være hvite eller svarte.

Jeg blir rent sjokkert. Hvorfor gidde ha bunad når du ikke gidder å kle den på skikkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har jeg sett det motsatte da. Ingen med sine fulle fem som frivillig går med hudfarget nylonstrømpebukse under bunad, når det er satt at til f.eks nordlandsbunad skal det være hvite eller svarte.

Jeg blir rent sjokkert. Hvorfor gidde ha bunad når du ikke gidder å kle den på skikkelig.

Herlighet, snakk om å være hysterisk. Ingen ved sine fulle fem? Jeg er da virkelig hundre % oppegående selv om jeg bruker hudfarget strømpebukse til bunaden. :ler: Det samme er nok alle de andre som gjør det også. ;) Jeg elsker bunaden min, men akkurat dette med strømpebukse bryr jeg meg ikke så mye om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, snakk om å være hysterisk. Ingen ved sine fulle fem? Jeg er da virkelig hundre % oppegående selv om jeg bruker hudfarget strømpebukse til bunaden. :ler: Det samme er nok alle de andre som gjør det også. ;) Jeg elsker bunaden min, men akkurat dette med strømpebukse bryr jeg meg ikke så mye om.

Mente ikke nødvendigvis deg da, men de som har bunad. Man bruker f.eks så mye tid på å kle seg pent og bra til å f.eks dra på byen eller slike ting, men neida, til plagget man har i skapet til 30 000kr, har vi ikke ork til å dra på hennes og mauritz og kjøpe en hvit strømpebukse til 30 kr som man gjerne har i maaaange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke nødvendigvis deg da, men de som har bunad. Man bruker f.eks så mye tid på å kle seg pent og bra til å f.eks dra på byen eller slike ting, men neida, til plagget man har i skapet til 30 000kr, har vi ikke ork til å dra på hennes og mauritz og kjøpe en hvit strømpebukse til 30 kr som man gjerne har i maaaange år.

For meg handler det ikke om å ikke gidde. Jeg synes det er finest med hudfarget strømpebukse, derfor bruker jeg det. Om jeg hadde synes den hvite var finest, så hadde jeg selvsagt tatt meg bryet. Som sagt så er jeg veldig glad i bunaden min og gleder meg alltid til å ta den på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis har jeg sett det motsatte da. Ingen med sine fulle fem som frivillig går med hudfarget nylonstrømpebukse under bunad, når det er satt at til f.eks nordlandsbunad skal det være hvite eller svarte.

Jeg blir rent sjokkert. Hvorfor gidde ha bunad når du ikke gidder å kle den på skikkelig.

Hahaha! Hvite strømpebukser er helt ufyselig. Bruker svarte eller hudfargede strømper, aldri hørt noe om at hudfarget er gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror poenget er litt at bunaden har en/to eller tre forskjellige farger strømpene skal ha, blå, svart eller rød, og som oftest ser ikke hudfargede strømpebukser/hudfarget nylonstrømper bra ut under en bunad. For meg blir det helt feil. Jeg bruker sorte strømper til min og kunne aldri, aldri, aldri ha funnet på å tatt på meg hudfargede strømper, det blir bare helt feil. Nå vet jeg ikke hvor dere som bruker disse heslige hudfargede nylonish tingene befinner dere i landet, men her har jeg aldri sett en eneste en med noe slikt under en bunad. Skal bunaden ha hvite strømper, men du rakk ikke å få tak i? Bruk svarte strømper.

Beklager for utblåsningen, men du har en bunad til 20k-30k og ødelegger den med hudfarget strømper? Come on.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror poenget er litt at bunaden har en/to eller tre forskjellige farger strømpene skal ha, blå, svart eller rød, og som oftest ser ikke hudfargede strømpebukser/hudfarget nylonstrømper bra ut under en bunad. For meg blir det helt feil. Jeg bruker sorte strømper til min og kunne aldri, aldri, aldri ha funnet på å tatt på meg hudfargede strømper, det blir bare helt feil. Nå vet jeg ikke hvor dere som bruker disse heslige hudfargede nylonish tingene befinner dere i landet, men her har jeg aldri sett en eneste en med noe slikt under en bunad. Skal bunaden ha hvite strømper, men du rakk ikke å få tak i? Bruk svarte strømper.

Beklager for utblåsningen, men du har en bunad til 20k-30k og ødelegger den med hudfarget strømper? Come on.

Og DER kom det noen som sa det jeg prøvde å si!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en festdrakt. Jeg har vanlige sorte pensko som jeg bruker til andre ting. Jeg bruker hudfargete nylon strømper. Jeg kler meg i det jeg selv synes er pent og kan gjerne kombinere ting som ikke nødvendigvis er ment til å høre sammen.

Fra veldig gamle dager så laget de bunader ved å sy sammen pene stoffer som de hadde. Det var litt tilfeldigheter som gjorde at bunadene ble seende ut slik de gjorde. Så utviklet det seg til å bli mer og mer luksuriøst og bar preg av hvilke steder de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blyanten

Vanlig undertøy, sykkelbukse faktisk og lange hvite ullstrømper. Blir for varmt med strømpebukse og ullstrømpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Og har man ikke bunadssko så er det sorte pensko som gjelder.

Ellers er ikke undertøyet under bunaden spesielt sexy. Røde strømper gjelder for bunaden min.

Har man ikke bunadsko, så kjøper man bunadsko ellers så bruker man ikke bunaden. Overhodet ikke ok å gå med pensko til bunaden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=58&nid=115

"3. Bruk tette strømper av ull eller bomull. Nylonstrømper er tabu. Som oftest er det svarte strømper som er tingen, men det kan være ulike regler som gjelder for ulike bunader."

;)

Anonymous poster hash: 4550d...52e

Kjenner der bryr meg veldig lite ;) bunaden min er så lang at man ser strømpene kun npr jeg går lange skritt. Når jeg står i ro vises det så og si ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner der bryr meg veldig lite ;) bunaden min er så lang at man ser strømpene kun npr jeg går lange skritt. Når jeg står i ro vises det så og si ikke.

Da er den for lang :)

Anonymous poster hash: e6f3e...5b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner der bryr meg veldig lite ;) bunaden min er så lang at man ser strømpene kun npr jeg går lange skritt. Når jeg står i ro vises det så og si ikke.

Hvis man skal bruke bunad, synes jeg man også skal følge de reglene og normene som gjelder.

Anonymous poster hash: 4550d...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er den for lang :)

Anonymous poster hash: e6f3e...5b7

Det kan godt hende. Hun som sydde den regnet med jeg kom til å vokse mer, var jo bare 14, men jeg var 174 da og er 174 nå. Men er ikke sånn at den subber i bakken da. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...