Gå til innhold

bruk av antidepressiva/angstdempende medisiner

Fremhevede innlegg

Gjest jgiostrh
Skrevet

har vurdert fra tid til annen om jeg skulle ha forsøkt av lav dose av dette for å redusere nervøsitet/angst - men når jeg leser bivirkningene er det jo til å få bakoversveis av........

verst av alt må jo være at man kan få økte tendenser til selvmordstanker, spesielt ved neddosering.....

ok. har egentlig ingen annen konklusjon om at jeg ikke fikk spesielt lyst til å prøve det ut, og at det kan virke som om man kan ende opp med de samme symptoemene pga medisinene som jo kanskej var den opprinnelige grunnen til at man startet?..........

utrolig synd at man ikke har alternativer innen medisinen som gir mindre bivirkninger enn dette......

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er av den grunn jeg IKKE ville begynne med medisinering selv.

Har fått alvårlig allergi for andre type medisiner, så dette er rimelig uaktuelt for meg. Kan ikke ta kjangsen på det også i tillegg til det andre.

Men det har gått greit, selv om jeg har vært veldig langt nede.

I fjord sommer ble jeg til og med innlagt, da var jeg på bunnen både fysisk og psykisk. "utbrent" kalte de det.

Var slik at jeg bare gikk å ventet til kvelden skulle komme så jeg kunne legge meg og sove. Sov mesteparten av dagen og klarte ikke komme meg ut av huset hjemme. Til og med å gå 10 meter til postkasse klarte jeg ikke.

Alikevel, jeg valgte ikke å gå på noe medisiner. Fikk og høre at en ble "flat" og den lille gleden jeg klarte ha (ikke minst sammen med ungene) var det jeg trengte for å jobbe meg ut av det. Å miste glede, latter hadde blidt en skikkelig nedtur for min del.

Var i perioder totalt følelsesløs føltes det som. Orket ikke "føle på" sinne, sorg og stress, da gikk jeg nedenom og hjem. Små gleder og positive ting var det som holdt meg oppe.

Det har vært tøft til tider å jobbe seg igjennom på egenhånd uten hjelp.

Psykologen var ikke mye til hjelp for min del. Det å kun legge ting bak seg, uten bearbeidelser og gjennomgang for å lette ting, ble helt feil for meg.

Så også dette måtte jeg jobbe med på egenhånd.

Men det har gått bedre en jeg trodde. Nå over 1\2 år senere ser ting helt anderledes ut. Jeg kommer meg ut, men setter klare grenser for hva jeg makter og ikke makter. Og sier NEI når det føles riktigst for meg.

Det er ting jeg har vært lite flink til tidligere.

Nå har jeg ikke lengre "klumpen i magen" vær gang jeg er våken. Er så lenge siden panikkangst annfal nå at jeg omtrent ikke husker hvor ille det var. Det hender det murrer av og til. Og det hender jeg føler at det er en nedtur på gang. Men da er det å begynne jobbe igjen, tenke positivt og avspore seg selv med å finne på ting som gleder.

Jo det går greit også uten medisiner. Men en må ha vilje og tro på at en skal greie det. Og en god del stahet i å komme seg ut av dette selv.

Jeg har gjort det en gang ,,, og det er jeg stolt av. For jeg vet hvor mye det kreves av jobb. Men det går.... også uten medisinering.

Gjest Gjest
Skrevet

Tar du paracet? Har du lest bivirkningene på det? Noen dør av paracet. Noen overlever med antidep...

Skrevet
Tar du paracet? Har du lest bivirkningene på det? Noen dør av paracet. Noen overlever med antidep...

det er faktisk veldig drøyt å sammenlikne anti-depressiva med paracet.

det har ikke samme vikning overhodet, og er heller ikke til samme formål.

det er jo knapt heller det samme å ha psm-smerter/hodepine som å være langvarig deprimert eller ha angst/panikklidelser.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer an på hvilke innholds stoffer di forskjellige medisinene har på hva en reagerer på.

Jeg må holde meg unna medisiner med -adrealin-

Det er bla. brukt i bedvelsesmiddel til tannlegen for at blod skal "gå tilbake" raskere,, en blør mindre med andre ord.

Reagerer og på medisiner, sjampo, sminke, såpe ol. som har middler som har -propyl- i seg. (hva jeg har fått beskrevet av lege). Aner ikke hva stoffet gjør, men noe er det jeg reagerer på.

Vanlig penecelin reagerer jeg så kraftig på at en dose til kan jeg faktisk dø av.

Sist reaksjon jeg fikk var ekstrem. Hovnet opp i hele ansiktet, rød og hoven så jeg nesten ikke fikk opp øynene. Rødt utslett som sved og klødde på hele kroppen, svært tett i brystet og krampe i kroppen. Ikke å annbefale.

Hva en reagerer på er forskjell fra person til person.

For min del er paracet eneste smertestillene jeg kan bruke av hva jeg har funnet ut hittil. Blir bare veldig trøtt etter 2 tabletter, en reaksjon engentlig det også, men det er ike så ille.

Mens jeg var på sykehuset en gang fikk jeg Ibux,, men fikk så sterke reaksjon på det at 3 leger kom løpende med alergitablett, en sprøyte med ett eller annet og fulgte nøye med puls ets. Guffen opplevelse, men jeg er glad jeg var i trygge hender da.

Alle typer panodil gjør at jeg blir tett i brystet og klarer ikke puste skikkelig.

Ikke om jeg blir å teste ut nye medisiner mens jeg er alene... det er iallefall sikkert.

Skrevet

Man bør huske på at alle bivirkningene som står i pakkningsvedlegget og på felleskatalogen, det er MULIGE bivirkninger. Noen er vanlige, andre mindre vanlige og andre igjen sjeldne.

Jeg har ikke tall på hvor mange forskjellige typer antidep jeg har brukt, men jeg fikk aldri noe mer angst eller selvmordstanker av dem.

Ble kvalm av en type, så jeg byttet. Jeg fikk vanlige bivirkninger som f.eks kløe osv og de gikk over. Av andre typer antidep fikk jeg ikke noen bivirkninger i det hele tatt.

Gjest Gjest_Cec_*
Skrevet

Personlig har jeg hatt veldig gode erfaringer med antidep. Det skal sies at det er forskjell på ulike medikamenter, men med "Zoloft" har jeg ikke merket omtrent noen bivirkninger. Det er sant at man blir litt flat som de sier, men jeg syns egentlig det er litt deilig. Man føler liksom at alt går så mye lettere. Det å være på jobb går lettere, det sosiale går lettere og man føler rett og slett at livet er lettere å takle. Jeg har flere veninder som går på Zoloft og de har vært strålende fornøyde. Jeg skal aldri slutte å gå på de. Anbefaler dte på det sterkeste..

Skrevet

Bivirkninigen på pakningsvedlegget kan virke avskrekkende ja...men de fleste får faktisk ingen eller veldig lite bivirkniniger av antidepressiva. Leser man på diverse forum kan en få inntrykk av at alle får fæle bivirkninger. Slik er det ikke! Selv fikk jeg ikke noen bivirkninger. Under depresjonen hadde jeg ingen kontakt med følelsene mine, etter at jeg begynte med antidepressiva har jeg fått tilbake dette! Søvnen er mye bedre og matlysten på vei tilbake. Ikke har jeg problemer med å få orgasme heller og ikke har jeg lagt på meg. Man skal huske at det er farligere å gå rundt ubehandlet enn å gå på antidepressiva :)

Skrevet

Gikk syk i nesten ti år før jeg var så langt nede at jeg tilslutt ba om medisiner, og da hadde jeg nekta å ta imot dem i mange år. Ville prøve alene, skulle gjøre det selv, var redd bivirkninger og at følelseslivet skulle bli "flatt".

Har nå gått på cipralex i over ett år, og selv med bivirkninger som kvalme, øking i vekt og omtrent umulig å få orgasme... så angrer jeg ikke. Det tok nesten et halvt år før jeg merket noe av det, men det å slippe å være redd hele tiden, og å slutte å flykte inn i søvnen, er det som nå gjør at jeg faktisk tror jeg kan klare å få et liv etterhvert.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Selv er jeg veldig skeptisk til antidepressiva, har fått tilbud om det, men takka nei. Grunnet at en veninne av meg har gått på dette i 6 år, hun har ikke følelser igjen. Vannskelig å forklare, men hun er ikke glad, er ikke lei seg, er ikke sint. Bare likegyldig. Hun ble tatt fra barnet sitt, men tenkte ikke noe over det. Alle dyr hun skaffer seg omplasserer hun etter et år, og hun tenker ikke noe over det når hun skaffer seg et beist av en hund som krever UTROLIG mye. Hun har blitt værre med åra, litt skummelt egentlig..

Skrevet
Selv er jeg veldig skeptisk til antidepressiva, har fått tilbud om det, men takka nei. Grunnet at en veninne av meg har gått på dette i 6 år, hun har ikke følelser igjen. Vannskelig å forklare, men hun er ikke glad, er ikke lei seg, er ikke sint. Bare likegyldig. Hun ble tatt fra barnet sitt, men tenkte ikke noe over det. Alle dyr hun skaffer seg omplasserer hun etter et år, og hun tenker ikke noe over det når hun skaffer seg et beist av en hund som krever UTROLIG mye. Hun har blitt værre med åra, litt skummelt egentlig..

Ja, noen blir desverre følelsesmessig avflata av medisinene. Men de fleste i mye mindre grad enn din venninne. Husk også at likegyldighet er et symptom på depresjon, så det trenger nødvendigvis ikke ha noe med selve medisinen å gjøre

Skrevet

Dere som går på Cipralex våger dere å drikke alkohol+

hvor mye=1 glass vin ,eller kan dere ta en fest?

Skrevet

Jeg festa som vanlig når jeg gikk på dem...

Hadde heller ikke mange bivirkninger... Kvalm, svimmel og gjespet mye når jeg begynte på dem, men det ga seg når jeg var ferdig å trappe opp. Ble ikke likegyldig heller. Tvert imot! Ga blanke i alt når jeg var som verst, men medisinene hjalp meg til å bli meg selv igjen.

Skrevet

Er sjelden jeg merker noe til bivirkninger tiltross for at jeg bruker to typer AD og den ene en relativt høy dose! Har vært på fylla maaaaaaange ganger og det går helt fint MEN jeg får gjerne nedtur etterpå. Det er jo ikke rart akkurat... Alkohol+psykisk sykdom er jo ikke bra i utgangspunktet!

Selv om man går på ad kan bli deprimert, og dermed følelesmessig avflatet, men siden du skal bruke dem mot angst/nervøsitet tviler jeg på at du vil oppleve det. Men det kan kanskje føles litt "rart" å ikke være nervøs lenger. Man reagerer ikke så sterkt på ting som kanskje ga angst og mye slike følelser før, men det betyr jo bare at medisinen virker :) Det tar gjerne en stund før man blir vant til å bli frisk liksom.. høres kanskje rart ut... men sånn har jeg opplevd det..

Pass på at du ikke legger på deg. Årsak: Du slapper mer av og får kanskje mer matlyst fordi du generelt føler deg bedre.

Skrevet

Det tror jeg ikke er på grunn av medisinene. Noen blir så deprimert at medisiner dessverre ikke virker... :(

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

wacmoc....det du driver med er skremselspropaganda. Antidepressiva er et begrep som omfatter MYE og du bør ikke uttale deg så kraftigog negativt uten å konkretisere medisinet du taler om.

De nye typene antidep(SSRI) er noe helt annet enn gamle...har selv gått på zoloft i snart 4 år med litt nedtrapp en periode; VELDIG fornøyd. Er en ressurssterk jente, lest masse om dette og ble selv mye skremt av folk på forumer. Selv fagfolk som burde vite bedre kan skremme. Snakk med psykiater (dobbelkompetente på både medisin OG psykologiskbehandling) De vil gi best svar....

Man kan få bivirkn av det meste...men får du det bare kutter du medisini samråd med lege. Lykke til, med eller uten medisner klarer du det uansett!!!!!

Skrevet

Hvorfor er det ingen som driver skremselspropaganda mot hjertemedisiner og medisiner mot andre alvorlige sykdommer??

Skrevet

Omlegging av kostholdet til f.eks gluten og melkefri diett er helt uten bivirkninger. -Hvis man ikke regner "bivirkninger" man har ved at andre plager man også har gått med plutselig forsvinner sammen med det man går på "diett" for.

Dessverre hjelper omlegging av kostholdet ikke alle, men det er verdt å forsøke, er det ikke?

Og NEI, jeg sitter ikke her og oppfordrer noen til å kutte ut medisiner og starte på diett! Det bør man ikke gjøre på egenhånd!! Tar du medisiner; forsøk diett samtidig. Tar du ikke medisiner; forsøk diett før du prøver ut medisiner.

Skrevet

Jeg har drukket som vanlig - men fyttirakkern hvor lenge alkoholen sitter i kroppen :)

Skrevet (endret)
har vurdert fra tid til annen om jeg skulle ha forsøkt av lav dose av dette for å redusere nervøsitet/angst - men når jeg leser bivirkningene er det jo til å få bakoversveis av........

verst av alt må jo være at man kan få økte tendenser til selvmordstanker, spesielt ved neddosering.....

ok. har egentlig ingen annen konklusjon om at jeg ikke fikk spesielt lyst til å prøve det ut, og at det kan virke som om man kan ende opp med de samme symptoemene pga medisinene som jo kanskej var den opprinnelige grunnen til at man startet?..........

utrolig synd at man ikke har alternativer innen medisinen som gir mindre bivirkninger enn dette......

Men tenkt på hvor mange som blir hjulpet med å ta slike tabletter. Kontra de som får selvmordstanker;) De som får selvmordstanker er ofte de som ikke får skikkelig oppfølging eller feil dose. De har hjulpet meg:)

Endret av primavelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...